• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sjöö Sandström releaseparty!

SS räknas väl som micromärke och ser man till dem tyska micromärkena så ligger dem i samma prissegment, D.Dornblüth & Sohn och dylika. Dock utvecklar dessa tyskar allting själva och producerar allting själva, till och med skruvarna i verken görs inhouse vad jag har fått höra. Jag vet inte hur det ligger till med SS på den punkten?

Rent spontant är detta inget jag skulle betala 60kkr för men det är väl en smaksak antar jag. Troligen behöver SS ta dessa priser för att överleva och gå runt. Eller så räknar man med att sälja låg kvantitet och på så sätt gå runt ändå.

Det som var lite roligt var micro-rotorn, men det var allt.

Får lite Halda känsla över det hela. Andrahandsvärdet lär nog bli rätt lågt i alla fall.

Lite blandat
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Känns som SS felbedömt prissättningen för dessa dressur. Man slåss ju mot rätt tuffa konkurrenter t ex PP 5196 (förvisso manuell men helt annat varumärke) eller JLC diverse master serie (som ligger prismässigt mycket konkurrenskraftigt).

Vore intressant att höra filosofin bakom detta. Kommer det t ex att vara begränsad upplaga (ej nödvändigt limitens)?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

SS räknas väl som micromärke och ser man till dem tyska micromärkena så ligger dem i samma prissegment, D.Dornblüth & Sohn och dylika. Dock utvecklar dessa tyskar allting själva och producerar allting själva, till och med skruvarna i verken görs inhouse vad jag har fått höra. Jag vet inte hur det ligger till med SS på den punkten?

Rent spontant är detta inget jag skulle betala 60kkr för men det är väl en smaksak antar jag. Troligen behöver SS ta dessa priser för att överleva och gå runt. Eller så räknar man med att sälja låg kvantitet och på så sätt gå runt ändå.

Det som var lite roligt var micro-rotorn, men det var allt.

Får lite Halda känsla över det hela. Andrahandsvärdet lär nog bli rätt lågt i alla fall.

Tidigare var det i alla fall så att vissa av Dornbluth's verk byggde på modifierade Unitas/Eta 6497/8 som man sedan byggde egna moduler. Hur/om S&S modifierat sitt verk vet jag inte, men grundmaterialet verkar ju å andra sidan vara oerhört mer avancerat och med mer nytänkande än fickurverket från Unitas som funnits i all evighet och som är relativt enkelt (och som jag personligen gillar skarpt).

Tidigare var det i alla fall så att vissa av Dornbluth's verk byggde på modifierade Unitas/Eta 6497/8 som man sedan byggde egna moduler. Hur/om S&S modifierat sitt verk vet jag inte, men grundmaterialet verkar ju å andra sidan vara oerhört mer avancerat och med mer nytänkande än fickurverket från Unitas som funnits i all evighet och som är relativt enkelt (och som jag personligen gillar skarpt).

Tror detta var i början för Dornbluth, är ganska säker på att dem gör allt själva nu. Precis som flera andra Tyska micromärken. Därav priserna på dem.

Jag har svårt att förstå hur små nya märken som SS kan ta lika mycket betalt som etablerade märken med en enorm historia och tradition bakom sig. Personligen tycker jag man jobbar upp priserna med märke, historia, tradition och en lång historia av god kvalitet. Att vara ny på marknaden och lägga sig på samma nivå som märken som PP, GH, och andra är konstigt.

• Like
Reactions: JEK
Tror detta var i början för Dornbluth, är ganska säker på att dem gör allt själva nu. Precis som flera andra Tyska micromärken. Därav priserna på dem.

Jag tror iofs att det är fortfarande är så att Unitas utgör basen för många av deras urverk men att graden av förädling och utveckling av moduler har ökat ytterligare. De hade ju den första varianten (10-15 år sedan), den där med liten sekundvisare och med visarna placerade precis som på Unitas där man förmodligen hade mindre förädling och som var billigare, men även senare varianter av 99.x urverk bygger på moduler och omfattande modifieringar av Unitas. Tex här utvecklar man det ytterligare i en artikel från 2014 och som börjar med "Bis hierhin sind das alles Unitas Grundwerke, die von Dornblüth erheblich verändert und durch eigene Teile ergänzt worden sind." för den som vill damma av gymnasietyskan. Det verkar dock ligga oerhört mycket arbete i deras produkter och man får ju onekligen en härlig känsla av genuint hantverk när man ser dem och jag kan förstå varför de kostar en slant.

:

http://100percentpassion.wordpress....th-sohn-feine-uhrmacherkunst-aus-deutschland/

Jag har svårt att förstå hur små nya märken som SS kan ta lika mycket betalt som etablerade märken med en enorm historia och tradition bakom sig. Personligen tycker jag man jobbar upp priserna med märke, historia, tradition och en lång historia av god kvalitet. Att vara ny på marknaden och lägga sig på samma nivå som märken som PP, GH, och andra är konstigt.

Nu är ju Sjöö Sandström inte speciellt nya på marknaden...de har ju gjort klockor i sådär 30 år och personligen tror jag nog att de absolut är redo att ta några kliv upp. Precis som par401 skriver ovan så är ju faktiskt inte 62k för stålisen speciellt blodigt. Särskilt inte med tanke på det avancerade verket. Jämför med exempelvis Hublot (som har funnits hur länge...? ;) ) och vad du får om du tittar på någon av deras instegsmodeller i samma prisklass...

Friskt vågat sv SS och jag tycker de landat det riktigt bra!

Nu är ju Sjöö Sandström inte speciellt nya på marknaden...de har ju gjort klockor i sådär 30 år och personligen tror jag nog att de absolut är redo att ta några kliv upp. Precis som par401 skriver ovan så är ju faktiskt inte 62k för stålisen speciellt blodigt. Särskilt inte med tanke på det avancerade verket. Jämför med exempelvis Hublot (som har funnits hur länge...? ;) ) och vad du får om du tittar på någon av deras instegsmodeller i samma prisklass...

Friskt vågat sv SS och jag tycker de landat det riktigt bra!

30 år i klocksammanhang får nog anses som ett mycket ungt märke där många finns med sedan 1800-1900 talets början! Sedan tror jag dem släppte sin första klocka mitten på 90-talet. SS startade väl runt 1980 tror jag?
Jag anser att man jobbar sig upp till ett pris.

När Breitling började säljas i Sverige var priserna rätt låga om man jämförde med andra märken, dem har sedan jobbat sig upp.

Nu vet ju inte jag direkt vad du är för en individ men i min värld är 60.000 kronor extremt mycket pengar för en stål klocka utan några som helst komplikationer om man bortser från subsec och microrotor.

Låt oss vara ärliga, det är märke och tradition, hantverke du betalar för. Det finns ingen stål klocka som i sig är värd i närheten av dessa pengar i tillverkning. Lika lite som att en Prada tröja skulle på något sätt vara bättre än en H&M, det är märket det handlar om.

Speciellt om man jämför med deras Chronolink när den släpptes som var helt nyskapande på marknaden och satt till ett i mina ögon OK pris.

I mina ögon blir målgruppen för denna klocka extremt liten, möjligen dem med väldigt mycket pengar och extremt intresserade av armbandsur som vill stöda något Svenskt.

Minns dem. Kom före "Flygande Tunnan".
Det var ett festligt inslag av Sjöö Sandström och en hyllning till Skydivern vilket piloterna kommenterade över radio. Dessutom ackompanjerades de av 5 kanadagäss i perfekt formation och i bästa väder. Hur lyckades Felix o Co med detta?

u7a5eseg.jpg

Nya klockan är helt i linje med SS skandinaviska formspråk och växer i minn smak ju mer jag tittar på den. Favoriten hos mig är definitivt guldaren. 40 mm känns för mig helt rätt.

ymanehe8.jpg

Alla möjliga åsikter om både klockans utseende och pris kommer alltid att finnas.
De har ju redan tidigare tillverkat helguldvarianter i begränsad upplaga som kostat runt 145kkr. De var kanske inte helt lättsålda. Men här har man en helt annan inriktning. Pratar vi prisbild så är listpriset på min UTC Extreme Black Gold I - 81kkr. Det gav inte jag eftersom jag är tvåa på den men någon annan har ju ändå köpt den ny. Fanns dessutom ytterligare minst ett ex till i församlingen under kvällen.
62 kkr för stålvarianten.....kanske kan vara ok.

Tack Sjöö Sandström för att vi fick dela detta med er. Skall bli spännande att följa denna resa.

Tyckte igårkväll att den inte var någon särskild höjdare. Men den växer i mina ögon, även om jag kanske helst hade velat se någon ny dykarvariant.

30 år i klocksammanhang får nog anses som ett mycket ungt märke där många finns med sedan 1800-1900 talets början! Sedan tror jag dem släppte sin första klocka mitten på 90-talet. SS startade väl runt 1980 tror jag?
Jag anser att man jobbar sig upp till ett pris.

När Breitling började säljas i Sverige var priserna rätt låga om man jämförde med andra märken, dem har sedan jobbat sig upp.

Nu vet ju inte jag direkt vad du är för en individ men i min värld är 60.000 kronor extremt mycket pengar för en stål klocka utan några som helst komplikationer om man bortser från subsec och microrotor.

Låt oss vara ärliga, det är märke och tradition, hantverke du betalar för. Det finns ingen stål klocka som i sig är värd i närheten av dessa pengar i tillverkning. Lika lite som att en Prada tröja skulle på något sätt vara bättre än en H&M, det är märket det handlar om.

Speciellt om man jämför med deras Chronolink när den släpptes som var helt nyskapande på marknaden och satt till ett i mina ögon OK pris.

I mina ögon blir målgruppen för denna klocka extremt liten, möjligen dem med väldigt mycket pengar och extremt intresserade av armbandsur som vill stöda något Svenskt.

Fast det är väl egentligen ganska ointressant om ett klockmärke är ungt eller gammalt, det intressanta är väl vad man erbjuder? Jag har själv känt en del skepsis för Sjöö Sandström sedan ägarbytet, men satsningen på med mer exklusiva klockor med urverk från Vaucher känns som ett stort steg i rätt riktning. En klocka med urverk från Vaucher har status, och en hög grad av hantverk. När du är inne på priser så är det stor skillnad på mer eller mindre modifierade ETA och Vauchers kalibrar, och Sjöö Sandströms prissättning tycker jag är helt rimlig.

Det här är heller inte dussinklockor som tillverkas i hundratusentals exemplar, det handlar om exklusiva klockor i små serier. Hur många exemplar som hittar till Svenska kunder återstår att se, men internationellt så finns det ett stort intresse för klockor i det här segmentet. Trevligt att en Svensk tillverkare tar steget mot haute horlogerie.:)

Tillbaka
Topp