• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säljannonser och ansvarstagande

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Anteeks

Omega
Holy smokes. Backaplan alltså... Har de koll på modellen? De kommer garanterat skicka den till Norge.
Förstår inte varför du ska felsöka, det där är ju säljarens problem.

Ja, precis. Klockaffären som ligger mellan ett kebabhak och kemtvätt. Hade vägarna förbi och fick gott intryck av personalen och urmakaren som hade ansvar för butiken som ska ta en titt på klockan. De hade en del Seiko Astro till salu.

Håller med att det är ej mitt ansvar. Förhoppningsvis kan säljaren reda ut det och stå för kostnaden. För tillfället verkar det dessvärre att han ej kommer svara.
Du har fortfarande inte skrivit någon omdöme i hans GG-tråd. Är det inte läge att göra detta nu?

Det tog sist 4 dagar för honom att svara på mitt meddelande (som jag citerar i första inlägget). Jag tänker att jag ger honom samma tidsutrymme igen efter mitt senaste meddelande, innan jag skriver i hans omdömmestråd, det vill säga imorgon.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, precis. Klockaffären som ligger mellan ett kebabhak och kemtvätt. Hade vägarna förbi och fick gott intryck av personalen och urmakaren som hade ansvar för butiken som ska ta en titt på klockan. De hade en del Seiko Astro till salu.

Håller med att det är ej mitt ansvar. Förhoppningsvis kan säljaren reda ut det och stå för kostnaden. För tillfället verkar det dessvärre att han ej kommer svara.
Jag tycker du försätter dig själv i en onödig situation. Nu kommer du få vänta i flera veckor på att Optura ska uttala sig om pris för eventuell reparation.
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Jag har svårt att tro att han bränner hela sin KS-tid för 3500kr, men vi får se.
Med tanke på att han är en känd "strulpelle" med missnöjda kunder så borde det tyda på att han inte bryr sig så mycket om sitt rykte. Det är ganska uppenbart att han sett den här tråden och valt att inte bemöta kritiken. Jag har dock gärna fel angående ämnet.
 

Riffraff

Cartier
Med tanke på att han är en känd "strulpelle" med missnöjda kunder så borde det tyda på att han inte bryr sig så mycket om sitt rykte. Det är ganska uppenbart att han sett den här tråden och valt att inte bemöta kritiken. Jag har dock gärna fel angående ämnet.

Att utläsa av GG tråden så har han väl snarare många, bra referenser? :confused:
 

Riffraff

Cartier
Ja men som @Per säger så vågar folk inte skriva något dåligt i referenstrådarna (oftast) så många referenstrådar stämmer inte. Det är ju en handfull som skrivit i den här tråden att dom inte är nöjda med säljaren, men negativt omdöme lyser med sin frånvaro.

Ok, hade missat att folk skrivit det i denna tråd :happyhappy:

Visst är det å ena sidan trevligt att bo i ett land där folk är så omtänksamma och inte gärna säger någonting negativt. Tyvärr faller ju dock då hela poängen med recensioner "GG & BG"

Ni som har negativa erfarenheter av lapidus borde skriva det i hans tråd
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Nu ska jag berätta hur ansvarstagande går till för er. Jag gjorde en affär med @Rozzy och betalade för hans Enicar, han höll kontakt med mig och sa han ville testa ordentligt innan han skickade den. Nu idag upptäckte han att den inte gick som förväntat och ville swisha tillbaka pengarna jag betalt. Hatten av för dig och tusen tack. Här kan skojare se och lära hur saker ska gå till.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Nu ska jag berätta hur ansvarstagande går till för er. Jag gjorde en affär med @Rozzy och betalade för hans Enicar, han höll kontakt med mig och sa han ville testa ordentligt innan han skickade den. Nu idag upptäckte han att den inte gick som förväntat och ville swisha tillbaka pengarna jag betalt. Hatten av för dig och tusen tack. Här kan skojare se och lära hur saker ska gå till.
Fast i praktiken är ju det detta vi förväntar oss av varandra. På ett eller annat sätt. Man skulle kunna tänka att han skickade den och du kollade att den funkade. Om inte, så tja... lämna tillbaka.

Alla som inte ställer upp på det kan väl göra affärer med varandra, så kan vi som tycker att det är så här man sköter sig hålla oss för oss. Om ngt inte är ok så obligatorisk returrätt, typ.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Fast i praktiken är ju det detta vi förväntar oss av varandra. På ett eller annat sätt. Man skulle kunna tänka att han skickade den och du kollade att den funkade. Om inte, så tja... lämna tillbaka.

