• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sålt klockor, uppringd av banken.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skulle köpa en klocka idag och fick detta meddelandet efter att jag varit i kontakt med Swedbank en vecka tidigare och förklarat att jag flippar klockor väldigt ofta och är aktiv på ett klockforum där de flesta omsätter väldigt mycket klockor. Har bifogat kvitto och länkar till mina annonser. Tjejen sa då att hon skulle lägga till en notering om att jag handlar i ett hobby syfte. Detta är meddelandet jag fått: Vi har uppmärksammat att du verkar bedriva verksamhet i form av försäljning via ditt privata konto. Detta är inte tillåtet och behöver upphöra snarast. Du är välkommen att återkomma till oss för öppnande av företagskonto med tillhörande tjänster om du bedriver verksamhet.
sen så vill dom att jag skickar underlag från allt på swishingar på 500kr till 200k. Vi snackar alltså allt från länkbitar till dyrare pjäser. Det är alltså ca 40 transaktioner dom vill ha kvitto för. Även swishnongar jag gjort inom familjen :S är det något som råkat ut för detta och vad jag har för rättigheter/skyldigheter? Vill helst egentligen bara bli kvitt med Swedbank då jag bemötts av en otrolig inkompetens. Går det att göra utan att besvara deras frågor eller har jag nån skyldighet att göra det? Någon som råkat ut för något liknande?

Skulle köpa en klocka idag och fick detta meddelandet efter att jag varit i kontakt med Swedbank en vecka tidigare och förklarat att jag flippar klockor väldigt ofta och är aktiv på ett klockforum där de flesta omsätter väldigt mycket klockor. Har bifogat kvitto och länkar till mina annonser. Tjejen sa då att hon skulle lägga till en notering om att jag handlar i ett hobby syfte. Detta är meddelandet jag fått: Vi har uppmärksammat att du verkar bedriva verksamhet i form av försäljning via ditt privata konto. Detta är inte tillåtet och behöver upphöra snarast. Du är välkommen att återkomma till oss för öppnande av företagskonto med tillhörande tjänster om du bedriver verksamhet.
sen så vill dom att jag skickar underlag från allt på swishingar på 500kr till 200k. Vi snackar alltså allt från länkbitar till dyrare pjäser. Det är alltså ca 40 transaktioner dom vill ha kvitto för. Även swishnongar jag gjort inom familjen :S är det något som råkat ut för detta och vad jag har för rättigheter/skyldigheter? Vill helst egentligen bara bli kvitt med Swedbank då jag bemötts av en otrolig inkompetens. Går det att göra utan att besvara deras frågor eller har jag nån skyldighet att göra det? Någon som råkat ut för något liknande?
Byt bank.

Tråden handlar ju om samma problematik.

Ring och förklara att du inte bedriver någon verksamhet.

I min öron låter det som du endast har skyldigheter och inga rättigheter alls. Har du tjänat över 50kkr/år så ska du skatta på det.

Byt bank.

Tråden handlar ju om samma problematik.
Jag sa att jag ville byta bank och att det var ren nonsens då dom sagt två veckor tidigare att det inte skulle vara några problem. Enligt kärringen i telefonen så kunde dom låsa mina pengar. Gick dock inte så bra för dom då jag swishat över varenda krona redan. Vad skulle hända om jag byter bank och skiter i att besvara deras frågor? Någon som gjort det?

Då bör det ej vara några problem. Visa att du gått back, så är det löst.
Ser inga problem, mer än att det är jobbigt att redovisa allt.
Är sjukt osugen på att redovisa över 40 transaktioner. Dom vill liksom ha redovisningar för 1 år gamla swishningar på allt från 500spänn.

Jag sa att jag ville byta bank och att det var ren nonsens då dom sagt två veckor tidigare att det inte skulle vara några problem. Enligt kärringen i telefonen så kunde dom låsa mina pengar. Gick dock inte så bra för dom då jag swishat över varenda krona redan. Vad skulle hända om jag byter bank och skiter i att besvara deras frågor? Någon som gjort det?
Om pengarna är borta kan de inte göra ett s**t.

Däremot är det korrekt att de kan låsa pengar om du inte kan redovisa kvitton för dem. Med tanke på att Swedbank precis fick miljardböter för bristande kontroll kan du ju tänka dig att de är lite på hugget just nu.

Jag hade samma problem bytte bank och tackade för mig.
Okej skönt! Då ska jag göra samma sak. Men så du sket i att redovisa allt alltså?
Om pengarna är borta kan de inte göra ett s**t.

Däremot är det korrekt att de kan låsa pengar om du inte kan redovisa kvitton för dem. Med tanke på att Swedbank precis fick miljardböter för bristande kontroll kan du ju tänka dig att de är lite på hugget just nu.
Haha okej men dåså, fan vad skönt!

hade ingen aning om det. Men vilken bank tycker ni är smidigast för våran typ av hobby? Är inte övertygad om vilken bank jag ska byta till

Okej skönt! Då ska jag göra samma sak. Men så du sket i att redovisa allt alltså?

Haha okej men dåså, fan vad skönt!

hade ingen aning om det. Men vilken bank tycker ni är smidigast för våran typ av hobby? Är inte övertygad om vilken bank jag ska byta till
Stämmer, körde ner pappret om redovisningen i toan. :D

Banken har aven en skyldighet att rapportera suspekt verksamhet till finanspolisen.
Kan ju vara vart att ta i betankande nar smapojkarna pratar om att "Skita i att svara pa bankens fragor..."

Har du torrt pa fotterna sa svarar du. En vuxen person har inga problem med att tala om vem som kopt vad,aven om det ar drygt att lagga ner tid pa.
Vet du att du fular sa hoppas du att du ar en sa liten fisk att du slinker igenom...

Banken har aven en skyldighet att rapportera suspekt verksamhet till finanspolisen.
Kan ju vara vart att ta i betankande nar smapojkarna pratar om att "Skita i att svara pa bankens fragor..."

Har du torrt pa fotterna sa svarar du. En vuxen person har inga problem med att tala om vem som kopt vad,aven om det ar drygt att lagga ner tid pa.
Vet du att du fular sa hoppas du att du ar en sa liten fisk att du slinker igenom...
nu är fallet så att jag inte har kvitton för varenda affär. Det mesta är köpt/sålt här på ks på distans så det innebär att jag ska behöva kontakta varenda person för att sedan skriva kvitton i efterhand eller be dom styrka att vi gjort affär eller liknande. Därav känner jag bara att jag inte orkar lägga ner den tiden. Speciellt då en tidigare kollega till Swedbank 2 veckor tidigare har sagt att jag ska kunna handla utan problem.

nu är fallet så att jag inte har kvitton för varenda affär. Det mesta är köpt/sålt här på ks på distans så det innebär att jag ska behöva kontakta varenda person för att sedan skriva kvitton i efterhand eller be dom styrka att vi gjort affär eller liknande. Därav känner jag bara att jag inte orkar lägga ner den tiden. Speciellt då en tidigare kollega till Swedbank 2 veckor tidigare har sagt att jag ska kunna handla utan problem.

Orkar du inte sa far du val finna dig i vad som kan handa.
Jag talade om vad banken enl lag ar skyldig att gora. Sedan gor du ju givetvis som du vill.

Alla banker har skyldighet att upphålla en viss nivå av förebyggande arbete mot penningtvätt. Normalt sett ska det räcka att förvarna banken precis som du har gjort men du verkar ha fallit offer för inkompetens eller missförstånd. Det "värsta" banken kan göra är att sparka ut dig (eller anmäla om de har riktiga bevis). Har du redan bytt bank bör inget mer hända. Du bör dock få liknande frågor i framtiden från din nya bank så var up front med dina affärer precis som du var mot Swedbank. En normal bank kommer fatta vad du menar, Swedbank råkat bara vara jordens sämsta bank så att du möttes av inkompetens är ingen skräll

Man får ju hoppas att du har kvitton på det mesta, har du inte det luktar det penningtvätt när du flippar Rollar på löpande band för en kall mille bara hittills i år, speciellt om du dessutom säljer Subbar med förlust. Du borde snällt svara på frågorna, dem ställs utav en anledning även om man som du har rent mjöl i påsen.

Senast ändrad:
Tycker det är ganska rimlig åtgärd och enkelt att hjälpa till med att efterleva. Har man inget att dölja så förstår jag inte riktigt vad "problemet" är. Kan förstår att det kanske handlar om personlig integritet men lite som frågan om övervakningskameror på allmänna platser.

Problemet är att de låter företag som banker göra jobb som skulle göras mycket mer effektivt av polisen, om nu polisen fick resurser i form av pengar och effektiva lagar. Spaning, datamining, informanter, etc. Bra modernt polisarbete helt enkelt.

Efter en snabb genomläsning av tråden så tror jag inte att jag såg Handelsbanken nämnas någon gång? Det innebär inte att de är felfria, men kanske bättre?

SEB, Nordea och Swedbank är alla mer centralt styrda, och osmidiga.

Jag råkade ut för exakt samma problem som du. Har flippat rejält med klockor och har definitivt inte kvitton på alla. Banken tog kontakt med mig och bad mig redovisa alla klock/klockrelaterade köp och påstod att det skulle bli tufft om jag gjort vinst på över 50k,vilket jag inte har.. Sagt och gjort gör jag som dem säger då jag inte har något att dölja och redovisar med summor, personer osv. Banken återkopplar och tycker inte detta räcker som underlag. Jag gör nya försök men alla misslyckas, trots det vill de inte att jag kommer in på banken och pratar med dem (före coronaviruset) så jag gör ett sista försök och printar konversationer osv här på ks. Till sist så slutade banken svara och antog att de helt enkelt nöjde sig eller gav upp.

Efter en snabb genomläsning av tråden så tror jag inte att jag såg Handelsbanken nämnas någon gång? Det innebär inte att de är felfria, men kanske bättre?

