Jag vet att detta är minerad område, men en fundering jag inte får ur skallen. Jag har har en Rolex GMT 16700 som jag köpte ny 1992. Har verkligen haft klockan på mig i alla sammanhang, meckat båge, jobbat utomhus etc, alltså nästan som en beater. Jag har servat den en gång för typ 12 år sedan då den var så skitig att bezeln inte ens gick att vrida. Om jag skulle servat den enligt Rolex typ vart 5 år skulle det kostat mig typ 30.000.
Klockan går fortfarande perfekt. Om man drar av den servicen jag gjorde för ca 6000 så har jag nu 24.000 kvar att lägga på eventuell reparation om den skulle gå sönder.
Nu till huvudfrågan, är risken överhängande att den går sönder och reparationen skulle kosta mer än 24.000, det tror inte jag.
Det är lite samma sak med ständiga oljebyten på vardagsbilar, ren bluff inte motorn som skär pga av lite dålig olja allt annat som går sönder som knäcker bilen. Körde en Ford Explorer med V6 på samma olja i 7000 mil under 6 år motorn gick som en klocka men allt annat skit gick sönder( bara en liten parantes)