• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service Rolex är det verkligen lönsamt ?

Ser det ut som om någon servat detta verk @Echo Delta ? Jag som novis gissar på att det är hyfsat orört sedan 1971.

51DFB02E-956A-4D63-879E-1A83C6311880.jpeg
17E81CD6-1227-4D13-AEDE-9D706FF018AE.jpeg

Verket ser onekligen rätt smutsigt ut, är inte 100% insatt i Rolexverk och kan inte tveklöst säga hur det är.
Kan inte säga av bara bilder, men några fler och skarpare bilder skulle inte skada!
 
Verket ser onekligen rätt smutsigt ut, är inte 100% insatt i Rolexverk och kan inte tveklöst säga hur det är.
Kan inte säga av bara bilder, men några fler och skarpare bilder skulle inte skada!
Skruvarna ser för mig oskruvade ut. Inte sant? Även om det är servat en eller två gånger så visar det gott att dessa verk kan gå långt långre än 5-7 år utan service. Denna klocka fungerade fint och höll tiden väl. Amplituden var säkerligen inte tipptopp men för vanlig användning så fungerande den fint.

Det sagt så är det knappast att rekommendera att klockor lämnas oservade i 40-50 år men det visar att denna simpla konstruktion är som en gammal traktor som bara går och går för evigt. Rätt så imponerande kan jag tycka. :)

Personligen så servar jag enbart klockor när de visar behov. Jag är mer orolig för att saker skadas under service än vad jag är för extra slitage pga för långa serviceintervall. Då handlar det för all del om klockor där de synliga delarna kostar mångfalt mer än verksdelar. Klockors funktion är ganska sekundär för mig vilket förmodligen är en ganska så fucked up inställning. :)
 
För att nu knyta ihop denna tråd, så vet jag nu hur min GMT har klarat att vara, inte 12 år utan 17 år utan service.
Den har använts dagligen i alla år. Glaset kommer jag inte byta så merkostnaden blev ca 4000.


A1F2FD61-6EF0-42DE-8B6B-2688690AC821.png
Vad intressant, det där slår ju i princip hål på myten om att klockan tar kostsam skada av ett långt serviceintervall, åtminstone såvitt avser Rolex.
 
Jag vet inte om jag har rätt, gjorde ett expriment med min klocka och det funkade ok, tror att de har mycket med vilken personlighet man är. Vissa vill inte inte ha överaskningar och betalar gärna en extra slant för att slippa det. Lite som försäkringar jag minimerar kostnaderna för försäkringar och betalar själv när det går åt helvete.
Tror dock att det finns ett intresse att man ska överserva, bilar, båtar,mc etc för att eventuellt undvika problem som statistiskt sällan händer.
 
En klocka har ju ganska få likheter med en bilmotor så jämförelsen haltar betänkligt. Det verkar mera rätt att jämföra en klocka med en växellåda med tanke på alla kugghjul och där har man idag inga oljebyten på en manuell låda på en modern bil.

/ P
 
Senast ändrad:
En klocka har ju ganska få likheter med en bilmotor så jämförelsen haltar betänkligt. Det verkar mera rätt att jämföra en klocka med en växellåda med tanke på alla kugghjul och där har man idag inga oljebyten på en manuell låda på en modern bil.

/ Pär

Yeah, right. Kan du visa mig en växellåda som kan klara 100 mil utan olja? Ett urverk som blir torrt är en vanlig fenomen.
 
En klocka har ju ganska få likheter med en bilmotor så jämförelsen haltar betänkligt. Det verkar mera rätt att jämföra en klocka med en växellåda med tanke på alla kugghjul och där har man idag inga oljebyten på en manuell låda på en modern bil.

/ Pär
Tror du missat poängen, men ha en bra helg.
 
Vad intressant, det där slår ju i princip hål på myten om att klockan tar kostsam skada av ett långt serviceintervall, åtminstone såvitt avser Rolex.
Jag säger varken bu eller bä, men att dra en slutsats efter att ha observerat en sample är inte speciellt statistiskt signifikant...

Typ som att säga ”min farfar rökte varje dag hela sitt liv och levde i 100 år, därför är rökning inte farligt” :)
 
Jag säger varken bu eller bä, men att dra en slutsats efter att ha observerat en sample är inte speciellt statistiskt signifikant...

Typ som att säga ”min farfar rökte varje dag hela sitt liv och levde i 100 år, därför är rökning inte farligt” :)
Absolut, men behövs det så många exemplar när det gäller klockor för att nå en siffra som är statistiskt signifikant då? Skulle tro att jag med ganska god säkerhet kan säga att samtliga Rolexklockor, med deras tighta toleranser, är ganska likvärdiga, särskilt sett till normalt slitscenario. Om inte är fallhöjden på 24 k rätt stor.
 
Hur det är med Rolex kvalitet om den inte får sin service vet jag inte, men jag gissar på att det är "state of art"-kvalitet ut i minsta detalj...och den går säkert bra trots att den inte får service (kanske). Det vet andra bättre än mig.

Men bilar är jag lite duktigare på. Det som händer när man slarvar med oljebytena är bland annat att oljan till slut inte tar upp smutsen i motorn och oljefiltret blir till slut så smutsigt att fjädern inuti öppnar och släpper igenom oljan ofiltrerad. Denna smuts lägger sig då på botten i oljetråget och bygger upp en infarkt i oljekanalerna. När man till slut byter oljan så är det faktiskt inte ovanligt med motorras då den nya oljan löser upp all skit och så tättnar det där det absolut inte får tätna (oljekanaler och dyl).

Olja är så mycket mer än att smörja !

Den kyler, den håller rent och oljans additiv (vars partiklar slås sönder) gör att metallen inuti motorn konserveras.

Jag anser att oljebyte bör göras var 1500:e mil. Och kör man korta sträckor/många kallstarter så bör man byta olja och filter varje år oavsett om bilen bara gått 500 mil. Dagens oljor är ljusår bättre än bara för 20 år sedan, men de blir inte bättre än 1500 mil. Glöm allt om "LongLife" och "3000+ mil". Det är ett experiment som inte visat sig funka. Hur bra de än är...är man rädd om sin bil så byter man var 1500:e mil ! Det är den billigaste maskinskadeförsäkring man kan ta.
 
Det är en intressant och dubbelbottnad diskussion angående service. Jag känner mig själv kluven. Å ena sidan är jag mån om att ta hand om ägodelar som jag värdesätter. Jag använder skoblock och smörjer in mina skor kontinuerligt. Jag har ofta bytt olja med tätare intervall än rekommenderat på bilen och jag har servat min klockor. Å andra sidan är jag fullt medveten om att service och eftermarknad ofta är mycket lukrativa för tillverkare. Deras incitament att motivera kunderna till regelbunden service är väldigt starka i och med en god lönsamhet även efter produkten är såld. Svår avvägning och svårt att veta vem man ska lita på, antar att det är bäst att försöka vara pragmatisk, men det är inte alltid så lätt.
 
Skruvarna ser för mig oskruvade ut. Inte sant? Även om det är servat en eller två gånger så visar det gott att dessa verk kan gå långt långre än 5-7 år utan service. Denna klocka fungerade fint och höll tiden väl. Amplituden var säkerligen inte tipptopp men för vanlig användning så fungerande den fint.

Det sagt så är det knappast att rekommendera att klockor lämnas oservade i 40-50 år men det visar att denna simpla konstruktion är som en gammal traktor som bara går och går för evigt. Rätt så imponerande kan jag tycka. :)

Personligen så servar jag enbart klockor när de visar behov. Jag är mer orolig för att saker skadas under service än vad jag är för extra slitage pga för långa serviceintervall. Då handlar det för all del om klockor där de synliga delarna kostar mångfalt mer än verksdelar. Klockors funktion är ganska sekundär för mig vilket förmodligen är en ganska så fucked up inställning. :)
Har de haft blått klinkhjul eller vad det nu heter så länge?
 
Har de haft blått klinkhjul eller vad det nu heter så länge?
Ingen aning. Jag konstaterar bara att skruvarna är väldigt rena. Den kan absolut vara servad någon gång men knappast vart femte år som den ser ut. Det finns inga direkta spår av något i den. :)
 
Ingen aning. Jag konstaterar bara att skruvarna är väldigt rena. Den kan absolut vara servad någon gång men knappast vart femte år som den ser ut. Det finns inga direkta spår av något i den. :)
Man kan ju byta skruvar. ;)
Fick en hel påse gamla skruvar när jag fick tillbaka min BP från service.
 
Man kan ju byta skruvar. ;)
Fick en hel påse gamla skruvar när jag fick tillbaka min BP från service.
Klockan var opolerad och fin och utan servicemärken i baklocket. Den kändes inte heller nyservad i uppdraget så det finns ingen större anledning att tvivla. Det är inte heller något ovanligt att dessa verk kan snurra på hur länge som helst. Jag tyckte bara att det tillförde till tråden.
 
Tillbaka
Topp