Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Oj stackars dig!
Inte det roligaste urverk att jobba på om man inte har delar liggande för den är konstruerad av mest flygvilliga fjädrar och ett friktionshjul som alltid är för trög efter år av brist på olja. Lite förvånad att det sitter ett så pass exklusivt AS verk i klockan för de hittas oftast i lite finare märken.
Säljs lite skrotade verk på eBay om du skulle behöva delar.
https://www.ebay.co.uk/sch/Parts/63200/i.html?_from=R40&_nkw=AS+2063
Lite framsteg. Svarta kletet på verket är från o-ringen.
Gick väl inte superdåligt innan. Men amplituden var lite låg. Inte säker om lyftvinkeln är rätt inställd. Måste kolla den innan slutjusteringen.
Jäklar vad kul! Kronan ser kanon ut!Senaste update. Färdig så långt . Ny krona och baklockspacking monterat. Hoppas att @par blir nöjd. Lte ruckning behövs annars är den klar. Har fått lånat ett nato från min samling. Kronan är väl inte exakt som originalet men ska ha samma strorlek som den gamla.
Tycker det är en riktigt trevlig liten sak! Bra jobbat!Senaste update. Färdig så långt . Ny krona och baklockspacking monterat. Hoppas att @par blir nöjd. Lte ruckning behövs annars är den klar. Har fått lånat ett nato från min samling. Kronan är väl inte exakt som originalet men ska ha samma strorlek som den gamla.
Troligen den lilla armen som petar till datumhjulet . Sitter en liten fjäder på den. Antingen är den trasig eller sitter den felmonterad.Rholms Olma kom till mig med posten idag,
stort tack för den.
Blir till att fixa med den i höst, kanske möjligen blir någon fråga då rogart-63
Testa lite med den ikväll och den tickar, datumet ändra inte när tiden ställdes utan bara quick set. Spännande utmaning.
Men har lite andra plikter, så har lovat frun att vänta!
Låter bra, då vet jag var jag skall kolla!Troligen den lilla armen som petar till datumhjulet . Sitter en liten fjäder på den. Antingen är den trasig eller sitter den felmonterad.
Du har delarna här. 63.012 heter den. Tror inte jag har nån sån löst men kan kika. https://docs.google.com/viewer?a=v&...uY29tfHRlY2huaWNhbHxneDozMWJmMGY1NGMxZWU2NTgyFuskade och kollade datum växlar felet på Olman jag fick av Rholm. Var långa datum fjäder sprinten som var brusten (vad kan den heta).
Leta upp mina andra Olma men den med datum var annat verk i, minnet sviker vist
Tacksam för hjälp, om någon har och vill sälja denna del till mig.
Undra om denna är rätt:Du har delarna här. 63.012 heter den. Tror inte jag har nån sån löst men kan kika. https://docs.google.com/viewer?a=v&...uY29tfHRlY2huaWNhbHxneDozMWJmMGY1NGMxZWU2NTgy
Hej Martin,2633 stämmer bra och tror den kallas vippfjäder.
Man använde samma delar i många urverk och det står 2633 som då är koden för delen i 2063 kalibern men som rogart-63 och jag lärt oss är att inget är helt säkert.Hej Martin,
Men den jag länka till på Bukten stod ju upp till 1900 serie. Och på Bidfun är det ju samma familj. Kan jag då vara ganska säker på att den passar AS 2063 med?
Eller hur listar man ut sånt?
Tacksam för all hjälp.
Bra jobbat av @rogart-63 och den där är riktigt fin!Då var den tillbaka! Stort tack till @rogart-63 för all hans hjälp och dokumentation av arbetet.
(Mitt MOD natot var inte optimalt i färg men ska bytas)
Varför inte nått sånt här:Då var den tillbaka! Stort tack till @rogart-63 för all hans hjälp och dokumentation av arbetet.
(Mitt MOD natot var inte optimalt i färg men ska bytas)