• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Service av Rolex Submariner 16800

Fortsatte lite ikväll. Tänkte sätta på tavla och visare. Här är två bilder på tavlan under mikroskop. Svart i ena vinkeln och smått spider dial i en annan.
IMG_2277.jpeg
IMG_2278.jpeg
IMG_2279.jpeg

När jag tog fram visarna såg sekundvisaren inte superkul ut så tog försiktigt och gick över den med pegwood och lite polywatch. Blev klart bättre iaf.
Före:
IMG_2281.jpeg

Efter:
IMG_2283.jpeg

Sen var jag tvungen att pausa.. tavlan hann komma på iaf 😅. men imorgon kommer resten av delarna med.

Fortsättning följer.

Då ska vi se. Fick hem packningar igår så idag blev det fokus på boetten.

Börjar med att sätta packning på tuben för kronan och gänglåsningsvätska så det fixeras i boetten.
IMG_2294.jpeg
IMG_2295.jpeg
D2474AE6-4D09-4E2C-829D-03FA3C9EDC1A.jpeg

Packningen ovan sitter mellan tub och boett.

Sen lägger jag två o-ringar inuti tuben och en utanpå. Samt en femte packning i botten på kronan.
IMG_2301.jpeg
IMG_2302.jpeg
IMG_2303.jpeg

Att ha kronan iskruvad på boetten hjälper mig centrera glasets cyklop.

Börjar sen med att sätta på ny glaspackning på safirglaset.
330BDC17-2F76-4C17-961D-14E40CBD8BCB.jpeg
IMG_2293.jpeg

Sen sätter jag glas o packning på plats i boetten.
C810FF93-260D-4420-BD16-C6AED1D4E26A.jpeg

Sen smörjer jag ytterligare en packning (må klockan bli tät nu alltså…) under glasringen och pressar den på plats med en rackpress.
IMG_2305.jpeg
IMG_2306.jpeg
IMG_2307.jpeg

Sen ska klickfjäder och bezeln på plats. Smörjer lätt med fomblin på tänderna klickfjädern glider mot.
IMG_2309.jpeg
IMG_2310.jpeg
IMG_2311.jpeg

Trycker sen tillbaka insert.
IMG_2313.jpeg

Smörjer en baklockspackning och skruvar åt baklocket.
IMG_2314.jpeg
IMG_2315.jpeg

Nu så, stundens minut, är klockan tät?
Fram med trycktestare. Pumpar upp ett tryck på 3 bar och låter klockan hänga här i 10-15min. Är klockan inte tät fylls den nu med luft.
IMG_2317.jpeg

Efter det sänks den ner i vatten.
IMG_2318.jpeg

Jag lättar på trycket försiktigt lite i taget. Det kommer enbart några få bubblor. Luft från bezel/bandstift. Klockan är tät!
IMG_2320.jpeg

Nu kan jag gå vidare med att montera visare och lägga tillbaka verket i boetten nästa gång.

Fortsättning följer…

Då ska vi se. Fick hem packningar igår så idag blev det fokus på boetten.

Börjar med att sätta packning på tuben för kronan och gänglåsningsvätska så det fixeras i boetten.
IMG_2294.jpeg
IMG_2295.jpeg
D2474AE6-4D09-4E2C-829D-03FA3C9EDC1A.jpeg

Packningen ovan sitter mellan tub och boett.

Sen lägger jag två o-ringar inuti tuben och en utanpå. Samt en femte packning i botten på kronan.
IMG_2301.jpeg
IMG_2302.jpeg
IMG_2303.jpeg

Att ha kronan iskruvad på boetten hjälper mig centrera glasets cyklop.

Börjar sen med att sätta på ny glaspackning på safirglaset.
330BDC17-2F76-4C17-961D-14E40CBD8BCB.jpeg
IMG_2293.jpeg

Sen sätter jag glas o packning på plats i boetten.
C810FF93-260D-4420-BD16-C6AED1D4E26A.jpeg

Sen smörjer jag ytterligare en packning (må klockan bli tät nu alltså…) under glasringen och pressar den på plats med en rackpress.
IMG_2305.jpeg
IMG_2306.jpeg
IMG_2307.jpeg

Sen ska klickfjäder och bezeln på plats. Smörjer lätt med fomblin på tänderna klickfjädern glider mot.
IMG_2309.jpeg
IMG_2310.jpeg
IMG_2311.jpeg

Trycker sen tillbaka insert.
IMG_2313.jpeg

Smörjer en baklockspackning och skruvar åt baklocket.
IMG_2314.jpeg
IMG_2315.jpeg

Nu så, stundens minut, är klockan tät?
Fram med trycktestare. Pumpar upp ett tryck på 3 bar och låter klockan hänga här i 10-15min. Är klockan inte tät fylls den nu med luft.
IMG_2317.jpeg

Efter det sänks den ner i vatten.
IMG_2318.jpeg

Jag lättar på trycket försiktigt lite i taget. Det kommer enbart några få bubblor. Luft från bezel/bandstift. Klockan är tät!
IMG_2320.jpeg

Nu kan jag gå vidare med att montera visare och lägga tillbaka verket i boetten nästa gång.

Fortsättning följer…
Vansinnigt kul att följa! Grymt jobbat! 👊

Idag monterades visare. Efter mycket pill med att få glasets insida helt rent och dammfritt lades verket i boetten och skruvades fast ✌️
Nu skulle jag kunna bära klockan som manuell men inväntar att få fixat rotoraxeln. Annars måste länken monteras på och av igen. Så håller mig liiiite till. Men det börjar bli jobbigt 😃

När jag sätter på visarna ställer jag fram klockan till midnatt när datum slår över. Där trycker jag på visarna med visarpressen.
Viktigt, verkhållaren har ett mothåll i mitten. Den skruvar jag upp så den ligger dikt an med sekundhjulets juvel. Annars riskerar juvelen pressas ur position med visaren trycks på.

IMG_2280.jpeg
IMG_2321.jpeg
IMG_2324.jpeg
IMG_2325.jpeg
IMG_2326.jpeg
IMG_2328.jpeg
IMG_2330.jpeg

Börjar bli klara, automaten kvar 😉

Drog igång bytet av rotoraxel.
Fram med stansstället 😊
IMG_2332.jpeg

Börjar med att slå ut den gamla försiktigt ner i ett hål som är något mindre än nya axeln.
IMG_2333.jpeg

Sen planar jag till rotorn med en plan stans som är precis rätt storlek för indenteringen.

Men när jag ska slå fast den nya rotor axeln visar det sig att jag saknar rätt stans… hade bara stans för rolex 1570 verket hemma. Vilket jag missat. Så måste beställa en stans.
IMG_2339.jpeg

IMG_2338.jpeg

Men nu kunde jag inte hålla mig längre. På med baklocket och länken!
IMG_2334.jpeg
IMG_2335.jpeg
IMG_2336.jpeg
IMG_2337.jpeg

En manuell submariner så länge!

Fortsättning följer…

Ser riktigt fint ut, vilket arbete!

Det är lätt att ta för givet att bilderna inte gör rättvisa när det kommer till storlek på urverkets delar och vilken precision det kräver. När jag fick hem min nya rotoraxel blev jag nästan chockad över hur liten den var :)

Gott om smuts här under även om klockan ligger i lä mot den 16610 som @Watcheyes nyligen servade på sin youtube kanal. (Shoutout https://youtube.com/@Watcheyes?si=VCLX6kIG46AHYLzK)
Kan ni ana vart jag gått över med lite pegwood? 😅
Blir det verkligen SÅ mycket skit under vridringen och runt kronan, även om man är rädd om klockan och har den till o från innejobbet?
Eller är detta ett resultat av att man har klockan på vid utearbete, trägården meka med bilar mm?

Otroligt imponerande arbete, inkluderat all dokumentering, bilder och framförallt...alla förklaringar. MAGI, TACK !!!!!
Lär mig massor, underbart för oss andra amatör-klocknördar.

Än en gång, tack 🙌
Kul att det uppskattas! Jag har nu fått hem rätt stans så snart dags att färdigställa projektet. Men har lite andra projekt igång som måste avslutas först 😃

Då fick jag äntligen tummen ur att göra klart klockan.

