Roger.SWE
Basic
En av mina favoriter är helt klart Seiko 7C43-7XXX modellen. Den klassiska Seiko dykaren, fast med med dom helvita/matsvarta visarna. En otroligt lättläst och snygg kombination
Jag hade redan en vanlig japansk 7C43-7000 då det plötsligt dök upp en koreansk modell till salu. Min första tanke var att en koreansk klocka kan väll inte vara något att ha. Efter lite sökande på nätet, så förstod jag att den här modellen är mycket ovanlig! Det ser ut som att den tillverkades endast mellan åren 1988 och 1990. Jag har tyvärr inte hittat någon information varför den tillverkades i Korea under dessa år?
På bilden kan ni se dem sida vid sida. Den japanska (vänstra) och den koreanska (högra) modellen. Nu är det tyvärr olika glas på dem.
Den koreanska har:
# En mycket gråare tavla. Därför matchar det gråa bandet perfekt till den
# Professional Diver's 200m texten är röd istället för orange.
# Seiko Quartz texten + inramningen av lumen är silver istället för vit.
# Lumen är helt annorlunda. Mycket grövre och kornig.
# Den saknar givetvis "Suwa" symbolen kl. 3 och "JAPAN" kl. 6:30 på tavlan.
# Den är med i "Kanjiklubben" också
# På baksidan står det "KOREA SV" istället för "JAPAN A" och så saknar den "Suwa" symbolen.
/Roger
Jag hade redan en vanlig japansk 7C43-7000 då det plötsligt dök upp en koreansk modell till salu. Min första tanke var att en koreansk klocka kan väll inte vara något att ha. Efter lite sökande på nätet, så förstod jag att den här modellen är mycket ovanlig! Det ser ut som att den tillverkades endast mellan åren 1988 och 1990. Jag har tyvärr inte hittat någon information varför den tillverkades i Korea under dessa år?
På bilden kan ni se dem sida vid sida. Den japanska (vänstra) och den koreanska (högra) modellen. Nu är det tyvärr olika glas på dem.
Den koreanska har:
# En mycket gråare tavla. Därför matchar det gråa bandet perfekt till den
# Professional Diver's 200m texten är röd istället för orange.
# Seiko Quartz texten + inramningen av lumen är silver istället för vit.
# Lumen är helt annorlunda. Mycket grövre och kornig.
# Den saknar givetvis "Suwa" symbolen kl. 3 och "JAPAN" kl. 6:30 på tavlan.
# Den är med i "Kanjiklubben" också
# På baksidan står det "KOREA SV" istället för "JAPAN A" och så saknar den "Suwa" symbolen.
/Roger
Senast ändrad: