• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Service av Olma dykare

Ah det ska jag nog kunna lösa. Har inget platex verktyg men tror jag har nåt till stking verktyget jag kan använda . Attans vad mycket fett han la på där Mark. är jag snål kanske. Det bl fettet har jag dock lite kvar av. moebeius 9501.

Lite framsteg. Svarta kletet på verket är från o-ringen.
DSC08685.JPG
DSC08684.JPG
DSC08683.JPG
DSC08682.JPG
DSC08681.JPG
DSC08680.JPG
DSC08679.JPG
DSC08678.JPG
DSC08676.JPG

Gick väl inte superdåligt innan. Men amplituden var lite låg. Inte säker om lyftvinkeln är rätt inställd. Måste kolla den innan slutjusteringen.
DSC08675.JPG

Oj stackars dig!

Inte det roligaste urverk att jobba på om man inte har delar liggande för den är konstruerad av mest flygvilliga fjädrar och ett friktionshjul som alltid är för trög efter år av brist på olja. Lite förvånad att det sitter ett så pass exklusivt AS verk i klockan för de hittas oftast i lite finare märken. :)

Säljs lite skrotade verk på eBay om du skulle behöva delar.
https://www.ebay.co.uk/sch/Parts/63200/i.html?_from=R40&_nkw=AS+2063

Det innebär att samma klocka levererades med olika verk eller vad satt det i Longcons gamla klocka? Kul att höra att det sitter något lite finare i vad som var en annars väldigt billigt klocka på sin tid

Lite framsteg. Svarta kletet på verket är från o-ringen.
DSC08685.JPG
DSC08684.JPG
DSC08683.JPG
DSC08682.JPG
DSC08681.JPG
DSC08680.JPG
DSC08679.JPG
DSC08678.JPG
DSC08676.JPG

Gick väl inte superdåligt innan. Men amplituden var lite låg. Inte säker om lyftvinkeln är rätt inställd. Måste kolla den innan slutjusteringen.
DSC08675.JPG

Jäkligt kul och intressant att se, tack för alla bilder

Puuuuuh det var en pärs. Nu sitter den ihop igen. Helst datumdelen. Sköt iväg en pytteliten fjäder. Tur att jag hade några såna som passade. . Dock med en annan krona så länge. Det är en lite längre på gång. Ska dit en packning i baklocket oxå. Plus kolla hur den går. Fyra fingertuttor gick det åt. Den lilla vita plastringen har jag lärt mig gilla. Lägger verket på den och så lyfter jag dit boetten uppifrån. På så sätt slipper jag kladda på verket med fingrarna.
DSC08689.JPG

Senaste update. Färdig så långt . Ny krona och baklockspacking monterat. Hoppas att @par blir nöjd. Lte ruckning behövs annars är den klar. Har fått lånat ett nato från min samling. Kronan är väl inte exakt som originalet men ska ha samma strorlek som den gamla.
DSC08706.JPG
DSC08705.JPG
Tycker det är en riktigt trevlig liten sak! Bra jobbat!

Rholms Olma kom till mig med posten idag,
stort tack för den.
Blir till att fixa med den i höst, kanske möjligen blir någon fråga då rogart-63 ;)
Testa lite med den ikväll och den tickar, datumet ändra inte när tiden ställdes utan bara quick set. Spännande utmaning.
Men har lite andra plikter, så har lovat frun att vänta!

Senast ändrad:
Rholms Olma kom till mig med posten idag,
stort tack för den.
Blir till att fixa med den i höst, kanske möjligen blir någon fråga då rogart-63 ;)
Testa lite med den ikväll och den tickar, datumet ändra inte när tiden ställdes utan bara quick set. Spännande utmaning.
Men har lite andra plikter, så har lovat frun att vänta!
Troligen den lilla armen som petar till datumhjulet . Sitter en liten fjäder på den. Antingen är den trasig eller sitter den felmonterad.

Troligen den lilla armen som petar till datumhjulet . Sitter en liten fjäder på den. Antingen är den trasig eller sitter den felmonterad.
Låter bra, då vet jag var jag skall kolla!
Har du någon bild på det rogart-63?
Så jag ser hur det skall vara. Verkar inte finnas så mycket att googla fram.
Men ingen brådska, har lovat frun att inte göra det förrän ihöst;)

Fuskade och kollade datum växlar felet på Olman jag fick av Rholm. Var långa datum fjäder sprinten som var brusten (vad kan den heta).
IMG_20170810_153535.jpg

Leta upp mina andra Olma men den med datum var annat verk i, minnet sviker vist;)

Tacksam för hjälp, om någon har och vill sälja denna del till mig.

Fuskade och kollade datum växlar felet på Olman jag fick av Rholm. Var långa datum fjäder sprinten som var brusten (vad kan den heta).
IMG_20170810_153535.jpg

Leta upp mina andra Olma men den med datum var annat verk i, minnet sviker vist;)

Tacksam för hjälp, om någon har och vill sälja denna del till mig.
Du har delarna här. 63.012 heter den. Tror inte jag har nån sån löst men kan kika. https://docs.google.com/viewer?a=v&...uY29tfHRlY2huaWNhbHxneDozMWJmMGY1NGMxZWU2NTgy

Hej Martin,
Men den jag länka till på Bukten stod ju upp till 1900 serie. Och på Bidfun är det ju samma familj. Kan jag då vara ganska säker på att den passar AS 2063 med?
Eller hur listar man ut sånt?
Tacksam för all hjälp.
Man använde samma delar i många urverk och det står 2633 som då är koden för delen i 2063 kalibern men som rogart-63 och jag lärt oss är att inget är helt säkert.

Jag skall kolla om jag inte har fjädern i en av mina skrotade 2166 verk som du kan få.

Tillbaka
Topp