God morgon,
För att vara säker på hur Sjöö Sandström ser på saken så ringde jag dit precis.
Fick prata med deras produktionschef Niklas som meddelade mig att det är endast personen med namnet på certifikatet som har rätt till garanti. Dvs att om jag köper ett begagnat ex så är min rätt till garantin förverkad. Jag frågade om det inte var så att eftersom det är en kommersiell produkt satt i omsättning, (Mekmek, det var en så fin formulering så jag stal den ordagrant), så borde garantin följa med på samma sätt som om man ger bort en julklapp. Hans svar var att det är så de har gjort, men att han samtidigt inte vet vad lagen egentligen säger vilket man ju minst sagt måste säga är ett märkligt ställningstagande.
Han sa också att detta var ett sätt för dem att försöka stoppa försäljningen på Blocket som om jag förstod det rätt inte var ett forum de ville förknippas med. Man kan misstänka att det är efter att de sett att andrahandsvärdet på klockan rasat och att det skadar deras varumärke.
Avslutningsvis så öppnade han ändå för att om det är ett produktionsfel på klockan så borde de väl kunna lösa det i alla fall men på en rakt ställd fråga om jag kan vara 100% säker på att kunna hänvisa till garantin vid produktionsfel kunde han inte säga ja, utan det var något svävande.
Edit:stavning och meningsuppbyggnad
Se till att namnfältet på certifikatet är tomt när du köper på blocket så är väl saken biff?