• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Kan understundom även bäras på läderrem :)
990D99DA-B458-4113-BD29-DDDA87F67BB5.jpeg
Riktigt snyggt.
 

Ebbe

Breitling
Ska man tolka AW inbjudan från Erikson som att nya Royal Capital kommer visas? Finns väl ingen annan som kan klassas in som "de senaste nyheterna"?

upload_2018-1-9_9-34-48.png
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej sjöö Sandström och chronolinkägare.
Jag har några funderingar kring just den modellen och om någon har lust så får vä ni gärna kommentera lite. (jag har redan läst några recensioner på ks)
Hur stor upplevs chronolinken jämfört med tex en 5 siffrig Rolex sub? Hur använder ni den digitala delen? Känns det meningsfullt eller är den mest oanvänd?
Tack så länge. / Airman
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hej sjöö Sandström och chronolinkägare.
Jag har några funderingar kring just den modellen och om någon har lust så får vä ni gärna kommentera lite. (jag har redan läst några recensioner på ks)
Hur stor upplevs chronolinken jämfört med tex en 5 siffrig Rolex sub? Hur använder ni den digitala delen? Känns det meningsfullt eller är den mest oanvänd?
Tack så länge. / Airman

Jag kan tyvärr inte komma med någon jämförelse med Rolex, men gällande digitaldelen så använder jag den ytterst sällan. Det vanligaste är att jag kontrollerar vilken vecka det är, och i övrigt har jag ställt larmet vid någon enstaka tillfälle.

Med det sagt så är det mängder av features som jag inte använder eller har nytta av på mina klockor men som för den sakens skull är mysiga att de finns där. I Chronolinkens fall är det ju en stor del av klockans charm och vad som gör den helt unik :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag kan tyvärr inte komma med någon jämförelse med Rolex, men gällande digitaldelen så använder jag den ytterst sällan. Det vanligaste är att jag kontrollerar vilken vecka det är, och i övrigt har jag ställt larmet vid någon enstaka tillfälle.

Med det sagt så är det mängder av features som jag inte använder eller har nytta av på mina klockor men som för den sakens skull är mysiga att de finns där. I Chronolinkens fall är det ju en stor del av klockans charm och vad som gör den helt unik :)
Jag funderar på en Sjöö Sandström under 2018 och visst finns det en charm i chronolinken. Det skall erkännas. Jag får fundera på om det är något för mig. Annars finns ju andra fina modeller oxå. Men chronolinken är ju verkligen sin egen...
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hej sjöö Sandström och chronolinkägare.
Jag har några funderingar kring just den modellen och om någon har lust så får vä ni gärna kommentera lite. (jag har redan läst några recensioner på ks)
Hur stor upplevs chronolinken jämfört med tex en 5 siffrig Rolex sub? Hur använder ni den digitala delen? Känns det meningsfullt eller är den mest oanvänd?
Tack så länge. / Airman
Jag har tyvärr ingen Chronolink just nu, fick lämna för just en 5 siffrig Rolex... men jag ångrar mig och har inte den Rolexen kvar.
Digitaldelen har rätt tid och skulle manuella klockan stanna så har man rätt tid där, du har även världstiden, tidtagning, larm och kodminne. Jag tycker faktiskt chronolinken är roligare än Rolex och jag använde chronolinken på alla mina utlandsresor och fick en del blickar och något leende på den...
sammanfattning, tveka inte -köp!
F3FD9A25-6DF9-47B9-822F-E8B65BDC8D62.jpeg
1FB753C0-765D-4F64-B99F-6140AE862781.jpeg

(Dock DJII men en bra liknelse)
 
Senast ändrad:

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack @Clark Kent och @Margarinkungen för era inputs. Ja, chronolinken är absolut en kandidat. Och jämfört med DJII upplevs den ju betydligt mindre. Iallfall på bild.
Vad är sagt om digitaldelen... Em automatisk klocka kan man ju serva men vad händer om nåt strular med den digitala klockan?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Tack @Clark Kent och @Margarinkungen för era inputs. Ja, chronolinken är absolut en kandidat. Och jämfört med DJII upplevs den ju betydligt mindre. Iallfall på bild.
Vad är sagt om digitaldelen... Em automatisk klocka kan man ju serva men vad händer om nåt strular med den digitala klockan?
Tror inte så mycket kan gå fel, men vad vet jag. Jag bytte batteri på min under servicen. Kanske @Clark Kent är bättre man att fråga?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tack @Clark Kent och @Margarinkungen för era inputs. Ja, chronolinken är absolut en kandidat. Och jämfört med DJII upplevs den ju betydligt mindre. Iallfall på bild.
Vad är sagt om digitaldelen... Em automatisk klocka kan man ju serva men vad händer om nåt strular med den digitala klockan?
Jag ägde en tid en CL där man bytt ut hela den digitala delen. Tror det är så man gör om det strular. Ovandelen är ju mekanisk, så det är bara att serva på, vrida upp och köra på. En underbar klocka :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tack @Clark Kent och @Margarinkungen för era inputs. Ja, chronolinken är absolut en kandidat. Och jämfört med DJII upplevs den ju betydligt mindre. Iallfall på bild.
Vad är sagt om digitaldelen... Em automatisk klocka kan man ju serva men vad händer om nåt strular med den digitala klockan?

