• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sjöö Sandström - Landsort 459m

Tycker den svarta är clean och fin men hur kommer det sig att man inte kör på en keramisk vridring? Finns det några fördelar med safirglas istället? Hade nog känts lite robustare/tooligare med keramisk. Kanske något alternativ i framtiden? Även en länk till klockan hade vart uppskattat :)
Brukar vara svårt att se igenom keramik.

Inte på reliefbezeln (den metalliga på bronsaren och den limiterade för marinen).
Ja precis.

Annars så ser lumen ut såhär:
Gillar lumen på bezeln 🙂

Screenshot_20220928-133514.png

Jamen, va f”n
Med reservation för att jag inte sett den ännu
Här har man väntat och väntat och så kör ni på en blank tavla med Omegavågor på urtavlan och gör en dressdiver för baren istället för havet
Är mycket överraskad och besviken faktiskt
Mvh
Ola G

Vad var det för svar? Att safir är genomskinlig och att man på det viset får ett djup och kan lägga lysmassa under är anledningen. Köper du inte det?
Brukar vara svårt att se igenom keramik.
Haha trodde du drygade dig bara, men du var kanske seriös? 😁

Jo det förstår jag att det är svårt att se "genom" keramik och lättare se genom glas, men man brukar lägga lysmassa på eller nedsänkt i vridringen på de keramiska varianterna och då är den ju lätt att se. Du syftar säkert på att lysmassan är skyddad under glaset (?) och det är ju en fördel såklart. Någon annan fördel har jag svårt att se..

Haha trodde du drygade dig bara, men du var kanske seriös? 😁

Jo det förstår jag att det är svårt att se "genom" keramik och lättare se genom glas, men man brukar lägga lysmassa på eller nedsänkt i vridringen på de keramiska varianterna och då är den ju lätt att se. Du syftar säkert på att lysmassan är skyddad under glaset (?) och det är ju en fördel såklart. Någon annan fördel har jag svårt att se..
Var liiite tyket svar det första, håller med.

Men det blir ju två helt olika produkter. Gammal plast ger bättre djup då lysmassan är i plasten och inte under som på safir. Gillar ändå djupet men blir lite för blankt för mig personligen.

Det gör också att detta inte är en dykarklocka då den (bland annat pga detta) ej uppfyller ISO6425.
Håller med...

IMG_20220930_130227.jpg

Nu vet jag inte exakt vad svenska marinens krav är, men har ändå svårt å se att de inte vill att klockan ska uppfylla åtminstone ISO6425. Rätta mig gärna om jag har fel.
IMG_20220930_122746.jpg

Utöver det så spelar det ju ingen roll om man kan se tiden i mörka miljöer, om man inte snabbt kan verifiera att klockan fungerar..

IMG_20220930_123340.jpg

Allt i denna klocka genomsyras av dykrelaterad inspiration, allt från den runda designen till namnet.

Då äre lite konstigt/slarvigt att missa något så fundamentalt som en "running indicator".

Andra bildens senast markerade stycke får mig att inte förså valet av att åtminstone erbjuda ett alternativ på länk.
Gummi kommer torka ut med tiden och iom deras unika bandinfästning blir det knepigt med band.
I praktiken är du fast med gummi från SS för alltid.

Synd, tycker klockan är snygg i övrigt. Men såna här grejer är jag rätt petig på, konsekvent design och genomtänkta beslut.

Senast ändrad:
Håller med...

IMG_20220930_130227.jpg

Nu vet jag inte exakt vad svenska marinens krav är, men har ändå svårt å se att de inte vill att klockan ska uppfylla åtminstone ISO6425. Rätta mig gärna om jag har fel.
IMG_20220930_122746.jpg

Utöver det så spelar det ju ingen roll om man kan se tiden i mörka miljöer, om man inte snabbt kan verifiera att klockan fungerar..

IMG_20220930_123340.jpg

Allt i denna klocka genomsyras av dykrelaterad inspiration, allt från den runda designen till namnet.

Då äre lite konstigt/slarvigt att missa något så fundamentalt som en "running indicator".

Andra bildens senast markerade stycke får mig att inte förså valet av att åtminstone erbjuda ett alternativ på länk.
Gummi kommer torka ut med tiden och iom deras unika bandinfästning blir det knepigt med band.

Synd, tycker klockan är snygg i övrigt. Men såna här grejer är jag rätt petig på, konsekvent design och genomtänkta beslut.
Kanske kan komma en KS-edition på länk med lysmassa på sekundvisaren, för oss som faktiskt bryr oss om sånt.

Däremot skulle det behövas bandadapters för vanliga stiftbaserade band. Jag inser att det kräver omtanke designmässigt. Designen som den är står ju väldigt stark med sitt integrerade band, men den typen av lösningar riskerar att åldras på ett dåligt sätt, då man är beroende av orginaldesignade band. Det är möjligt att jag missat något, och det går att montera standardband i boetten.
Jag håller med om detta. En snyggt designad adapter som gör att två bandhorn sticker ut (i en design som matchar kronskyddet) från boetten hade varit varit väldigt välkommet. På kort sikt får man många fler band att välja mellan och på lite längre sikt så är klockan mer framtidssäker (en klocka som man inte kan sätta ett armband på är ju i princip värdelös).
Detta är ju en dealbreaker kände jag och styrde av tankarna på klockan på grund av detta.

Ja, en länk vill man ha...
🤌

Det gör också att detta inte är en dykarklocka då den (bland annat pga detta) ej uppfyller ISO6425.
Håller med...

Hmm... Nu när ni så snyggt spaltat upp detta känns releasen inte särdeles lyckad.

Jag hade kunnat köpa designvalen med ett annat sales-pitch. Snacka om diskrepans mellan marknadsavdelning och designavdelningen. Klockan känns mer som ett stycke smycke än dykarklocka. Floskler genererade av marknadsavdelningen rakt igenom? 😅 🤦‍♂️

🪦 RIP Landsort? 🤫

Håller med...

IMG_20220930_130227.jpg

IMG_20220930_122746.jpg

IMG_20220930_123340.jpg

Jag har nog uttryckt vad jag tycker om SS designer och tillämpning av features tillräckligt vid tidigare tillfällen. Det är bara att konstatera att det inte är ett märke för mig.

AP löste det ISO6425-kravet med "luminescent coating" istället för fylld lume på sekundvisaren.

Detta är ju en dealbreaker kände jag och styrde av tankarna på klockan på grund av detta.

🤌

Hmm... Nu när ni så snyggt spaltat upp detta känns releasen inte särdeles lyckad.

Jag hade kunnat köpa designvalen med ett annat sales-pitch. Snacka om diskrepans mellan marknadsavdelning och designavdelningen. Klockan känns mer som ett stycke smycke än dykarklocka. Floskler genererade av marknadsavdelningen rakt igenom? 😅 🤦‍♂️

🪦 RIP Landsort? 🤫

Jag gillar klockan och den kommer nog att bli populär.

Visst vore det roligt med ngn form av adapter med bandhorn så att man kan köra med vanliga band och även en länk skulle nog välkomnas av många. Men det kanske inte är helt över än? Dessa två kan ju komma längre fram.

Jag gillar klockan och den kommer nog att bli populär.

Visst vore det roligt med ngn form av adapter med bandhorn så att man kan köra med vanliga band och även en länk skulle nog välkomnas av många. Men det kanske inte är helt över än? Dessa två kan ju komma längre fram.
Jag kan ändå förstå valet delvis. De dyrare Seiko tuna blir la rätt tjocka t ex och de billigare har fula bandhorn. Men det borde gått och lösa integrerat på en sådan dyr klocka.

Tillbaka
Topp