• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sålt klockor, uppringd av banken.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Handelsbanken är näst sämst efter Swedbank. Systemen är från '83, de anställda är sämst betalda av de fyra storbankerna (enligt ryktesvägen) och massvis av kontor stängs ner. En gammal bekant berättade för mig att när hon jobbade där sa man nej till nyanlända att öppna konton med hänvisning att kontonumrena var slut haha... Av någon anledning hyllade deras kunder dem när de slutligen fixade BankID, ett år efter alla andra... Pensionärsbank

Använde förut 2 banker i Sverige, Nordea var lata och inte samarbetsvilliga medans dom på Handelsbanken var trevliga och hjälpsamma så har numer bara Handelsbanken och är nöjd.
Efter lite större klockaffärer har dom hört av sig och jag förklarat och sen är det ur världen.

Använde förut 2 banker i Sverige, Nordea var lata och inte samarbetsvilliga medans dom på Handelsbanken var trevliga och hjälpsamma så har numer bara Handelsbanken och är nöjd.
Efter lite större klockaffärer har dom hört av sig och jag förklarat och sen är det ur världen.
Jag har liknade erfarenheter. Nordbanken (hette de nog på den tiden): otroligt dryga, ointresserade, och rent av otrevliga. (Jag var ju inte "pluskund"). Bytte till Handelsbanken som var raka motsatsen. Därmed inte sagt att HB är bra på alla sätt, de har rätt usla räntor m.m., så jag har flera andra banker numera. (Men inte Nordea, aldrig i livet.)

Handelsbankens gammaldags organisation med mer autonoma kontor är nog det som "räddat" dem flera gånger. Det var enda banken som inte behövde räddas av skattebetalarna vid bankkrisen -90 t.ex., och de tycks ha klarat sig undan pengatvätts-härvorna som några andra har syltat in sig i på senare år.
Ibland är gamla "pensionärs"-system de som är sundast i längden; något som blivit aktuellt i andra sammanhang nyligen också. Förr hade vi "pensionärer" beredskapsförråd av läkemedel, mat, fältsjukhus, osv... men det var ju inte "modernt" i "just-in-time"-ekonomin... (men nu har vi spårat ur från tråden för mycket tror jag. ;) )

När det gäller handel med klockor så ägnar jag mig inte åt det, men för några år sedan hände en sak mer relaterat till denna tråd:
Jag skulle köpa en relativt dyr dator över nätet, men upptäckte att det hade blivit fel vid beställningen precis efter att jag betalat. Efter att ha pratat med företaget kom vi fram till att enklaste sättet var att de annullerade beställningen, inte drog pengarna från kortet, och att jag lade en ny beställning i stället. Men det gjorde att det ändå gick in som två reservationer på kortet. Inom ett par minuter ringde någon från Handelsbanken och undrade vad jag höll på med. Och det ser jag som något BRA! Imponerande snabb respons på något som ju såg uppenbart suspekt. Kunde ha varit ett kapat kreditkort.

Sedan är ju mycket av frågvisheten från bankerna nu inte deras eget påhitt, de är tvingade av myndigheter som jagar pengatvättare.

Jag har liknade erfarenheter. Nordbanken (hette de nog på den tiden): otroligt dryga, ointresserade, och rent av otrevliga. (Jag var ju inte "pluskund"). Bytte till Handelsbanken som var raka motsatsen. Därmed inte sagt att HB är bra på alla sätt, de har rätt usla räntor m.m., så jag har flera andra banker numera. (Men inte Nordea, aldrig i livet.)

Handelsbankens gammaldags organisation med mer autonoma kontor är nog det som "räddat" dem flera gånger. Det var enda banken som inte behövde räddas av skattebetalarna vid bankkrisen -90 t.ex., och de tycks ha klarat sig undan pengatvätts-härvorna som några andra har syltat in sig i på senare år.
Ibland är gamla "pensionärs"-system de som är sundast i längden; något som blivit aktuellt i andra sammanhang nyligen också. Förr hade vi "pensionärer" beredskapsförråd av läkemedel, mat, fältsjukhus, osv... men det var ju inte "modernt" i "just-in-time"-ekonomin... (men nu har vi spårat ur från tråden för mycket tror jag. ;) )

