• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Har bara en ryss. Det är en Poljot Alarm.
4922281c01421b2e57e7f7e8fb2b34e9.jpg
 

Sportster

Omega
Fick den här i lådan idag. Gillar tavlan, men jag har inte lyckats googla fram en bild med den kombinationen av tavla och vridring, så någon har säkert varit där och pillat. Någon som har en aning om hur gammal den är? Den marknadsfördes som sextiotal, men jag tror den är nyare. Var ganska repig i plexit när den kom, men det gick att slipa och polera bort, men en hel del glaset försvann nog också...

Kul tråd förresten, läste igenom den mellan att jag vunnit budgivningen och det att leveransen kom fram.
DSC_1218.jpg
DSC_1221.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Fick den här i lådan idag. Gillar tavlan, men jag har inte lyckats googla fram en bild med den kombinationen av tavla och vridring, så någon har säkert varit där och pillat. Någon som har en aning om hur gammal den är? Den marknadsfördes som sextiotal, men jag tror den är nyare. Var ganska repig i plexit när den kom, men det gick att slipa och polera bort, men en hel del glaset försvann nog också...

Kul tråd förresten, läste igenom den mellan att jag vunnit budgivningen och det att leveransen kom fram.
DSC_1218.jpg
DSC_1221.jpg
Snyggt med korset på tavlan.
 

Joakim holmblad

Breitling
Hej!
Vart hittar jag Bezel till min Amphibia, nya eller beg?
Min har tyvärr gått sönder, det svarta har släppt efter att ha droppat i klinkersgolvet från 1,5m. :(
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Någon som vet något om denna klockan?
Följde med när jag köpte en annan klocka någon gång under förra året, hade nästan glömt den tills jag rensade lite i lådan.

Med den nedersta kronan flyttar man på innerringen, dock verkar den yttersta ringen lös plus att klockan saknar visare. Glaset ser man på bilden att det har mer att önska.. Ett litet projekt med andra ord..
2015-03-25 09.25.06.jpg
 
Köpte för en vecka sedan en Mido av Fixoflex och lovade i samband med det att lägga upp bilder på min Vostok i Rysstråden.
BSIJTwh.jpg

Köpte Vostoken, komplett med pappkartong och bruksanvisning, ny 2001 av den överbelamrade lumpboden på Stora Nygatan i Gamla stan, precis vid Kornhamnstorg.
ZUdlgxC.jpg

1UUiez6.jpg

Affären för hursomhelst allsköns bråte, inte minst från Sovjettiden; den påläste har troligtvis goda möjligheter att fynda. Vågar aldrig på ett besök om jag inte ser något i skyltfönstret som lockar, som då Vostoken. Har för mig att jag betalade knappt 300 kronor.
Har hela tiden trott att klockan är en Amphibia, eftersom den är automatisk, men är tveksam efter att i lördags ha läst hela Rysstråden. Helt klart är att en späckhuggare krumbuktar sig på boettlocket, vilket borde innebära att klockan är gjord på sent 90-tal.
Nz5ZixS.jpg

Använde den flitigt fram till att originalbandet rämnade (vilket förvisso inte tog särskilt lång tid). Efter jag köpte ett nytt band har klockan, tyvärr, blivit liggandes. Så kan det gå.
 

Bilagor

  • DSCF1734.JPG
    DSCF1734.JPG
    218.1 KB · Visningar: 58

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Någon som vet något om denna klockan?
Följde med när jag köpte en annan klocka någon gång under förra året, hade nästan glömt den tills jag rensade lite i lådan.

Med den nedersta kronan flyttar man på innerringen, dock verkar den yttersta ringen lös plus att klockan saknar visare. Glaset ser man på bilden att det har mer att önska.. Ett litet projekt med andra ord..
2015-03-25 09.25.06.jpg


Det är en Raketa JaTack! Den är tyvärr i rätt mögligt skick! Tror tyvärr i detta fall att kanske skulle leta efter en i bättre skick, om du gillar modellen!
 
