• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 5 förtjänar lite kärlek

Vänster snfz55 och höger snkl23. Den högra har jag tänkt att sälja sedan jag köpte en sarb033 men inte fått tummen ur.
IMG_20171202_144236.jpg
 

Cioran

Breitling
Har en seiko sport 5 som jag fick i födelsedagspresent av min fina flickvän. Det är min favoritklocka och beater. Mina andra klockor får vänta tålamodigt i byrålådan. Jag diggar storleken och designen. Problemet för mig är att alla klockor jag tittar på nu ser typ exakt likadana ut som seikon.
 

Psykel

Patek
Har en seiko sport 5 som jag fick i födelsedagspresent av min fina flickvän. Det är min favoritklocka och beater. Mina andra klockor får vänta tålamodigt i byrålådan. Jag diggar storleken och designen. Problemet för mig är att alla klockor jag tittar på nu ser typ exakt likadana ut som seikon.
Klocksnacks första budord: en post blir alltid bättre med bilder!
 

ursula

Omega
Seiko 5 är ju fantastiska och det mest prisvärda man kan hitta i princip. Finns alltid en uppsjö med vackra ex på Tradera: https://www.tradera.com/search?q=seiko 5

Jag sålde nyligen min enda femma så nu är jag utan men står fast vid att man egentligen bara borde handla Seiko 5 om man inte vill lägga hutlösa priser på mekaniska klockor.

Dessutom är de ju roliga att modda då det finns oändligt antal kombinationer.
 

Rolfen

Rolex
SEIKO 5 SKZ211 är en udda 5:a på flera sätt förutom sitt säregna utseende. Till att börja med har den två smeknamn, både Atlas och Landshark är namn som används på denna särling. Vidare är den ovanligt påkostad för att vara en 5:a med bland annat massiv länk där även ändbitarna är massiva och det är den första 5:an som är klassad för 200 meter. Modellen släpptes 2005 och från början fanns det bara tre varianter SKZ207 (vit), SKZ209 (blå) och SKZ211 (svart) men som vanligt när det gäller Seiko kom det efter ett tag ett helt gäng modeller varav en del i begränsad upplaga. Mest udda är SKZ257 som släpptes 2007 för att fira den thailändska kungens födelsedag.

Jag har nyss blivit ägare till en lagom patinerad SKZ211J, J gör att dagvisningen förutom engelska även är på för mig rätt obegriplig arabiska (vilket är kul).
Atlas1.jpg


Massiv länk och krona med en 5:a på.
Atlas2.jpg


Även baklocket har begåvats med en 5:a
Atlas3.jpg


Till sist en bild från nätet på den helt galna SKZ257 som nämns ovan. Är så pass galen att den hamnar på min dröm-klocke-lista!
SeikoSKZ257.jpg
 
Topp