• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 6139 6002 Pogue passaround

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Dagens Pogue. En förvånansvärt stor klocka med tanke på dess ålder.

IMG_0862.jpeg
IMG_0863.jpeg
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Då börjar min period med Poguen närma sig sitt slut. Tänker mig att skicka den vidare innan innevarande månad är slut. Jag kan göra reklam för passarounden i Seikotråden och hittar vi ingen där som är lämplig för att ta över stafettpinnen får den återvända till @Viskan. Kommer mestadels befinna mig i huvudstaden den kommande perioden så en F2F-överlämning där skulle gå utmärkt för att snabba upp hanteringen om det finns någon intresserad Stockholmsboende här i tråden?

IMG_1254.jpeg
IMG_1313.jpeg
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Pougen är en klassiker.. Köpte min 1975 när jag nyss tagit flygcert. Den har minst ett par tusen timmar i luften. Den enda klocka jag har som inte är tillverkad i Alperna. Lite sliten men still going strong efter 48 år, servad för något år sedan. :)

Fin, och med svensk dagskiva dessutom. Seiko gör bra kronografer och jag har också några såna med flera loggade flygtimmar. Ingen Pogue dock.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Fin, och med svensk dagskiva dessutom. Seiko gör bra kronografer och jag har också några såna med flera loggade flygtimmar. Ingen Pogue dock.
Tack, ja det är kul med svensk dagskiva. Synd att det inte finns en kolumn i flygdagboken för viken klocka man använt, Seikon har dock inte lika många timmar som R 6263 eller Breitling Navitimer vilka båda troligen har mer än 10000.. :)
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor

Viskan

Panerai
2-Faktor

Holken

Panerai
Har lånat klockan några veckor nu och trivt mycket bra med den. Tavlan är som alla söger helt underbar och lyser upp höstmörkret perfekt.
Någon som vill ta över stafettpinnen??
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Vill du ha den en gång till, eller vad försöker du säga?😃

Skulle gärna ha den i min ägo men nej, jag behöver inte passarounda Poguen en gång till. Hade dock några bilder kvar på den och tyckte att det var lite dåligt drag i tråden. För att återväcka intresset är det alltid bra med bilder, men det är kanske svårt att få nya deltagare i passarounder rent generellt nuförtiden?

IMG_1836.jpeg
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Jag har på senare tid varit riktigt sugen på att hitta en äldre modell med mycket historia att nörda ner sig i! Kom då att tänka på denna tråd och detta fantastiska initiativ av @Viskan . Sagt och gjort hörde jag av mig och då var passarounden igång igen!

Fick hem den igår kväll och idag fick den följa med till kontoret. Det var många gånger som blicken förflyttade sig från datorskärmen till handleden idag. Och det är ju svårt att slita ögonen från en sådan skönhet. Nedan kommer även ett par tankar och reflektioner efter en dag på handleden..

Storlek
Mitt första intryck är att den är mindre än förväntat. Jag hade såklart koll på alla relevanta mått, men känslan när den är på handleden är en helt annan. Tycker att den storleksmässigt är perfekt (och räknades säkert som rätt stor på 70-talet). Jag har en handled på cirka 16,5 cm och tycker att den här funkar alldeles utmärkt.

Tavla
Det som dock gör störst intryck på mig är tavlan. Vilken otrolig kulör! Givet allt jag hade läst om T-tavlor så trodde jag inte att den skulle vara så fyllig i färgen, utan hade väntat mig något mer blekt. Men det är utan tvekan en av de snyggaste tavlorna jag sett.

Länk
H-länken är härligt rasslig. Initialt trodde jag att jag skulle störa mig en aning på det men tycker att den känslan kompletterar klockan väldigt väl.

Historia
@Viskan tipsade även om lite intressant läsning för att få till en ordentlig Pogue-upplevelse och självklart har jag nördat ner mig ordentligt. Tips på läsning finns här, här och här.

IMG_1637.jpeg

IMG_1638.jpeg

IMG_1610.jpeg

IMG_1614.jpeg
 
Topp