Hej,
Skaffade mig nyligen en Submariner från 1986, referens 16800. Kaliber 3035.
När den kom kollade jag av den på timegraphern och det visade sig vara dags för service.
Jag kommer serva denna själv och tänkte dela med mig av lite bilder längs vägen då det verkar finnas intresse av detta.
Först monterar jag av länken
Sen skruvas baklocket av
Vackra verk ändå i Rolex
Sen skruvar jag loss automatbryggan och tar ut hela modulen som rotorn sitter på. Skruvarna är alltså från 86 och spegelblanka. Jag är ytterst försiktig med skruvmejseln för att inte lämna märken.
Kan också se att det är torkade oljor på automatverket. Dags för service helt klart!
Sen skruvar jag in verkhållar skruvarna och roterar verket så det kan fällas ut ur boetten på en kudde
Kanske det mest kritiska momentet på hela servicen. Blanka tavlor är känsliga. Men tar av visare och tavla försiktigt och lägger i säkra boxar anpassade för dessa delar.
Fortsätter med datumskivan:
Verket ligger nu i en verkhållare som är anpassad för just denna caliber.
Jag börjar med att montera ur balansen för att inte riskera att den skadas på nåt vis.
Sen arbetar vidare på tavelsidan tills jag kan få loss minutröret.
Här finner vi lite olja/fett som inte borde ligga där.
Sen vänder vi på steken och monterar ner verksidan. Kolla finishen på trumman! 😊
När jag tar ut sekundhjulet så ser den lite skadad ut. Måste utreda om den går att rengöra/polera eller måste bytas.
Så långt hann jag ikväll. Fortsättning följer..
Skaffade mig nyligen en Submariner från 1986, referens 16800. Kaliber 3035.
När den kom kollade jag av den på timegraphern och det visade sig vara dags för service.
Jag kommer serva denna själv och tänkte dela med mig av lite bilder längs vägen då det verkar finnas intresse av detta.
Först monterar jag av länken
Sen skruvas baklocket av
Vackra verk ändå i Rolex
Sen skruvar jag loss automatbryggan och tar ut hela modulen som rotorn sitter på. Skruvarna är alltså från 86 och spegelblanka. Jag är ytterst försiktig med skruvmejseln för att inte lämna märken.
Kan också se att det är torkade oljor på automatverket. Dags för service helt klart!
Sen skruvar jag in verkhållar skruvarna och roterar verket så det kan fällas ut ur boetten på en kudde
Kanske det mest kritiska momentet på hela servicen. Blanka tavlor är känsliga. Men tar av visare och tavla försiktigt och lägger i säkra boxar anpassade för dessa delar.
Fortsätter med datumskivan:
Verket ligger nu i en verkhållare som är anpassad för just denna caliber.
Jag börjar med att montera ur balansen för att inte riskera att den skadas på nåt vis.
Sen arbetar vidare på tavelsidan tills jag kan få loss minutröret.
Här finner vi lite olja/fett som inte borde ligga där.
Sen vänder vi på steken och monterar ner verksidan. Kolla finishen på trumman! 😊
När jag tar ut sekundhjulet så ser den lite skadad ut. Måste utreda om den går att rengöra/polera eller måste bytas.
Så långt hann jag ikväll. Fortsättning följer..
Senast ändrad: