• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sjöö Sandström - Landsort 459m

299E4160-206E-4A32-A7BA-FD1383393BED.jpeg
DACFF9C5-F118-4344-BA0C-F1B64ED64DA4.jpeg

:eek:

(jag bara skojar)

Ok så här tänker jag. Kul släpp, även i det inte är för alla. Varje versioner har sin fördel.

Svart - du får något som liknar originalet. Passar till allt. Svart är svart. Det tråkiga säkra valet. Det blir mitt val.

155610D3-A889-407C-AEA7-FA7F505D825F.jpeg

Grön - liiite för grön för mig. Men förstår att den kan gå hem. Speciellt om det är din första gröna klocka. Du gillar att stick ut lite. Silver / vitt och grön passar bra ihop.

E510E51F-6F17-4B5E-9AB9-60C87C7AC4A4.jpeg

Blå - well, när har en blå dykare varit fel? Denna köper du om du inte redan sitter på 10st blåa dykare. Silverdetaljerna poppar bäst på denna version.

60F03105-B5E0-459F-AAF2-2F6C37B35E53.jpeg

Brons - för den knäppa klocknörden. Totalt odiskret. Går att tona ner med byte av bazel-ring och sätta på ett svart band. Men då blir det ingen bling-bling dykare som du jobbar fram patina på.

CE8ADECB-8B43-48EE-A1BF-C99F3598955F.jpeg

Tack @ERIKSON URHANDEL

Ok så här tänker jag. Kul släpp, även i det inte är för alla. Varje versioner har sin fördel.

Svart - du får något som liknar originalet. Passar till allt. Svart är svart. Det tråkiga säkra valet. Det blir mitt val.

155610D3-A889-407C-AEA7-FA7F505D825F.jpeg

Grön - liiite för grön för mig. Men förstår att den kan gå hem. Speciellt om det är din första gröna klocka. Du gillar att stick ut lite. Silver / vitt och grön passar bra ihop.

E510E51F-6F17-4B5E-9AB9-60C87C7AC4A4.jpeg

Blå - well, när har en blå dykare varit fel? Denna köper du om du inte redan sitter på 10st blåa dykare. Silverdetaljerna poppar bäst på denna version.

60F03105-B5E0-459F-AAF2-2F6C37B35E53.jpeg

Brons - för den knäppa klocknörden. Totalt odiskret. Går att tona ner med byte av bazel-ring och sätta på ett svart band. Men då blir det ingen bling-bling dykare som du jobbar fram patina på.

CE8ADECB-8B43-48EE-A1BF-C99F3598955F.jpeg

Tack @ERIKSON URHANDEL
Tack för live bilderna!

Jag säger nej till tavlan och att datumet knappt får plats

CE96E459-AAE6-4D70-9B07-C5C74658CF2F.jpeg

Är det inte felaktigt att påstå att man inte får kalla en dykarklocka för en dykarklocka om inte ISO först godkänt den?
Man får såklart kalla den vad man vill men man får inte märka en klocka som inte når ISO6425 hur som helst. Det står också i certifieringen som få verkar orka läsa.

Jag tycker att den var snygg, och jag tycker att den borde ses som en dykarklocka :) Herregud vilket ordbajsande i den här tråden. ISO hit och ISO dit, det är nästan så att man tror att det är ett lagbrott av SS att göra en dykarklocka som inte är ISO certifierad. Hade inte heller en aning om att ingen får kalla en klocka för dykarklocka om inte ISO säger att det är okej. Japp, dags att göra en lista på alla dykarklockor som inte är certifierade och göra en polisanmälan mot tillverkarna och alla som kallat klockorna för dykarklockor och hoppas på riktigt långa fångelsestraff 🤣
Fast det handlar väl mer om att det klingar lite knas när man marknadsför något som värsta marina tool klockan för attack dykare och sedan blir designen inte i linje med det och därtill missar man självklara standards. Lite som om Sinn skulle göra en UX med polerad boett och missa lume på sekunden samt nöja sig med 50m wr. Den hade ju gått fint att dyka med för alla amatördykare ändå meeen....

Rimligt men vem som helst kan inte avgöra om en klocka uppfyller kraven. Därav certifikatet som bara kan ställas ut av certifieringsinstitut. Antingen så är klockor certifierade och uppfyller kraven. Eller så är de inte certifierade och kan därför inte sägas uppfylla några krav.
Stämmer inte. ISO jobbar med standarder, inte certifiering likt COSC. Tillverkaren kan själv utföra testerna.

Edit: Du behöver däremot utföra testerna hos ett företaget som är ackrediterat av ett iso-organ.

Senast ändrad:
Har ögnat igenom tråden och för mig som har dålig koll på teknikaliteterna så har jag bara en fråga.
Menar ni att den nya Landsort ej skulle klara av vattentrycket på 459 meter och att den ev inte håller för vad Sjöö Sandström lovar ?
Försöker bilda mig en uppfattning om vad ni diskuterar.

Man får såklart kalla den vad man vill men man får inte märka en klocka som inte når ISO6425 hur som helst. Det står också i certifieringen som få verkar orka läsa.
Näh, om så är fallet så pudlar jag. Om Sjöö Sandström hävdar att den är ISO-certifierad när den inte är det, då är det naturligtvis helt åt skogen. Men, ISO-certifieringen bestämmer knappast om man får kalla det för en dykarklocka eller inte oavsett vad som står i deras certifiering.

Du vet ju inte vad du snackar om. Kanske dags att sluta sprida missinformation? Det är helt OK att inte bry sig om ISO men argumenten faller rätt platt när du inte vet vad du pratar om.
Återigen talar du om mig istället för om sakfrågan. Visa gärna var du inte håller med istället och upplys oss mindre bevandrade för att ha en mer konstruktiv dialog.

Jag har behövt dra ur dig var du menar att klockor behöver ha heliumlösningar och det står klart och tydligt i dokumentet du refererar till att enda kravet på övertryck är 10 bar. Finns ingen skrivelse som du påstår att ytterligare krav tillkommer vid 30 bar.

Om du har rätt ber jag om ursäkt men att anklaga andra användare för missinformation utan att själv kunna referera rätt till sina källor är rätt kasst faktiskt.

Senast ändrad:
Har ögnat igenom tråden och för mig som har dålig koll på teknikaliteterna så har jag bara en fråga.
Menar ni att den nya Landsort ej skulle klara av vattentrycket på 459 meter och att den ev inte håller för vad Sjöö Sandström lovar ?
Som jag förstår det, utan att ha varit med från början, handlar det om att Sjöö Sandström kallat Landsort för en dykarklocka och det får man inte göra tydligen...

Återigen talar du om mig istället för om sakfrågan. Visa gärna var du inte håller med istället och upplys oss mindre bevandrade för att ha en mer konstruktiv dialog.

Jag har behövt dra ur dig var du menar att klockor behöver ha heliumlösningar och det står klart och tydligt i dokumentet du refererar till att enda kravet på övertryck är 10 bar. Finns ingen skrivelse som du påstår att ytterligare krav tillkommer vid 30 bar.

Om du har rätt ber jag om ursäkt men att anklaga andra användare för missinformation utan att själv kunna referera rätt till sina källor är rätt kasst faktiskt.
Blir ju svårt när jag diskuterat med någon som bara verkar klipp och klistra från Fratello.

Mättnadsdykning är 300m och mer. Tryck testas med gas i förhållande till vad det står på tavlan + marginal.

Blir ju svårt när jag diskuterat med någon som bara verkar klipp och klistra från Fratello.

Mättnadsdykning är 300m och mer. Tryck testas med gas i förhållande till vad det står på tavlan + marginal.
Det framkommer inte av det dokument du refererar till. Jag ger upp såvida du inte kan styrka det du säger.

Landsort är en dykarklocka. Länge leve vår svenska stolthet i klockvärlden.

P.s. tror du citerat fel person i första påståendet.

Som jag förstår det, utan att ha varit med från början, handlar det om att Sjöö Sandström kallat Landsort för en dykarklocka och det får man inte göra tydligen...
Nej, det handlade om att klockan inte följer ISO6425, inte om vad de kallar den.
Det vi inte vet är ju om den klarar ISO-kraven för mättnadsdykning. Du kommer inte ner så djupt utan tryck-kammare. Så hög WR är rätt meningslöst om inte hela konstruktionen är utformad för att klara den miljön.

Nej, det handlade om att klockan inte följer ISO6425, inte om vad de kallar den.

Det vi inte vet är ju om den klarar ISO-kraven för mättnadsdykning. Du kommer inte ner så djupt utan tryck-kammare. Så hög WR är rätt meningslöst om inte hela konstruktionen är utformad för att klara den miljön.
Och vad spelar det för roll då om detta inte handlar om att Sjöö Sandström påstått att den är certifierad när den inte är det? Helt meningslös diskussion m.a.o. Det är en dykarklocka, inget snack om saken, och som jag förstår det har inte Sjöö Sandström påstått att den är ISO-certifierad eller märkt klockan felaktigt.

Du skrev tidigare i tråden:

"Man får såklart kalla den vad man vill men man får inte märka en klocka som inte når ISO6425 hur som helst. Det står också i certifieringen som få verkar orka läsa."

Jag ser inte någonstans på klockan en märkning som är felaktig, så inget fel föreligger, alltså så är denna diskussion helt onödig och ISO har inget att göra med om man får kalla klockan för en dykarklocka eller inte.

Fast det handlar väl mer om att det klingar lite knas när man marknadsför något som värsta marina tool klockan för attack dykare och sedan blir designen inte i linje med det och därtill missar man självklara standards. Lite som om Sinn skulle göra en UX med polerad boett och missa lume på sekunden samt nöja sig med 50m wr. Den hade ju gått fint att dyka med för alla amatördykare ändå meeen....
Skall jag vara helt ärlig så fattar jag inte vad tråden handlar om, det verkar ändras i varje inlägg som skrivs. Ibland är det som du skriver, vilket jag kan förstå, ibland så är det att klockan är felmärkt fast den inte är det, ibland om att det alls får kallas en dykarklocka o.s.v.

Hur som helst så ångrar jag att jag inte kan låta barnen leka ifred i sandlådan utan att jag lägger mig i. Hela tråden verkar mest som att någon vill ha cred för att denne har rätt trots att det inte har ett smack med klockan som tråden handlar om att göra.

Skall jag vara helt ärlig så fattar jag inte vad tråden handlar om, det verkar ändras i varje inlägg som skrivs. Ibland är det som du skriver, vilket jag kan förstå, ibland så är det att klockan är felmärkt fast den inte är det, ibland om att det alls får kallas en dykarklocka o.s.v.

Hur som helst så ångrar jag att jag inte kan låta barnen leka ifred i sandlådan utan att jag lägger mig i. Hela tråden verkar mest som att någon vill ha cred för att denne har rätt trots att det inte har ett smack med klockan som tråden handlar om att göra.
Nja, för min del (som varit högst delaktig) har det handlat om att förstå om de miskrediteringsförsök mot Landsort som gjorts i tråden har någon grund. Ännu är min slutsats att så inte är fallet.

Ok. Det vore intressant att höra vad @Sjöö Sandström har att säga om saken.

Klockan jag har på mig idag har ingen heliumventil… fejkdykarklocka den också?
6CFAB2AF-EB39-4A94-8B2D-B4388DF4FFF7.jpeg

Klippt och klistrat:
”Squale introduced their first 1000m dive watch with a unique crystal on flexible mountings that did not use or need a Helium release valve. Squale started to supply the elite corps of a large number of armed forces.”

Edit: Sjöö Sandström har inte märkt klockan ”Diver’s” och har inte påstått att den är ISO-certifierad. ISO-certifieringen kräver inte lumad sekundvisare utan bara något som visar att den går. ISO-certifieringen innebär extra tester för djupdykning om klockan utger sig för att klara tryck över 10atm som innefattar kondensationstester och övertryck etc men ingenstans kräver de en heliumventil. Det är fullt möjligt, flera har gjort det, att göra en klocka med högre WR än 30atm utan heliumventil…. Alltså, har du fel.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp