• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Service Rolex är det verkligen lönsamt ?

Dt250

Guld
Paneristi
Gmt16700.jpg
Jag vet att detta är minerad område, men en fundering jag inte får ur skallen. Jag har har en Rolex GMT 16700 som jag köpte ny 1992. Har verkligen haft klockan på mig i alla sammanhang, meckat båge, jobbat utomhus etc, alltså nästan som en beater. Jag har servat den en gång för typ 12 år sedan då den var så skitig att bezeln inte ens gick att vrida. Om jag skulle servat den enligt Rolex typ vart 5 år skulle det kostat mig typ 30.000.
Klockan går fortfarande perfekt. Om man drar av den servicen jag gjorde för ca 6000 så har jag nu 24.000 kvar att lägga på eventuell reparation om den skulle gå sönder.

Nu till huvudfrågan, är risken överhängande att den går sönder och reparationen skulle kosta mer än 24.000, det tror inte jag.

Det är lite samma sak med ständiga oljebyten på vardagsbilar, ren bluff inte motorn som skär pga av lite dålig olja allt annat som går sönder som knäcker bilen. Körde en Ford Explorer med V6 på samma olja i 7000 mil under 6 år motorn gick som en klocka men allt annat skit gick sönder( bara en liten parantes)

Senast ändrad:
Haha! Jag gillar din stil men jag skulle nog inte våga köpa en klocka (eller bil) av dig. :p
ha ha jag fattar det, min Rolex är stendöd på sälj här, men ska inte sälja så då kan man vara öppen. Bilen gav jag bort till en gubbe som faktiskt åker omkring i den idag ! Så det är ingen risk att någon blir lurad kör mina grejor i botten sen ger jag bort dem.

Jag skulle inte lämna in en Rolex på service så ofta som vart 5 år men har det vart 12 år sedan föra gången så skulle jag börja fundera på det igen.
Att det sedan är en överhängande risk att du åker på en reperation för över 24' bara för att den inte är servad på 12 år tror jag inte. Men risken finns och blir större för varje år utan service. Rolex gör väldigt bra urverk men trots det så behöver de en översyn för eller senare.

ha ha jag fattar det, min Rolex är stendöd på sälj här, men ska inte sälja så då kan man vara öppen. Bilen gav jag bort till en gubbe som faktiskt åker omkring i den idag ! Så det är ingen risk att någon blir lurad kör mina grejor i botten sen ger jag bort dem.

Jag hade faktiskt inte varit rädd för att köpa din klocka då du verkar vara uppriktig med hur det förhåller sig.

Jag har för dåligt kunskap kring hur en Rolex ser ut på insidan för att uttala mig på ett begåvat sätt. Skulle du sälja klockan så hade jag personligen inte brytt mig om den var servad för 10 år sedan eller 20 år sedan, är den inte hyggligt nyservad saknar servicenhistoriken värde för mig.

Vad gäller motorer håller jag dock inte alls med dig, visst kan man ofta köra långt mer än många tillverkare specar men att kalla oljebyten för ren bluff, nja... Din Ford hade en motor utvecklad i slutet på 50-talet med de standarder på olja och filter som gällde då, den mådde säkert inte bra av att du inte bytte olja men jag är inte jätteförvånad över att den inte rasade.

Sen vilken kondition motorn befann sig i vågar jag inte säga något om men många gamla motorer kan ju vara i bedrövligt dåligt skick och ändå gå ganska bra. Det är inte så snäva toleranser på dem helt enkelt, inte så noga. Jag har sett många, många motorer som farit illa av för långa intervall mellan oljebytena. Oljefilter sätts igen och / eller kollapsar, oljesilar som sätts igen... Extra viktigt på nyare bilar, där skulle jag inte våga fuska med intervallet.

Jag har för dåligt kunskap kring hur en Rolex ser ut på insidan för att uttala mig på ett begåvat sätt. Skulle du sälja klockan så hade jag personligen inte brytt mig om den var servad för 10 år sedan eller 20 år sedan, är den inte hyggligt nyservad saknar servicenhistoriken värde för mig.

Vad gäller motorer håller jag dock inte alls med dig, visst kan man ofta köra långt mer än många tillverkare specar men att kalla oljebyten för ren bluff, nja... Din Ford hade en motor utvecklad i slutet på 50-talet med de standarder på olja och filter som gällde då, den mådde säkert inte bra av att du inte bytte olja men jag är inte jätteförvånad över att den inte rasade.

Sen vilken kondition motorn befann sig i vågar jag inte säga något om men många gamla motorer kan ju vara i bedrövligt dåligt skick och ändå gå ganska bra. Det är inte så snäva toleranser på dem helt enkelt, inte så noga. Jag har sett många, många motorer som farit illa av för långa intervall mellan oljebytena. Oljefilter sätts igen och / eller kollapsar, oljesilar som sätts igen... Extra viktigt på nyare bilar, där skulle jag inte våga fuska med intervallet.
Tog väl i lite, menade inte ren bluff, men jag är övertygad om att de är rejält överdrivna intervaller på vanliga vardagsbilar som tuffar till dagis och ica. Servicen är den lönsamma delen för bilbranschen, så det finns ett egenintresse att göra konsumenten lite osäker och spendera en hisklig massa pengar på ständiga servicar.

Lite OT, men Rolex förlängde nyligen serviceintervallerna. Dock bara för lite nyare klockor men med samma generations urverk. Om det beror på nya bättre oljor eller bättre komponenter (eller ngt annat), vet jag dock inte.

Lite OT, men Rolex förlängde nyligen serviceintervallerna. Dock bara för lite nyare klockor men med samma generations urverk. Om det beror på nya bättre oljor eller bättre komponenter (eller ngt annat), vet jag dock inte.
Förlängde och sen höjde priset per gång eller ?

Tog väl i lite, menade inte ren bluff, men jag är övertygad om att de är rejält överdrivna intervaller på vanliga vardagsbilar som tuffar till dagis och ica. Servicen är den lönsamma delen för bilbranschen, så det finns ett egenintresse att göra konsumenten lite osäker och spendera en hisklig massa pengar på ständiga servicar.

Ja, principiellt håller jag med dig, samtidigt som serviceintervallen faktiskt ökat något enormt senaste åren, det är ju inte SÅ fasligt länge sedan bilar servades vid 1000-1500/mil, nu är det ju många som går runt 3000mil eller mer mellan oljebytena. Det skall bli intressant och ser hur elbilar kommer förändra det, än så länge verkar det ju inte ha hänt mycket även om de i teorin skall vara hyggligt servicefria.

Vad säger Rolex att serviceintervallerna ska vara nu jämför med tidigare?

Rolex garanti är numera fem år. Normalt brukar man kunna räkna garanti x 2.5 är serviceintervall. Med Omega och Rolex nu skulle jag hålla mig till garanti x 1.5.
Men vill du ha rotorlager som är helt slut, rotor som är söderskrapat och repat alla bryggor, hakpalletter som är så pass slitna att de har spår i sig och en balansaxel som går torrt i stötsäkringen och motstenarna så att den måste bytas.
Reparationen kan bli dyr, men det är dumt att försöka tänka snålt i detta sammanhang om man inte är 100% införstådd i exakt vad och hur slitaget sker.
Samtliga bryggor, klinkhjul, ny hake, antagligen ett helt nytt löpverk och några bygga stenar, nu balansaxel och såklart sakerna som igår vid standardservice. (I vissa fall klinkhjul, inte andra. Annars komplett fjäderhus och packningar.)
Den servicen kommer kosta en slant.

Håll dig till 7-9 år gällande hyfsat moderna Rolex så ligger du gott till.

Jag har för mig att jag läst det officiellt.

Kan varit i någon booklet tillhörande min eller om det var på Rolex.com. Kan dubbelkolla sen.

Högst tveksam till detta, då inget företag anger detta exakt eftersom servicebehov varierar enormt beroende på kund och användning. På deras hemsida står inget om serviceintervall alls, bara garantitid. (2/3/5 år.)

Det är i längden det kan vara lite besvärligt. Delar slits mer om klockan inte servas och då blir servicen dyrare när fler delar måste bytas ut. Med en vanlig service om man gör det inom intervallen så brukar man klara sig enbart med rengöring och oljning utan att byta delar.

Vet inte riktigt om jag håller med dig om jämförelsen med bilar :D klart att en bil kanske klarar några år på samma olja, men tror inte en volvo skulle klara 50,000 mil utan ny olja varje år.

Jag lutar åt att serva rätt ofta ändå. Man vill ju ha kvar grejerna som sitter i. Inte få utbytta. Så tänker jag i alla fall rörande vintage Rolex.

Där har du ett annat större problem, risken att urmakaren förstör något svårersatt på uret.
Jäklar. Nagelbitare snart då kanske. Luskar runt lite efter att serva en 5513 från 68. Inte för att jag bryr mig nämnvärt hur den inte håller tid/gångreserv utan mer för att vårda.

Testade den nyligen med denna score:

IMG_6247.jpg

Tillbaka
Topp