• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Servicekostnader

Att det skulle skilja mindre än 1000kr låter märkligt om vi har KS-rabatt hos Urteknik. Visst är det bök att skicka dit klockan för kostnadsförslag men det är kanske det du skall göra? Vill tro att auktoriserad Omega service innefattar att man måste ge 2 års servicegaranti men det får Urteknik svara på.

Pingar @Lord_tito88 , visst servade du Speedy hos Urteknik ?

Skicka klockan till Omega i Schweiz... postar du då den i ett paket adresserat dit? För mig innebär att serva hos Omega att det sker hos Swatch Group i Stockholm. Sen kan det vara att dom därifrån skickar den dit, det lär gälla allt vintage men i ditt fall är det väl ett 1861 som knappast räknas som det. Kanske också sker om dom har för mycket att göra i Stockholm?

Tycker man i möjligaste mån skall välja bort polering. Det kommer nya dings och spår och en dingad polerad boett är bra mycket tråkigare än en dingad skarp boett.

Japp det gjorde jag. Gick för cirkus 8 tkr exkl polering. Väldigt enkla och trevliga att ha att göra med.

Man får ju också slå ut den faktiska gångtiden på kalendertid. Jag snittar 4-5 klockor i rotation vilket innebär att med den takten behöver dom service om kanske 25 år. Sedan kommer säkert inte alla att stanna så då kommer det andra som kanske är nyare osv. Jag har faktiskt aldrig servat någon klocka ännu...

Kanske inte 100% rätt tråd, men känns ändå mer passande än att starta en ny. Inte min mening att vara dryg, men förstår att det blir en lite tillspetsad fråga. Vad är anledningen att serva hos t.ex. Urteknik, istället för att skicka klockan till Omega i Schweiz? Jag behöver serva en manuell Omega Speedmaster, och priset jag fått för att skicka klockan direkt till Omega är i princip samma som jag kan se att folk har betalat för service hos Urteknik (skiljer under 1000kr). Dessutom verkar Omega ge två års garanti på arbetet, medans Urteknik ger ett år enligt hemsidan. Är det fel att tro att Omega i Schweiz är ytterligare en nivå upp i kvalitet på jobbet?

(Ja, jag har varit i kontakt med Urteknik, men jag behöver skicka in klockan för att få ett kostnadsförslag.)
Nu har jag också varit i kontakt med Urteknik. Helservice av en Aqua Terra med Cal. 2500 kostar 8900 kr inklusive försäkrad frakt för KS-medlemmar. Skickar man till Omega/SGN kostar det 9600 kr inklusive försäkrad frakt. Valfri polering ingår hos både Urteknik och Omega/SGN.

Nu har jag också varit i kontakt med Urteknik. Helservice av en Aqua Terra med Cal. 2500 kostar 8900 kr inklusive försäkrad frakt för KS-medlemmar. Skickar man till Omega/SGN kostar det 9600 kr inklusive försäkrad frakt. Valfri polering ingår hos både Urteknik och Omega/SGN.
Om det stämmer att Urteknik ger 10% rabatt på Omega service till KS medlemmar så är deras ordinarie priser högre än SGN vilket verkar underligt. Fri frakt skall vi också få vilket annars tillkommer...

Finns rätt gott om verkstäder auktoriserade av Omega. Många fler än man tror om man kollar, räknar till 27 st. Hade kanske kollat med några fler.

Om det stämmer att Urteknik ger 10% rabatt på Omega service till KS medlemmar så är deras ordinarie priser högre än SGN vilket verkar underligt. Fri frakt skall vi också få vilket annars tillkommer...

Finns rätt gott om verkstäder auktoriserade av Omega. Många fler än man tror om man kollar, räknar till 27 st. Hade kanske kollat med några fler.
Alla får gratis försäkrad frakt, det gäller inte bara KS-medlemmar längre. Om jag förstår hemsidan rätt?

Ska göra som du säger och kolla med fler verkstäder. Har inget akut behov utan planerar mest framåt, så jag har ju gott om tid att jämföra.

Alla får gratis försäkrad frakt, det gäller inte bara KS-medlemmar längre. Om jag förstår hemsidan rätt?

Ska göra som du säger och kolla med fler verkstäder. Har inget akut behov utan planerar mest framåt, så jag har ju gott om tid att jämföra.
Jag vet inte, tyckte 8K för en Speedmaster 1861 lät bra men nu kostar alltså ett 2500 mer att serva? Kan nämna att min egen SMPc (2500) kostade 7500: hos Ahléns och påsen visar vad som byttes. Men närmare 2 år sedan och dom lär väl också ha höjt sen dess...
1725871047854.png

Flera tillverkare som tar högt betalt för sina delar, är väl ett sätt att försöka behålla servicen inom organisationen. För några år sedan sades det att SGN i princip gick back på sina servicar.

Swatch Group tog gärna emot klockan, och var trevliga att prata med, men ville helst att man skulle lämna in den på plats i Stockholm, vilket kanske inte riktigt passar alla :) Har skickat klockan till Urteknik, så får jag se vad de återkommer med för pris. Är lite blandade känslor att skicka iväg klockan i "blindo" 🙈

Swatch Group tog gärna emot klockan, och var trevliga att prata med, men ville helst att man skulle lämna in den på plats i Stockholm, vilket kanske inte riktigt passar alla :) Har skickat klockan till Urteknik, så får jag se vad de återkommer med för pris. Är lite blandade känslor att skicka iväg klockan i "blindo" 🙈
Jag fick tillbaka min TH Carrera från Urteknik nyligen och är mycket nöjd med hanteringen. 10% rabatt för KS medlemmar stämde.

Nu har min Omega Speedmaster (3570.50.00) varit inne på service hos Urteknik. Service, utan polering, med 10% rabatt via klocksnack, kostade 10341 kr.
Snabb och smidig service, så har inget klaga på där. Priset är nog helt enkelt vad man får betala, men framförallt med 10% rabatt så hade jag kanske önskat att differensen mot att skicka direkt till Omega var lite större. Men i detta fallet fick smidigheten vinna.

Nu har min Omega Speedmaster (3570.50.00) varit inne på service hos Urteknik. Service, utan polering, med 10% rabatt via klocksnack, kostade 10341 kr.
Snabb och smidig service, så har inget klaga på där. Priset är nog helt enkelt vad man får betala, men framförallt med 10% rabatt så hade jag kanske önskat att differensen mot att skicka direkt till Omega var lite större. Men i detta fallet fick smidigheten vinna.
Tyvärr måste jag nog backa lite på det här omdömet. Till Urteknik skickades klockan enligt konstens alla regler med DHL, i ett välisolerat paket. Efter servicen fick jag klockan, inlindad i lite bubbelplast, i ett paket tydligt märkt "Urteknik", i min brevlåda. Smidigt måhända, men att hantera en klocka värd närmare 40k på det sättet känns horribelt. Förklaringen jag fått är att de "råkat skicka klockan med fel frakttjänst", men är man i en sådan här bransch måste rutinerna vara så bra att något sådant inte kan hända. Och det är ju verkligen inte så att Urteknik är, eller framställer sig som, ett lågprisalternativ. Klockan är hemma och den tickar igen, men det skulle mycket till för att jag skulle våga använda Urteknik igen.

Senast ändrad:
Tyvärr måste jag nog backa lite på det här omdömet. Till Urteknik skickades klockan enligt konstens alla regler med DHL, i ett välisolerat paket. Efter servicen fick jag klockan, inlindad i lite bubbelplast, i ett paket tydligt märkt "Urteknik", i min brevlåda. Smidigt måhända, men att hantera en klocka värd närmare 40k på det sättet känns horribelt. Förklaringen jag fått är att de "råkat skicka klockan med fel frakttjänst", men är man i en sådan här bransch måste rutinerna vara så bra att något sådant inte kan hända. Klockan är hemma och den tickar igen, men det skulle mycket till för att jag skulle våga använda Urteknik igen.
Kollar man lite närmare på forumet så är de inte sponsorer längre...

Kollar man lite närmare på forumet så är de inte sponsorer längre...
Om det stämmer borde ju verkligen den här tråden redigeras eller tas bort.

Tyvärr måste jag nog backa lite på det här omdömet. Till Urteknik skickades klockan enligt konstens alla regler med DHL, i ett välisolerat paket. Efter servicen fick jag klockan, inlindad i lite bubbelplast, i ett paket tydligt märkt "Urteknik", i min brevlåda. Smidigt måhända, men att hantera en klocka värd närmare 40k på det sättet känns horribelt. Förklaringen jag fått är att de "råkat skicka klockan med fel frakttjänst", men är man i en sådan här bransch måste rutinerna vara så bra att något sådant inte kan hända. Klockan är hemma och den tickar igen, men det skulle mycket till för att jag skulle våga använda Urteknik igen.
Tack för återkopplingen, sådant är guld värt tycker jag. Man kan inte låta bli att undra vad som hade hänt om någon hade stulit den längs vägen. Hade de ersatt dig då? Var den ens fullt försäkrad? Jag tvivlar eftersom inga fraktföretag jag känner till skulle gå med på att försäkra dyra klockor om man hanterar dem så vårdslöst.

Jag kommer skicka direkt till Omega/SGN när det blir dags för helservice nästa gång. Känns säkrast helt enkelt. Som bonus får man Omegas nya och faktiskt användbara servicebox på köpet. Bara den är ju värd en femhundring. 😜

Tack för återkopplingen, sådant är guld värt tycker jag. Man kan inte låta bli att undra vad som hade hänt om någon hade stulit den längs vägen. Hade de ersatt dig då? Var den ens fullt försäkrad? Jag tvivlar eftersom inga fraktföretag jag känner till skulle gå med på att försäkra dyra klockor om man hanterar dem så vårdslöst.

Jag kommer skicka direkt till Omega/SGN när det blir dags för helservice nästa gång. Känns säkrast helt enkelt. Som bonus får man Omegas nya och faktiskt användbara servicebox på köpet. Bara den är ju värd en femhundring. 😜
Angående försäkring så vet jag faktiskt inte. Urteknik hävdar att klockan var försäkrad ändå, men den skickades med postnords MyPack Home Small som enligt postnord inte är försäkrad. Det är möjligt att Urteknik har någon annan försäkring, men jag tror det hade blivit en ganska svår diskussion om någon tog paketet från brevlådan.

Senast ändrad:
Angående försäkring så vet jag faktiskt inte. Urteknik hävdar att klockan var försäkrad ändå, men den skickades med postnords MyPack Home Small som enligt dem själva inte är försäkrad. Det är möjligt att Urteknik har någon annan försäkring, men jag tror det hade blivit en ganska svår diskussion om någon tog paketet från brevlådan.
"MyPack Home Small is a service for companies that want to send small parcels weighing up to 3 kg – and with a max. value of SEK 450 – to addresses in Sweden."

Från deras hemsida. Så här tror jag PostNord eller valfritt försäkringsbolag hade svarat om Urteknik hade kommit med ersättningskrav på 40 tusen:

1000011825.gif

Angående försäkring så vet jag faktiskt inte. Urteknik hävdar att klockan var försäkrad ändå, men den skickades med postnords MyPack Home Small som enligt postnord själva inte är försäkrad. Det är möjligt att Urteknik har någon annan försäkring, men jag tror det hade blivit en ganska svår diskussion om någon tog paketet från brevlådan.
Företag kan tecka separata fraktförsäkringar till MyPack home.

Företag kan tecka separata fraktförsäkringar till MyPack home.
Finns inte en chans att ett försäkringsbolag hade gått med på att ersätta en klocka för 40k som hanterats så vårdslöst. Som exempel använder jag mig av Secursus när jag skickar klockor och andra dyra saker. Nedan är några av deras krav på hantering. Om man inte uppfyller kraven kan man heller inte kräva ersättning, det är de väldigt tydliga med. Tror inte Secursus är orimligt rigida heller. Så att lämna en dåligt förpackad Speedy tydligt märkt Urteknik på utsidan i en brevlåda är ett totalt no-no.

No value on the outside
• Nothing on the packaging or label should reveal the nature or value of your item.
Beware of wording that might inadvertently express a reference to the content of your package. Obvious words that relate directly to valuables are strictly prohibited.

Carriers and signature
Always drop off your shipments to official carrier shop or ask for a direct pick-up
• Always choose the signature option.
• Don’t drop off shipments to access points or parcel shops, such as supermarket, cafes, grocery stores etc...

Packaging
Always use rigid packaging such as a cardboard box.
• Secure your merchandise in an first packaging such as a padded envelope, plastic bag or small box then put it in the larger cardboard box.
• As your package will be dropped off several times during transportation, please make sure your package can survive dropping. Broken items correctly packed will be compensated by Secursus.

Senast ändrad:
Döm om min förvåning när jag idag också fick min klocka levererad i brevlådan från Urteknik. Nu är den "bara" värd runt 15kkr och smidigt var det ju... men det känns ju obra om det är på det sättet de levererar alla klockor. Själva paketeringen tycker jag var ok med hård kartong och mycket bubbelplast. Inte ens PostNords paketsadister skulle kunna tillfoga någon direkt skada. Utöver det är jag väl inte helt nöjd med totalupplevelsen heller. Började med att offerten försvann och jag fick fråga efter den. Den hade enligt utsago skickats via mejl men fanns vare sig i min inkorg eller skräppostlåda. Adressen var rätt på service-ärendet för jag kunde logga in så det var inte felet. Att sen servicen skulle ta lite längre tid var inget konstigt för det var semestertider( och Omegas servicecenter i Stockholm kan ju inte heller anklagas för att vara supersnabba som jämförelse). Men det tog ändå 2 veckor längre än estimerat och då lovade de ändå att skynda sig som plåster på såren för det initiala dröjsmålet på en månad. Kommer nog inte använda mig av Urteknik igen. Mina dyrare klockor får jag kosta på att skicka till Omega och vintage får gå till någon typ Farfars Klocka eller Klockmasters urmakeri.

Förklaringen jag fått är att de "råkat skicka klockan med fel frakttjänst"

Döm om min förvåning när jag idag också fick min klocka levererad i brevlådan från Urteknik.
Urteknik har alltså satt detta i system. Tja, det är väl billig frakt åtminstone. 🤷

Något säger mig att @jaqob hade fått se sig i månen efter ersättning om någon hade gått förbi och norpat hans Speedmaster i brevlådan.

Vet inte riktigt hur väl det där skulle fungera rent praktiskt om något försvinner...
Deras försäkring ersätter antar man? Jag har köpt klockor från Erkson Urhandel och Rob Engström och dom har skickats på typ samma sätt och bägge har skrivit att dom har separata fraktförsäkringar. Man får ju lita på vad dom skriver, ser inte skillnaden mellan dessa två och Urteknik faktiskt.

Deras försäkring ersätter antar man? Jag har köpt klockor från Erkson Urhandel och Rob Engström och dom har skickats på typ samma sätt och bägge har skrivit att dom har separata fraktförsäkringar. Man får ju lita på vad dom skriver, ser inte skillnaden mellan dessa två och Urteknik faktiskt.
Tycker det är två saker, ena ersättningsfrågan om nåt försvinner. Men klockor är inte bara ekonomiskt värde i. Det handlar inte om man kan bli ekonomiskt ersatt eller ej, utan att man inte vill att ens käraste ägodelar skall utsättas för den risken och hanteras så respektlöst...

