• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Servicekostnader för klockor

Jofaaa

Basic
Hej alla,

Tänkte det skulle vara roligt att höra hur ni folk resonerar när ni räknar på driftkostnader kring klockor. Jag har börjat samla på mig en klocksamling och forsätter köpa in fler klockor hela tiden. För skoj skull började jag nu räkna lite på kommande servicekostnader. Börjar inse att det kommer bli jäkligt tråkigt när allt ska in på service löpande framöver. Hur mycket tar ni hänsyn för kommande servicekostnader när ni gör era val av klockor, både i form av märke på klocka men också klockans funktioner samt också naturligtvis antalet klockor att ha i samlingen :)

Min nuvarande samling har fört upp mig att jag nog får räkna med ca 50 tusen var 5:e år som ska ut i service. Slår man ut det hela till en löpande månadskostnad för samlingen så blir det ju bara ca 850 kr/mån, vilket känns ganska lågt för en hobby därav fortsätter jag köpa på än så länge. :)

Serviceintervaller är rekommenderat, alltså inte ett krav för att klockan ska må bättre!

Lite beroende på hur mycket man använder klockan kan service estimeras!

Kör du rotation med dina klockor behöver du troligtvis inte serva vart 5:e år. Lite så tänker jag iaf :) Däremot är trycktest och byte av packningar viktigt i min mening!

Serviceintervaller är rekommenderat, alltså inte ett krav för att klockan ska må bättre!

Lite beroende på hur mycket man använder klockan kan service estimeras!

Kör du rotation med dina klockor behöver du troligtvis inte serva vart 5:e år. Lite så tänker jag iaf :) Däremot är trycktest och byte av packningar viktigt i min mening!
Kör alla mina klockor i winder, och bär alla i rotation, men jag räknar med ett serviceintervall mellan 5-10 år, beroende klocka :)

En av anledningarna till att jag håller mig borta från AP och PP är just för de höga servicekostnaderna

@Affe skulle vara väldigt roligt att höra hur du resonerar kring detta. Älskar din feta samling :D

Tackar!

Nja..., jag resonerar utifrån vad min gamla urmakare sa, berättade för mig! Han var god vän med Göran Larsson, ( Nymans Ur ) .

Han har skruvat dom flesta klockor/märken!

För att återgå till vad min urmakare berättade för mig angående service. Så berättade han att, varför serva en klocka som håller tiden perfekt!

Det kan med andra ord ta, allt från 5-6 år upp till 10-15 år med lite tur!

Skulle man serva med dom intervallerna som man blir rekommenderad av AD, så skulle man få banta samlingen rejält!

Så personligen gasar jag på, tills klockan börjar gå kackiola!

Senast ändrad:
Om jag räknar på min klockas nypris (jag köpte den beggad).
2006 omega smp. Nypris 17500 då. Servad för 3800+4500.
Månadskostnad 179kr samt man får igen pengarna vid försäljning. Billig hobby.

Submariner i 18k, servad efter 43 år och är fräsch i innanmätet!!!!
Använder man klockan regelbundet så är 5 år att rekommendera men 5-8 år är inga problem i heller vad jag hört från urmakare. Nya Rolex idag har 5-års garanti vilket enligt folk förlänger servicebehovet till ca 10 år.
Själv skulle jag bara serva när klockan börjar gå dåligt men jag skulle nog inte vänta till över 40 år.....:D
Min far kör idag på en Seiko från början av 70-talet och den har aldrig blivit servad men den var också ej i bruk under många år så den är kanske buren 20 år regelbundet

Rolex 1680 18k Service after 43 Years.png

Senast ändrad:
Tackar!

Nja..., jag resonerar utifrån vad min gamla urmakare sa, berättade för mig! Han var god vän med Göran Larsson, ( Nymans Ur ) .

Han har skruvat dom flesta klockor/märken!

För att återgå till vad min urmakare berättade för mig angående service. Så berättade han att, varför serva en klocka som håller tiden perfekt!

Det kan med andra ord ta, allt från 5-6 år upp till 10-15 år med lite tur!

Skulle man serva med dom intervallerna som man blir rekommenderad av AD, så skulle man få banta samlingen rejält!

Så personligen gasar jag på, tills klockan börjar gå kackiola!
Gillar den inställningen :D Är det inte risk för att en servicekostnad kan bli mycket högre om man väntar tills klockorna börjar få problem, än att serva lite mer löpande? Jag tänker att man kanske inte hinner byta ut något som börjar bli slitet i tid, som skapar dyra problem när det väl smäller :D

Testa klicka på multi-citat @Jofaaa så slipper du skriva 5 inlägg på rad :)

OnT: medveten om kostnaderna för service/slitage vilket är budgeterat för i samband med köp/ägande.

Jag tänker på servicekostnaderna, detta efter att ha fått en käftsmäll senast i somras (#mangetakk). Jag gav ett råd till en bekant en gång; om man lägger undan en hundralapp per klocka och månad i indexfond/motsvarande så kommer man aldrig bli överraskad eller ledsen över servicekostnader. Well, nu för tiden lyder jag lina egna råd.

Jag tänker på servicekostnaderna, detta efter att ha fått en käftsmäll senast i somras (#mangetakk). Jag gav ett råd till en bekant en gång; om man lägger undan en hundralapp per klocka och månad i indexfond/motsvarande så kommer man aldrig bli överraskad eller ledsen över servicekostnader. Well, nu för tiden lyder jag lina egna råd.
Vad hände som drog iväg på den du fick käftsmäll av :D

Beror iofs på hur många klockor man köper och vilka man köper kanske ;)
Givetvis. Klockor kan vara kapital intensivt men har man inte större värdetapp utan främst servicekostnader så blir driftkostnaderna relativt ringa även om det är ett flertal som ska på service årligen. Allt är relativt. :)

Räknar definitivt med servicekostnaden vid nyköp. Vilket verk har den? Kan den servas i Sverige (dyrt som vanligt) eller måste den skickas till tillverkaren (ännu dyrare) ? Kollar man nåt fint begagnat och den inte har servicehistorik tar jag med den kostnaden i köpkalkylen.

Givetvis. Klockor kan vara kapital intensivt men har man inte större värdetapp utan främst servicekostnader så blir driftkostnaderna relativt ringa även om det är ett flertal som ska på service årligen. Allt är relativt. :)
Desto dyrare klockan är vid inköp gör servicekostnaden enklare för hjärnan att ta också :) Hittade en gammal Oris i garderoben som jag hade köpt för cirka 10 år sen för runt 10 tusen som absolut var behov av en service. 5 tusen skulle det kosta att fixa den, att betala 50% av klockans inköpspris för service kändes så fel. Den klockan kommer aldrig tas hand om :D

Vad hände som drog iväg på den du fick käftsmäll av :D
Nä, inget speciellt egentligen. En Seiko som jag servade för samma belopp jag sedan sålde den för och en Omega jag sålde till en vän varefter det blev verksras. Istället för 14k in i klockkassan slutade det på 9k minus, förvisso med en nyservad och superfräsch klocka.

Det jag har lärt mig är att det är alltid lika skönt att vrida upp klockan och veta att den mår bra istället än att undra om något kommer släppa när man vrider i den stela kronan :) Jag tror på service för att njuta mer när man bär dinkorna.

Submariner i 18k, servad efter 43 år och är fräsch i innanmätet!!!!
Använder man klockan regelbundet så är 5 år att rekommendera men 5-8 år är inga problem i heller vad jag hört från urmakare. Nya Rolex idag har 5-års garanti vilket enligt folk förlänger servicebehovet till ca 10 år.
Själv skulle jag bara serva när klockan börjar gå dåligt men jag skulle nog inte vänta till över 40 år.....:D
Min far kör idag på en Seiko från början av 70-talet och den har aldrig blivit servad men den var också ej i bruk under många år så den är kanske buren 20 år regelbundet

Rolex 1680 18k Service after 43 Years.png
Rolex själva har ju gått ut med cirka 10 år

Gillar den inställningen :D Är det inte risk för att en servicekostnad kan bli mycket högre om man väntar tills klockorna börjar få problem, än att serva lite mer löpande? Jag tänker att man kanske inte hinner byta ut något som börjar bli slitet i tid, som skapar dyra problem när det väl smäller :D

Visserligen är det så, men att alla ens klockor skulle behöva byta ut slitdelar borde vara minimal! Kostar någon tusenlapp extra om det nu skulle hända!

Men på lång sikt så tror jag att man ändå tjänar på det förhoppningvis!

Visserligen är det så, men att alla ens klockor skulle behöva byta ut slitdelar borde vara minimal! Kostar någon tusenlapp extra om det nu skulle hända!

Men på lång sikt så tror jag att man ändå tjänar på det förhoppningvis!
Var ju någon som hade en anekdotisk datapunkt om sin GMT-Master som inte servats på 20 år. Servicen blev några lappar dyrare men han hade ju faktiskt ”sparat” typ 20k på stt stretcha intervallet.

Tillbaka
Topp