• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 7a28, 7a38 med 7a-varianter-(tråden!)

Båtkocken

Panerai
2-Faktor
Finns några såna här på forumet. Måste använda min mer känner jag.
20180308_191002.jpg
 

daviid

Omega
Kan någon hjälte hjälpa mig att reda ut siffrorna.

Vad är skillnaden på 7a28 och 7a38, och dom efterföljande siffrorna, vad berättar dom?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Här är kalibervarianterna i 7A-familjen. Vet ej om det är komplett, men förmodligen:

Variants
  • 7A07 - Quartz stopwatch movement with "bullhead" pushers. The only version with 20 second/month accuracy. Central chronograph seconds, 1/10 second counter at 12:00, 30 minute counter at 6:00. Split pusher at 10:30, 0-reset pusher at 12:00, start/stop pusher at 1:30.
  • 7A28 - Hour, minute, chronograph seconds hands, 1/10 seconds, small seconds, 30 minute counter
  • 7A34 (15 jewels) - 7A38 without the day wheel complication and date at 12:00
  • 7A36 - Hour, minute, chronograph seconds hands, day and date, small seconds, 30 minute counter
  • 7A38 - Hour, minute, chronograph seconds hands, 1/10 seconds with day and date, small seconds, 30 minute counters
  • 7A48 - Hour, minute, chronograph seconds hands, 1/10 seconds, small seconds, 30 minute counter, date and moon phase subdial
  • 7A54 - Lassale pocket watch movement, identical to the 7A48 but with a gold-anodized backplate
  • 7A74 - Lassale movement, based on the 7A34 with the date wheel from the 7A38 showing at 4:30 and gold-anodized backplate
 

daviid

Omega
Finns galet många modeller. Men det finns även andra klockor som har dessa Seiko verk.
Finns en Ferrari klocka som tillverkades av Cartier. T.o.m flera modeller
Några Yema flygraf med N7 och N8 och N9 verk.

okej, det är jag med på. Tycker man får upp olika bilder på google vad man än googlar på. Känns som att ingen är den andra lik..
Men jag gillar verkligen båtkockens klocka här ovan. det är en 7a38 eftersom den har dag och datum, det är jag med på. Men söker jag på 7020 och 7029, så får jag upp även andra modeller, Runda, färgglada osv. Sen är den ju helt omöjlig att hitta utanför Ebay...
 

rogart-63

Patek
okej, det är jag med på. Tycker man får upp olika bilder på google vad man än googlar på. Känns som att ingen är den andra lik..
Men jag gillar verkligen båtkockens klocka här ovan. det är en 7a38 eftersom den har dag och datum, det är jag med på. Men söker jag på 7020 och 7029, så får jag upp även andra modeller, Runda, färgglada osv. Sen är den ju helt omöjlig att hitta utanför Ebay...
Sökte på t.e.x 7A38-7020 och fick upp rätt många . Sen finns det olika varianter på den oxå . Orange tavla och guldtavla m.m . Som du säger är den nog svår att hitta utanför Ebay . Sök på olika Seikoforum . Lägg upp en köpesannons .
 

daviid

Omega
Sökte på t.e.x 7A38-7020 och fick upp rätt många . Sen finns det olika varianter på den oxå . Orange tavla och guldtavla m.m . Som du säger är den nog svår att hitta utanför Ebay . Sök på olika Seikoforum . Lägg upp en köpesannons .

Tack! Finns bara en på Ebay, så det blir till att leta.
 

BartVader

Omega
Testa om den rör sig genom att dra ut kronan till andra hacket. och stega fram visaren till den står på noll igen. eller gör en total återställning genom att trycka alla knappar samtidigt. Rör den sig då funkar den.

Det funkade tyvärr inte så gissar att den behöver in på service. Något förslag på var man bör lämna den i Gbg-området? Magnussons säljer ju Seiko men fixar de service själva?
 

plattfot

Rolex
Fantastisk kaliber!

Min faforit är 7a28-7020. Vit tavla, 3,6,9-subdials, låg boetthöjd, ingen vridring och snygg på läder och länk. Har haft tre eller fyra stycken i olika stadier av mitt klockintresse, ingen i lådan för stunden dock.
Hittar bara några få bilder i arkivet.
null_zps14606292.JPG
20151206_145059_zps8ha9ifc5.JPG

20151116_173315.jpg
speedys (1).JPG
 

Bilagor

  • 20140107_080455_zpspwh2ahua.JPG
    20140107_080455_zpspwh2ahua.JPG
    58.2 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Sålde denna 7a28 RAF gen 1 issued här på forumet för ett par år sedan. Trögsåld och det var ett jävla tjöt om att den var för dyr. Släppte den för 4'. Idag hade jag begärt minst 10'. Saknar den som fan.

IMG_3051.JPG
IMG_3234.JPG
Alltid lätt att vara efterklok tyvärr, frän klocka som jag gärna också skulle ha i samlingen. Jag har en annan 7a28 på ingång men de kommer dröja ett tag innan ni får se bild ;)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
CC66071F-6CC3-45A3-AAE4-60D0DF495F13.jpeg


7280 precis hemkommen som en del i en skrotsamling jag lyckades ropa hem nånstans.
Älskar tavla och tvåtonslänk. Mina smala handleder är dock inte helt överens med denna typ av länkinfästning (den hamnar liksom ”ovanpå” armen) så vi får se hur gammal den blir.
Jäkla snygga subdails på den där! Du får bjuda på lite vassare bilder sen :)
Hur små handleder har du? Har själv klena leder men dessa modeller tycker jag funkar ändå.

7a38-7020 på 16cm handled.
IMG_20180314_164215-01.jpeg
 
Topp