• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Mod-tråden.

GMT mod kollage.png


Färdig med min GMT-mod som jag gått och funderat på ett tag. När jag skaffade en Seiko 5 GMT tidigare i år störde jag mig på att kronan inte var skruvad, att det var lite plottrigt med alla siffror på vridringen och att boetten var lite för stor. Så jag sålde den. Men har sedan dess funderat på om man kunde modda den till en SKX013 boett. Det kunde man!

Jag skaffade en ny Seiko 5 GMT, den svarta modellen, och köpte sedan en svart SKX013 boett, ett dubbeldomat saffirglas, en korona med ett rött S, och en fasad glasring - allt från Namoki. Tog ut urverket med tavla och visare och satte in allt i den svarta boetten. På Namokis hemsida står det att man behöver ett dubbeldomat glas för att få plats med alla visare i GMT-verket. Det de inte skriver är att verket också bygger neråt och att man därför inte kan ta vilket baklock som helst. Det baklocket som jag beställde från Namoki (svart helt i stål) gängade in för djupt i boetten och där var plastringen på verket i vägen. Så det var bara att sätta i baklocket från donatorklockan. Men det blev OK.

Blev modden så bra som jag tänkt? Kanske. Den är väldigt svart, kanske för svart. Kanske får bli en annan färg på natot...
Coolt bygge! Hur fungerar det med kronan/pinnen? Behöver man beställa en speciell för GMT:n? Jag är sugen på att skaffa en GMT-mod med minsta dotterns namn på tavlan. Kollar runt lite då och då efter tavlor som man kan beställa med custom-text.
 

Dr H

Cartier
2-Faktor
Coolt bygge! Hur fungerar det med kronan/pinnen? Behöver man beställa en speciell för GMT:n? Jag är sugen på att skaffa en GMT-mod med minsta dotterns namn på tavlan. Kollar runt lite då och då efter tavlor som man kan beställa med custom-text.
Tack! Låter som en rolig idé.
Oavsett vilken ny krona du köper, åtminstone från de ställen jag provat, kommer den utan pinne. Namoki skickar med en lång pinne som man får kapa till själv. Ganska enkelt, finns bra videos på tuben att kolla på.
 
Tack! Låter som en rolig idé.
Oavsett vilken ny krona du köper, åtminstone från de ställen jag provat, kommer den utan pinne. Namoki skickar med en lång pinne som man får kapa till själv. Ganska enkelt, finns bra videos på tuben att kolla på.
Men det är ingen speciell för GMT? Alltså om de har några spår i sig eller så? Har inte moddat ngt själv men är sugen.
Har två Seiko-homager med mina två stora döttrars namn på men sugen på att bygga 1-åringens själv
 

Dr H

Cartier
2-Faktor
Nej, som jag fattat det är det samma pinne. Jag använde i alla fall ingen speciell och det funkade.
En sak som jag däremot läste när jag läste om att modda GMTn var att om man byter urtavla, vilket jag inte gjorde, måste man se till att den har tillräckligt stort hål för visarna. Tydligen är axeln med visarna lite större.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Någon här som kan tipsa om vart man kan köpa willard visare med matchande lume till Seiko SRP777?

Köpte ett par AliExpress men dom var på tok för gröna.
 

Enlundgren

Cartier
Lite nyfiken nu, vad ska du bygga för något?
Lite osäker än på vad slutresultatet blir, men är sugen på göra något kul med den här
20240205_184441.jpg

Jag tänker mig en svart tavla och och grönt vridringsinlägg i lite hulkstuk, eller är det kermit?, kanske andra visare. Även chapter ring eller vad det heter. Mek och mod ser ju kul ut så då tänkte jag att den här klockan blir bra att offra 😄
 

Boberu

Breitling
2-Faktor
Lite osäker än på vad slutresultatet blir, men är sugen på göra något kul med den här
20240205_184441.jpg

Jag tänker mig en svart tavla och och grönt vridringsinlägg i lite hulkstuk, eller är det kermit?, kanske andra visare. Även chapter ring eller vad det heter. Mek och mod ser ju kul ut så då tänkte jag att den här klockan blir bra att offra 😄
Sett några riktigt bra moddade varianter på instagram på just den boetten! Visa gärna upp när du kommer i gång!
Jag sitter själv i startblocket kring en egen Seiko och kan inte riktigt bestämma hur den ska bli...
 
Försöker hitta en butik som man kan köpa custom urtavlor för nh34 på Aliexpress. Går sådär. Några tips där ute? Finns många för nh35 men vill göra en GMT
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Köpte en flightmaster för ett tag sedan med fastrostade skruvkronor. Tyvärr gick dom inte att rädda, passade även på att byta mineralglaset mot ett plexi. Tänkte att jag ska hitta en ny och mindre krona så att symmetrin blir lite bättre.

IMG_2106.jpeg
 

J.K.N.

Omega
2-Faktor
Håller på att plocka ihop en mod och letar vintageinspirerad insert till skx007 coin bezel.
Ska vara blått och domed, likn nedan. Stort plus om det har 15,30,45 markeringen likt det nedan (vilket alltså är out of stock)

Något tips?🙏
 

Bilagor

  • 1000011334.jpg
    1000011334.jpg
    51.6 KB · Visningar: 2

JohnHarrison

KS Explorers Club
Sommarklockan klar!
En SRPK33 som fått bezel och visare i silver. Jag tycker att det svarta i originalbezelen tar över, med silverfärgad bezel poppar tavlan bättre. Sen känns ju guld-visarna i originalutförandet helt fel. Bytte till silver SKX, fick korta sekund- och minutvisarna lite.
Första bilden är ’före’ dvs original. Övriga efter. Blev riktigt nöjd!
IMG_4395.jpeg
IMG_4406.jpeg
IMG_4407.jpeg
IMG_4409.jpeg
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Sommarklockan klar!
En SRPK33 som fått bezel och visare i silver. Jag tycker att det svarta i originalbezelen tar över, med silverfärgad bezel poppar tavlan bättre. Sen känns ju guld-visarna i originalutförandet helt fel. Bytte till silver SKX, fick korta sekund- och minutvisarna lite.
Första bilden är ’före’ dvs original. Övriga efter. Blev riktigt nöjd!
IMG_4395.jpeg
IMG_4406.jpeg
IMG_4407.jpeg
IMG_4409.jpeg

Grym mod!
 

Dr H

Cartier
2-Faktor
Vidareutvecklade mitt svarta Seiko 5 GMT bygge. Byggde den i höstas genom att flytta innanmätet från en SSK001 till en svart SKX013-boett från Namoki. Då ville jag ha lite mer avskalad känsla och satte en fast svart fasad glasringpå den. Men efter en del funderade beställde jag en vridring med myntkant och ett keramiskt ilägg, också från Namoki. De hade inga GMT ilägg till SKX013. Känss som att det blev bättre.
seiko gmt modd.jpg
 
Hur fick du dit bokstäverna då, är det vanliga klistermärken du satt dit?
Jag hoppades att man kunde beställa tavlor med egendesignade mönster någonstans😄
Det gjorde de som jag köpte tavlan av. De printade på dem. Edit här är butiken
mywatchcode Store
 
Vidareutvecklade mitt svarta Seiko 5 GMT bygge. Byggde den i höstas genom att flytta innanmätet från en SSK001 till en svart SKX013-boett från Namoki. Då ville jag ha lite mer avskalad känsla och satte en fast svart fasad glasringpå den. Men efter en del funderade beställde jag en vridring med myntkant och ett keramiskt ilägg, också från Namoki. De hade inga GMT ilägg till SKX013. Känss som att det blev bättre.
seiko gmt modd.jpg
Den är riktigt snygg
 
Topp