Laddar...
Klockor och Urmakeri hos Klockmaster-Stockholm

Seiko skx007 säljs inte längre?

Diskussion i 'Kobra Kai' startad av Bergaren, 26 juni 2016.

1. malmeqvisto

malmeqvisto Ewok

Från:
    Malmö
    Hur länge tror ni det kommer gå att köpa nya SKX007/009?

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Moderator

Från:
    Jymden
    Fram till 1 mars skulle jag gissa på.

3. spammerstakeahike

spammerstakeahike Stormtrooper

Får lite ångest. Ska man slå till med en nu eller vänta till sen höst/vinter och hoppas på att Seiko släpper uppgraderade SKX med bättre verk? Kanske ändrar de även utseendet på klockan? Tänk om de blir fula!
    Är grymt sugen på en SKX009 med jubilee, men ni som äger denna fina modell, är det ett väldigt stort gap mellan länkfästet vid boetten och själva länken? På många bilder ser det ut som att gapet är 2-3 mm.

4. Sledger

Sledger Stormtrooper

Men plockar du bort baksidan på en Sumo tillverkad efter 2009 eller 2010, lite osäker på exakt år, så står det "CHINA CASE" stämplat på insidan. :) Om jag uppfattat det rätt så står det "WP Made IN JAPAN" på senare tillverkade Sumos, och då står det "CHINA CASE" invändigt. På tidigare Sumos är insidan av bakboetten blank och det står "A MADE IN JAPAN" på baksidan.
    Sumo är en för billig klocka för att tillverkas helt i Japan så i Sumos fall så är åtminstone boetten alltså tillverkad i Kina.

5. Tryckvagen

Tryckvagen Ewok

Fick precis hem min 007a med oyster! Men kronan sitter hårt som fan, borde jag inte kunna få ut den lätt? Vet inte hur mycket jag vågar ta i. Den går ej heller att snurra i intryckt läge så att säga?

6. Psykel

Psykel Tie Fighter pilot

Den är skruvad, så skruva ut kronan (motsols), så hoppar den ut och kan ställas. Den kan sitta lite trögt i början, men borde vara lättare andra gången du skruvar ut den. För att skruva in den igen trycker du lite samtidigt som du skruvar in den (medsols).

Tryckvagen gillar detta.
  7. Tryckvagen

Tryckvagen Ewok

Tack!

Psykel gillar detta.
  8. 903lew

903lew Y-Wing pilot

@Tryckvagen Det kan även vara lite bös i gängorna vilket gör det segare än det ska vara. Ett enkelt sätt att rensa bort det är att använda tandtråd för att rensa upp lite. Skruva upp kronan, dra runt lite vanlig tandtråd i gängeriet och se om det hjälper!

Tryckvagen gillar detta.
  9. yonsson

Från:
    Jymden
    Om det är som "swiss made" så behöver inte alla delar vara tillverkade i Japan för att de ska få skriva "made in Japan".

Edit: Se på Bremont, "made in Britain" med urverk tillverkade i Schweiz.

10. malmeqvisto

malmeqvisto Ewok

Från:
    Malmö
    Någon som vet om det går att få tag i SKX013 till vettigt pris fortfarande?

11. BoZ80

BoZ80 Stormtrooper

12. Sledger

Sledger Stormtrooper

Ja jag vet. Har blivit en riktig soppa när det kommer till lagar om märkning. Många som försökt tyda de japanska lagarna angående detta men det verkar inte vara så lätt. :)

13. malmeqvisto

malmeqvisto Ewok

Från:
    Malmö
    BoZ80 gillar detta.
  14. Tryckvagen

Tryckvagen Ewok

Riktigt nöjd!

Bifogade filer:

15. spammerstakeahike

Ah. Kunde inte hålla mig längre. Har beställt SKX009 från Chronograph.com.

Bergaren gillar detta.
  16. Bergaren
    Trådstartare

Bergaren Y-Wing pilot

Kul! Det är en väldigt fin klocka

spammerstakeahike gillar detta.
  17. Taxen

Taxen Ewok

Från:
    Stockholm
    Hej

Tillkommer något mer än moms när ni beställer från tex chronograph.com

18. Psykel

Psykel Tie Fighter pilot

Tullavgift, men den borde vara nån tjuga.

19. spammerstakeahike

Jag slapp. Chronograph skrev även ner värdet (utan att jag frågade) till strax över $100.

20. Taxen

Taxen Ewok

Från:
    Stockholm
    Tack för info.

21. Tryckvagen

Tryckvagen Ewok

Väldigt nöjd men min 007 fortfarande, MEN, är det så på de flesta klockor med automatiskt ur att om man lägger ifrån sig den på kvällen och 8-10 timmar senare så har den stannat så man måste vrida om den? Händer då och då för mig och då använder jag den dagligen för det mesta förutom vid träning osv.

22. leiden

leiden AT-ST driver

Det låter lite väl lite. Gångreserven ska väl vara 30-36 timmar, minns inte exakt. Hade inte det problemet med min SKX009, kunde lägga ifrån mig den ett och ett halvt dygn utan problem.

23. månljus

månljus AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    Är inte så på dom flesta automatiska, snarare tvärtom. Med tanke på att man inte kan dra upp en Skx007 själv så handlar det om hur mycket rörelse klockan utsätts för så att den dras upp. Där kan väl egentligen bara du svara men det låter konstigt att den inte håller över natten.

yonsson gillar detta.
  24. yonsson

Från:
    Jymden
    Drar mitt gamla exempel:
    SEIKO dras upp oavsett vilket håll rotorn snurrar och dras därför upp snabbt. Efter en normal dag på jobbet som inte innebär att man är staty på gågatan är den i princip alltid fullt uppdragen.

Jag hade länge en skx007 som sig/kvällsklocka. Den fick cirka 3 timmars slappande i soffan/dygn och klarade sig alltid till nästa kväll.

Somnar klockan under natten så är det alltså något fel på den om den använts i några timmar under kvällen.

25. Tryckvagen

Tryckvagen Ewok

Vänder man sig till creation watches då alltså? Eller finns det någon universell garanti så man kan gå till en butik?

26. yonsson

Från:
    Jymden
    Man vänder sig till butiken där man köpt varan och hoppas att de är välvilliga.

27. Mikroskop

Mikroskop Rebel soldier

Lite kvällsnöje, Seiko sealion m55.

Bifogade filer:

28. Tryckvagen

Tryckvagen Ewok

Fick detta till svars ang att den inte håller reserven:
    If your watch is not working as expected the most likely cause is that
    the mainspring may have gotten itself caught on one of the screws
    inside the watch. To get it freed up try this: Place the watch on your
    palm with the crystal down and slap the watch. If this freed up the
    mainspring it should start keeping good time.

Ska alltså sätta den på handleden och slå på klockan, aja testar det och ser om det blir någon skillnad.

29. HederligeHarry

HederligeHarry Y-Wing pilot

Nja, det står att du ska placera klockan i handflatan med "crystal" down, vilket jag tolkar som glaset ner och ge den en smäll på baklocket :)

30. Tryckvagen

Tryckvagen Ewok

Hur vet man vart man kan lämna in sin klocka för garanti? Den enda som står på garantisedeln i Sverige är optura.se