När det gäller handel med klockor så ägnar jag mig inte åt det, men för några år sedan hände en sak mer relaterat till denna tråd:
Jag skulle köpa en relativt dyr dator över nätet, men upptäckte att det hade blivit fel vid beställningen precis efter att jag betalat. Efter att ha pratat med företaget kom vi fram till att enklaste sättet var att de annullerade beställningen, inte drog pengarna från kortet, och att jag lade en ny beställning i stället. Men det gjorde att det ändå gick in som två reservationer på kortet. Inom ett par minuter ringde någon från Handelsbanken och undrade vad jag höll på med. Och det ser jag som något BRA! Imponerande snabb respons på något som ju såg uppenbart suspekt. Kunde ha varit ett kapat kreditkort.

Sedan är ju mycket av frågvisheten från bankerna nu inte deras eget påhitt, de är tvingade av myndigheter som jagar pengatvättare.
Det där är viktigt eftersom många verkar ha missat att Handelsbanken är fristående decentraliserade kontor. Dvs en kunds upplevelse behöver inte alls gälla för någon annan. Gäller delvis även andra banker men de är mycket mer centralt hållna.

Huruvida Handelsbanken betalar sämre än andra vet jag inte om man kan säga - deras pensionsavsättningar till Oktogonen är inte att leka med om man jobbat ett tag.

Bytte från Swedbank till SEB. Kunde inte varit mer nöjd.
Swedbank behandlade mig som skit och var rent generellt inkompetenta och otrevliga.
Nu säger jag inte att SEB:s bankmän är världens trevligaste människor heller men de är klara och tydliga med vad de menar och väldigt effektiva.

Det är iallafall mina erfarenheter. Sen beror det säkert på vilket kontor man har, men bor du i Kristianstad rekommenderar jag inte Swedbank.

Handelsbanken är näst sämst efter Swedbank. Systemen är från '83, de anställda är sämst betalda av de fyra storbankerna (enligt ryktesvägen) och massvis av kontor stängs ner. En gammal bekant berättade för mig att när hon jobbade där sa man nej till nyanlända att öppna konton med hänvisning att kontonumrena var slut haha... Av någon anledning hyllade deras kunder dem när de slutligen fixade BankID, ett år efter alla andra... Pensionärsbank

Du är ganska så felinformerad. De som jobbat länge på Handelsbanken är troligtvis, som nämns nedan, bland Sveriges rikaste tjänstemän.
https://www.svd.se/trotjanarna-blir-miljonarer
10 miljoner per anställd i "bonus" för de äldre just nu, hur det blir i framtiden beror ju på hur banken presterar.

Nyanlända och bankkonto är ingen lätt sak
https://www.finansliv.se/artikel/konto-utan-id-utmaning-for-bade-bank-och-kund/
Är det så självklart att personer utan bevisad identitet skall få öppna konto, när vi som är medborgare utsätts för så noggrann kontroll (se trådnamn).

SHB har gratis bank-id på kort, prisvärt!

Handelsbanken har väl flest kontor av alla? Jag har i alla fall HB och har aldrig haft några problem men det säger så klart inte mycket.
HB= hembränt
SHB=(Svenska) Handelsbanken

Jag vet av egen erfarenhet att Handelsbanken också har system som kollar misstänkta transaktioner automatiskt och sen kontaktar de dig om det plingar till vid övervakningarna. I mitt fall rörde det sig inte om Swish utan vanliga banköverföringar men efter att ha förklarat saken för dem gjorde de en notering om det hela och var nöjda. Det hela är också kopplat till bankens noteringar om hur du brukar använda ditt konto - om du normalt bara gör måttliga överföringar och sen sen kommer det hundra tusen in och ut ett par gånger så plingar det till, men om du normalt tjänar och förbrukar mycket pengar så kanske det går genom utan frågor. Om du därför är öppen med banken och förklarar hur du brukar hantera pengarna så kan de notera detta som "normal" användning av kontot, men om du vägrar svara på frågor så vågar banken inte ha dig som kund.

Jag säger inte att det inte är fånigt med vissa av exemplen ovan, men tyvärr är detta något som troligen drabbar en i alla banker i större och mindre omfattning. Om något så skulle jag väl tro att livet kan bli lite smidigare om man t.ex. har hushållsekonomin och bolånen i en bank och sen skaffar en andra bank, typ Forex eller nåt, där man hanterar klockaffärerna. Men då blir det kanske vid en granskning från Skattmasen ännu mer tecken på att klockaffärerna är en näringsverksamhet.

Du kan också vara glad att det hittills bara är bankerna som bråkar. I Lettland skickade deras skatteverk ut ett brev förra veckan till alla som förklarade att alla inbetalningar man fått över 1425 EUR på sitt bankkonto från andra än familjemedlemmar skulle skattas med inkomstskatt på 20% om man inte kunde förklara dem med kvitton. En sambo räknades inte som familjemedlem, så att dela på en hyra med sambon ledde till massor med timmar av pappersjagande -och hur de hanterar klockaffärer av detta slag vill jag inte tänka på.
Inte "lett"!

Har SHB, där jag gjorde klart med honom från början att jag har klockor, bilar mm som hobby så det kommer omsättas en del pengar, inga konstigheter. Sen får man ju fylla i en försäkran om belopp in på kontot osv. Håller man sig runt det så är det ju inga konstigheter.
:)

Jag har haft SHB, Nordea och Swedbank. Tycker inte Swedbank är sämre än någon av de andra. Tvärt om är jag mer nöjd nu är med de andra, vilket beror på att min bankman/kvinna är kanon.
Grattis, men generellt har tjänstemännen på Nordea och Swedbank mycket mindre egen bestämmanderätt.

:)

HB= hembränt
SHB=(Svenska) Handelsbanken

Det där är viktigt eftersom många verkar ha missat att Handelsbanken är fristående decentraliserade kontor. Dvs en kunds upplevelse behöver inte alls gälla för någon annan. Gäller delvis även andra banker men de är mycket mer centralt hållna.

Huruvida Handelsbanken betalar sämre än andra vet jag inte om man kan säga - deras pensionsavsättningar till Oktogonen är inte att leka med om man jobbat ett tag.
Precis!

Du är ganska så felinformerad. De som jobbat länge på Handelsbanken är troligtvis, som nämns nedan, bland Sveriges rikaste tjänstemän.
https://www.svd.se/trotjanarna-blir-miljonarer
10 miljoner per anställd i "bonus" för de äldre just nu, hur det blir i framtiden beror ju på hur banken presterar.

Nyanlända och bankkonto är ingen lätt sak
https://www.finansliv.se/artikel/konto-utan-id-utmaning-for-bade-bank-och-kund/
Är det så självklart att personer utan bevisad identitet skall få öppna konto, när vi som är medborgare utsätts för så noggrann kontroll (se trådnamn).

SHB har gratis bank-id på kort, prisvärt!

Jag menar ingångslönerna idag, inte 80-talet ;). Oktogonen är inte vad den en gång var heller, de ställde väl in betalningarna dit i år om inte jag missminner mig? När jag jobbade i den svenska bankvärlden låg ingångslönerna (i Göteborg) för en rådgivare ca: SHB 23', Swedbank 25', SEB 28', Nordea 30', LF 34'.

Gällande konton så får banken inte neka dig så länge du kan identifiera dig och genomgår KYC. Att säga att kontonummerna är slut var ju bara en tramsig lögn för att slippa göra allt arbete för en låginkomsttagare.

Som sagt så finns det en stor problembild kring nyanlända som inte kan identifiera sig. Och dessutom, vem vill ha en olönsam kund?

Intressant det du skriver om ingångslöner, jag tror vi får ta dem med en stor nypa salt. Jag misstänker att LF knappast anställde nyexade kandidater från Örebro med 34 000 kr i månaden i ingångslön, om de gjorde det så blir ju frågan varför?

Återigen, banken får inte neka någon att öppna ett vanligt transaktionskonto om denne kan identifiera sig och genomgår KYC. Att man inte orkar lägga upp kunden för att den är olönsam är inte ok. Lögnen om att kontonummer är slut är direkt pinsam.

LF erbjuder helt klart nyexade en ingånglön på 34'. Tror till och med den ligger på 36 idag. Anledningen är att det inte finns några möjligheter att klättra inom banken så de måste erbjuda mer i lön än de andra bankerna för att folk öht ska söka dit

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp