• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Söker hjälp att hitta en stryktålig badklocka

L.D

Omega
Jag söker en badklocka som tål lite stryk. En klocka som jag aldrig behöver fundera på om jag ska ta av för en aktivitet.

Vad klockan kommer användas till och vad den ska klara av:
Simmning och fridykning - 5 meters faktiskt dykdjup räcker men mer är uppskattat.
Tidtagning - kronograf eller en digital klocka.
Bastubad - höga temperaturer och relativt snabba temperaturskillnader.
Gymmet - risk för att slås mot andra metallföremål.
Skjutbanan - rekyl från pistol, så ej vapen med någon grövre kaliber.

Idag använder jag en Suunto Core Alu Deep black. Den klarar allt det jag nämnt ovan men är lite tråkig. Visst kan de vara kul med en "Stelth-look", men när man sitter i poolen eller bastun är det bara en svart klump på armen.
20171023_125250.jpg


Jag funderar över två olika alternativ.

1. En Suunto Essential Copper. Den är väldigt lik den jag redan har men i ett kopparutförande och med safirglas istället för mineral. Skulle sätta på min svarta lightweight strap istället för läderbandet. Jag tycker att denna klocka är riktigt vacker och jag vet hur mycket stryk jag kan utsätta den för. Därför kan jag acceptera ett högt pris på 6000kr.
Suunto-Essential-Copper-4.jpg


2. En dykinspererad kronograf, men ej renodlat dykur. Safirglas och lite tjockare boett. Quartz ur. Här är går smärtgränsen vid 5000kr. Jag har tittat på Hanowa Flagship då den har mycket livliga färger och kromade ytor samt att den kostar endast ca 2500kr.
dcbe68a62659739c07f6bae05dce1089.jpg


Mina frågeställningar
- Vad tycker ni, en Quartz kronograf eller Suunto i koppar?
- Klarar en mekanisk klocka i de lägre prissegmentet vapenrekyl utan att ta skada?
- Känner ni till några bra alternativ till Hanowa Flagship som jag bör titta på?
- Jag har kollat på Certina DS Action Chronograph men den ligger på dubbla priset mot Hanowa. Den har bättre vattentålighet, men är det värt priskillnaden?
 

L.D

Omega
Jag har bara utgått från de uppgifter jag har om klockan. Schweiziskt märke. Quartz ur. Safir glas. Sedan verkar de vara någon sorts motsvarighet till "kunglig hovleverantör" fast i Schweiz.

Anand du får jättegärna utveckla vad det är som gör att det är dålig kvalitet så jag vet vad jag ska hålla utkik efter.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Finns mängder av G-shock som skulle passa perfekt för uppgiften.
Är det svarta bandet på Suunton du äger du tänkte sätta på den i koppar? Är du säker på att det funkar? Ser ut att vara någon integrerad infästning på den och vanliga luggar på kopparmodellen.
Men med alld du vill att den ska klara så skulle jag säga en schysst G-shock.
 

L.D

Omega
Jag har kollat på just den klockan, fast med blå boett och tavla istället för svart.
Jag har dock svårt för de runda och pilformade reflektorerna. De känns överdimensionerade och att de valt två olika former känns rörigt. Jag förstår att de ska vara tydliga under vatten men för mig ser det ut som något anpassat för en synskadad. Får ta en funderare och se om man kan komma över detta faktum.

Finns mängder av G-shock som skulle passa perfekt för uppgiften.
Är det svarta bandet på Suunton du äger du tänkte sätta på den i koppar? Är du säker på att det funkar? Ser ut att vara någon integrerad infästning på den och vanliga luggar på kopparmodellen.
Men med alld du vill att den ska klara så skulle jag säga en schysst G-shock.
Jo det är det svarta bandet jag har och de passar. Det var ett band med luggar på min när jag köpte den men jag köpte till detta bad som ser integrerat ut. Väldigt lätt och väldigt luftigt. Jag har en G-shock liggande i byrolådan som jag köpte innan min Suunto. "Plast transformer" estetiken tilltalar mig inte. Vill ha metall och en mer "clean look" om det ska vara en digital klocka. Enligt min mening lyser G-shocken för starkt och för kort tid när du aktiverar belysningen. Suunton har ett svagt sken och lyser längre.

Låter som att du beskriver en Citizen Aqualand Promaster på pricken.
Inte kollat på dessa, ska utforska detta. Tack för informationen.
 

L.D

Omega
G-shock blockiga design tilltalar mig inte, vill ha en "clean digital" klocka som är vacker, för mig är det en koppar Suunto. Om jag köper en digital blir det Suunto, frågan är snarare om jag ska ha en Suunto eller analog kronograf.

Skit i kronograffunktionen, köp en Inox!
Behöver tidtagningsfunktionen på denna klocka, det är en stor del av syftet med klockan utöver utsmyckning på armen.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har kollat på just den klockan, fast med blå boett och tavla istället för svart.
Jag har dock svårt för de runda och pilformade reflektorerna. De känns överdimensionerade och att de valt två olika former känns rörigt. Jag förstår att de ska vara tydliga under vatten men för mig ser det ut som något anpassat för en synskadad. Får ta en funderare och se om man kan komma över detta faktum.


Jo det är det svarta bandet jag har och de passar. Det var ett band med luggar på min när jag köpte den men jag köpte till detta bad som ser integrerat ut. Väldigt lätt och väldigt luftigt. Jag har en G-shock liggande i byrolådan som jag köpte innan min Suunto. "Plast transformer" estetiken tilltalar mig inte. Vill ha metall och en mer "clean look" om det ska vara en digital klocka. Enligt min mening lyser G-shocken för starkt och för kort tid när du aktiverar belysningen. Suunton har ett svagt sken och lyser längre.


Inte kollat på dessa, ska utforska detta. Tack för informationen.
Alla g-shocks är inte stora plastklossar. Finns metallboetter också. Men gillar du Suunton i koppar så kör på den.
 

Axelander

Breitling
En SEIKO SSC015 kanske?
Tror dock inte jag skulle använda kronograffunktionen under vatten på någon klocka. Även om det är en kvartsare.
Du verkar ju nöjd med Suunto så det är väl bara att köra..?
 
  • Like
Reactions: Zee

L.D

Omega
En SEIKO SSC015 kanske?
Tror dock inte jag skulle använda kronograffunktionen under vatten på någon klocka. Även om det är en kvartsare.
Du verkar ju nöjd med Suunto så det är väl bara att köra..?
Tack för tipset, men SSC015 är lite för bulkig för mig.
Jag använder faktiskt tidtagningsfunktionen under vatten i stort sätt varje gång jag badar. För att se om jag förbättrar mina tider både vad gäller att hålla andan samt simning under vatten. Jättedrygt att försöka göra samma sak med vanlig klocka.
 

Anand

Omega
IMG_6809.JPG
jag har själv flagship chronon i svart men byggkvaliten är inte bra. Dålig tyngfördelning, länken och låset lider tyvärr av bristande kvalité och tavlan är väldigt plottrig i verkligheten :(
 
  • Like
Reactions: L.D

Camo00

Patek
Jag söker en badklocka som tål lite stryk. En klocka som jag aldrig behöver fundera på om jag ska ta av för en aktivitet.

Vad klockan kommer användas till och vad den ska klara av:
Simmning och fridykning - 5 meters faktiskt dykdjup räcker men mer är uppskattat.
Tidtagning - kronograf eller en digital klocka.
Bastubad - höga temperaturer och relativt snabba temperaturskillnader.
Gymmet - risk för att slås mot andra metallföremål.
Skjutbanan - rekyl från pistol, så ej vapen med någon grövre kaliber.

Idag använder jag en Suunto Core Alu Deep black. Den klarar allt det jag nämnt ovan men är lite tråkig. Visst kan de vara kul med en "Stelth-look", men när man sitter i poolen eller bastun är det bara en svart klump på armen.
20171023_125250.jpg


Jag funderar över två olika alternativ.

1. En Suunto Essential Copper. Den är väldigt lik den jag redan har men i ett kopparutförande och med safirglas istället för mineral. Skulle sätta på min svarta lightweight strap istället för läderbandet. Jag tycker att denna klocka är riktigt vacker och jag vet hur mycket stryk jag kan utsätta den för. Därför kan jag acceptera ett högt pris på 6000kr.
Suunto-Essential-Copper-4.jpg


2. En dykinspererad kronograf, men ej renodlat dykur. Safirglas och lite tjockare boett. Quartz ur. Här är går smärtgränsen vid 5000kr. Jag har tittat på Hanowa Flagship då den har mycket livliga färger och kromade ytor samt att den kostar endast ca 2500kr.
dcbe68a62659739c07f6bae05dce1089.jpg


Mina frågeställningar
- Vad tycker ni, en Quartz kronograf eller Suunto i koppar?
- Klarar en mekanisk klocka i de lägre prissegmentet vapenrekyl utan att ta skada?
- Känner ni till några bra alternativ till Hanowa Flagship som jag bör titta på?
- Jag har kollat på Certina DS Action Chronograph men den ligger på dubbla priset mot Hanowa. Den har bättre vattentålighet, men är det värt priskillnaden?
De allra flesta härinne föredrar nog analoga ur?! Med det sagt så kan Du väl köra Suunton till gym/bastu/bad och så en skön analog resten av tiden?
Måste Du använda kronografen när klockan är blöt, eller under vatten? I så fall bör Du nog undvika de flesta analoga ur, såvitt jag vet.
Mekaniska ur tål i allmänhet rekyler, gym, golf, boxning mm hur bra som helst, men oturen kan vara framme.
 

L.D

Omega
De allra flesta härinne föredrar nog analoga ur?! Med det sagt så kan Du väl köra Suunton till gym/bastu/bad och så en skön analog resten av tiden?
Måste Du använda kronografen när klockan är blöt, eller under vatten? I så fall bör Du nog undvika de flesta analoga ur, såvitt jag vet.
Mekaniska ur tål i allmänhet rekyler, gym, golf, boxning mm hur bra som helst, men oturen kan vara framme.
Kan det vara ett problem att trycka in kronografknapparna när är under vatten? I regel använder jag kronograf mest vid simning på ytan eller bara 1-2 meter under vatten, så inget större tryck än så.
 

Code

AKA Vincent B
Finns bara EN klocka som klarar dina ändamål Casio G-shock Mudmaster UTAN TVEKAN. Skjut med automatvapen ifall du vill det, dyk 200m ifall du vill det, släng den i väggen ifall du vill det. Den TÅL ALLT! Och snygg är den också.. Helst med ett Desert Camo band också.. Klockan bärs ju av Poliser/Ordningsvakter/ militärer av EN anledning. Den TÅL ALLT!!
IMG_20171015_133941_487.jpg
IMG_20171015_134023_064.jpg
IMG_20171018_083203_410.jpg
IMG_20171015_085915_634.jpg
 

Camo00

Patek
Kan det vara ett problem att trycka in kronografknapparna när är under vatten? I regel använder jag kronograf mest vid simning på ytan eller bara 1-2 meter under vatten, så inget större tryck än så.
Ja, tryck inte på knapparna när Du är i vatten! Med reservation för att det kanske finns klockor som tål det, så är det grundregeln i alla fall...
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jag söker en badklocka som tål lite stryk. En klocka som jag aldrig behöver fundera på om jag ska ta av för en aktivitet.

Vad klockan kommer användas till och vad den ska klara av:
Simmning och fridykning - 5 meters faktiskt dykdjup räcker men mer är uppskattat.
Tidtagning - kronograf eller en digital klocka.
Bastubad - höga temperaturer och relativt snabba temperaturskillnader.
Gymmet - risk för att slås mot andra metallföremål.
Skjutbanan - rekyl från pistol, så ej vapen med någon grövre kaliber.

Idag använder jag en Suunto Core Alu Deep black. Den klarar allt det jag nämnt ovan men är lite tråkig. Visst kan de vara kul med en "Stelth-look", men när man sitter i poolen eller bastun är det bara en svart klump på armen.
20171023_125250.jpg


Jag funderar över två olika alternativ.

1. En Suunto Essential Copper. Den är väldigt lik den jag redan har men i ett kopparutförande och med safirglas istället för mineral. Skulle sätta på min svarta lightweight strap istället för läderbandet. Jag tycker att denna klocka är riktigt vacker och jag vet hur mycket stryk jag kan utsätta den för. Därför kan jag acceptera ett högt pris på 6000kr.
Suunto-Essential-Copper-4.jpg


2. En dykinspererad kronograf, men ej renodlat dykur. Safirglas och lite tjockare boett. Quartz ur. Här är går smärtgränsen vid 5000kr. Jag har tittat på Hanowa Flagship då den har mycket livliga färger och kromade ytor samt att den kostar endast ca 2500kr.
dcbe68a62659739c07f6bae05dce1089.jpg


Mina frågeställningar
- Vad tycker ni, en Quartz kronograf eller Suunto i koppar?
- Klarar en mekanisk klocka i de lägre prissegmentet vapenrekyl utan att ta skada?
- Känner ni till några bra alternativ till Hanowa Flagship som jag bör titta på?
- Jag har kollat på Certina DS Action Chronograph men den ligger på dubbla priset mot Hanowa. Den har bättre vattentålighet, men är det värt priskillnaden?

Jag tycker att det låter som en Seiko Flightmaster. Kronograf och vattentät till 200meter.
 
Topp