SEB, Nordea och Swedbank är alla mer centralt styrda, och osmidiga.
Handelsbanken är näst sämst efter Swedbank. Systemen är från '83, de anställda är sämst betalda av de fyra storbankerna (enligt ryktesvägen) och massvis av kontor stängs ner. En gammal bekant berättade för mig att när hon jobbade där sa man nej till nyanlända att öppna konton med hänvisning att kontonumrena var slut haha... Av någon anledning hyllade deras kunder dem när de slutligen fixade BankID, ett år efter alla andra... Pensionärsbank

Hur snabbt efter senaste transaktionen hörde banken av sig?

Jag menar, är det så att det automatiskt plingade till i deras system vid några få större swishtransaktioner, eller har de manuellt granskat kontot?

Du kan ju inte vara den enda. Använder inte tex nästan alla som köpt eller sålt något på blocket Swish?

Handelsbanken är näst sämst efter Swedbank. Systemen är från '83, de anställda är sämst betalda av de fyra storbankerna (enligt ryktesvägen) och massvis av kontor stängs ner. En gammal bekant berättade för mig att när hon jobbade där sa man nej till nyanlända att öppna konton med hänvisning att kontonumrena var slut haha... Av någon anledning hyllade deras kunder dem när de slutligen fixade BankID, ett år efter alla andra... Pensionärsbank
Handelsbanken har väl flest kontor av alla? Jag har i alla fall HB och har aldrig haft några problem men det säger så klart inte mycket.

Hur snabbt efter senaste transaktionen hörde banken av sig?

Jag menar, är det så att det automatiskt plingade till i deras system vid några få större swishtransaktioner, eller har de manuellt granskat kontot?

Du kan ju inte vara den enda. Använder inte tex nästan alla som köpt eller sålt något på blocket Swish?

Jag vet av egen erfarenhet att Handelsbanken också har system som kollar misstänkta transaktioner automatiskt och sen kontaktar de dig om det plingar till vid övervakningarna. I mitt fall rörde det sig inte om Swish utan vanliga banköverföringar men efter att ha förklarat saken för dem gjorde de en notering om det hela och var nöjda. Det hela är också kopplat till bankens noteringar om hur du brukar använda ditt konto - om du normalt bara gör måttliga överföringar och sen sen kommer det hundra tusen in och ut ett par gånger så plingar det till, men om du normalt tjänar och förbrukar mycket pengar så kanske det går genom utan frågor. Om du därför är öppen med banken och förklarar hur du brukar hantera pengarna så kan de notera detta som "normal" användning av kontot, men om du vägrar svara på frågor så vågar banken inte ha dig som kund.

Jag säger inte att det inte är fånigt med vissa av exemplen ovan, men tyvärr är detta något som troligen drabbar en i alla banker i större och mindre omfattning. Om något så skulle jag väl tro att livet kan bli lite smidigare om man t.ex. har hushållsekonomin och bolånen i en bank och sen skaffar en andra bank, typ Forex eller nåt, där man hanterar klockaffärerna. Men då blir det kanske vid en granskning från Skattmasen ännu mer tecken på att klockaffärerna är en näringsverksamhet.

Du kan också vara glad att det hittills bara är bankerna som bråkar. I Lettland skickade deras skatteverk ut ett brev förra veckan till alla som förklarade att alla inbetalningar man fått över 1425 EUR på sitt bankkonto från andra än familjemedlemmar skulle skattas med inkomstskatt på 20% om man inte kunde förklara dem med kvitton. En sambo räknades inte som familjemedlem, så att dela på en hyra med sambon ledde till massor med timmar av pappersjagande -och hur de hanterar klockaffärer av detta slag vill jag inte tänka på.

sen så vill dom att jag skickar underlag från allt på swishingar på 500kr till 200k. Vi snackar alltså allt från länkbitar till dyrare pjäser. Det är alltså ca 40 transaktioner dom vill ha kvitto för. Även swishnongar jag gjort inom familjen :S

Listan av swishningar har kommit ut från deras automatiska system utan att de gör rimlighetskontroll - på jobbets bankkonto har jag fått motsvarande frågor på överföringar mellan två konton i samma bank som hör till samma företag. Då räckte det med att peka på att det var så - så för en överföring inom familjen är det bara att förklara "jag gav morsan 2000 spänn" eller vad det nu rör sig om för överföring.

Tvyärr blir hela samhället mer och mer detaljkontrollerande, så vi får nog tyvärr vänja oss vid att ha mer underlag på våra transaktioner. Skattmasen är tacksam för att vi slutade använda kontanter, kontrollen blir nog så mycket enklare då. :)

Har SHB, där jag gjorde klart med honom från början att jag har klockor, bilar mm som hobby så det kommer omsättas en del pengar, inga konstigheter. Sen får man ju fylla i en försäkran om belopp in på kontot osv. Håller man sig runt det så är det ju inga konstigheter.

Swedbank är en skitbank, byt bank.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp