• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko 5 förtjänar lite kärlek

Dags att bumpa denna tråd, 5orna bör väl dominera sommaren? Tåliga
IMG_20180707_131812.jpg
samt en glädje att bära :)

Fick ta av min femma naken, båda fram och bak idag.
Används inte så ofta och jag bär normalt klockor som tål en snabbvisit i hinken när man städar.
Immade rejält under glaset.
Får ligga och torka under natten. Bara att hoppas det går bra...

20180816_183817.jpg
20180816_184333.jpg

SEIKO 5 SKZ211 är en udda 5:a på flera sätt förutom sitt säregna utseende. Till att börja med har den två smeknamn, både Atlas och Landshark är namn som används på denna särling. Vidare är den ovanligt påkostad för att vara en 5:a med bland annat massiv länk där även ändbitarna är massiva och det är den första 5:an som är klassad för 200 meter. Modellen släpptes 2005 och från början fanns det bara tre varianter SKZ207 (vit), SKZ209 (blå) och SKZ211 (svart) men som vanligt när det gäller Seiko kom det efter ett tag ett helt gäng modeller varav en del i begränsad upplaga. Mest udda är SKZ257 som släpptes 2007 för att fira den thailändska kungens födelsedag.

Jag har nyss blivit ägare till en lagom patinerad SKZ211J, J gör att dagvisningen förutom engelska även är på för mig rätt obegriplig arabiska (vilket är kul).
Atlas1.jpg

Massiv länk och krona med en 5:a på.
Atlas2.jpg

Även baklocket har begåvats med en 5:a
Atlas3.jpg

Till sist en bild från nätet på den helt galna SKZ257 som nämns ovan. Är så pass galen att den hamnar på min dröm-klocke-lista!
SeikoSKZ257.jpg

Oj, den där hade jag missat. En SKZ211 ska jag ha. Gillade även den blå nyansen på 209:an, men inte att boetten hade polerade sidor.

Tillbaka
Topp