Jag har köpt klockor från Erkson Urhandel och Rob Engström och dom har skickats på typ samma sätt
Fick du klockorna levererade direkt i brevlådan? Eller var det en chaufför som lämnade över paketet i handen på dig? Det gör nämligen stor skillnad på dessa två förfaranden vad gäller försäkringskrav. När jag har beställt nya klockor från svenska återförsäljare har jag aldrig någonsin fått dem direkt i brevlådan.

Tycker det är två saker, ena ersättningsfrågan om nåt försvinner. Men klockor är inte bara ekonomiskt värde i. Det handlar inte om man kan bli ekonomiskt ersatt eller ej, utan att man inte vill att ens käraste ägodelar skall utsättas för den risken och hanteras så respektlöst...
Exakt. Och även om man bortser från affektionsvärdet så hade det ekonomiska värdet på klockan (vilket dessutom säkert hade diskuterats) inte alls räckt för att köpa motsvarande klocka ny. Och att behöva köpa en begagnad klocka, för att ersätta en jag haft sedan den var ny, känns inte särskilt aktuellt.

Senast ändrad:
Söker du runt lite kan du ju läsa hur det gick när ett paket försvann hos en av de du nämner.

Nu ska jag inte kidnappa denna tråden helt. Men klockan drar sig även ungefär 2 minuter i timmen, och konografens timvisare rör sig trots att konografen är avstängd. Kul dilemma, vågar man skicka tillbaka klockan till Urteknik, eller ska man se det som väldigt dyra läropengar? För jag gissar att garantin som lämnas inte går att åberopa hos Omega/SGN?

Det intressanta är att jag har ett papper som visar att gången är uppmätt och ska vara inom toleranserna.

Senast ändrad:
Nu ska jag inte kidnappa denna tråden helt. Men klockan drar sig även ungefär 2 minuter i timmen, och konografens timvisare rör sig trots att konografen är avstängd. Kul dilemma, vågar man skicka tillbaka klockan till Urteknik, eller ska man se det som väldigt dyra läropengar? För jag gissar att garantin som lämnas inte går att åberopa hos Omega/SGN?
Be dom om pengarna tillbaka då den inte alls funkar som tänkt. Alternativt att dom för fixa den och då skickar klockan både tur och retur med något fullförsäkrat alternativ och insistera på att dom inte skickar returen med brevlådepost. Det första alternativet är dock svårare, dom har enligt lag rätt att åtgärda problemet själva ett antal gånger först, men du kan ju försöka.

Vill inte vara olyckskorp men Urteknik ägs av Malm watches och båda bolagen har dåliga resultat och taskig likviditet. Revisorn har lämnat anmärkning om ”väsentlig osäkerhetsfaktor avseende antagandet om fortsatt drift” dvs bolagens brisyande förmåga att överleva 12 månader utan ytterligare finansiering. Inte heller konstigt om man ser på alla reade klockor på Malm…

Jag hade varit väldigt försiktig om jag anlitat/köpt av dessa bolag

Vill inte vara olyckskorp men Urteknik ägs av Malm watches och båda bolagen har dåliga resultat och taskig likviditet. Revisorn har lämnat anmärkning om ”väsentlig osäkerhetsfaktor avseende antagandet om fortsatt drift” dvs bolagens brisyande förmåga att överleva 12 månader utan ytterligare finansiering. Inte heller konstigt om man ser på alla reade klockor på Malm…

Jag hade varit väldigt försiktig om jag anlitat/köpt av dessa bolag
Så då är frågan vad man gör. Riskera att ha klockan liggande där om de går i konkurs är inte särskilt lockande. Men jag har inte riktigt råd att låta 10k brinna inne heller...

Tillbaka
Topp