• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Mod-tråden.

Escwire

Omega
2-Faktor
Jag har bara bytt bezel-insert och mattat ner de blanka sidorna på boetten en aning på min SKX007. Tanken med inserten var att plocka upp det orangea från texten på urtavlan men det lyckades väl inte helt. När det gäller boettens sidor så försökte jag först att borsta med en glasfiberborste men den tog inte tillräckligt bra. Sedan gick jag på med våtslippapper (600) och det blev i alla fall bättre. Fast när ytorna är rundade åt flera håll samtidigt är det svårt att få en sån operation helt 100%.

Trots att jag inte är helt nöjd med resultaten så är det ändå den klocka som får mest handledstid just nu.
moddadskx.jpg
 

Kottmossa

Omega
Jag har bara bytt bezel-insert och mattat ner de blanka sidorna på boetten en aning på min SKX007. Tanken med inserten var att plocka upp det orangea från texten på urtavlan men det lyckades väl inte helt. När det gäller boettens sidor så försökte jag först att borsta med en glasfiberborste men den tog inte tillräckligt bra. Sedan gick jag på med våtslippapper (600) och det blev i alla fall bättre. Fast när ytorna är rundade åt flera håll samtidigt är det svårt att få en sån operation helt 100%.

Trots att jag inte är helt nöjd med resultaten så är det ändå den klocka som får mest handledstid just nu.
moddadskx.jpg
Snyggt!

Hade också helst haft borstade sidor, men jag vågar nog inte putsa själv.
 

Escwire

Omega
2-Faktor
Gillar verkligen denna bezel. Synd bara att den inte vill snurra...
I och med att du får dit den, även om den inte vill snurra, hänger det antagligen på ganska så bokstavligt talat ett hårstrås tjocklek på diametern att den inte vill snurra. Har du en svarv så går det att åtgärda på fem röda. Max. Annars kan det nog gå att komma till rätta med om man ett fint sandpapper och lite tålamod.

Är den av rostfritt eller aluminium?

Hur känns det när du trycker dit den? Känns det som originalet eller går det märkbart trögare?
 

Kottmossa

Omega
I och med att du får dit den, även om den inte vill snurra, hänger det antagligen på ganska så bokstavligt talat ett hårstrås tjocklek på diametern att den inte vill snurra. Har du en svarv så går det att åtgärda på fem röda. Max. Annars kan det nog gå att komma till rätta med om man ett fint sandpapper och lite tålamod.

Är den av rostfritt eller aluminium?

Hur känns det när du trycker dit den? Känns det som originalet eller går det märkbart trögare?

Tack för input!

Det är blästrat rostfritt stål enligt spec. Jämfört med orginalbezeln var den extremt trög att få på, men man får i alla fall till det karakteristiska ”klicket” när den går i botten.

Jag skulle få en ny hemskickad för att se om det är tillverkningsfel, så jag håller tummarna att så är fallet.

Om inte funderar jag på att göra precis som du skrev, att jag bearbetar och putsar tills den ger med sig.
 

Kottmossa

Omega
Halleluja! Hade en liten putsarsession igår kväll och nu snurrar den på fint. Tack för inspiration Escwire.

Nästa steg blir nog tavlan tror jag...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Blev lite sugen på en 6159-7001. Nån som sett någon mod med tavla med guldtryck:guldindex och guldvisare?
 

Svinpäls

Breitling
Hej alla moddare! Är sugen på att byta dag/datum-skiva på min SKX009 och efterfrågar därför
  1. någon, gärna professionell, som kan hjälpa till att modda uret; och
  2. återförsäljare för just dag/datum-skiva till SKX009 (fysisk butik eller på nätet spelar ingen roll).
Är intresserad av att en skiva med japansk skrift, dvs. kanji för dagarna. Tacksam för all hjälp jag kan få!
 

Kottmossa

Omega
Ett steg på vägen. Bezelinsert ska bytas så småningom. Måste forska på hur man går tillväga dock. Tydligen kan man inte bara ”poppa” av bezel på Skz211. Tror man måste pressa ur glaset och sedan karva bort inlägget... Kan inte bestämma mig om jag ska ha chapterring i silver, på något sätt gillar jag hur 12 index och N:et synkar :)

F582468C-1AE3-4C65-ADBF-4D1219677E7E.jpeg

85D6800F-A7AF-4E74-8C72-78806BC17C6E.jpeg
 

Kottmossa

Omega
Hej alla moddare! Är sugen på att byta dag/datum-skiva på min SKX009 och efterfrågar därför
  1. någon, gärna professionell, som kan hjälpa till att modda uret; och
  2. återförsäljare för just dag/datum-skiva till SKX009 (fysisk butik eller på nätet spelar ingen roll).
Är intresserad av att en skiva med japansk skrift, dvs. kanji för dagarna. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Yobokies borde ha, hittade åtminstone dagskiva i kanji där:

https://forums.watchuseek.com/forum.php#/topics/4551251?page=1
 

phyx

Omega
seiko_skx007_pilot_diver_watch_mod_1462892329_c2340d3d.jpg

Lånad bild. Men tänkte modda min skx007 till en "pilot" klocka inspirerad av sinn. Någon som vet vart man kan hitta visare och tavla för att göra ett sådant projekt?
Ser att ni har gjort fantastiska mods, men vart hittar ni tillbehören?

/Mvh
 

Kottmossa

Omega
seiko_skx007_pilot_diver_watch_mod_1462892329_c2340d3d.jpg

Lånad bild. Men tänkte modda min skx007 till en "pilot" klocka inspirerad av sinn. Någon som vet vart man kan hitta visare och tavla för att göra ett sådant projekt?
Ser att ni har gjort fantastiska mods, men vart hittar ni tillbehören?

/Mvh

De jag vet är:

Dagaz:

https://www.dagazwatch.com/apps/webstore/

One Second Closer:

https://one-second-closer.com/

DLW watches:

https://www.dlwwatches.com/

Yobokies:

Mycket bra prylar men lite bökigt att handla. Han har album på photobucket. T ex ”Yobokies dial album”, etc. Jag letar på grejer och mailar honom sedan. Han har även annonser på Watchuseek där man kan regga sig och PM:a
 
Senast ändrad:
Topp