• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Tack för snabba svar! Har ni någon erfarenhet av de billiga avmagnetiserarna från Amazon? Funderar om jag ska ge mig på att testa den. Just den här klockan gav väldigt starkt utslag vad gäller att vara magnetiserad.

De nya zlatoustarna är i princip omöjliga att öppna dessvärre. Inte löst om någon som lyckats isf. Det verkar som fabriken nu mera limmar bezel som håller glaset på plats. Öppna den från baksidan är ju av naturliga skäl uteslutet 😂
Jag kör den här och den funkar finfint.👍

Jag har den med, funkar fint.

Dock har jag moddat min så man inte kan överbelasta den (hålla knappen nedtryckt för länge), den har inget skydd för det. Gör man bara som det står är det inga problem dock.

Senast ändrad:
En till ny.

Zaria Юнацькі, Yunatski, dvs "ungdomlig", 28mm diameter + 14mm bandbredd. Helt enkelt gjord för ungdomar då namnet på tavlan antyder det.

Stod still först, men fungerar efter att ha böjt mer sekundvisaren, den slog helt enkelt i glaset. Fick sig ett nytt nos-glas.

Innan
1000017099.jpg

Efter
1000017101.jpg

Urverk
1000017103.jpg

Senast ändrad:
Den här tyckte jag var såpass fin att jag slog till. Med "box" och papper. Undrar vilket batteri man ska peta i när den väl anländer...
(Bild från säljaren)
Screenshot_20250826_110439_eBay.jpg

Gissar på Renata 377/366.
1000017106.jpg
1000017107.jpg

Edit: det skall vara större. Vet tyvärr ej

V393 passar på diametern, men är för tjockt.

Fick liv i en av mina. Zebra kontakten hade dålig kontakt (syntes), dock hålls den fast av en metallbricka som är lite vinklad vid kontakterna. Efter ett par försök med att bända vinklingen ytterligare så att den trycker mer mot skärmen hoppade alla siffor igång!
1000017113.jpg

V329 kanske passar?

Senast ändrad:
Gissar på Renata 377/366.
1000017106.jpg
1000017107.jpg

Edit: det skall vara större. Vet tyvärr ej

V393 passar på diametern, men är för tjockt.

Fick liv i en av mina. Zebra kontakten hade dålig kontakt (syntes), dock hålls den fast av en metallbricka som är lite vinklad vid kontakterna. Efter ett par försök med att bända vinklingen ytterligare så att den trycker mer mot skärmen hoppade alla siffor igång!
1000017113.jpg

V329 kanske passar?
Tack, jag får kolla när den kommer hem till mig 👍

Jag har den med, funkar fint.

Dock har jag moddat min så man inte kan överbelasta den (hålla knappen nedtryckt för länge), den har inget skydd för det. Gör man bara som det står är det inga problem dock.
Älskar "Den röda knappen får inte hållas intryckt för länge, eftersom detta kan bränna utrustningen"

Efter otaliga försök att få dit den bezel jag ville på denne så gav jag upp och körde med denna, det duger gott!
IMG_4524.jpeg

Hade egentligen en länk till den men tyckte den passar bättre på ett nato så skippar nog länken ändå.
IMG_4526.jpeg
Blir definitivt snyggare med svart band. Mer kontraster. Borstad (matt) boett mot polerat (blankt) armband kan se lite udda ut också. Länken glänser mer än klockan och då hamnar ju uppmärksamheten lite fel kan jag tycka. Iaf ser det ut så på bilden. Så, bra val! :woot: :woot:

En till ny, en Zim.

Tyvärr är balans axeln av, får se om jag har någon reserv, kan vara dåligt av detta urverk hemma.

Innan
1000017127.jpg

Efter
1000017129.jpg

Urverk
1000017128.jpg

Edit: löste det, hittade en annan klocka med en 2608 med intakt balans! Klockan går nu, men har servicebehov.
1000017130.jpg

Senast ändrad:
Då jag fick igång den igår blir det dagens klocka. Skulle behöva nytt glas, fullt av torrsprickor, men tror inte jag har något i rätt storlek.
1000017133.jpg
Väldigt skön 50-tals känsla över den. Är visarna original? Är kanske bara jag men de känns lite otidsenliga? Eller ja ryska uren följer ju inte standardutseende för väst så visst, det kan se ut väldigt annorlunda. Men man undrar ju :)

Väldigt skön 50-tals känsla över den. Är visarna original? Är kanske bara jag men de känns lite otidsenliga? Eller ja ryska uren följer ju inte standardutseende för väst så visst, det kan se ut väldigt annorlunda. Men man undrar ju :)

Tror de visarna är orginal, får kolla runt då jag har samma modell på favolistan ifrån en annan säljare.

Inte omöjligt att klockan är från 70-talet trots vibbarna, i så fall är visarna nog ok. MrOatman har en med samma tavla, som har andra visare, men med lite andra indexsiffror och subsekund.

Tack!

Tror de visarna är orginal, får kolla runt då jag har samma modell på favolistan ifrån en annan säljare.

Inte omöjligt att klockan är från 70-talet trots vibbarna, i så fall är visarna nog ok. MrOatman har en med samma tavla, som har andra visare, men med lite andra indexsiffror och subsekund.

Tack!
Hepp. Ja något var ur fas, trodde inte det var urtavlan :D Fin klocka oavsett!

Testade med några av mina billigare vostok-klockor som jag inte är så rädd om. Den fungerade över förväntan. Oftast på första försöket. Ibland krävdes det 2 eller 3 försök. Varm blev den, så pauser i användandet är nog att rekommendera om man inte orkar modda den 🙂

Testade med några av mina billigare vostok-klockor som jag inte är så rädd om. Den fungerade över förväntan. Oftast på första försöket. Ibland krävdes det 2 eller 3 försök. Varm blev den, så pauser i användandet är nog att rekommendera om man inte orkar modda den 🙂
Tjena. Jag blev nyfiken på Vad för skada den skulle kunna orsaka på klockan. med tanke på att du började på ett par lite mindre värdefulla dinkor! Och har jag rätt i att effekten utav en avmagnisering förbättrar verkets tidhållning? Man kanske kommer behöva ha en sådan hemma. Mvh 🙏

Varit lite off-grid så här veckorna efter semester. Två arbetsveckor har varit som en frontalkrock med verkligheten!
Men denna goding har varit min trogne följeslagare sedan starten.
Vostok Amphibian Old Ministry; “Ministerial” – “Turtle” #710696.
Vinklade luggar: tidigt 80-tal. Raka luggar: sent 80-tal.
Så min juvel med de ”mjuka vinklarna”, bestämmer den till ca 1983-85.
Paddlar och kupolkrona: TAKE MY MONEY!
Go’ helg klockonauter!
IMG_6364.jpeg

Senast ändrad:
Tjena. Jag blev nyfiken på Vad för skada den skulle kunna orsaka på klockan. med tanke på att du började på ett par lite mindre värdefulla dinkor! Och har jag rätt i att effekten utav en avmagnisering förbättrar verkets tidhållning? Man kanske kommer behöva ha en sådan hemma. Mvh 🙏
Hej! Är väl jag som är nojig kanske. Då ska man undvika att googla saker, för det brukar bara förvärra nojigheten. Fanns några trådar på nätet där folk hävdade att de billiga avmagnetiserarna från Kina haft sönder deras klockor. Antingen genom att ytterligare magnetisera dem (det kan man ju lösa enkelt, även om det skulle vara irriterande) eller genom att balansfjädern gått sönder. Litar 1000 ggr mer på det kunniga folket här jämfört med random folk i andra forum, därav min ursprungliga fråga 🙂

För övrigt finns det lite info på några olika sidor som känns ganska seriösa om att kraftigt magnetiserade klockor kan stanna slumpmässigt. De flesta ställena skriver att det är ovanligt, men förekommer. Håller tummarna för att felet med Zlatousten är att den är kraftigt magnetiserad. Den gav nämligen maxutslag med appen. Men är ganska inställd på att behöva skicka den på service, för det låter för bra för att vara sant att det skulle vara så enkelt som att den bara blivit magnetiserad.

Tillbaka
Topp