• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hmm, kan jag låna din länk😇
Går det att få tag i ändlänkbitar som passar typ rsc 36mm länk?
Är ju 20mm i ändarna med lösa ändlänkbitar.
Ta gärna en bild på din länk.
Här en bild på innan jag bytte till läderarmband
BDF00139-6CC9-4BB6-A3EE-89277E4A0CB5.jpeg

Som en svensk James Bond :cool: men har du fasta bandstift monterade på klockan :eek:
Uppmärksamt!
Shoulderless springbars! Var tvungen testa. Negativa är väl att jag måste knipsa av om jag ändrar mig🤣

Och känner jag mig själv rätt kommer det behövas. Men har ett gäng extra så, no problemas.

Bilagor

• IMG_20210817_150203.jpg
    IMG_20210817_150203.jpg
    617.7 KB · Visningar: 25
Det här kanske är en väldigt dum fråga samt kanske mer generellt än bara SS, men varför har man olika bandstift på gummit och länken, och vilken typ bör man helst ha om man ska köra på läder? :)

Senast ändrad:
Det här kanske är en väldigt dum fråga samt kanske mer generellt än bara SS, men varför har man olika bandstift på gummit och länken, och vilken typ bör man helst ha om man ska köra på läder? :)
Killgissning: på en stållänk så har man ändlänkarna som sluter upp mot boetten medan gummit utsätts för hårdare påfrestningar p.g.a. dess flexibilitet och därmed kanske kräver grövre bandstift. 🤷‍♂️

Om det är länken som har grövre stift så har jag inte en susning och inte ens en gissning att bjuda på...

Killgissning: på en stållänk så har man ändlänkarna som sluter upp mot boetten medan gummit utsätts för hårdare påfrestningar p.g.a. dess flexibilitet och därmed kanske kräver grövre bandstift. 🤷‍♂️

Om det är länken som har grövre stift så har jag inte en susning och inte ens en gissning att bjuda på...
[Nickar kill-instämmande]. Kan köpa det. Det är gummit som har grövre stift.

[Nickar kill-instämmande]. Kan köpa det. Det är gummit som har grövre stift.
Eller kan det vara så enkelt att hålen i gummit är större och då behöver man ha grövre bandstift för att det inte ska glappa?🤔

Eller kan det vara så enkelt att hålen i gummit är större och då behöver man ha grövre bandstift för att det inte ska glappa?🤔
Tillverkare brukar oftast välja den billigaste och enklaste utvägen och det är möjligt att det kanske är svårt att få till mindre hål på gummit (har dock ingen aning hur de ser ut) men det låter lite märkligt om man skulle välja att använda två olika typer av bandstift och riskera förvirring om det inte finns goda skäl till det (exempelvis hållfasthet).

Haha ja kanske. Men varför har de gjort hålet i gummit större till att börja med?

Tillverkare brukar oftast välja den billigaste och enklaste utvägen och det är möjligt att det kanske är svårt att få till mindre hål på gummit (har dock ingen aning hur de ser ut) men det låter lite märkligt om man skulle välja att använda två olika typer av bandstift och riskera förvirring om det inte finns goda skäl till det (exempelvis hållfasthet).
Jag killgissar att det är svårare att göra mindre hål. Tror att de gjuts i ett stycke. Skulle säga att alla gummin jag ägt har haft något större hål en ex. länkar. Tror inte man lägger ner den tiden att mäta hållfasthet och brottgränser när det kommer till band/länkar (men kan ha fel). Killgissar att vanliga bandstift går sönder innan bandet brister.

Tillbaka
Topp