Vostoken är dock inte min enda ryska (?) klocka. Hade till i helgen helt lyckas förtränga min lilla manuella klocka av ett för mig okänt märke. Köpte den ny 2004, för motsvarande hundra kronor, på en marknad i Riga.
hUJO6nC.jpg

Formspråket säger 1950-tal, men troligtvis är klockan tillverkad långt senare. Det omärkta boettlocket ger inga ledtrådar, men på baksidan av bandet står något på kyrilliska. Måhända mer ett resminne än en klocka som pockar på att nyttjas.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Magnus!

Kul att du har originalkartongen! Det är en automatisk "Admiralskie" med en tavla föreställande ett signalspanings-fartyg!
Jag tror att den var några år gammal när du köpte den! Kul!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vostoken är dock inte min enda ryska (?) klocka. Hade till i helgen helt lyckas förtränga min lilla manuella klocka av ett för mig okänt märke. Köpte den ny 2004, för motsvarande hundra kronor, på en marknad i Riga.
hUJO6nC.jpg

Formspråket säger 1950-tal, men troligtvis är klockan tillverkad långt senare. Det omärkta boettlocket ger inga ledtrådar, men på baksidan av bandet står något på kyrilliska. Måhända mer ett resminne än en klocka som pockar på att nyttjas.


Det är en Pobeda! Tillverkad i vintage-stil! Har aldrig noterat den modellen innan! Ser franken ut! Troligen dock original eftersom den är märkt "tillverkad i ryssland".
 
Magnus!

Kul att du har originalkartongen! Det är en automatisk "Admiralskie" med en tavla föreställande ett signalspanings-fartyg!
Jag tror att den var några år gammal när du köpte den! Kul!

Tack för klargörandet. Har även någonstans bruksanvisningen, tryckt på ett, lindrigt sagt, billigt papper.
Gillade klockan tills originalbandet rämnade, och vill minnas att den höll tiden väl. Efter det har jag, tyvärr, blivit liggandes. Illa.
 
Det är en Pobeda! Tillverkad i vintage-stil! Har aldrig noterat den modellen innan! Ser franken ut! Troligen dock original eftersom den är märkt "tillverkad i ryssland".

Stort tack igen! Klockan såldes utan några tillbehör (kartong/bruksanvisning), förutom en liten plastpåse, så kanske var inte vintagestil det klockköparna traktade efter. Har skamligt nog aldrig använt den, och nu drar jag mig för att göra det. Drog dock upp Pobedan i helgen och den tickade på snällt direkt. Att påstå att sekundvisaren är lättavläst vore att fara med osanning …
 
Det är en Pobeda! Tillverkad i vintage-stil! Har aldrig noterat den modellen innan! Ser franken ut! Troligen dock original eftersom den är märkt "tillverkad i ryssland".

Stort tack igen! Klockan såldes utan några tillbehör (kartong/bruksanvisning), förutom en liten plastpåse, så kanske var inte vintagestil det klockköparna traktade efter. Har skamligt nog aldrig använt den, och nu drar jag mig för att göra det. Drog dock upp Pobedan i helgen och den tickade på snällt direkt. Att påstå att sekundvisaren är lättavläst vore att fara med osanning …
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Det är en Raketa JaTack! Den är tyvärr i rätt mögligt skick! Tror tyvärr i detta fall att kanske skulle leta efter en i bättre skick, om du gillar modellen!
Tack för svaret, jo den är rätt ball. Håller med om skicket. Den får ligga i lådan om jag blir sugen på en likadan och behöver reservdelar eller om någon här behöver den till ett projekt :)
 

Aron72

Cartier
Har några VE, köptes för vardags beaters och sommar skoj. Gången varierar nr 1 20-30sek per dag vilket jag anser är lite för mkt.. Nr 2 då den använts ( ruggigt ful) inom 5 sek vilket är mkt bra. Vatten har de tålt bra. ( inte lädret eller vad man kan kalla det på nr 1)
Hade dock då här i eftrhand lagd pengarna på annat, för några tusen kan man hitta mkt roligare saker....
 

Toftich

Rolex
2-Faktor
Fråga dom var! Vore kul att forska lite! :) Varför jag frågar är att allt verkar ok utom tavlan!
Visarna ser ok ut, boetten ser ok ut, tavlan har jag aldrig noterat innan!
Klockan var sambonsmorfars. han har tyvärr gåttbort.men han var lastbilschufför å körde en del i europa troligtvis har han köpt den på någon av sina resor.
 
Topp