• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servicekostnader

Det är inte bara värdeökning som gör att man vill prata väl om Rolex, utan för min del så får jag intrycket att Rolex kvalitetsutvecklar sina klockor mer än många andra. Med kvalitet menar jag då tidshållning, hållbarhet, serviceintervall. Omega känns också ambitiösa. Hur är det med ambitionen hos andra märken? Vilka erbjuder +- 2 sek - +-5sek och 10 års serviceintervall?
Listan kan göras lång över märken som tillverkar klockor av högre kvalitet än Rolex. Problemet för dom är att folk som inte är intresserade av klockor inte vet vad dom är, så folk som vill att andra ska veta vad dom har väljer Rolex. Efterfrågan går upp och värdet likaså.

Tror att en El Primero kan betraktas som en "bättre" klocka än en Daytona om man ser till vad man får. Bara som exempel...
 
Listan kan göras lång över märken som tillverkar klockor av högre kvalitet än Rolex. Problemet för dom är att folk som inte är intresserade av klockor inte vet vad dom är, så folk som vill att andra ska veta vad dom har väljer Rolex. Efterfrågan går upp och värdet likaså.
Tror att en El Primero kan betraktas som en "bättre" klocka än en Daytona om man ser till vad man får. Bara som exempel...
Av de klockor jag äger, Rolex, Panerai, Hublot (moddat El Primero-verk) och AP är Rolex i en klass för sig när det gäller tidshållning.

Vilka menar du tillverkar klockor av högre kvalité än Rolex?
 
När det gäller tidhållningen finns inte ett enda Rolex-verk med i topplistorna jag sett...
Här är ett exempel.
https://www.livwatches.com/blogs/ev...s/5-most-accurate-watch-movements-of-all-time

Men vad som är kvalitet är ju något högst individuellt.
Vad som är kvalitet är subjektivt men att årligen peta ur sig närmare en miljon klockor som alla klarar +-2sek/dag och har en rekommenderad serviceintervall på 10 år är i min värld fantastiskt intressant. Förr i världen när man tävlade i tidshållning var det ofta ETA som vann med ett verk ur 28-serien. Saken är dock den att de 28’orna hade lika mycket med den 2824 jag har i min Squale som Lewis Hamiltons jobbmerca har med svärfarsans numera sålda C-klass från 02.

Jag respekterar handgjorda mästerverk med komplikationer, konceptmodeller byggda i extremt små serier och annan exotica de flesta av oss aldrig får se. Men allra mest imponerad blir jag nog av den maskinella massproduktionen som möjliggör precision till ett pris av ingenting (kvarts). Det är för mig inte högstanivån som är det intressanta; det är medianen och lägstanivån.

[För övrigt bedömer jag att vi drivit från ämnet]
 
Missförstå mig rätt! Det är klart att jag älskar fina klockor och jag har så klart all förståelse för att de behöver viss service ibland.
Beträffande eventuell värdeökning så har jag levt i villfarelsen att fina ur ökar i värde (förslitningen till trots). Samtidigt som jag fick mig TagHeuer, som då kostade runt 12.000, så fick min kompis en Submariner, som kostade strax under 50.000. Han har servat sin en gång, och den är idag värd 80+. Min Tag Heuer har blivit servad tre gånger under samma period och är praktiskt taget värdelös. Men jag inser att det handlar om varumärket och inget annat. Dock är det frustrerande. Men hade man vetat, så skulle väl alla ha köpt Rolex dåvarande budgetmodell när det begav sig? Om inte annat som en ren investering.
Vad som dock stör mig, givet läget, är att servicen ska vara "auktoriserad". När jag går till Nymans ur med min stackars Aquaracer, så ska den skickas till Västerås, varpå jag får stämplar på mitt originaldokument. Precis så gör man med en ny bil om man vill att den ska behålla sitt andrahandsvärde. Men har man en äldre bil som inte har något andrahandsvärde att tala om, så går man till Biltema eller Mekonomen. Om min klocka i nuläget är värd cirka 8000-9000 kr så borde jag antingen sälja den omedelbart, alternativt, vilket jag överväger - att bryta serviceshistoriken och låta någon icke-auktoriserad urmakare smörja hjulen. Jag överväger det senare eftersom allt annat vore olönsamt. Det går inte att sälja en klocka som en gång var dyr och som har fått den finaste service, om inte modellen ökar i värde. En sak hade varit om den varit i någon ädel, dyrbar metall, men den var bara en kompromiss eftersom min mor tyckte att Rolex Submariner var för dyr - redan då. :-(
Som sagt finns "lagkrav" på biltillverkare att ge alla tillgång till reservdelar och liknande, därför finns dessa till "rimliga" kostnader. I andra branscher, som klockor, finns inte detta. Det driver upp servicepriserna.
 
Som sagt finns "lagkrav" på biltillverkare att ge alla tillgång till reservdelar och liknande, därför finns dessa till "rimliga" kostnader. I andra branscher, som klockor, finns inte detta. Det driver upp servicepriserna.
Det är knappast reservdelarna som kostat, det är oftast bara en bråkdel av summan för service. Det som kostar är arbetstiden.
 
Det är knappast reservdelarna som kostat, det är oftast bara en bråkdel av summan för service. Det som kostar är arbetstiden.
Pratar du om bilar eller klockor nu? Jag antar klockor?

Reservdelskostnaderna hänger självklart ihop med vad de kan fakturera per timme, kontrollerar du utbudet av delar kan du ta vad du vill per timme. Och kunden kan inte få en billigare service i t.ex. Ukraina, där lönekostnaderna är lägre, om reservdelar inte finns tillgängliga.
 
Pratar du om bilar eller klockor nu? Jag antar klockor?

Reservdelskostnaderna hänger självklart ihop med vad de kan fakturera per timme, kontrollerar du utbudet av delar kan du ta vad du vill per timme. Och kunden kan inte få en billigare service i t.ex. Ukraina, där lönekostnaderna är lägre, om reservdelar inte finns tillgängliga.
Du har ingen aning om vad du pratar om. Berätta gärna om vad det är för delar som är så dyra.
 
Som sagt finns "lagkrav" på biltillverkare att ge alla tillgång till reservdelar och liknande, därför finns dessa till "rimliga" kostnader. I andra branscher, som klockor, finns inte detta. Det driver upp servicepriserna.
Det är knappast reservdelarna som kostat, det är oftast bara en bråkdel av summan för service. Det som kostar är arbetstiden.
Pratar du om bilar eller klockor nu? Jag antar klockor?

Reservdelskostnaderna hänger självklart ihop med vad de kan fakturera per timme, kontrollerar du utbudet av delar kan du ta vad du vill per timme. Och kunden kan inte få en billigare service i t.ex. Ukraina, där lönekostnaderna är lägre, om reservdelar inte finns tillgängliga.
Du har ingen aning om vad du pratar om. Berätta gärna om vad det är för delar som är så dyra.
Varför skall jag lägga tid på att förklara för dig när du inte ens klarar av att svara på en enkel fråga?
 
Jag fick aldrig ett vettigt svar på min fråga, tycker jag. Jag är inte någon klockexpert. Jag är heller ingen samlare. Jag råkar bara tycka att det är trevligt med klockor som inte är batteridrivna. Min far hade t.ex. en Tissot, som han fick i 18-årspresent 1939. Den är tyvärr försvunnen, men aldrig någonsin behövde han betala en förmögenhet för att smörja den. Min fråga var om Nymans Ur med flera "auktoriserade" är de enda som kan dutta på lite olja med några års mellanrum på kugghjulen? Men min Tag Heuer behöver uppenbarligen smörjas för en tiondel av min månadslön nästan vartannat år. Det tycker jag är orimligt. Jag sparar hellre de pengarna för att i framtiden kunna köpa något med en "krona på verket", eller åtminstone något i samma klass. Man servar inte en Seat eller VW bara för att det råkar handla om en bra bil. Det handlar inte om Rolls Royce.
 
Jag fick aldrig ett vettigt svar på min fråga, tycker jag. Jag är inte någon klockexpert. Jag är heller ingen samlare. Jag råkar bara tycka att det är trevligt med klockor som inte är batteridrivna. Min far hade t.ex. en Tissot, som han fick i 18-årspresent 1939. Den är tyvärr försvunnen, men aldrig någonsin behövde han betala en förmögenhet för att smörja den. Min fråga var om Nymans Ur med flera "auktoriserade" är de enda som kan dutta på lite olja med några års mellanrum på kugghjulen? Men min Tag Heuer behöver uppenbarligen smörjas för en tiondel av min månadslön nästan vartannat år. Det tycker jag är orimligt. Jag sparar hellre de pengarna för att i framtiden kunna köpa något med en "krona på verket", eller åtminstone något i samma klass. Man servar inte en Seat eller VW bara för att det råkar handla om en bra bil. Det handlar inte om Rolls Royce.

Ok, då tror jag vi konstaterar att vi inte kommer vidare i denna diskussion. Du har fått svar att det finns andra än Nymans som kan ”dutta olja” i dina klockor men om du tror att det ska gå på några hundralappar bör du se dig om efter ett annat intresse.

Lycka till!
 
Ok, då tror jag vi konstaterar att vi inte kommer vidare i denna diskussion. Du har fått svar att det finns andra än Nymans som kan ”dutta olja” i dina klockor men om du tror att det ska gå på några hundralappar bör du se dig om efter ett annat intresse.

Lycka till!
Du har inte läst något av det jag skrivit - det är uppenbart. Pinsamt!
Jag är inte någon "vintage collector". Ingen samlare. Jag har EN ENDA klocka. Och jag är INTE miljonär! Jag ville bara ha några goda råd, men jag Inser att det var fel att "konsultera" detta forum. Tack och adjö, snobbar!
 
Du har inte läst något av det jag skrivit - det är uppenbart. Pinsamt!
Jag är inte någon "vintage collector". Ingen samlare. Jag har EN ENDA klocka. Och jag är INTE miljonär! Jag ville bara ha några goda råd, men jag Inser att det var fel att "konsultera" detta forum. Tack och adjö, snobbar!
Vem tycker du är snobb? Min erfarenhet är att de flesta på detta forum är sköna snubbar med ett genuint intresse. Det känns inte riktigt som du vill ta till dig av de råd du fått utan hellre gnäller.
Adjö.
 
@Henrikrs Citat "Min fråga är om det är rimligt. ÄR detta priset man måste betala om man vill ha en mekanisk klocka?? Detta är ju en av de absolut enklaste klockorna i ”premiumsegmentet”. Hur är det om man köper en mekanisk klocka från t.ex. Seiko? Mig veterligen går det att få ”automatiska” ur av ganska bra kvalitet för så lite som 5000 kr. Är servicekostnaderna desamma även då?"

Fick du inte svar på detta? Ja, det är kanske priset att betala om man har otur med sin TAG Heuer. Ja många klockor har liknande verk och servicekostnaden blir därför inte nödvändigtvis lägre bara för att klockan är billigare typ 5000:- klocka vs 20-30000:- klocka eller för den delen 30k klocka vs Rolex/Omega som är betydligt dyrare i inköp.. Köp en billig Seiko - har du tur lever den i flera tiotals år. Om inte, släng den och köp en ny. Eller spara och köp en Rolex så kanske du får en värdeökning som parerar servicekostnaden - vilket är kul. Då tar vi ingen hänsyn till vilken klocka du verkligen gillar och vill ha på armen.

Jag läste väl fel eller missade något?
 
Jag fick aldrig ett vettigt svar på min fråga, tycker jag. Jag är inte någon klockexpert. Jag är heller ingen samlare. Jag råkar bara tycka att det är trevligt med klockor som inte är batteridrivna. Min far hade t.ex. en Tissot, som han fick i 18-årspresent 1939. Den är tyvärr försvunnen, men aldrig någonsin behövde han betala en förmögenhet för att smörja den. Min fråga var om Nymans Ur med flera "auktoriserade" är de enda som kan dutta på lite olja med några års mellanrum på kugghjulen? Men min Tag Heuer behöver uppenbarligen smörjas för en tiondel av min månadslön nästan vartannat år. Det tycker jag är orimligt. Jag sparar hellre de pengarna för att i framtiden kunna köpa något med en "krona på verket", eller åtminstone något i samma klass. Man servar inte en Seat eller VW bara för att det råkar handla om en bra bil. Det handlar inte om Rolls Royce.

Jag har inte följt hela tråden, så med reservation för att jag är helt ute och far, men om det är så att din klocka har ett eta verk, så skulle föreslå att du lämnar in den till en hygglig oberoende urmakare.
 
