• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Alunpulver, dvs mald alunsten som man blandar ut med lite vatten. La detta och bottenplattan i en glasburk som stod ovanpå ett element i 5-6 dagar, normalt går det nog snabbare om man bara har en skruv, men värmen är viktig.

Var två skruvar som tog lite längre tid på sig, fast kanske kunde jag stoppat tidigare, när jag tillslut bara tryckte till i hålen trycktes en svart klet ut... Några gick nog på 2 dagar.

Dvs alun omvandlar järn/rost till svart klet (pulveriserat).

Rengjorde bottenplattan och bryggor med 5-56 samt tandborste och tvättades manuellt följt av peta/gnida bort rost med tandpetare innan jag la dem i tvätten.
Imponerande och intressant, hade inte en aning om detta, ja alltså, 5-56 och tandborste känner jag ju till :D

Lite dubbelpost men det får gå. Öl och raggmunk.
20251203_175928.jpg

Alunpulver, dvs mald alunsten som man blandar ut med lite vatten. La detta och bottenplattan i en glasburk som stod ovanpå ett element i 5-6 dagar, normalt går det nog snabbare om man bara har en skruv, men värmen är viktig.

Var två skruvar som tog lite längre tid på sig, fast kanske kunde jag stoppat tidigare, när jag tillslut bara tryckte till i hålen trycktes en svart klet ut... Några gick nog på 2 dagar.

Dvs alun omvandlar järn/rost till svart klet (pulveriserat).

Rengjorde bottenplattan och bryggor med 5-56 samt tandborste och tvättades manuellt följt av peta/gnida bort rost med tandpetare innan jag la dem i tvätten.
Aha!? Jag har ett intressant ( japanskt?) urverk där jag har dragit av "skallen" på en skruv så att skruven sitter kvar i gängorna. Alunpulver kan "lösa upp" skruven alltså?

Aha!? Jag har ett intressant ( japanskt?) urverk där jag har dragit av "skallen" på en skruv så att skruven sitter kvar i gängorna. Alunpulver kan "lösa upp" skruven alltså?

Да!

20251203_203034.jpg

IMG-20251125-WA0008.jpg
IMG-20251129-WA0006.jpg

Fick hem ytterligare en klocka från WWII till samlingen. Även om det här var enkla klockor ingick de inte i alla soldaters utrustningar. Säljaren servade klockan innan leverans.

Kul! Svart tavla också, inte sett innan!

Nu har jag precis beställt en batch av säljaren, men den här kom in som ny, får se om den är kvar vid nästa tillfälle.

Känns givet att köpa en rysk klocka där de borrar efter olja o gas mitt i skogen. Hur mer politiskt rätt kan det bli? 🙃

1000018993.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp