• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service Rolex är det verkligen lönsamt ?

Har länge funderat på skriva ihop en LÅNG tråd om de alla tekniska aspekterna av, ja, allt klockrelaterat.
Fylla på allt eftersom, redogöra skillnader mellan olika funktioner, material, tekniker osv osv. En lång lista av begrepp och ord.
Om detta vore intressant och hjälpsamt?
Tror det hade varit intressantas om det är en begränsad mängd fakta om tekniska detaljer i varje inlägg/tråd. Alltid uppskattat med branschfolk.
 
Tror det hade varit intressantas om det är en begränsad mängd fakta om tekniska detaljer i varje inlägg/tråd. Alltid uppskattat med branschfolk.

Lite set jag tänker. Att istället för att skriva ut långa inlägg i trådar som eftergett tag svalnar och informationen blir lite mer svårtillgänglig om man letade efter teknisk info kring något, att kanske ha en tråd där man skriver vad man undrar, och jag fyller på ursprungsinlägget nu när man kan ändra i efterhand?
Vad tycks om den idén?
 
Lite set jag tänker. Att istället för att skriva ut långa inlägg i trådar som eftergett tag svalnar och informationen blir lite mer svårtillgänglig om man letade efter teknisk info kring något, att kanske ha en tråd där man skriver vad man undrar, och jag fyller på ursprungsinlägget nu när man kan ändra i efterhand?
Vad tycks om den idén?
Tycker det låter som en bra ide.
 
Följer sebs415 på Instagram. Han är urmakare hos HQMilton och delar mycket bilder från vintagerollar mm (inte sällan med långa serviceintervall) Här ett smakprov :)
IMG_4480.PNG
 
Har länge funderat på skriva ihop en LÅNG tråd om de alla tekniska aspekterna av, ja, allt klockrelaterat.
Fylla på allt eftersom, redogöra skillnader mellan olika funktioner, material, tekniker osv osv. En lång lista av begrepp och ord.
Om detta vore intressant och hjälpsamt?

Do it! Intressant till skillnad från om Seikon kostar 500 kr för mycket eller om en annons saknar retur.
 
Följer sebs415 på Instagram. Han är urmakare hos HQMilton och delar mycket bilder från vintagerollar mm (inte sällan med långa serviceintervall) Här ett smakprov :)
IMG_4480.PNG

Hur är det möjligt att det rostar? Det måste väl betyda att det läckt in små små mängder vatten, som inte påverkat funktionen men påverkat ytan.
 
Jag är ingen urmakare men gissar att packningarna till slut inte klarar av att hålla fukten ute. Men klockan har å andra sidan kvar originlkronan, glas, fasningar etc.
 
Min far har en Seiko Automatic från 70-talet (tror ref. 7006-8040) som aldrig blivit servad och jag tror den fortar sig eller saktar sig 1min/dygn. Kan ev. vara mkt mindre. Klockan var från början min farfars som användes då och då fram tills på 90-talet men nu i flera år har min far använt den regelbundet varje dag. En sådan klocka är idag värd några hundringar och att serva den är rena förlustaffären!?(om man nu inte älskar den)..........
Verkar som att Seiko-klockor bara går och går men Rolexar ska man ta hand om och serva notoriskt mellan 5-8år o_O. Att äga flera Rolexar som man använder regelbundet torde bli riktigt dyrt:facepalm:.
Serva när klockan går dåligt eller följa normen?o_O
 
Senast ändrad:
Min far har en Seiko Automatic från 70-talet (tror ref. 7006-8040) som aldrig blivit servad och jag tror den fortar sig eller saktar sig 1min/dygn. Kan ev. vara mkt mindre. Klockan var från början min farfars som användes då och då fram tills på 90-talet men nu i flera år har min far använt den regelbundet varje dag. En sådan klocka är idag värd några hundringar och att serva den är rena förlustaffären!?(om man nu inte älskar den)..........
Verkar som att Seiko-klockor bara går och går men Rolexar ska man ta hand om och serva notoriskt mellan 5-8år o_O. Att äga flera Rolexar torde bli riktigt dyrt:facepalm:.
Serva när det behövs eller följa normen?o_O
Du har helt rätt, men det är ingen av oss klockälskare som köper för funktion och driftsäkerhet. Har en reverso duo som servats och använts sparsamt men ändå gått sönder två gånger (kostar satan) men tycker ändå det är värt det. Lite som bilar en Volvo 240 går i 50.000 mil, finns inte många lyxbilar som klarar det utan att blivit servade för flera 100.00. Coolt med din pappas Seiko, möjligen värd några hundra, men ovärderlig för dig, så se till att den alltid funkar. Trasiga grejor är det totalförbud på !!
 
Seems like I have some work to do!
Drar igång ikväll/under helgen så får alla fylla på med frågor eller saker de vill ha förklarade/jämföra etc.
Kommer skriva det punktvis, och varje punkt kommer vara numrerad och taggad med den som ställde frågan, för lättare refererande i framtiden till ämnet!
Skicka gärna PM till mig så har jag någonstans att börja, helst då saker att förklara så kommer jämförelsen senare.
 
Min far har en Seiko Automatic från 70-talet (tror ref. 7006-8040) som aldrig blivit servad och jag tror den fortar sig eller saktar sig 1min/dygn. Kan ev. vara mkt mindre. Klockan var från början min farfars som användes då och då fram tills på 90-talet men nu i flera år har min far använt den regelbundet varje dag. En sådan klocka är idag värd några hundringar och att serva den är rena förlustaffären!?(om man nu inte älskar den)..........
Verkar som att Seiko-klockor bara går och går men Rolexar ska man ta hand om och serva notoriskt mellan 5-8år o_O. Att äga flera Rolexar som man använder regelbundet torde bli riktigt dyrt:facepalm:.
Serva när klockan går dåligt eller följa normen?o_O
Rolex och Seiko-verk är rätt lika. De är lite tjocka, stabila och klarar sig oftast bra länge utan service.
 
Hur är det möjligt att det rostar? Det måste väl betyda att det läckt in små små mängder vatten, som inte påverkat funktionen men påverkat ytan.
Det som är "roligare" på den bilden är att själva verket inte är gjort i material som kan rosta. Eller rättare sagt bryggorna och verksplattan är gjorda i belagd mässing.
 
Har länge funderat på skriva ihop en LÅNG tråd om de alla tekniska aspekterna av, ja, allt klockrelaterat.
Fylla på allt eftersom, redogöra skillnader mellan olika funktioner, material, tekniker osv osv. En lång lista av begrepp och ord.
Om detta vore intressant och hjälpsamt?
Hej ED

Mitt löfte blir att göra en insättning till BFC om du skriver inlägg om Rolex 3135 och Omega 8500/9300.
bra/dåligt med dessa, skillnader/likheter andra verk, omdömen, do/dont som tex att ha chronografen i gång 24/7, som svenskspråkig fångar man inte vad som ev står mellan raderna i Engelsk/Amerikanska tidningar tyvärr.
 
Har länge funderat på skriva ihop en LÅNG tråd om de alla tekniska aspekterna av, ja, allt klockrelaterat.
Fylla på allt eftersom, redogöra skillnader mellan olika funktioner, material, tekniker osv osv. En lång lista av begrepp och ord.
Om detta vore intressant och hjälpsamt?

Det är nog varje klocknörds dröm att få kunskap direkt från en kunnig urmakare! Tack för initiativet!
 
Hej ED

Mitt löfte blir att göra en insättning till BFC om du skriver inlägg om Rolex 3135 och Omega 8500/9300.
bra/dåligt med dessa, skillnader/likheter andra verk, omdömen, do/dont som tex att ha chronografen i gång 24/7, som svenskspråkig fångar man inte vad som ev står mellan raderna i Engelsk/Amerikanska tidningar tyvärr.