Tack Rivalen och DrDre! Ni gav mig de svar jag ville ha!
Min poäng var att om andrahandsvärdet uppgår till kanske 8-10.000 kr, så finns det ingen ekonomi i att vart tredje år lämna den på originalservice. Min fråga handlade uteslutande om ekonomi. Men nu är jag nöjd. Tack! :)
P.S. Tips på bra oberoende urmakare i Stockholm emottages med tacksamhet. D.S.
 
Tack Rivalen och DrDre! Ni gav mig de svar jag ville ha!
Min poäng var att om andrahandsvärdet uppgår till kanske 8-10.000 kr, så finns det ingen ekonomi i att vart tredje år lämna den på originalservice. Min fråga handlade uteslutande om ekonomi. Men nu är jag nöjd. Tack! :)
P.S. Tips på bra oberoende urmakare i Stockholm emottages med tacksamhet. D.S.
Finns gott om trådar om detta, här länkar jag några, lycka till med klockan:
https://klocksnack.se/threads/sökes-en-duktig-och-trevlig-urmakare-gärna-i-stockholm.58923/
https://klocksnack.se/threads/bra-urmakare-stockholm.77809/
https://klocksnack.se/threads/absolut-bästa-urmakare-oberoende-i-stockholm-området.69494/
 
Tack Rivalen och DrDre! Ni gav mig de svar jag ville ha!
Min poäng var att om andrahandsvärdet uppgår till kanske 8-10.000 kr, så finns det ingen ekonomi i att vart tredje år lämna den på originalservice. Min fråga handlade uteslutande om ekonomi. Men nu är jag nöjd. Tack! :)
P.S. Tips på bra oberoende urmakare i Stockholm emottages med tacksamhet. D.S.

Oberoende urmakare behöver nödvändigtvis inte vara så mycket billigare än via AD. Jag tror att det är en vanlig missuppfattning att det räcker att ta bort boettlocket och sen droppa ner lite olja och så är det servat och klart två minuter senare. En oberoende urmakare måste gå igenom samma moment som en urmakare kopplad till en handlare och ska man göra en riktig service tar det tid. Vill du komma ner i pris så tror jag snarare att du får leta efter ”hemmameckare” här på forumet, finns en hel forumdel hemslöjd, modd & fix, https://klocksnack.se/forums/hemslöjd-modd-och-fix.12/ , där du kanske hittar någon som vill ta sig an jobbet.
 
Tack Rivalen och DrDre! Ni gav mig de svar jag ville ha!
Min poäng var att om andrahandsvärdet uppgår till kanske 8-10.000 kr, så finns det ingen ekonomi i att vart tredje år lämna den på originalservice. Min fråga handlade uteslutande om ekonomi. Men nu är jag nöjd. Tack! :)
P.S. Tips på bra oberoende urmakare i Stockholm emottages med tacksamhet. D.S.
Det absolut billigaste vore att sälja den som oservad och lägga pengarna du får mot en quartzvariant istället. Tag Heuer är ett av få varumärken med ett skapligt utbud av quartz och om det gäller någon av de vanligaste modeller så är det enda du går miste om egentligen teaktavlan (dvs. att tavlan är slät istället för räfflad). Servicekostnad = batteribyte a 150kr med några års mellanrum. ;)
 
Jag gick då tillbaka till butiken och denna gång fick jag efter några veckor en offert på 8400 kr.
År 2006 fyllde jag 30. Jag hade alltid önskat mig en fin klocka med riktig mekanik. Jag fick en Tag Heuer Aquaracer. Den kostade då dryga 12.000 kronor. Helst av allt hade jag så klart velat ha en Omega, eller ännu hellre en Rol.., men jag var jättenöjd med klockan, som jag tänkte att jag skulle kunna ha livet ut. Jag visste så klart att klockor kräver service, men jag var inte medveten om hur dyrt det skulle visa sig vara. Redan fyra ås senare, år 2011, började klockan ”sacka efter”. Jag lämnade då in den hos en mycket väletablerad firma i Stockholm. Klockan skickades iväg till Västerås och jag fick vänta i nästan två månader. Sedan fick jag betala nästan 5000 kronor - för en ”rutinservice”. År 2013 började klockan återigen ”sacka efter”. Då hade jag fortfarande garanti på den service som jag köpt året innan. Jag fick då en gratis ”reparation”. År 2018 slutade klockan helt att fungera. Jag gick då tillbaka till butiken och denna gång fick jag efter några veckor en offert på 8400 kr. Jag accepterade den för vad hade jag för val? Klockan har nu kostat MER än den köptes för och betydligt mer än vad den är värd.

Min fråga är om det är rimligt. ÄR detta priset man måste betala om man vill ha en mekanisk klocka?? Detta är ju en av de absolut enklaste klockorna i ”premiumsegmentet”. Hur är det om man köper en mekanisk klocka från t.ex. Seiko? Mig veterligen går det att få ”automatiska” ur av ganska bra kvalitet för så lite som 5000 kr. Är servicekostnaderna desamma även då?

Jag ogillar quartzur, men jag hatar å andra sidan ”oförutsedda” utgifter. Jag skulle verkligen vilja höra vad ni andra har att säga om detta.


Men min Tag Heuer behöver uppenbarligen smörjas för en tiondel av min månadslön nästan vartannat år. Jag fick aldrig ett vettigt svar på min fråga, tycker jag. Jag är inte någon klockexpert. Jag är heller ingen samlare. Jag råkar bara tycka att det är trevligt med klockor som inte är batteridrivna. Min far hade t.ex. en Tissot, som han fick i 18-årspresent 1939. Den är tyvärr försvunnen, men aldrig någonsin behövde han betala en förmögenhet för att smörja den. Min fråga var om Nymans Ur med flera "auktoriserade" är de enda som kan dutta på lite olja med några års mellanrum på kugghjulen? Men min Tag Heuer behöver uppenbarligen smörjas för en tiondel av min månadslön nästan vartannat år. Det tycker jag är orimligt. Jag sparar hellre de pengarna för att i framtiden kunna köpa något med en "krona på verket", eller åtminstone något i samma klass. Man servar inte en Seat eller VW bara för att det råkar handla om en bra bil. Det handlar inte om Rolls Royce.

84000 kr i månadslön efter skatt är inte dåligt.
Med den lönen tycker jag du skall unna dig en Rolex mannen, då kommer det inte kännas så surt att serva klockan.
Skänk Taggen till Myrorna.
 
Tack Rivalen och DrDre! Ni gav mig de svar jag ville ha!
Min poäng var att om andrahandsvärdet uppgår till kanske 8-10.000 kr, så finns det ingen ekonomi i att vart tredje år lämna den på originalservice. Min fråga handlade uteslutande om ekonomi. Men nu är jag nöjd. Tack! :)
P.S. Tips på bra oberoende urmakare i Stockholm emottages med tacksamhet. D.S.

Farfars klocka på söder skulle du kunna prova.
 
84000 kr i månadslön efter skatt är inte dåligt.
Med den lönen tycker jag du skall unna dig en Rolex mannen, då kommer det inte kännas så surt att serva klockan.
Skänk Taggen till Myrorna.
Jag räknade fel. Det skulle ha stått "en tredjedel" av min månadslön.
Jag har dock en kollega som har en Rolex Sub. Han fick den av sitt ex i början av 2000-talet och han har aldrig behövt serva den. Nu är ju bara saken den att Rolex Submariner inte är möjliga att köpa längre eftersom tillverkaren har valt att strypa utbudet.
 
Jag räknade fel. Det skulle ha stått "en tredjedel" av min månadslön.
Jag har dock en kollega som har en Rolex Sub. Han fick den av sitt ex i början av 2000-talet och han har aldrig behövt serva den. Nu är ju bara saken den att Rolex Submariner inte är möjliga att köpa längre eftersom tillverkaren har valt att strypa utbudet.
Inte mojligt att kopa en Rolex Submariner?
Ar min Herre pa fredagsgroggen redan?

Finns val 100tals om inte 1000tals Submariners tillsalu pa diverse klocksiter. Att priset inte ar samma som hos AD ar ju nagot annat an att klockan inte gar att kopa (iallfall vad galler den rostfria varianten.)
Helt saker pa att du hos valfri svensk AD kan kopa dig en helguldssub samma dag och aven fa en liten kontantrabatt.
 
Tillbaka
Topp