• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Med alla fina zakaz:er kände jag mig nödgad att lufta min egen.
En av de klassiska första zakazerna.
Vostok Komandirskie Gen 1A "Chistopol" 3AKA3 MO CCCP.
Såklart med militärens hacking-funktion!
Från mitt födelseår: 1965.
På ett vintage läderbund.

Trevlig helg klockonauter!!!
IMG_6520.jpeg

Senast ändrad:
Med alla fina zakaz:er kände jag mig nödgad att lufta min egen.
En av de klassiska första zakazerna.
Vostok Komandirskie Gen 1A "Chistopol" 3AKA3 MO CCCP.
Såklart med militärens hacking-funktion!
Från mitt födelseår: 1965.
På ett vintage läderbund.

Trevlig helg klockonauter!!!
Det här är ju från tiden då ZAKAZ inte bara var bokstäver på en urtavla utan faktiskt indikerade armbandsur med egna urverk riktade uteslutande mot militär personal. Dessutom var det med dessa klockor som berättelsen om Vostok inleddes.

Det här är ju från tiden då ZAKAZ inte bara var bokstäver på en urtavla utan faktiskt indikerade armbandsur med egna urverk riktade uteslutande mot militär personal. Dessutom var det med dessa klockor som berättelsen om Vostok inleddes.
Det coola med min är att "zakaz inte var ngt man skröt om" på denna tid.
Zakaz syns inte om man tittar på klockan normalt.
Jag var tvungen att ta isär den, och mycket riktigt: på tavlans rundning nedåt/inåt står det zakaz - men som knappt syns!

Jag kände mig manad att plocka fram min äldsta Komandirskie, detta trots att datumet ligger en dag fel 😬 En väldigt trevlig klocka är det oavsett och man kan förstå att modellen blev väldigt populär under 60-talet. Jag gillar verkligen den krackelerade och gråblekta stjärnan som ingen har försökt bättra på under årens lopp.
20251003_172341.jpg

Som @MAz_666 påpekade, "ZAKAZ" ligger nästan dolt på kanten av tavlan:
20251003_172357.jpg

Jag kände mig manad att plocka fram min äldsta Komandirskie, detta trots att datumet ligger en dag fel 😬 En väldigt trevlig klocka är det oavsett och man kan förstå att modellen blev väldigt populär under 60-talet. Jag gillar verkligen den krackelerade och gråblekta stjärnan som ingen har försökt bättra på under årens lopp.
20251003_172341.jpg

Som @MAz_666 påpekade, "ZAKAZ" ligger nästan dolt på kanten av tavlan:
20251003_172357.jpg
Min är silver; din är guld - men jävelberg vilka coola klockor!!!
Ett måste i Sovjet-hyllan!

Raketa Polar reissue
Jag lovade en vän att ladda upp en bild på min Raketa Polar reissue.
Innan fabriken skulle leverera den hade jag ett önskemål om att Raketas designer skulle signera klockan. Hon gjorde det.
Hon är lite speciell. Hon var med och designade orginalet till den här klockan I slutet av 60-talet och nu även när reissuen togs fram.
1000009051.jpg
1000009052.jpg

Senast ändrad:
Raketa Polar reissue
Innan fabriken skulle leverera den hade jag ett önskemål om att Raketas designer skulle signera klockan. Hon gjorde det.
Hon är lite speciell. Hon var med och designade orginalet till den här klockan I slutet av 60-talet och nu även när reissuen togs fram.
1000009051.jpg
1000009052.jpg

Grymt ju!!! 🤩 Underbar klocka!

Raketa Polar reissue
1000009051.jpg
1000009052.jpg
Fantastisk historia!
ONE OF A KIND!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Poljot Exacta

Minns ni den här? En Poljot Exacta som jag räddade kvar i Sverige från faran att hamna i andra samlares händer utomlands när min kompis började sälja ut klockor från sin fantastiska samling. Den hade fel kronografsekundvisare. @Ackee var vänlig och erbjöd mig en av sina reservdelar.
Det var ett jäkla "pill" med att få visaren på precis plats. Kanske den sitter lite snett men nu är det en orginalvisare iallafall.
Jag kunde inte låta bli att lyfta på huven och kolla in "motorn". Den har sitt ursprung i det kultiga schweiziska urverket Venus caliber 150/152.
Jag har läst spekulationer någonstans att det tillverkades 100 000 st. urverk till Strela. Några säger att numreringen på urverken började om efter att 100 000 exemplar var tillverkade.
Om det stämmer att 100 000 exemplar tillverkades så är den här klockan en av de sista. Kolla serienumret.

20251006_163920.jpg

20251006_151614.jpg

Raketa Polar reissue
1000009051.jpg
1000009052.jpg
Grattis till en riktigt cool fångst!!! 😍😍😍

Grattis till en riktigt cool fångst!!! 😍😍😍
Jag letade i flera år efter den där. Den nya upplagan på 200 stycken kom ut. Nästan identisk med orginalet. Jag slängde mig över den men jakten på ett orginal fortsatte i flera år.
För några år sen hittade jag ett orginal i fint skick i Polen. "Jakten" är över. Polarklockor är en av de "röda trådarna" i min samling och Raketa Polar är lite av en kunglighet i samlingen.
Om jag har tur kommer ytterligare en polarklocka till samlingen imorgon. Skicket är kanske inte det bästa men vi får se om det går att putsa upp den. Postnord har lovat hemleverans till mig imorgonkväll. I samma leverans kommer en annan märklig klocka. Stay tuned for more. :p

Jag letade i flera år efter den där. Den nya upplagan på 200 stycken kom ut. Nästan identisk med orginalet. Jag slängde mig över den men jakten på ett orginal fortsatte i flera år.
För några år sen hittade jag ett orginal i fint skick i Polen. "Jakten" är över. Polarklockor är en av de "röda trådarna" i min samling och Raketa Polar är lite av en kunglighet i samlingen.
Om jag har tur kommer ytterligare en polarklocka till samlingen imorgon. Skicket är kanske inte det bästa men vi får se om det går att putsa upp den. Postnord har lovat hemleverans till mig imorgonkväll. I samma leverans kommer en annan märklig klocka. Stay tuned for more. :p

Spännande!

Har själv några få mera vanliga på g, förutom att jag budar på en del reservverk, behöver massa nya balanser, bla till Vostok 24xx och Zim 2602.

Har hittat en balans till Kirova skeppsklockan i Ukraina, inte billig... Får se om jag köper den.

Tillbaka
Topp