• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sjöö Sandström - Landsort 459m

En annan grej som jag har fastnat på...

2:an i bezeln ser ut att vara skev, när jag ser på denna lånade bild tex.
Screenshot_20220928-133514.png

Zoom in.
IMG_20220930_172343.jpg

Distansen på underkant av 2an ser ut att bara närmare glaset på höger sida. Den ser ut att behöva roteras några grader motsols.
Bifogar GIF för bättre illustration. (Lånad bild från SS produktsida)
20220930174655-109.42.112.40.gif

Stillbild.

20220930175141-109.42.112.40.jpg

Med en brasklapp att jag kanske blir rejält fintad av både eventuell 3d-modell och fotoperspektiv då.

Eller så missar jag något? Som ni kanske lan upplysa mig om?

Måste givetvis se en på riktigt för slutgiltig bedömning.
Någon som klämt på/köpt en och kan dubbelkolla?

Zoom in.
IMG_20220930_172343.jpg

Distansen på underkant av 2an ser ut att bara närmare glaset på höger sida. Den ser ut att behöva roteras några grader motsols.

Stillbild.

Med en brasklapp att jag kanske blir rejält fintad av både eventuell 3d-modell och fotoperspektiv då.

Kanske den mest pedagogiskt förankrade spiken i den här kistan! 😂 A for effort!

Zoom in.
IMG_20220930_172343.jpg

Stillbild.

Fin illustrering men det är ju inte 2 som skall justeras mot kurvaturen utan 20. Förmodar den ör rätt men svårt att avgöra, förstår vad du ser.

Jag fattar inte, får man inte skriva professional på tavlan om inte dykarfackförbundet okejat modellen… eller ingår inte cameltoeindex kl12 i ISO-standarden?

Edit: Ahhhh, den saknar heliumventil :D
Nej jag tänkte på 5 respektive 7, apropå diskussionen om vågmönsterplagiat. Men det hade förstås varit underbart att få se @yonsson och Professor Killgissning reda ut kameltåns följsamhet mot relevant ISO-standard.

Bronsaren är fin men det enda som kan rädda övriga modeller är att få betala 5k extra för ett ex som faktiskt sänkts ner i det aktuella 459-djupet.

Zoom in.
IMG_20220930_172343.jpg

Stillbild.

Fin illustrering men det är ju inte 2 som skall justeras mot kurvaturen utan 20. Förmodar den ör rätt men svårt att avgöra, förstår vad du ser.

Ser samma skeva 2a, även på riktiga (ej renderade) bilder. I detta fall den första bilden nedan

Oavsett om avsikten var att låta tecknen följa kurvaturen eller lägga dem på en rak linje så har man inte lyckats med något av det

Screenshot_20221001-161311.jpg

Screenshot_20221001-161007__01.jpg
Screenshot_20221001-161007.jpg

Senast ändrad:
Bronsaren är fin men det enda som kan rädda övriga modeller är att få betala 5k extra för ett ex som faktiskt sänkts ner i det aktuella 459-djupet.

Ser samma skeva 2a, även på riktiga (ej renderade) bilder. I detta fall den första bilden nedan

Screenshot_20221001-161311.jpg

Screenshot_20221001-161007__01.jpg
Screenshot_20221001-161007.jpg
Förstod du inte vad jag menade?

La till detta efter din citering:

Oavsett om avsikten var att låta tecknen följa kurvaturen eller lägga dem på en rak linje så har man inte lyckats med något av det
Jag tror faktiskt de har lyckats även om ögat lurar en. Iaf långt ifrån övertygad om att det är fel rent geometriskt.

Har ögnat igenom tråden och för mig som har dålig koll på teknikaliteterna så har jag bara en fråga.
Menar ni att den nya Landsort ej skulle klara av vattentrycket på 459 meter och att den ev inte håller för vad Sjöö Sandström lovar ?
Försöker bilda mig en uppfattning om vad ni diskuterar.

Min upplevelse var att jag och flera användare ventilerade saker vi tyckte mindre om med klockan, t ex avsaknaden av ISO-certifiering, metoden för infästning av band, avsaknaden av länk, "sales pitchen" i förhållande till avsaknaden av flera nyttiga funktioner vid just dykning. Något jag tycker bör vara fritt att göra på ett forum för (klock-) nördar. Sedan verkar diskussionen urartat något. Vidare tycker jag flera andra uttryckte det mycket väl:

Klart den kommer göra det! Handlar inte om Högtravande, Alla lägger olika värde i olika saker.

Men för å citera samma länk som tidigare, vilket blir väldigt överlappande med @Alarik s poäng, så behöver inte upprepa den ytterligare.
IMG_20221001_102621.jpg

Tänker att nog hade det hade varit lite halvtråkig om, säg omega, gjorde en klocka som skulle fungera i rymden, men inte lyckades få med astronauternas krav 😅

Bra argument!
Nämen, var exakt ser du gnäll och raljerande🤣 alla har olika preferenser, och det är okej, nästan lite fräckt egentligen att anta att, imo, legitima preferenser, är gnäll.

Jag personligen gillar sjöö Sandström väldigt mycket, och vill att de ska lyckas. Men this aint it for me, och det är okej, men den kommer nog sälja.

Fast det var tokigt att aga barn redan innan det lagstadgades.
Men det är ju inte själva poängen. Det blir en krystad gimmick när man bygger sin storytelling kring ”år av testande av svenska militärdykare” när klockan saknar en funktion som är avgörande (för typ 50 år sedan).

Sedan vet ju alla att ingen modern dykare idag förlitar sig på annat än en digital dator kring handleden men ”play stupid games win stupid prizes”.

Som sagt. Olika personer lägger vikt vid olika designval samt även vid köp av olika klockor. Jag gillar min Sinn av olika skäl och min Tudor-dykare på läderband utan kronskydd av andra.

Tycker vi är ontopic och att kritiken är oschysst. Det är skrymmande få klockor som är certifierade till ISO6425 så det är därför enligt mig tråkigt att Sjöö Sandström framställs som ett unikum i dessa diskussioner.

Landsort är en dykarklocka, punkt.

Jag håller med om att det är lite väl tilltaget att säga att man inte får kalla detta en dykarklocka. Det är ju tämligen uppenbart för mig att detta är en tilltänkt dykarklocka. Men att säga att kritiken är oschysst håller jag nog inte med om.

Men med det sagt, så postar ett företag här får de nog vara beredda på feedback. Positiv som negativ. Det är ju också gratis "market research". Sedan är väl kanske inte klocknördar mest köptunga gruppen utan typ svenska rappare? 🤫

Slutligen är det svinkul att vi har svenska företag även inom klockbranschen och Landsort tycker jag är en relativt lyckad och originell design, men för att jag själv skulle vara sugen hade jag gärna sett en del andra "features". Precis på samma sätt som att jag ville ha backkamera i min bil när jag letade sådan för två år sedan. Det är för mig inte konstigare än så. Till företagets försvar skriver de i texten från marknadsföring att den går lika bra att dyka med på nattklubben, vilket antagligen är där de flesta av dessa klockor kommer "blötas ner". 😜🤌🍻

Jag håller med dig Cosmo i att jag undrar vad företaget själva tänker. Det är säkert mycket avvägningar bakom varje beslut. Det vore spännande att höra. Även kanske vad man känner som företagare när vi på ett specialintresserat forum går så hårt på som t ex jag gjorde inledningsvis i tråden? 😅

Skall jag vara helt ärlig så fattar jag inte vad tråden handlar om, det verkar ändras i varje inlägg som skrivs. Ibland är det som du skriver, vilket jag kan förstå, ibland så är det att klockan är felmärkt fast den inte är det, ibland om att det alls får kallas en dykarklocka o.s.v.

Hur som helst så ångrar jag att jag inte kan låta barnen leka ifred i sandlådan utan att jag lägger mig i. Hela tråden verkar mest som att någon vill ha cred för att denne har rätt trots att det inte har ett smack med klockan som tråden handlar om att göra.
Nej, det är ju jättekonstigt att du ger dig in i en diskussion du både säger dig inte förstå eller bryr dig om.

För VISSA av oss andra är det intressant med kvalitetssäkring. Självklart är det inte så för alla, vissa vill bara ha en snygg klocka som de tycker är en dykarklocka. För mig personligen blir det löjligt att hävda hög WR om man som tillverkare inte följer standarder eller löser heliumfrågan.

Angående din Squale så finns inget krav på heliumventil (vilket jag inte heller påstått), det finns massvis av sätt att lösa frågan på, se exempelvis Sinns eller Seikos lösningar.

Nej, det är ju jättekonstigt att du ger dig in i en diskussion du både säger dig inte förstå eller bryr dig om.

För VISSA av oss andra är det intressant med kvalitetssäkring. Självklart är det inte så för alla, vissa vill bara ha en snygg klocka som de tycker är en dykarklocka. För mig personligen blir det löjligt att hävda hög WR om man som tillverkare inte följer standarder eller löser heliumfrågan.

Angående din Squale så finns inget krav på heliumventil (vilket jag inte heller påstått), det finns massvis av sätt att lösa frågan på, se exempelvis Sinns eller Seikos lösningar.
Så du vet att Landsort inte löst ”heliumfrågan” fast det finns mängder av andra klockor som bevisligen klarar det utan heliumventil?

Om du VET att Landsort inte klarar 459, berätta då varför så blir det lättare att förstå.

Var är den felaktiga märkningen som Sjöö Sandström gjort enligt dig?

Senast ändrad:
Så du vet att Landsort inte löst ”heliumfrågan” fast det finns mängder av andra klockor som bevisligen klarar det utan heliumventil?

Om du VET att Landsort inte klarar 459, berätta då varför så blir det lättare att förstå.
Jag har inte skrivit att den inte klarar 459m. Du får läsa igen. Eftersom de bevisligen inte följer ISO6425 så är det ju omöjligt att veta hur de trycktestar eller om de löst helium-frågan. Det är ju det som är hela grejen med standardiseringar, eller avsaknad av standardisering.

Det framkommer inte av det dokument du refererar till. Jag ger upp såvida du inte kan styrka det du säger.

Landsort är en dykarklocka. Länge leve vår svenska stolthet i klockvärlden.

P.s. tror du citerat fel person i första påståendet.
Jag felciterar inte, du har ju klippt dina egna argument nästan ordagrant från Fratello.
D9E32993-31C3-41D0-8823-3E42E88684D7.jpeg

Om du istället går till originalkällan vilka är ISO så kan du läsa följande enligt ovan. För Landsort innebär det att klockan skulle klara heliumtryck (och snabb dekompression) av 40Bars övertryck (eftersom 40<57).

Jag släpper detta nu då det tydligen är roligare att håna och misstolka för att plocka poäng än att lära sig nya saker.

Jag felciterar inte, du har ju klippt dina egna argument nästan ordagrant från Fratello.
D9E32993-31C3-41D0-8823-3E42E88684D7.jpeg

Om du istället går till originalkällan vilka är ISO så kan du läsa följande enligt ovan. För Landsort innebär det att klockan skulle klara heliumtryck (och snabb dekompression) av 40Bars övertryck (eftersom 40<57).

Jag släpper detta nu då det tydligen är roligare att håna och misstolka för att plocka poäng än att lära sig nya saker.
Tack, då är jag nöjd. Du kunde sagt det från början istället för att gå till personangrepp.

Frågan kvarstår dock om Landsort har en lösning för helium men vi lär bli varse.

Det enda som är från fratello är för övrigt de välkända dykarklockor som inte är certifierade. Resten har jag inte läst ö.h.t.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp