• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 7a28, 7a38 med 7a-varianter-(tråden!)

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag är inne i en 7a28 och 7a38 period igen, som flera gånger tidigare... ett återkommande syndrom som inte orsakar alltför mycket lidande. Tänkte att man ser dem inte sådär alldeles mycket på forumet och de kunde vara värda en tråd med bilder, resonemang och erfarenheter av dem? De borde vara ärkeklassiker och om de inte är det så blir de väl snart.

Om de finns några som känner till dem än mindre än jag som inte heller studerat japanska klockor så länge så kan det ändå nämnas att 7a28 i alla fall var världens första analoga kvartzkronografer och kom ut på marknaden ca 1982. Ett verk med dekorslipade metallbryggor, hade 15 lagerstenar (tillräckligt för att ett mekaniskt verk ska gälla som "fullstenat") och uppges varit helt befriade från plastdelar. Bara en sån sak.. en kvartzkrono bortom slit och släng, reparerbar och byggd för att hålla och underhållas. Skillnaden mellan 7a28 och 7a38 är som de flesta kanske redan vet att den sistnämnda har dag/datumfunktion.

M. McArthur-Christie, Seiko 7A28 PT 2: The Quiet Beauty, blog skriver:
“Seiko planned to take on the Swiss at their own game. So rather than a modular, disposable plastic movement, the 7a series had a proper, quasi-decorated 15 jewel metal movement that could be regulated, disassembled and repaired. It even has a very traditional finger damper spring on the centre seconds pinion. Seiko really threw investment, thinking and effort into this one. This explains why, despite often impressive abuse, so many survive. Notice those little rectangular plates over parts of the movement? Each of those protects a tiny stepper motor – one for each of the chronograph functions. And that’s what this watch is all about.”

lseiko7a28mW.jpg



Själv saknar jag svårt min 7a38-6030 vill jag minnas den heter. En ovanlig, riktigt rare, JDM PVD-version. Den finns nog kvar på forumet, tror jag vet vem som har den till och med. Få se om personen ifråga vill ge sig till känna. Här är några bilder på den för att komma igång med bildandet i tråden.

7a38-7w.jpg



Nu är det er tur. Visa era 15 stenade kronografer och fyll gärna på med info och reflektioner. Jag är ingen expert på dem, förhoppningsvis får vi veta mer om dem av andra här.


7A38-6030-10w.jpg



 
Senast ändrad:

Nedro

Panerai
2-Faktor
Lite svårt för quartz (vilket alla balla på KS sägero_O ), men tycker ändå att det är enormt spännande rent historiskt att alla trodde att det var ditåt som Fine watch making skulle gå och att det innan detta vara standard med mekaniska ur. What a time to be alive :cigar:
 

BartVader

Omega
Denna får regelbunden handledstid. Köptes förra året, blev impad över skicket med tanke på att den är från -84. Riktigt tunn och go dessutom, sitter perfekt.
Förresten, någon som vet vad pushern vid kl 10 gör? Misstänker att min är defekt för det händer ingenting när jag trycker på den, oavsett om kronografen är igång eller ej.
Seiko-7a38-7020.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Denna får regelbunden handledstid. Köptes förra året, blev impad över skicket med tanke på att den är från -84. Riktigt tunn och go dessutom, sitter perfekt.
Förresten, någon som vet vad pushern vid kl 10 gör? Misstänker att min är defekt för det händer ingenting när jag trycker på den, oavsett om kronografen är igång eller ej.
Seiko-7a38-7020.jpeg

Splitsecond :) Stannar inte stora sekundvisaren om du trycker in den?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Dom håller tiden bra också de charmiga rackarna :)
Screenshot_20180306-204310.png

Jag är verkligen sämst på att se efter hur mina klockor håller tiden. Tror faktiskt aldrig att jag har gjort det :)

Featuren med split-seconds är verkligen cool och att den slutar rotera 5/100-dialen efter 10 minuter för att spara batteri. Även minuträknaren stannar efter 10 minuter, men så fort man trycker in spliten så hoppar både 5/100- och minutvisaren fram till rätt position.
 

daviid

Omega
Jag lider också av vilhöver begär när det kommer till dessa, men aldrig hittat någon. Någon som har tips på var dom brukar dyka upp?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag lider också av vilhöver begär när det kommer till dessa, men aldrig hittat någon. Någon som har tips på var dom brukar dyka upp?

De dyker upp här på köp&sälj med jämna mellanrum, men annars så finns det ett gäng på eBay as we speek. De japanska begagnatsajterna har jag dessvärre noll koll på.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag är verkligen sämst på att se efter hur mina klockor håller tiden. Tror faktiskt aldrig att jag har gjort det :)

Featuren med split-seconds är verkligen cool och att den slutar rotera 5/100-dialen efter 10 minuter för att spara batteri. Även minuträknaren stannar efter 10 minuter, men så fort man trycker in spliten så hoppar både 5/100- och minutvisaren fram till rätt position.
Bara att plocka hem Watchcheck. Väldigt enkel app som är gratis :)

Jag har koll på alla mina ur men har börjat slappna av lite. Men kan vara för att jag vet precis hur alla håller tiden nu :p
 

rogart-63

Patek
Jag lider också av vilhöver begär när det kommer till dessa, men aldrig hittat någon. Någon som har tips på var dom brukar dyka upp?
Här på forumet är väl bästa stället . Tyvärr är priserna onaturligt höga ibland på Ebay . Lurigt å köpa oxå . Sett lite på Japan auktioner men priset är högt där oxå . Annars Seiko forum som scwf eller Wristsushi .
Jag vill ha en Yema kronograf med 7A28 verk btw . Ser ni nån så hojta till .
 

koze

Panerai
2-Faktor
Ajdå :( Tyvärr risken stor att det letar sig in i verket oxå. Hitta glas i ett verk när jag plocka isär en likadan. Behöver du har jag nog glas och glaspackning?
Jag har faktiskt beställt ett glas på ebay, fick fram att 31x1,5 mm ska passa tänker att uris får montera kalaset och då sätta in en passande standardpackning. Eller ska man köpa en glaspress och göra det själv? Det var städfirman som hade sönder den, så det är oavsett ett försäkringsärende.
 

rogart-63

Patek
Jag har faktiskt beställt ett glas på ebay, fick fram att 31x1,5 mm ska passa tänker att uris får montera kalaset och då sätta in en passande standardpackning. Eller ska man köpa en glaspress och göra det själv? Det var städfirman som hade sönder den, så det är oavsett ett försäkringsärende.
Är det ett försäkringärende är det nog bättre å låta uris göra det . Original packningen och glas kan vara riktigt tuff att montera .
 
Topp