Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Leverans idag. Bommen är av, vilket jag kände till. Jag råkar dessutom ha en donatorklocka att plocka ifrån.
![]()
Kom ett paket, ingen klocka i detta paket men jag hoppas ni kan se genom fingrarna då det är klart kopplat till en viss klocka...
Ukraina levererar
![]()
![]()
En svart plåtlåda...
![]()
Se där, en kompass!
![]()
![]()
![]()
![]()
Påfyllningsvätska till kompassen
![]()
Andra delen i paketet, en plastlåda
![]()
Nämen, en djupmätare.
![]()
![]()
![]()
![]()
Papper med till djupmätaren
![]()
![]()
![]()
Kom snabbare än väntat. Tyvärr ingen klocka @branting, men ändå relaterad...![]()
idag har jag faktiskt en Vostok på mig. Den låg och sa ”varför använder du mig aldrig för?” med rätt datum och allt. Kunde inte motstå den idag. Men känns ovant att inte känna vikten av en riktig klocka på handleden.![]()
Urverket på den sista klockan är ju som ett litet konstverk med vackra Geneva stripes. Man anar att det är ett tidigt verk från när man fortfarande använde samma tillverkningsprocesser som man hade förvärvat från LIP.Jag har tittat på några mer av klockorna som kom i paketet med alla klockor... Här är de jag hunnit gå igenom:
En Pobeda, stendöd, helt uppdragen.
![]()
![]()
Ytterligare en Pobeda, fungerar
![]()
![]()
Slava, fungerar, men klickfjädern är av
![]()
![]()
En Poljot Quartz, saknar bom o krona, men fungerar
![]()
![]()
Military commissariat of the Pskov region 80 years watch. Quartz, kommer inte ihåg vilket märke. Går inte, men verkar som den kan hoppa något steg med sekunden så den går nog o serva o få igång.
![]()
Voshod. Tror det här e någon slags hittepåtavla. Fungerar inte.
![]()
![]()
Urverket på den sista klockan är ju som ett litet konstverk med vackra Geneva stripes. Man anar att det är ett tidigt verk från när man fortfarande använde samma tillverkningsprocesser som man hade förvärvat från LIP.
Det var ju samma sak med urverken i Molnia-fickuren; Första versionen var rakt av baserad på Cortébert 624:Mmm. Rätt mycket snyggare än Pobeda urverken och Slavaurverket ovan där det är mer spartanskt!
Idag sitter det en ”riktig” klocka på handleden igen, om än en damvariantDen där e ju riktigt snygg ju! Den får du använda oftare!
Riktig klocka![]()
Törs man fråga hur liten diameter damvarianten har?Idag sitter det en ”riktig” klocka på handleden igen, om än en damvariant
![]()
Den minsta som de ibland marknadsför som en damklocka är 46 mm. Det finns en som är 53 mm med. Samt en nyproduktion av den ursprungliga med sina ståtliga 60 mm. Har själv bara ett ex av den som är 60 mm. Blir tyvärr väldigt sällan som jag använde den. Kronan skaver mot ovansidan av handen. Hade den dock i ett sträck i 2 veckor. Även när jag sov (frugan var inte så förtjust i det). Utvecklade en liten förhårdnad på ovansidan av handen och då var den riktigt bekväm att använda. Men visst, den är lite stor och otymplig. Särskilt om man har små barn. Råkade ge dottern en smäll med den. Hon var då i den perfekta längden så klockan var i höjd med hennes huvud när jag stod upp. När jag vände mig om utav att se att hon stod precis bakom fick hon en smäll av klockan vid tinningen. Så det blir inte att jag använder den så ofta nu. Använder mest de som är 53 mm. De känns ”lagom”.Törs man fråga hur liten diameter damvarianten har?
Jag har inte hunnit vänja mig vid min Zlatoust än och frågan är hur det ska gå till när jag hela tiden byter klocka på handleden. Känslan hittills är iof oerhört imponerande, men påminner fortfarande nästan om att ha en väckarklocka på handledenGlad att jag har en tidigt original-Zlatoust i min samling är jag oavsett!
Hmm, jag har en Casio Pro Trek som är 45 mm i diameter och den är på gränsen för mina sparrishandleder...Den minsta som de ibland marknadsför som en damklocka är 46 mm. Det finns en som är 53 mm med. Samt en nyproduktion av den ursprungliga med sina ståtliga 60 mm. Har själv bara ett ex av den som är 60 mm. Blir tyvärr väldigt sällan som jag använde den. Kronan skaver mot ovansidan av handen. Hade den dock i ett sträck i 2 veckor. Även när jag sov (frugan var inte så förtjust i det). Utvecklade en liten förhårdnad på ovansidan av handen och då var den riktigt bekväm att använda. Men visst, den är lite stor och otymplig. Särskilt om man har små barn. Råkade ge dottern en smäll med den. Hon var då i den perfekta längden så klockan var i höjd med hennes huvud när jag stod upp. När jag vände mig om utav att se att hon stod precis bakom fick hon en smäll av klockan vid tinningen. Så det blir inte att jag använder den så ofta nu. Använder mest de som är 53 mm. De känns ”lagom”.
![]()
För små handleder för en Zlatoust, eller små handleder pga avsaknad av en Zlatoust?Hmm, jag har en Casio Pro Trek som är 45 mm i diameter och den är på gränsen för mina sparrishandleder...![]()
För små handleder för en Zlatoust, eller små handleder pga avsaknad av en Zlatoust?![]()
De sitter faktiskt bättre på handleden än vad man skulle tro, trots storleken. Jag skulle nog säga att jag har handleder av normal tjocklek. 53 mm sitter bra med alla typer av klockarmband. Den som är 60 mm är lite gränsfall för mig. Blir lite vobblig. Ser lite väl stor ut på mina handleder.
Sedan får man tänka på att Zlatoust marknadsför 46 mm som damklockor för ryska kvinnor…![]()
Mmmmmmmmmmmmmmmm ...
En av mina favoriter. Saknar faktiskt en i stål med svart tavla. Har en med typ blå (blekt och fulsvart???) urtavla någonstans och annat typsnitt. Tror jag.
Haha, jo lumen har nog bättrats på efter lite styrketårar. Men det gör mig inte så mycket. Jag har längtat efter denna modell!Mmmmmmmmmmmmmmmm ...
Oleg tog en liten kvarting eller två, sedan bättrade han på lumen på klockan!
De där är grymma när den RÖDA stjärnan blivit grå!
Då vet man att ingen har varit där och pillat
Tackar!Grattis till en trevlig ZAKAZ!![]()