• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bättre sent än aldrig, lite bilder från Sjöö Sandströms fantastiska event :)
Vi fick även pröva att sätta småskruvar i de små hålen som en bild visar på tid, väldigt pilligt och man måste vara stadig på hand! Men väldigt skoj

Bilagor

• IMG_0986.jpg
    IMG_0986.jpg
    246.5 KB · Visningar: 1
  • IMG_0990.jpg
    IMG_0990.jpg
    303.9 KB · Visningar: 0
  • IMG_0993.jpg
    IMG_0993.jpg
    410.5 KB · Visningar: 0
  • IMG_0998.jpg
    IMG_0998.jpg
    117.6 KB · Visningar: 0
  • IMG_0999.jpg
    IMG_0999.jpg
    221.8 KB · Visningar: 0
  • IMG_1002.jpg
    IMG_1002.jpg
    114.5 KB · Visningar: 0
Jag upptäckte för ett tag sen att mittenbiten på ena ändlänken på min Worldtimer 36mm inte satt helt fast och gick att röra på, medan den andra var helt flush. Det fanns helt enkelt ett glapp på ena sidan, vid kl 12, mellan första och andra mittenlänken. Har nu lämnat in den till Sjöö Sandström och dem har sagt att det ska bli åtgärdat.

Någon som har varit med om något liknande? Det känns väldigt märkligt att det har kunnat bli så.

Se bilden nedan, det är fel sida på bilden, det är alltså motsatt sida som glappar, men det är den biten jag tänker på.
upload_2018-11-16_8-43-6.png

Undrar om den passar verkligen. En stållänk till en RS passar ju t ex inte. Knepiga infästningar på CL. Men om det passar vore det coolt att prova.

Nej, du har nog rätt att det kan bli svårt att få till det. Jag såg en oanvänd gummilänk med viklåset på Blocket så jag tände att det kund vara kul att prova, men såg nu att det var med det svarta spännet.

Nej, du har nog rätt att det kan bli svårt att få till det. Jag såg en oanvänd gummilänk med viklåset på Blocket så jag tände att det kund vara kul att prova, men såg nu att det var med det svarta spännet.
Usch nej, det blir inte bra. Men fråga AD, skadar ju inte :). Finns på säljes tillbehör ibland har jag sett.

Jepp, träffades kort och den blåe blev min :).
Fantastiskt bra den nya måste jag säga. Smidig :)
F2DA9274-A4B3-4FB9-9AD8-2A3E985E6E7D.jpeg

B76B6BC7-80D9-49D3-9B5C-14C2772C3261.jpeg

Låset är riktigt fint. Men är båda bilderna på nya länken? Jag hade fått för mig att man inte såg S&S-logotypen uppe vid boetten på den nya.
Vet du om den även är något tunnare än den gamla länken? Går den från 20mm till 18mm?

Jo loggan är med. Det är samma länk :)
Korrekt, går från 20 mot 18, till skillnad från den gamla, men det vet du ju redan.
Du kanske sett en bild där länken varit monterad med loggan på andra sidan, kl 12? Sånt händer...
Om den är tunnare kan jag inte svara på så här på rak arm, ska jämföra med en länkbit från gamla länken. Kan vara så, nån mm i så fall. Den länns fortfarande gedigen, inte alls tunn eller sladdrig :)

Jo loggan är med. Det är samma länk :)
Korrekt, går från 20 mot 18, till skillnad från den gamla, men det vet du ju redan.
Du kanske sett en bild där länken varit monterad med loggan på andra sidan, kl 12? Sånt händer...
Om den är tunnare kan jag inte svara på så här på rak arm, ska jämföra med en länkbit från gamla länken. Kan vara så, nån mm i så fall. Den länns fortfarande gedigen, inte alls tunn eller sladdrig :)

Aha, så kan det ju så klart vara...att loggan sitter på andra sidan på de bilder som jag har sett. Om jag inte minns fel kostar den nya länken ca 5.500sek separat. Tål att tänkas på om de kan vara värt att investera i. Den känns mer elegant är den gamla jämntjocka.

Aha, så kan det ju så klart vara...att loggan sitter på andra sidan på de bilder som jag har sett. Om jag inte minns fel kostar den nya länken ca 5.500sek separat. Tål att tänkas på om de kan vara värt att investera i. Den känns mer elegant är den gamla jämntjocka.
Ja, mer elegant är nog rätt ord, både till utseende och känsla faktiskt :)

Och hur nyfiken är du på att veta vem det var som ropade hem den (tavlan alltså)? :D

Japp den gick men det var ju precis oxå...

Jag kanske får ett PM snart med erbjudande att köpa tavlan för 10 papp :D

Vi får väl se om den dyker upp på forumet. Till syvende och sist är jag ändå glad för att någon som förhoppningsvis kommer hålla ihop tavla och klocka ropade hem den.

Själv funderar jag på vem som trissade upp priset på den andra Sjöö S1an.. Jag fick ta i ordentligt ... Eg betydligt över budget .

Hur gick resonemanget kring vilket ex du la krutet på? Jag synade aldrig klockorna live och det var svårt att se så stor skillnad på bilderna även om Kaplans hade graderat olika. Grattis förresten :)

Hur gick resonemanget kring vilket ex du la krutet på? Jag synade aldrig klockorna live och det var svårt att se så stor skillnad på bilderna även om Kaplans hade graderat olika. Grattis förresten :)
Tack.
Jag har heller inte synat klockorna live. Jag har 35 mil till sthlm. Men enligt bilder och kaplans bedömning var det stor skillnad på skicket mellan de båda S1'orna. Visst var det frestande att ropa in den första eftersom den hade så pass tidigt tillverkningsnummer men i detta fallet kände jag att det var underordnat skicket.
Jag bedömde att den första som var från 1995 och med betydligt sämre skick på urverket skulle behöva en service ganska omgående medan den jag ropade in kanske kan klara sig något år eller två. Alla mina klockor är i ett bra skick, det är viktigt för mig, så jag gick på det även denna gång. :)

Tack.
Jag har heller inte synat klockorna live. Jag har 35 mil till sthlm. Men enligt bilder och kaplans bedömning var det stor skillnad på skicket mellan de båda S1'orna. Visst var det frestande att ropa in den första eftersom den hade så pass tidigt tillverkningsnummer men i detta fallet kände jag att det var underordnat skicket.
Jag bedömde att den första som var från 1995 och med betydligt sämre skick på urverket skulle behöva en service ganska omgående medan den jag ropade in kanske kan klara sig något år eller två. Alla mina klockor är i ett bra skick, det är viktigt för mig, så jag gick på det även denna gång. :)

Låter som ett klokt resonemang och jag hade gjort likadant :) Nästa gång du hittar något på Kaplans är det bara att hojta till så kan jag ta bilder.

Tillbaka
Topp