Alla som inte ställer upp på det kan väl göra affärer med varandra, så kan vi som tycker att det är så här man sköter sig hålla oss för oss. Om ngt inte är ok så obligatorisk returrätt, typ.
Rozzy var tydlig i sin annons om beskrivningen inte skulle stämma överens med verkligheten så ingick retur inom 48h. Det har jag sett många skriva i sina annonser.
 

skyseeker

Rolex
Rozzy var tydlig i sin annons om beskrivningen inte skulle stämma överens med verkligheten så ingick retur inom 48h. Det har jag sett många skriva i sina annonser.
Jo, men det ska man ju inte behöva skriva i en annons. Självklart ska man ge en ärlig beskrivning av klockan. Lika självklart får man väl ta tillbaka, alternativt komma överens om en lösning som båda är nöjda med om något skulle vara fel. En bra affär har en nöjd säljare och en nöjd köpare.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jo, men det ska man ju inte behöva skriva i en annons. Självklart ska man ge en ärlig beskrivning av klockan. Lika självklart får man väl ta tillbaka, alternativt komma överens om en lösning som båda är nöjda med om något skulle vara fel. En bra affär har en nöjd säljare och en nöjd köpare.
Absolut. Nu blev detta också bra för båda parter. Bara kolla efter annan klocka
 

Npl

Omega
2-Faktor
Jag skulle må riktigt dåligt om jag sålde en trasig klocka till någon, men jag har väl hög rättspatos och vill göra rätt. Känns fel att lura någon.

Sen kan saker hända på vägen som man inte kan påverka men då löser man det under resans gång.

Sålde en gång en Quartz, den tickade på fint när jag packade ner den i lådan och skickade iväg den. Sen tog det några dagar och så hörde köparen av sig, han sa att klockan inte gick. Visst, något hade kunnat gå sönder under transport men jag erbjöd mig att swisha över pengar för ett batteribyte för att se om det skulle hjälpa, annars hade jag tagit klockan åter.

Han fick pengar, bytte batteri och sen gick klockan som den skulle och alla var nöjda.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Jag har svårt att tro att han bränner hela sin KS-tid för 3500kr, men vi får se.
Ja det verkar ju minst sagt jävligt märkligt men det är ju precis det han gjort genom att inte svara köparen eller ge sin syn i tråden. Men vem vet han kanske vaknar till liv och har en skön ursäkt att han varit helt avkopplad från mail och forum. Kanske har bestigit ett berg och kommer hem med den där Explorer flaggan och är nu med i klubben. Självklart tar han tillbaka klockan och allt får ett fint slut men knappast troligt.
 

Ola G

Cartier
Ojdå
Jag hoppas att @tedlapidus är ute och reser i världen utan interntåtkomst, för annars borde väl återkoppling skett, om inte till hajtanken härinne så iaf till köparen, tycker jag.
Ngt nytt @Anteeks ?
Mvh
Ola G
 
Senast ändrad:

-RI-

Patek
2-Faktor
Sökte tidigare en Tudor GMT, blev kontaktad av tedlapidus då han hade en sådan att sälja mig.
Jag åker en bra bit för att hämta upp klockan han beskrev vara i nyskick.
När jag kommer hem ser jag att bezeln har en missfärgning i ytterkanten mellan 6-8 (se bild)
Detta nämns inte överhuvudtaget i våran kontakt med varandra, ett fel som ska nämnas. Inget snack om saken.
Saker börjar falla på plats när jag ser vad andra skriver här.
Nu är jag en person som sällan gnäller, jag tänkte att detta borde jag sett vid tillfället klockan hämtades, men i vilket fall som helst så borde man nämna det, vilket jag gjorde tydligt när den sedan såldes vidare av mig.
Detta uppstod med säkerhet redan vid produktionen av bezeln, inget som egentligen stör men inget som man heller missar vid ägande av klockan.

Fick ett gott intryck av @tedlapidus men det är nog på sin plats att be framtida köpare vara extra uppmärksamma på beskrivningen om något känns lite oklart.
20190913_151832.jpg

20190913_151944.jpg

Tråkigt att höra om detta @Anteeks, hoppas att det löser sig för dig snart.
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Sökte tidigare en Tudor GMT, blev kontaktad av tedlapidus då han hade en sådan att sälja mig.
Jag åker en bra bit för att hämta upp klockan han beskrev vara i nyskick.
När jag kommer hem ser jag att bezeln har en missfärgning i ytterkanten mellan 6-8 (se bild)
Detta nämns inte överhuvudtaget i våran kontakt med varandra, ett fel som ska nämnas. Inget snack om saken.
Saker börjar falla på plats när jag ser vad andra skriver här.
Nu är jag en person som sällan gnäller, jag tänkte att detta borde jag sett vid tillfället klockan hämtades, men i vilket fall som helst så borde man nämna det, vilket jag gjorde tydligt när den sedan såldes vidare av mig.
Detta uppstod med säkerhet redan vid produktionen av bezeln, inget som egentligen stör men inget som man heller missar vid ägande av klockan.

Fick ett gott intryck av @tedlapidus men det är nog på sin plats att be framtida köpare vara extra uppmärksamma på beskrivningen om något känns lite oklart.
20190913_151832.jpg

20190913_151944.jpg


Tråkigt att höra om detta @Anteeks, hoppas att det löser sig för dig snart.
Det där är väl bara att ta som garantiärende med närmsta AD ? För byte av insert/bezel mao. Inte otänkbart säljaren faktiskt aldrig noterat det.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Det där är väl bara att ta som garantiärende med närmsta AD ? För byte av insert/bezel mao. Inte otänkbart säljaren faktiskt aldrig noterat det.
Nu handlade det inte om möjligheterna att lösa felet.
Det där noterar man, om man tagit upp klockan ur sin box.
Inte otänkbart att säljaren noterat det och struntat i att säga något heller med tanke på tråden.
Upptäcker man inte ett så synligt fel tycker jag att framtida köpare ska vara extra uppmärksamma på beskrivningen. Inget annat.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp