Salvador Dalis La persistencia de la memoria (Minnets beständighet), 1931
Spanska konstnären Salvador Dali (1904-1989)
På en auktion härom veckan lyckades jag ropa hem en hög med klockor för en liten lagom summa. Det var speciellt en klocka på de rätt bristfälliga bilderna som intresserade mig, framför allt för sitt utseende. En Mido. En klocka från en tillverkare som jag inte har i samlingen sedan tidigare heller.
I dag var jag till en speditionsfirma och hämtade paketet med klockor.
-”Ja, det bör väl inte vara ett allt för stort paket” sa killen i disken som hjälpte mig, ”några armbandsur” läste han på fraktsedeln.
Nej det borde inte vara speciellt skrymmande höll jag med honom. Snopna blev vi bägge när en flyttkartong lyftes fram som inte tycktes väga något alls. I kartongen fanns bara en massa hopskrynklat papp och mitt i låg en påse med mina klockor, sex för att vara precis. Dessa var dock inte skyddade eller inlindade utan låg och skramlade mot varandra. Bakläxa för den som packade var vi rörande ense om…
Nåväl, klockorna var ju inte direkt NOS och Midon var skitig och hade en massa grå färgstänk över hela klockan. Glaset behövde en rejäl omgång med PolyWatch också.
En påse Gott o Blandat!
När jag ropat hem klockorna (upptäckte att någon annan lagt exakt samma summa som mig fast en timme senare samma dag ett par dagar innan själva auktionen!) läste jag i en gammal klockbok jag har från 1989, ”Klassiska Armbandsur” utgiven av Bokia. Där läste jag bl.a. att Mido Multifort (franska: multi=mycket, fort=stark) står för självuppdragande, vattentäta, stötsäkra samt antimagnetiska. Dessa tåliga klockor var tydligen populära under andra världskriget och användes av äventyrare runt om i världen. Där står även;
-”Salvador Dali skapade ett ur åt firman som lanserades 1952. Detta ur fick namnet Superautomatic.”
Ser man på, det tycks ju stämma tidsmässigt med min samt att min heter det. Kul!
Kort historia om Mido
1918 Företaget grundades i Bienne av en duktig urmakare vid namn Georges Schaeren. Mido ligger numera i Le Loce, Jurabergen. Namnet kommer från spanskans Yo mido = ”jag mäter”. Nästa år celebrerar alltså företaget 100 år!
1930 Mido utvecklar och är framgångsrika med att göra vattentäta klockor.
1934 Multifort linjen introduceras
1981 Björn Borg knyts till Mido som ambassadör för märket
Källa: http://www.midowatches.com/ch-en/history
Min klocka
Midos klockor var förr relativt dyra och låg i det högre segmentet standardklockor (Omega, UG, Longines mf.) men ingen lyxtillverkare.
Klockan mäter 34mm. Tavlan och visarna (alfa-visare) är jättefina, tavlan har lite patina men jag tror de klarat sig så bra på grund av klockans täthet. Boetten är förgylld med 50um som är så pass tjockt att man kan se dings i guldet och det har inte slitits igenom någonstans. Klockan håller tiden väldigt bra så här långt och det jag gillar mest med den är den fina vackra tavlan med index som är försänkta i tavlan, minuträlsen samt de fina visarna.
Jag har satt på ett tunt Emu-band (amerikansk variant av struts). Funderar även på att testa något svart, vi får se. Några signaturbilder som sig bör;
Så vad tycks?
//Rozzy
Lite kul samtida annonser ;
Senast ändrad: