• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström Utc Orc (VW)

fredtiger

Cartier
Vad är det för färg på siffrorna på displayen? Tycker jag sett bilder med röda siffror, men också andra bilder med vanlig lcd grå/svart. Någon som kan klargöra detta?

Undrar också ifall glaset ser helsvart ut i vanligt ljus, eller ifall man ser igenom till displayen även när den inte är aktiverad?

Rätt cool och väldigt udda klocka!
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Om det är mörkt så blir siffrorna röda. Vid vanligt ljus syns den "gråa" displayen och siffrorna visas med "inverterad" display. Dvs gråa siffror och svart bakgrund. I normalläget ser man inga siffror alls förrän man trycker på en knapp. Försöker lägga upp något foto om en stund.
 

fredtiger

Cartier
Om det är mörkt så blir siffrorna röda. Vid vanligt ljus syns den "gråa" displayen och siffrorna visas med "inverterad" display. Dvs gråa siffror och svart bakgrund. I normalläget ser man inga siffror alls förrän man trycker på en knapp. Försöker lägga upp något foto om en stund.
Göra gärna det, många! :D
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
6utyhyzu.jpg
3une7u7a.jpg
avuvuzy5.jpg
 

fredtiger

Cartier
Stämmer det då Cristian att bilderna motsvarar:

Aktiverad i mörker=> rött
Ej aktiverad => svart/mörk
Aktiverad i ljus miljö => inverterade siffror

?

Förresten, är den vattentät, i så fall till vilket djup?
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Då ska vi se. Typ så hör står det i manualen:
Mode normal:
Ej aktiverad förrän man trycker på en knapp. Aktiveras i 15 sek sedan återgår den till sömnläge. Om det är mörkt så lyser siffrorna röda i 3 sek.

Mode active:
Alltid aktiverad display. Om man trycker på en knapp i mörker så lyser den rött i 3 sek.

Mode extreme:
Alltid aktiverad display. Om man trycker på en knapp i mörker så lyser den rött tills det är ljust igen. För att spara batteri alternerar belysningen. 1 sek rött. 3 sek släckt. Osv. Batteriet håller då bara i 48 timmar.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Vad är det för armbandsbredd på dem? Känns som att de skulle lira på nato, bara det inte är för smalt. Finns veckovisning på någon knapp? Som på chronolinken.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Vad är det för armbandsbredd på dem? Känns som att de skulle lira på nato, bara det inte är för smalt. Finns veckovisning på någon knapp? Som på chronolinken.

Veckovisning finns. Bandbredden är 20mm.

Gillar faktiskt också den här men är inte helt förtjust i samarbeten av den här typen.

Ptja, klockan är densamma (inga loggor, gravyrer eller liknande) förutom att den (väl?) fått negativ display.
 

Bolio

Panerai
Svårt att säga vad som är rimligt nu men kring 8k verkar det ju vara. För tillfället är ju andrahands värdet totalt förstört men när nått sånt här händer att så många ur kommer ut till salu på kort tid så värdet drasar i botten kan det nog faktiskt vända om ett år eller så när det kanske finns en till salu på tratten och blocket.
För mig personligen tilltalar den mig lika mycket eller till och med mindre än fyrkantiga och rektangulära klockor man kan ju trots allt köpa nått roligare för 8k också.
 

V

Cartier
Fast rent tekniskt…om vi ska vara petiga, har man verkligen köpt klockan om man fått den på köpet när man köpt en bil? Givet att man faktiskt fått klockan (som gåva eller motsvarande) och alltså inte köpt den, så bör det väl vare sig finnas reklamationsrätt eller rätt till garanti?


Fanns det någon som satt inne med svaret på det där? Har blivit lite förtjust i klockan men man vill ju ha garanti.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Produktgaranti följer med objektet.


Skickas från min iPhone

Fast frågeställningen var ju snarare om det ens går att åberopa en garanti eftersom det de facto aldrig köpts en produkt. Klockan är ju en gåva.

Vi kan jämföra med att jag stickar en tröja till dig i julklapp och lovar dig personligen att om en maska går i stickningen så fixar jag det åt dig. Om du sedan säljer tröjan till någon (jävligt dyrt, det är ju ändå jag som stickat den ;) ) så har jag nog inget självklart ansvar att fixa maskor på tröjan, gåvan (tröjan) och löftet om att laga den var till dig, ingen annan.

Om jag däremot stickat en tröja som du köpt av mig, då hade det varit en vanlig produkt med produktgaranti.

Typ så.

Håller det resonemanget även i fallet med SS och folkvagn?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Man kan tycka att det är ett osäkert rättsläge, men klockan är en kommersiell produkt satt i omsättning. Eftersom du betalat för bilen, loch klockan är en del av köpet, lyder klockan under produktgarntilagens regler. Om du sedan säljer eller ger bort klockan spelar ingen roll. Annars skulle man inte kunna ge bort julklappar t ex.
Men det är 29 år sedan jag fick min jur. kand, så skäms på mig om jag har fel.
Fast jag skulle gärna ta emot en stickad tröja från dig, oavsett missade maskor :) :)


Skickas från min iPhone
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man kan tycka att det är ett osäkert rättsläge, men klockan är en kommersiell produkt satt i omsättning. Eftersom du betalat för bilen, loch klockan är en del av köpet, lyder klockan under produktgarntilagens regler. Om du sedan säljer eller ger bort klockan spelar ingen roll. Annars skulle man inte kunna ge bort julklappar t ex.
Men det är 29 år sedan jag fick min jur. kand, så skäms på mig om jag har fel.
Fast jag skulle gärna ta emot en stickad tröja från dig, oavsett missade maskor :) :)


Skickas från min iPhone

Skulle aldrig bomma maskor i en stickad tröja! Tack för svaret! :)
 

V

Cartier
Man kan tycka att det är ett osäkert rättsläge, men klockan är en kommersiell produkt satt i omsättning. Eftersom du betalat för bilen, loch klockan är en del av köpet, lyder klockan under produktgarntilagens regler. Om du sedan säljer eller ger bort klockan spelar ingen roll. Annars skulle man inte kunna ge bort julklappar t ex.
Men det är 29 år sedan jag fick min jur. kand, så skäms på mig om jag har fel.
Fast jag skulle gärna ta emot en stickad tröja från dig, oavsett missade maskor :) :)


Skickas från min iPhone

God morgon,

För att vara säker på hur Sjöö Sandström ser på saken så ringde jag dit precis.
Fick prata med deras produktionschef Niklas som meddelade mig att det är endast personen med namnet på certifikatet som har rätt till garanti. Dvs att om jag köper ett begagnat ex så är min rätt till garantin förverkad. Jag frågade om det inte var så att eftersom det är en kommersiell produkt satt i omsättning, (Mekmek, det var en så fin formulering så jag stal den ordagrant :)), så borde garantin följa med på samma sätt som om man ger bort en julklapp. Hans svar var att det är så de har gjort, men att han samtidigt inte vet vad lagen egentligen säger vilket man ju minst sagt måste säga är ett märkligt ställningstagande.

Han sa också att detta var ett sätt för dem att försöka stoppa försäljningen på Blocket som om jag förstod det rätt inte var ett forum de ville förknippas med. Man kan misstänka att det är efter att de sett att andrahandsvärdet på klockan rasat och att det skadar deras varumärke.

Avslutningsvis så öppnade han ändå för att om det är ett produktionsfel på klockan så borde de väl kunna lösa det i alla fall men på en rakt ställd fråga om jag kan vara 100% säker på att kunna hänvisa till garantin vid produktionsfel kunde han inte säga ja, utan det var något svävande.

Edit:stavning och meningsuppbyggnad
 
Topp