Redogör detta till min bästa förmåga undermorgondagen i denna tråd där alla andra frågor tas upp!

https://klocksnack.se/threads/tekniska-frågor-svar.78850/
 
Hej ED

Mitt löfte blir att göra en insättning till BFC om du skriver inlägg om Rolex 3135 och Omega 8500/9300.
bra/dåligt med dessa, skillnader/likheter andra verk, omdömen, do/dont som tex att ha chronografen i gång 24/7, som svenskspråkig fångar man inte vad som ev står mellan raderna i Engelsk/Amerikanska tidningar tyvärr.
Den här artikeln tycker jag var rätt intressant, bla med avseende på Rolex vs Omega. På engelska dock...

http://www.ablogtowatch.com/watchmaker-inside-popular-rolex-3135-watch-movement/
 
Gmt16700.jpg
Jag vet att detta är minerad område, men en fundering jag inte får ur skallen. Jag har har en Rolex GMT 16700 som jag köpte ny 1992. Har verkligen haft klockan på mig i alla sammanhang, meckat båge, jobbat utomhus etc, alltså nästan som en beater. Jag har servat den en gång för typ 12 år sedan då den var så skitig att bezeln inte ens gick att vrida. Om jag skulle servat den enligt Rolex typ vart 5 år skulle det kostat mig typ 30.000.
Klockan går fortfarande perfekt. Om man drar av den servicen jag gjorde för ca 6000 så har jag nu 24.000 kvar att lägga på eventuell reparation om den skulle gå sönder.

Nu till huvudfrågan, är risken överhängande att den går sönder och reparationen skulle kosta mer än 24.000, det tror inte jag.

Det är lite samma sak med ständiga oljebyten på vardagsbilar, ren bluff inte motorn som skär pga av lite dålig olja allt annat som går sönder som knäcker bilen. Körde en Ford Explorer med V6 på samma olja i 7000 mil under 6 år motorn gick som en klocka men allt annat skit gick sönder( bara en liten parantes)



No offense men man BÖR byta olja efter ca 1000 mil i en bil. Det tar skada om man inte gör det.

Angående service på klockor är jag inte rätt man att svara på men där kan jag tänka mig att jag resonerar precis som du :)
 
Ja, principiellt håller jag med dig, samtidigt som serviceintervallen faktiskt ökat något enormt senaste åren, det är ju inte SÅ fasligt länge sedan bilar servades vid 1000-1500/mil, nu är det ju många som går runt 3000mil eller mer mellan oljebytena. Det skall bli intressant och ser hur elbilar kommer förändra det, än så länge verkar det ju inte ha hänt mycket även om de i teorin skall vara hyggligt servicefria.


Det är long-life intervallen som gör att motorer löper större risk att ta skada. Så fort du byter olja och använder denna så slits oljan och dess smörjande funktioner blir sämre & sämre oavsett vilken "super high tech" olja man använder. Så personligen väntar jag aldrig mer än 1000 mil med att byta olja / filter.
 
Det är long-life intervallen som gör att motorer löper större risk att ta skada. Så fort du byter olja och använder denna så slits oljan och dess smörjande funktioner blir sämre & sämre oavsett vilken "super high tech" olja man använder. Så personligen väntar jag aldrig mer än 1000 mil med att byta olja / filter.
Det håller jag helt med om, jag lider med nya motorer som har hög driftstemp/låg oljevolym/långa intervall. På privatbilen byter jag alltid vid runt 1500 mil.
 
För att nu knyta ihop denna tråd, så vet jag nu hur min GMT har klarat att vara, inte 12 år utan 17 år utan service.
Den har använts dagligen i alla år. Glaset kommer jag inte byta så merkostnaden blev ca 4000.


A1F2FD61-6EF0-42DE-8B6B-2688690AC821.png
Grymt!
Hur har tidshållningen och gångreserv varit under dessa 17år. Något du märkt av blivit sämre? :)
 
Tillbaka
Topp