Tror inte så mycket kan gå fel, men vad vet jag. Jag bytte batteri på min under servicen. Kanske @Clark Kent är bättre man att fråga?

Jag ägde en tid en CL där man bytt ut hela den digitala delen. Tror det är så man gör om det strular. Ovandelen är ju mekanisk, så det är bara att serva på, vrida upp och köra på. En underbar klocka :)

Som @Mekmek skriver så byter man ut hela delen och så vitt jag vet så har man bara en sort kvar, UTC. Så om man har någon av de mer ovanliga varianterna som golf eller racing och de går sönder så tror jag att det är kört. Men @Sjöö Sandström kanske kan klargöra?
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Fick hem min fösta Sjöö Sandström idag!
Det blev en Royal Steel 36 med svart tavla och länk, följde även med en vit MoP tavla samt original läder. Tänkte slänga på den vita tavlan närmare våren..

Första intrycket är bra, riktigt bra! Känns som en väldigt komplett klocka med länken som funkar bra till det mesta :)

D7291364-EB35-4ADA-BCB6-34B00D68601A.jpeg
4E6225EE-6B81-4BA4-9955-50FF3DE887C5.jpeg
5EEEEE67-CFBA-49BA-838E-CB75EAAAF3CC.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hoppas fortfarande på en revival av chronolinken

Jag har svårt att se att det kommer hända, men man ska aldrig säga aldrig.

Tror att jag har skrivit det tidigare i tråden att det skulle vara en förutsättning att man skapade en case där man kunde välja vilken av modulerna man skulle ha överst. Alltså inte som Halda där man väljer en eller den andra, utan som idag så har man med sig båda modulerna. På så sätt skulle digitaldelen dels kunna moderniseras kraftigt och det skulle ju även lämna förutsättningar för utbytesenheter om låt säga 5-6 år när den nuvarande är för daterad. Att ha en liknande modul som idag med de funktionerna och "typsnittet" tror jag inte alls på, det känns alldeles för gammalt helt enkelt.

Hm, man kanske skulle starta ett eget märke istället ;) :)
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har svårt att se att det kommer hända, men man ska aldrig säga aldrig.

Tror att jag har skrivit det tidigare i tråden att det skulle vara en förutsättning att man skapade en case där man kunde välja vilken av modulerna man skulle ha överst. Alltså inte som Halda där man väljer en eller den andra, utan som idag så har man med sig båda modulerna. På så sätt skulle digitaldelen dels kunna moderniseras kraftigt och det skulle ju även lämna förutsättningar för utbytesenheter om låt säga 5-6 år när den nuvarande är för daterad. Att ha en liknande modul som idag med de funktionerna och "typsnittet" tror jag inte alls på, det känns alldeles för gammalt helt enkelt.

Hm, man kanske skulle starta ett eget märke istället ;) :)
Hoppas fortfarande på en revival av chronolinken

Jag har tjatat om det till Felix varje gång jag tröttat honom, men då med Vaucher manucture verket och belysning i diditalmodulen... men han bara flinar. :(
Jag skulle köpa den
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag har tjatat om det till Felix varje gång jag tröttat honom, men då med Vaucher manucture verket och belysning i diditalmodulen... men han bara flinar. :(
Jag skulle köpa den

Och vad pratar vi då för pris...100-110´för en stålare? :) Även om tanken är tilltalande så har jag svårt att se att den skulle sälja tillräckligt. Man får inte glömma bort att det fanns anledningar till att Chronolinken togs ur sortimentet, oavsett hur ikonisk den är för oss connoisseurer. Kultstatus absolut...men det är en bit från det till att en ny i produktion helt plötsligt skulle börja sälja igen.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Och vad pratar vi då för pris...100-110´för en stålare? :) Även om tanken är tilltalande så har jag svårt att se att den skulle sälja tillräckligt. Man får inte glömma bort att det fanns anledningar till att Chronolinken togs ur sortimentet, oavsett hur ikonisk den är för oss connoisseurer. Kultstatus absolut...men det är en bit från det till att en ny i produktion helt plötsligt skulle börja sälja igen.
Är väl därför han vara flinar åt mig
 

MartinGFX

Cartier
Och vad pratar vi då för pris...100-110´för en stålare? :) Även om tanken är tilltalande så har jag svårt att se att den skulle sälja tillräckligt. Man får inte glömma bort att det fanns anledningar till att Chronolinken togs ur sortimentet, oavsett hur ikonisk den är för oss connoisseurer. Kultstatus absolut...men det är en bit från det till att en ny i produktion helt plötsligt skulle börja sälja igen.
En limiterad utgåva kanske vore något :angel:
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Nix, aldrig i livet :) Jag skulle dels aldrig betala så pass mycket för en uråldrig digitaldel om vi pratar om det ena alternativet, och om det skulle komma en ny digitaldel som fungerar som en smartwatch så är det inte min kopp te heller. Jag är så nöjd över att ha originalet och dessutom en hyfsat ovanlig variant.
De skulle ta upp tillverkningen av den gamla och ta 30t för den, skulle sälja som smör. I Stockholm. Möjligen Malmö o Gbg. Till mig t ex :D
 
Topp