• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SIHH 2016

Oew

Rolex
För varje år som går så blir jag mer och mer övertygad om att Lange är på toppen av stegen av "mainstream" high end klockor.
Inget lämnas åt slumpen och inga halvdana lösningar. Har de inte tillgång till delar för ett nytt ur så uppfinner de det själva. Från grunden och upp. Inga genvägar.
Hur många fantastiska urverk har de inte spottat ur sig? Känns som ett nytt verk till varje ny modell.
Måste erkänna att jag är väldigt stolt över att ha förmånen att äga ett par Lange. Med obegränsade resurser så hade det varit många fler ;)
Årets SIHH nyheter:
http://www.alange-soehne.com/en/news-and-more/
Ett bevis till detta är ju hur de "fyller" klockorna de polerar när du servar klockan med nya ädelmetaller för att inte tappa vikt och metall. Vet inte någon annan tillverkare som gör det!
 

MånsT

Rolex
För varje år som går så blir jag mer och mer övertygad om att Lange är på toppen av stegen av "mainstream" high end klockor.
Inget lämnas åt slumpen och inga halvdana lösningar. Har de inte tillgång till delar för ett nytt ur så uppfinner de det själva. Från grunden och upp. Inga genvägar.
Hur många fantastiska urverk har de inte spottat ur sig? Känns som ett nytt verk till varje ny modell.
Måste erkänna att jag är väldigt stolt över att ha förmånen att äga ett par Lange. Med obegränsade resurser så hade det varit många fler ;)
Årets SIHH nyheter:
http://www.alange-soehne.com/en/news-and-more/
Jag håller med dig, Lange känns som ett väldigt seriöst hot mot Patek. Trots enorm respekt för Patek så känns faktiskt en Datograph (oavsett variant) mer lockande än mycket från PP, undantaget 5004 & 5970.

Hade jag haft obegränsade resurser skulle jag köpa flera Lange på studs :D
 

Oew

Rolex
Jag håller med dig, Lange känns som ett väldigt seriöst hot mot Patek. Trots enorm respekt för Patek så känns faktiskt en Datograph (oavsett variant) mer lockande än mycket från PP, undantaget 5004 & 5970.

Hade jag haft obegränsade resurser skulle jag köpa flera Lange på studs :D
Det som talar för PP måste ju ändå vara att alla deras klockor kan bäras av alla. De är bra storlekar som sitter bra på armen. Vissa Lange, bl.a dato men speciellt zeitwerk exempelvis bygger rätt mycket på höjden och kan se ut som en hockeypuck på armen. 5970 å andra sidan sitter fantastiskt.
 

MånsT

Rolex
Det som talar för PP måste ju ändå vara att alla deras klockor kan bäras av alla. De är bra storlekar som sitter bra på armen. Vissa Lange, bl.a dato men speciellt zeitwerk exempelvis bygger rätt mycket på höjden och kan se ut som en hockeypuck på armen. 5970 å andra sidan sitter fantastiskt.
Absolut, bra poäng. Jag har inte provat varken någon Lange eller Patek men har sett bilder där, som du säger, klockor från Lange ser mer puckaktiga ut. Lange har ju tunnare klockor också men visst, ska man tvunget ha en Datograph så blir ju höjden en faktor. Möjligtvis att de tidigaste versionerna (39mm) sitter lite bättre?
 

Oew

Rolex
Absolut, bra poäng. Jag har inte provat varken någon Lange eller Patek men har sett bilder där, som du säger, klockor från Lange ser mer puckaktiga ut. Lange har ju tunnare klockor också men visst, ska man tvunget ha en Datograph så blir ju höjden en faktor. Möjligtvis att de tidigaste versionerna (39mm) sitter lite bättre?
Tycker du definitivt borde ta en sväng vid första bästa tillfälle till LW eller något annat ställe för att pröva några! Älskar daton och vill gärna ha en, men tycker den är på gränsen till för stor och skulle hellre välja en 5070 om man behövde välja! Inte prövat de tidigaste men prövat några up/down och de bär ändå relativt stort, men möjligt som du säger att den första sitter bäst!
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Här står det lite om det, men vet att jag läst någon längre artikel där de går igenom det, antingen hodinkee eller ablogtowatch tror jag!
http://www.watchprosite.com/?page=wf.forumpost&fi=10&ti=800563&pi=5376203

Ja, det där var ju inte riktigt att återfylla klockorna vid polering "för att inte tappa metall och vikt" - snarare att man kan lasersvetsa dit lite guldkluttar om det behövs (och det kan många). Det är inget som görs i en vanlig service och man bjuder nog knappast på det....
 

MånsT

Rolex
Tycker du definitivt borde ta en sväng vid första bästa tillfälle till LW eller något annat ställe för att pröva några! Älskar daton och vill gärna ha en, men tycker den är på gränsen till för stor och skulle hellre välja en 5070 om man behövde välja! Inte prövat de tidigaste men prövat några up/down och de bär ändå relativt stort, men möjligt som du säger att den första sitter bäst!
Det hade varit en drömsituation för mig. Bor tyvärr inte på gångavstånd (ca 60 mil :p) från LW... Plus det faktum också att jag inte har flisen att lägga ut för en Lange. Ännu! ;)
 

Oew

Rolex
Ja, det där var ju inte riktigt att återfylla klockorna vid polering "för att inte tappa metall och vikt" - snarare att man kan lasersvetsa dit lite guldkluttar om det behövs (och det kan många). Det är inget som görs i en vanlig service och man bjuder nog knappast på det....
Nu kanske jag tolkar det fel men det är väl just det det är. Har aldrig sagt att de bjuder på det och det är möjligt att många andra kan göra det men känner inte till några fler som gör det. Här står det också lite om det, och ska försöka hitta artikeln om det men lite svårt att leta på jobbet. http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=7153683&rid=0
 

JEK

Cartier
Nu kanske jag tolkar det fel men det är väl just det det är. Har aldrig sagt att de bjuder på det och det är möjligt att många andra kan göra det men känner inte till några fler som gör det. Här står det också lite om det, och ska försöka hitta artikeln om det men lite svårt att leta på jobbet. http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=7153683&rid=0

Har för mig att Patek gör det också om du har någon djupare liggande skråma. Har tack och lov ej blivit tvungen till det men hört det från trovärdig källa.

edit: http://www.patek.com/en/insider/service/steps-of-servicing

Här visar de hur det gör
 
Senast ändrad:

wojtecki

Cartier
Ja, det där var ju inte riktigt att återfylla klockorna vid polering "för att inte tappa metall och vikt" - snarare att man kan lasersvetsa dit lite guldkluttar om det behövs (och det kan många). Det är inget som görs i en vanlig service och man bjuder nog knappast på det....

Ja det där gör dom flesta fabrikaten. Om jag inte är helt ute och cyklar så har även Jarl Sandin lasersvets och utför detta på IWC vid behov.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Overseas ultra thin perpetual calendar var ju också :woot:
Ja jösses vilken pjäs!

image.jpeg
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Man fick en lite bättre uppfattning av klockan i videon tycker jag, tycker däremot att datum placeringen känns lite off.
Efter att ha sett videon måste jag ändå säga att nya chronon växer gentemot mina första intryck. Trots avsaknaden av mönster i tavlan (förutom i subdialsen), uppvisar tavlan ett enormt fint djup. Systemet för bandbyte förefaller genialiskt enkelt. Inte heller helt fel med upp till 4 mm länkjustering..
Måste ändå säga det igen; att offra grand date och sätta standarddatum kl 4 i stället är för mig ett steg helt i fel riktning..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den här kommer säkert tilltala många, 40mm. IWC Mark XVIII

image.jpeg


image.jpeg
Äntligen vettig storlek!

För varje år som går så blir jag mer och mer övertygad om att Lange är på toppen av stegen av "mainstream" high end klockor.
Inget lämnas åt slumpen och inga halvdana lösningar. Har de inte tillgång till delar för ett nytt ur så uppfinner de det själva. Från grunden och upp. Inga genvägar.
Hur många fantastiska urverk har de inte spottat ur sig? Känns som ett nytt verk till varje ny modell.
Måste erkänna att jag är väldigt stolt över att ha förmånen att äga ett par Lange. Med obegränsade resurser så hade det varit många fler ;)
Årets SIHH nyheter:
http://www.alange-soehne.com/en/news-and-more/
Alla riktigt bra märken släpper ju typ ett nytt urverk till respektive modell.
Man fick en lite bättre uppfattning av klockan i videon tycker jag, tycker däremot att datum placeringen känns lite off.
Ja jösses vilken pjäs!

image.jpeg
Satan vad bra! VC imponerar!
 
  • Like
Reactions: par
Topp