Stansen är på plats så kan nita dit nya rotoraxeln på rotorn i stansstället.
IMG_2912.jpeg
IMG_2913.jpeg

Av med länk och baklock på klockan och monterar ihop automatverket. Reversing wheels behandlas med epilame.
IMG_2944.jpeg
IMG_2945.jpeg
IMG_2946.jpeg
IMG_2947.jpeg

Sen sätter jag på automatverket på verkplattan. Nu har vi en automatisk SUB igen 😃
IMG_2948.jpeg

Provar ett super jubilee 63600 jag hade liggandes men tror sub ändå görs bäst på oysterlänk? 😃
IMG_2949.jpeg
IMG_2952.jpeg

IMG_2954.jpeg

Här avslutar jag nog den här tråden. Klockan kommer troligen stanna, då det är en årsklocka för mig. Men ni vet ju samtidigt hur det är 🙈 kul iaf att så många har följt tråden och hejat på längs vägen! 🙏

Over’n’out!
/JoakimS

Då fick jag äntligen tummen ur att göra klart klockan.

Stansen är på plats så kan nita dit nya rotoraxeln på rotorn i stansstället.
IMG_2912.jpeg
IMG_2913.jpeg

Av med länk och baklock på klockan och monterar ihop automatverket. Reversing wheels behandlas med epilame.
IMG_2944.jpeg
IMG_2945.jpeg
IMG_2946.jpeg
IMG_2947.jpeg

Sen sätter jag på automatverket på verkplattan. Nu har vi en automatisk SUB igen 😃
IMG_2948.jpeg

Provar ett super jubilee 63600 jag hade liggandes men tror sub ändå görs bäst på oysterlänk? 😃
IMG_2949.jpeg
IMG_2952.jpeg

IMG_2954.jpeg

Här avslutar jag nog den här tråden. Klockan kommer troligen stanna, då det är en årsklocka för mig. Men ni vet ju samtidigt hur det är 🙈 kul iaf att så många har följt tråden och hejat på längs vägen! 🙏

Over’n’out!
/JoakimS
Fantastiskt roligt och spännande. Kul att du delat och som sagt, KS när det är som bäst! 👌

tack för alla fina svar! Kul att det uppskattas, annars var det ju helt i onödan 😄 tänker att man som rolexägare kan tycka att det är lite kul vad som döljer sig på andra sidan och förstå arbetet bakom en fungerande klocka.

Okej alla rolexvänner, vilken skola tillhör ni? Ska man låta alla vintage klockor vara som dom är och inte röra boetter och länkar? Eller ska man ibland försiktigt polera upp dom?

Står och väger om länken ska borstas upp lite eller ej. Vad tycker ni?
Här är en tidigare lös länk jag provade polera för en tid sedan:
70028314-be38-4f94-b2fc-791d115e8e15.jpeg
IMG_1766.jpeg

Länken på denna subben är lite finare än den ovan. Här är lite bilder på den aktuella länken. Nå, polera eller inte polera? 😊

IMG_1768.jpeg
IMG_1769.jpeg
Svår fråga. Vissa tycker att man aldrig ska röra en vintageklocka – att patinan och slitaget är en del av charmen. Andra är okej med att försiktigt polera upp boett och länk för att fräscha upp den lite. Personligen tycker jag det finns en charm med slitaget och vill man ha en polerad köper man en sprillans ny.

I slutändan är det upp till dig och dina preferenser. Om du gillade hur den tidigare poleringen blev och det känns rätt för dig, varför inte köra på det? Annars, om du tvekar, kanske det är bäst att låta den vara som den är.

Imponerande skicklighet!!!!

Jag har borstat mina oysterband med en "vass" scotsh-brite som man köper i färgaffären. Jag tycker det blev riktigt bra. Borsta rakt i längdriktning så blir det snyggt .

Sådant här är roligt att se! Imponerande!

Har ni tänkt på vad kraftiga kronskydden är på 16800 jämfört med exempelvis 16610?

Tillbaka
Topp