• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av Rolex Submariner 16800

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej,

Skaffade mig nyligen en Submariner från 1986, referens 16800. Kaliber 3035.
När den kom kollade jag av den på timegraphern och det visade sig vara dags för service.

Jag kommer serva denna själv och tänkte dela med mig av lite bilder längs vägen då det verkar finnas intresse av detta.

IMG_1682.jpeg
IMG_1681.jpeg


Först monterar jag av länken
IMG_1683.jpeg


Sen skruvas baklocket av
IMG_1684.jpeg
IMG_1685.jpeg


Vackra verk ändå i Rolex
IMG_1687.jpeg
IMG_1686.jpeg


Sen skruvar jag loss automatbryggan och tar ut hela modulen som rotorn sitter på. Skruvarna är alltså från 86 och spegelblanka. Jag är ytterst försiktig med skruvmejseln för att inte lämna märken.
IMG_1689.jpeg


Kan också se att det är torkade oljor på automatverket. Dags för service helt klart!
IMG_1688.jpeg
IMG_1690.jpeg
IMG_1691.jpeg


Sen skruvar jag in verkhållar skruvarna och roterar verket så det kan fällas ut ur boetten på en kudde
IMG_1693.jpeg


Kanske det mest kritiska momentet på hela servicen. Blanka tavlor är känsliga. Men tar av visare och tavla försiktigt och lägger i säkra boxar anpassade för dessa delar.
IMG_1694.jpeg
IMG_1695.jpeg



Fortsätter med datumskivan:
IMG_1696.jpeg
IMG_1697.jpeg


Verket ligger nu i en verkhållare som är anpassad för just denna caliber.

Jag börjar med att montera ur balansen för att inte riskera att den skadas på nåt vis.
Sen arbetar vidare på tavelsidan tills jag kan få loss minutröret.
IMG_1700.jpeg

Här finner vi lite olja/fett som inte borde ligga där.
IMG_1701.jpeg


Sen vänder vi på steken och monterar ner verksidan. Kolla finishen på trumman! 😊
IMG_1706.jpeg


IMG_1707.jpeg


När jag tar ut sekundhjulet så ser den lite skadad ut. Måste utreda om den går att rengöra/polera eller måste bytas.
IMG_1708.jpeg


Så långt hann jag ikväll. Fortsättning följer..
 
Senast ändrad:

rickards

Rolex
2-Faktor
Hej,

Skaffade mig nyligen en Submariner från 1986, referens 16800. Kaliber 3035.
När den kom kollade jag av den på timegraphern och det visade sig vara dags för service.

Jag kommer serva denna själv och tänkte dela med mig av lite bilder längs vägen då det verkar finnas intresse av att detta.

IMG_1682.jpeg
IMG_1681.jpeg


Först monterar jag av länken
IMG_1683.jpeg


Sen skruvas baklocket av
IMG_1684.jpeg
IMG_1685.jpeg


Vackra verk ändå i Rolex
IMG_1687.jpeg
IMG_1686.jpeg


Sen skruvar jag loss automatbryggan och tar ut hela modulen som rotorn sitter på. Skruvarna är alltså från 86 och spegelblanka. Jag är ytterst försiktig med skruvmejseln för att inte lämna märken.
IMG_1689.jpeg


Kan också se att det är torkade oljor på automatverket. Dags för service helt klart!
IMG_1688.jpeg
IMG_1690.jpeg
IMG_1691.jpeg


Sen skruvar jag in verkhållar skruvarna och roterar verket så det kan fällas ut ur boetten på en kudde
IMG_1693.jpeg


Kanske det mest kritiska momentet på hela servicen. Blanka tavlor är känsliga. Men tar av visare och tavla försiktigt och lägger i säkra boxar anpassade för dessa delar.
IMG_1694.jpeg
IMG_1695.jpeg



Fortsätter med datumskivan:
IMG_1696.jpeg
IMG_1697.jpeg


Verket ligger nu i en verkhållare som är anpassad för just denna caliber.

Jag börjar med att montera ur balansen för att inte riskera att den skadas på nåt vis.
Sen arbetar vidare på tavelsidan tills jag kan få loss minutröret.
IMG_1700.jpeg

Här finner vi lite olja/fett som inte borde ligga där.
IMG_1701.jpeg


Sen vänder vi på steken och monterar ner verksidan. Kolla finishen på trumman! 😊
IMG_1706.jpeg


IMG_1707.jpeg


När jag tar ut sekundhjulet så ser den lite skadad ut. Måste utreda om den går att rengöra/polera eller måste bytas.
IMG_1708.jpeg


Så långt hann jag ikväll. Fortsättning följer..
Bra jobbat, väldigt kul att följa 👍
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej,

Skaffade mig nyligen en Submariner från 1986, referens 16800. Kaliber 3035.
När den kom kollade jag av den på timegraphern och det visade sig vara dags för service.

Jag kommer serva denna själv och tänkte dela med mig av lite bilder längs vägen då det verkar finnas intresse av detta.

IMG_1682.jpeg
IMG_1681.jpeg


Först monterar jag av länken
IMG_1683.jpeg


Sen skruvas baklocket av
IMG_1684.jpeg
IMG_1685.jpeg


Vackra verk ändå i Rolex
IMG_1687.jpeg
IMG_1686.jpeg


Sen skruvar jag loss automatbryggan och tar ut hela modulen som rotorn sitter på. Skruvarna är alltså från 86 och spegelblanka. Jag är ytterst försiktig med skruvmejseln för att inte lämna märken.
IMG_1689.jpeg


Kan också se att det är torkade oljor på automatverket. Dags för service helt klart!
IMG_1688.jpeg
IMG_1690.jpeg
IMG_1691.jpeg


Sen skruvar jag in verkhållar skruvarna och roterar verket så det kan fällas ut ur boetten på en kudde
IMG_1693.jpeg


Kanske det mest kritiska momentet på hela servicen. Blanka tavlor är känsliga. Men tar av visare och tavla försiktigt och lägger i säkra boxar anpassade för dessa delar.
IMG_1694.jpeg
IMG_1695.jpeg



Fortsätter med datumskivan:
IMG_1696.jpeg
IMG_1697.jpeg


Verket ligger nu i en verkhållare som är anpassad för just denna caliber.

Jag börjar med att montera ur balansen för att inte riskera att den skadas på nåt vis.
Sen arbetar vidare på tavelsidan tills jag kan få loss minutröret.
IMG_1700.jpeg

Här finner vi lite olja/fett som inte borde ligga där.
IMG_1701.jpeg


Sen vänder vi på steken och monterar ner verksidan. Kolla finishen på trumman! 😊
IMG_1706.jpeg


IMG_1707.jpeg


När jag tar ut sekundhjulet så ser den lite skadad ut. Måste utreda om den går att rengöra/polera eller måste bytas.
IMG_1708.jpeg


Så långt hann jag ikväll. Fortsättning följer..

Intressant tråd, blir spännande att följa.
 

Lingrush

Cartier
Hej,

Skaffade mig nyligen en Submariner från 1986, referens 16800. Kaliber 3035.
När den kom kollade jag av den på timegraphern och det visade sig vara dags för service.

Jag kommer serva denna själv och tänkte dela med mig av lite bilder längs vägen då det verkar finnas intresse av detta.

IMG_1682.jpeg
IMG_1681.jpeg


Först monterar jag av länken
IMG_1683.jpeg


Sen skruvas baklocket av
IMG_1684.jpeg
IMG_1685.jpeg


Vackra verk ändå i Rolex
IMG_1687.jpeg
IMG_1686.jpeg


Sen skruvar jag loss automatbryggan och tar ut hela modulen som rotorn sitter på. Skruvarna är alltså från 86 och spegelblanka. Jag är ytterst försiktig med skruvmejseln för att inte lämna märken.
IMG_1689.jpeg


Kan också se att det är torkade oljor på automatverket. Dags för service helt klart!
IMG_1688.jpeg
IMG_1690.jpeg
IMG_1691.jpeg


Sen skruvar jag in verkhållar skruvarna och roterar verket så det kan fällas ut ur boetten på en kudde
IMG_1693.jpeg


Kanske det mest kritiska momentet på hela servicen. Blanka tavlor är känsliga. Men tar av visare och tavla försiktigt och lägger i säkra boxar anpassade för dessa delar.
IMG_1694.jpeg
IMG_1695.jpeg



Fortsätter med datumskivan:
IMG_1696.jpeg
IMG_1697.jpeg


Verket ligger nu i en verkhållare som är anpassad för just denna caliber.

Jag börjar med att montera ur balansen för att inte riskera att den skadas på nåt vis.
Sen arbetar vidare på tavelsidan tills jag kan få loss minutröret.
IMG_1700.jpeg

Här finner vi lite olja/fett som inte borde ligga där.
IMG_1701.jpeg


Sen vänder vi på steken och monterar ner verksidan. Kolla finishen på trumman! 😊
IMG_1706.jpeg


IMG_1707.jpeg


När jag tar ut sekundhjulet så ser den lite skadad ut. Måste utreda om den går att rengöra/polera eller måste bytas.
IMG_1708.jpeg


Så långt hann jag ikväll. Fortsättning följer..

Tack för detta!
 

varvarn

Breitling
Roligt projekt, ska bli spännande att följa!

Får man fråga hur man får tag i delar (om man skulle behöva byta något) när man servar själv?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Roligt projekt, ska bli spännande att följa!

Får man fråga hur man får tag i delar (om man skulle behöva byta något) när man servar själv?
Kontakter är guld värt kan man väl summera det som. Men finns en del att köpa på nätet visserligen för ganska dyra pengar beroende på vilka delar det är. Sen är det upp till varje ägare var man drar gränsen mellan originaldelar och generiska delar som finns tillgängligt till viss del också. Jag har inte behövt byta speciellt många rolex delar så här långt, brukar ha klarat sig ganska bra. Någon balansaxel och nån rotoraxel har det blivit.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Fortsättning..
Jag fick monterat ner verket idag.
Jag fortsatt med verksidan från igår och tar ut dom olika hjulen.
IMG_1707.jpeg


Gammal intorkad olja på hjulen men gick bort bra med lite rodico så ska nog bli rena och fina sen. Även lite smuts mellan bladen på kugghjulet.
IMG_1709.jpeg

IMG_1711.jpeg


Sen skruvar jag loss bryggan till gånghaken och kommer då även åt att ta ur gånghjulet.
IMG_1712.jpeg


En sista brygga och hjul innan alla delar på verksidan är ute. Som ni ser väljer jag att låta skruvarna ligga kvar på bilderna för att ha som backup om jag blir osäker vart en skruv ska sitta när jag monterar ihop verket sen.
IMG_1713.jpeg


Nu tar jag och monterar isär resten på tavelsidan. Här syns en klassisk version av ”keyless works”. Lustigt namn, som kommer från att man förr i världen på fickur behövde en nyckel för att dra upp sitt ur, men nu för tiden behövs ju inte det då vi har en krona/uppdragsaxel. Då döpte man om det till just ”keyless works”.
IMG_1715.jpeg
IMG_1716.jpeg


Nu är det bara cap jewels kvar att montera av från balansen och gånghjulet. Det sitter stötsäkringar med mässingsfjädrar på båda sidor av balansen och gånghjulets tappar. Det ska skydda klockan vid en situation då man tappar den. Då ska mässingsfjädrarna svikta och göra att inte tapparna bryts av. Som ni ser är dom snarlika men dom skiljer sig åt. Juvelerna på balansen är tjockare. Gäller att man har koll på det. Syns också att den gamla oljan har gjort sitt.
IMG_1718.jpeg

IMG_1719.jpeg
IMG_1720.jpeg


Nu kan jag öppna trumman och ta ut fjädern. Denna kommer bytas ut mot en ny fjäder.
IMG_1721.jpeg
IMG_1722.jpeg


Nu monterar jag isär automatverket, fick inte några bättre bilder men här är reversing wheels som omsätter rotorns rotation och överför den till uppdrag av fjädern.
IMG_1725.jpeg


Alla delar nermonterade i dammkupan
IMG_1727.jpeg


Jag inspekterar det smutsiga sekundhjulet och rengör försiktigt med rodico och tycker den redan ser bättre ut. Inte omöjligt att denna kan återanvändas ändå.
Före:
IMG_1708.jpeg

Efter:
IMG_1728.jpeg


Nästa steg blir rengöring av verket.
Fortsättning följer…
 

Jackdaw

Omega
Spännande uppdatering! Undrar över hur smuts kan komma in i urverket, eller är detta t.ex. gamla oljor och annat som redan finns där som torkat in, blandat sig, hamnat på fel ställe osv?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Spännande uppdatering! Undrar över hur smuts kan komma in i urverket, eller är detta t.ex. gamla oljor och annat som redan finns där som torkat in, blandat sig, hamnat på fel ställe osv?
Precis så torkade oljor och fett samt friktion mellan metalldelar skapar med tiden avlagringar också.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Okej alla rolexvänner, vilken skola tillhör ni? Ska man låta alla vintage klockor vara som dom är och inte röra boetter och länkar? Eller ska man ibland försiktigt polera upp dom?

Står och väger om länken ska borstas upp lite eller ej. Vad tycker ni?
Här är en tidigare lös länk jag provade polera för en tid sedan:
70028314-be38-4f94-b2fc-791d115e8e15.jpeg
IMG_1766.jpeg


Länken på denna subben är lite finare än den ovan. Här är lite bilder på den aktuella länken. Nå, polera eller inte polera? 😊

IMG_1768.jpeg
IMG_1769.jpeg
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Okej alla rolexvänner, vilken skola tillhör ni? Ska man låta alla vintage klockor vara som dom är och inte röra boetter och länkar? Eller ska man ibland försiktigt polera upp dom?

Står och väger om länken ska borstas upp lite eller ej. Vad tycker ni?
Här är en tidigare lös länk jag provade polera för en tid sedan:
70028314-be38-4f94-b2fc-791d115e8e15.jpeg
IMG_1766.jpeg


Länken på denna subben är lite finare än den ovan. Här är lite bilder på den aktuella länken. Nå, polera eller inte polera? 😊

IMG_1768.jpeg
IMG_1769.jpeg
Jag skulle säga behåll som den är. Om du skulle flippa den till förmån för något annat kul projekt så kan du ju erbjuda köparen att få den polerad.
 

Jackdaw

Omega
Okej alla rolexvänner, vilken skola tillhör ni? Ska man låta alla vintage klockor vara som dom är och inte röra boetter och länkar? Eller ska man ibland försiktigt polera upp dom?

Står och väger om länken ska borstas upp lite eller ej. Vad tycker ni?
Här är en tidigare lös länk jag provade polera för en tid sedan:
70028314-be38-4f94-b2fc-791d115e8e15.jpeg
IMG_1766.jpeg


Länken på denna subben är lite finare än den ovan. Här är lite bilder på den aktuella länken. Nå, polera eller inte polera? 😊

IMG_1768.jpeg
IMG_1769.jpeg

Jag är ingen expert på området och kan inte bedöma det, men ifall det finns mycket metall att ta av fortfarande och den inte blivit polerad alltför mycket tidigare vore en lätt borstning kanske att föredra🙂
 

lekamen

KS Explorers Club
2-Faktor
Okej alla rolexvänner, vilken skola tillhör ni? Ska man låta alla vintage klockor vara som dom är och inte röra boetter och länkar? Eller ska man ibland försiktigt polera upp dom?

Står och väger om länken ska borstas upp lite eller ej. Vad tycker ni?
Här är en tidigare lös länk jag provade polera för en tid sedan:
70028314-be38-4f94-b2fc-791d115e8e15.jpeg
IMG_1766.jpeg


Länken på denna subben är lite finare än den ovan. Här är lite bilder på den aktuella länken. Nå, polera eller inte polera? 😊

IMG_1768.jpeg
IMG_1769.jpeg
Ska den användas så tycker jag absolut en lätt borstning är på sin plats, man vill ju att den ska vara fin!
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Fantastisk tråd ser fram emot att följa hela processen!

Angående polering, om du planerar att ha den själv resten av livet så finns inget fel val utan bara göra du känner för :) Om du planerar på att sälja någon regnig dag så kan det eventuellt vara värt att avstå och låta framtida köpare bestämma själv.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Okej alla rolexvänner, vilken skola tillhör ni? Ska man låta alla vintage klockor vara som dom är och inte röra boetter och länkar? Eller ska man ibland försiktigt polera upp dom?

Står och väger om länken ska borstas upp lite eller ej. Vad tycker ni?
Här är en tidigare lös länk jag provade polera för en tid sedan:
70028314-be38-4f94-b2fc-791d115e8e15.jpeg
IMG_1766.jpeg


Länken på denna subben är lite finare än den ovan. Här är lite bilder på den aktuella länken. Nå, polera eller inte polera? 😊

IMG_1768.jpeg
IMG_1769.jpeg

Om jag kunnat, dvs tyckt mig vara hyfsat bra på det och tänkt behålla den själv eller kanske fått det gjort, borstat själva länkarna lite försiktigt men lämnat området runt kronan på spännet då jag tycker det är bra om den inte riskerar bli för oskarp i onödan. Alternativt låtit hela länken vara som den är.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Okej alla rolexvänner, vilken skola tillhör ni? Ska man låta alla vintage klockor vara som dom är och inte röra boetter och länkar? Eller ska man ibland försiktigt polera upp dom?

Står och väger om länken ska borstas upp lite eller ej. Vad tycker ni?
Här är en tidigare lös länk jag provade polera för en tid sedan:
70028314-be38-4f94-b2fc-791d115e8e15.jpeg
IMG_1766.jpeg


Länken på denna subben är lite finare än den ovan. Här är lite bilder på den aktuella länken. Nå, polera eller inte polera? 😊

IMG_1768.jpeg
IMG_1769.jpeg
Rundar du till länken, borsta inte. Polerar du inte boetten, polera inte länken.

Men, stör du dig på reporna är det bara att köra ändå. Är ett dussinur.
 
Topp