• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Säger som många av er; rätt snygg. Men den är stram och clean som ju inte är något jag associerar till Pippi. Håller också med om att det hade varit svårt att sälja en klocka med mer vågade "Pippi-färger" eller design men varför då välja Pippi som tema till att börja med? Känns som en dålig match.

Fortsätter fundera på vilken som ska bli min första S&S för det blir tyvärr inte denna 🤔

Tycker att WT36 är klockren för dig. Frågan är bara svart eller blå :) Din blå 104 rök ju snabbt men tror att den här solida blå kan passa bättre.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Att gilla:
-tavelstrukturen, väldigt väldigt snygg! Hade varit mer lämplig som orange dock?
-mycket väl packeterat.
-baklocket

Ogillar:
-enkel stavindex vid 12, två stycken är snyggare. En 12:a är ännu snyggare.

- tycker det är dags att sluta skylta med annual på urtavlan, räcker med baksidan, denna textsekvens är dock mycket snyggare än tidigare iterationer.

- deras vanliga versioner är numrerade, medan annual är en av 86, nå, har jag 5/86 eller 54/86?🤣

- pippi, sorry guys, inget fan.
Missanpassade unge som utan aktivt föräldraskap med tydlig gränssättning resulterat i en stor bäbis, på riktigt, vem hade velat ha en sån unge?.

Går inte i skolan, lever på bidrag, har socialen på besök.

Osäker på svenska värderingar, känns som efterhandskonstruktion för att värderingar och värdegrunder är detta årtiondets största inneord?

Själv tycker jag man kan associera henne med styrka (hon bär en häst för tusan), rättvis(på sitt egna vis), fri från samhällets tyglar (även fastän hon lever på bidrag från hennes far och sannolikt samhället), orangea flätor och prickig ansikte, och en omotiverad självsäkerhet utan förmåga till självreflektion.

Definitivt inte självständig, det enda självständiga hon gör är att hon lyckas, med nöd och näppe bo själv utan vuxna i närheten.

Så skulle egentligen klassa pippi mer som en stark motvikt gentemot svenskhet.
Tommy och Annika, där har ni Svenska värdering och beteenden.

Men berättelserna är väldigt roliga, och det är en bra fiktiv karaktär, Astrid gjorde ett bra jobb där!

Conclusion:
Snyggaste annual hittills, men blir sannolikt inget köp för min del.
Förstör inte vår kollektiva pippibild med ditt (förvisso nyktra) karaktärsmord ;)
 

Stalrob

Cartier
Säger som många av er; rätt snygg. Men den är stram och clean som ju inte är något jag associerar till Pippi. Håller också med om att det hade varit svårt att sälja en klocka med mer vågade "Pippi-färger" eller design men varför då välja Pippi som tema till att börja med? Känns som en dålig match.

Fortsätter fundera på vilken som ska bli min första S&S för det blir tyvärr inte denna 🤔
Detta är en väldigt bra frågeställning. Makes no sense för min del.
Sedan för att spinna vidare, högst spekulativt, är majoriteten av den adresserbara marknaden män. Så känns det plötsligt ännu konstigare.

Däremot är ju pippi en väldigt (internationellt dessutom) känd karaktär. Så kanske handlar mer om spridning.

Förstör inte vår kollektiva pippibild med ditt (förvisso nyktra) karaktärsmord ;)
Haha skulle kunna skriva ännu mer🤣 men ja, jag har verkligen jättesvårt att se svenskheten eller värderingarna bakom pippisymbolen.

annat än miljön (om än lite utdaterad) och författarens hemland och modersmål, dvs allt förrutom just pippi🤣

Möjligen väldigt specifikt att hon personligen vill ge alla en chans att vara den bästa versionen av sig själv? Och bortser från resten.
Men isf är det väl mer symboliskt för meritokratiska värderingar? Är kanske lite väl mycket mental gymnastik bakom det argumentet.

Kom på några fler saker jag associerar med henne, hon verkar ian flemmings råd "tacka aldrig nej till ett äventyr". Känns dock inte heller jättesvenskt.

Men nu kanske jag har fel, det brukar jag ha🤣 någon får gärna belysa symboliken för mig

Aja. Snygg var den iaf!
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Detta är en väldigt bra frågeställning. Makes no sense för min del.
Sedan för att spinna vidare, högst spekulativt, är majoriteten av den adresserbara marknaden män. Så känns det plötsligt ännu konstigare.

Däremot är ju pippi en väldigt (internationellt dessutom) känd karaktär. Så kanske handlar mer om spridning.


Haha skulle kunna skriva ännu mer🤣 men ja, jag har verkligen jättesvårt att se svenskheten eller värderingarna bakom pippisymbolen.

annat än miljön (om än lite utdaterad) och författarens hemland och modersmål, dvs allt förrutom just pippi🤣

Möjligen väldigt specifikt att hon personligen vill ge alla en chans att vara den bästa versionen av sig själv? Och bortser från resten.
Men isf är det väl mer symboliskt för meritokratiska värderingar? Är kanske lite väl mycket mental gymnastik bakom det argumentet.

Kom på några fler saker jag associerar med henne, hon verkar ian flemmings råd "tacka aldrig nej till ett äventyr". Känns dock inte heller jättesvenskt.

Men nu kanske jag har fel, det brukar jag ha🤣 någon får gärna belysa symboliken för mig

Aja. Snygg var den iaf!
Hennes pappa beskrivs ju också på ett ytterst problematiskt sätt, som osar kolonialism och rasism… 🥶😂
 

UTCetter

Cartier
Detta är en väldigt bra frågeställning. Makes no sense för min del.
Sedan för att spinna vidare, högst spekulativt, är majoriteten av den adresserbara marknaden män. Så känns det plötsligt ännu konstigare.

Däremot är ju pippi en väldigt (internationellt dessutom) känd karaktär. Så kanske handlar mer om spridning.


Haha skulle kunna skriva ännu mer🤣 men ja, jag har verkligen jättesvårt att se svenskheten eller värderingarna bakom pippisymbolen.

annat än miljön (om än lite utdaterad) och författarens hemland och modersmål, dvs allt förrutom just pippi🤣

Möjligen väldigt specifikt att hon personligen vill ge alla en chans att vara den bästa versionen av sig själv? Och bortser från resten.
Men isf är det väl mer symboliskt för meritokratiska värderingar? Är kanske lite väl mycket mental gymnastik bakom det argumentet.

Kom på några fler saker jag associerar med henne, hon verkar ian flemmings råd "tacka aldrig nej till ett äventyr". Känns dock inte heller jättesvenskt.

Men nu kanske jag har fel, det brukar jag ha🤣 någon får gärna belysa symboliken för mig

Aja. Snygg var den iaf!
Det är i alla fall inte Bamse som knarkar för att spöa upp nån. Eller med sitt gäng mobbar svarta figurer...
Håller med Starlob om att tavlan är snygg,👌
(och jag som ville ha nått i vitt🙂)
 

Stalrob

Cartier
Iof så kanske jag snöar in mig för mycket på formuleringen kring "värderingar" här.

Och snöar in mig för mycket på karaktären, istället för serien som helhet.

🤔 så måste det vara!

Hade motiveringen enbart varit något mer i stil med "vår hyllning till en svensk ikon" hade jag sluppit raljera. 🤣
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Ett dygn senare så är mina reflektioner, klockan och urtavlan är väldigt snygg..dock får jag inte ihop det hela med Pippi och färglösheten..men inte alls omöjligt att man slår till på denna trots allt
 

Stalrob

Cartier
Ett dygn senare så är mina reflektioner, klockan och urtavlan är väldigt snygg..dock får jag inte ihop det hela med Pippi och färglösheten..men inte alls omöjligt att man slår till på denna trots allt
Delar den uppfattningen!

Skulle passa på att uppdatera även min reflektion, mycket är densamma, men mer genomgående här:

- älskar verkligen strukturen på tavlan.
Men som @HaVet71 säger, kanske lite väl återhållsamt med vitt?

- riktigt ballt baklock, om man gillar pippi. Personligen är jag fortfarande inget superstort fan. 🤣

- saknar fortfarande en dubbel stavindex eller 12:a vid kl 12, ser lite naket ut på något sätt.
Tycker en tydligare 12-markering verkligen hjälper med orientationen (eller något, vad som helst, om det så är är subdials)

- snyggare datumlösning på denna annual.
Jag lirar inte riktigt med runda datumfönster på 41, och misslyckas med att förstå mig på den printade ramen med rundade hörn på 36.

- inga minutindex, såg lite naket ut imo, men förstår att de fick ryka iom den djupa tavelstrukturen som löper ut ända till rehauten.

- inga små lumepluppar var 5:e minut. Ser cleant ut, gillart.

- Men tycker lysmassan skulle rykt på tim- och minutvisare också då isf, det är ändå så obetydlig mängd.

Även om jag tror pippi hade uppskattat lysmassa och minutindex i mängder 🤣 more is more!

- varför är vanliga releasen individuellt numrerad, men annual är "one of 86", makes no sense.

- snyggare lösning på annuals textsekvens och typsnitt på tavlan, men tycker samtidigt det räcker med att ha det på baklocket.

Overall - fortfarande snyggaste annual hittills, men likt 2020, så var den så nära att vara perfekt, men fell a bit Short och lyckas således nog inte konkurrera ut min rsc 36.

Lite flummigt att nästan varje förändring i designen har varit till det med cleana hållet, när den ska associeras med pippi av alla.

</Rant>

IMG_20211019_085528.jpg
 

Stalrob

Cartier
Nästa år, 2022, så är det 25-års jubileum för Chronolinken.
Produktreleasen av den Idé som ledde till Sjöö Sandströms födelse.
Jag tror inte en ny chronolink är aktuell, men en liten nod av uppskattning till den som annual 2022?

Kanske med nån twist av struktur.

varsågod @Sjöö Sandström , sparade er precis många timmars planering! ;)
En chronolinkifierad Royal Steel classic!

RS_36_Annual22.png

*RSC 36 (helst) eller 41 med förändringar:
*kronan är mer lik den på chronolinken.
*Tavlan
*Urverket behöver vara annat iom subdial

Med i paketet medföljer såklart en inramad exklusiv chronolink-urtavla med handskrivet tack av VDn. Så kan man välja att ha det paketet som väggtavla eller bryta upp paketet och slänga in urtavlan i sin chronolink!
 
Senast ändrad:

JoelD

Rolex
2-Faktor
Nästa år, 2022 så är det 25-års jubileum för Chronolinken.
Produktreleasen av den Idé som ledde till Sjöö Sandströms födelse.
Jag tror inte en ny chronolink är aktuell, men en liten nod av uppskattning till den som annual 2022?

Kanske med nån twist av struktur.

varsågod @Sjöö Sandström , sparade er precis många timmars planering! ;)

RS_36_Annual22.png

Med i paketet medföljer såklart en inramad exklusiv chronolink-tavla med handskrivet tack av VDn. Så kan man välja att ha som tavla eller bryta upp paketet och slänga in den i sin chronolink!
Hade köpt den där på 1 sekund.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Nästa år, 2022 så är det 25-års jubileum för Chronolinken.
Produktreleasen av den Idé som ledde till Sjöö Sandströms födelse.
Jag tror inte en ny chronolink är aktuell, men en liten nod av uppskattning till den som annual 2022?

Kanske med nån twist av struktur.

varsågod @Sjöö Sandström , sparade er precis många timmars planering! ;)

RS_36_Annual22.png

*Förändringar: kronan är mer lik den på chronolinken.
*Tavlan
*Urverket behöver vara annat iom subdial

Med i paketet medföljer såklart en inramad exklusiv chronolink-urtavla med handskrivet tack av VDn. Så kan man välja att ha som väggtavla eller bryta upp paketet och slänga in den i sin chronolink!
Snälla låt den bli verklighet!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nästa år, 2022 så är det 25-års jubileum för Chronolinken.
Produktreleasen av den Idé som ledde till Sjöö Sandströms födelse.
Jag tror inte en ny chronolink är aktuell, men en liten nod av uppskattning till den som annual 2022?

Kanske med nån twist av struktur.

varsågod @Sjöö Sandström , sparade er precis många timmars planering! ;)

RS_36_Annual22.png

*Förändringar: kronan är mer lik den på chronolinken.
*Tavlan
*Urverket behöver vara annat iom subdial

Med i paketet medföljer såklart en inramad exklusiv chronolink-urtavla med handskrivet tack av VDn. Så kan man välja att ha som väggtavla eller bryta upp paketet och slänga in den i sin chronolink!

Vill bara påminna om @Martin. ´s finfina bild, (som jag förresten fortfarande har som bakgrundsbild på min laptop), som han gjorde med bravur efter ett önskemål från min sida där jag tyckte att Sjöö Sandström kunde uppmärksamma en klassiker och som en stor bonus, vårda en utgången modell.

Detta var i samband med att Annual skulle lanseras som koncept och det är en Chronolink-spin off på det helt enkelt :)

Safari-skrivbordsbild.png
 

Stalrob

Cartier
Vill bara påminna om @Martin. ´s finfina bild, (som jag förresten fortfarande har som bakgrundsbild på min laptop), som han gjorde med bravur efter ett önskemål från min sida där jag tyckte att Sjöö Sandström kunde uppmärksamma en klassiker och som en stor bonus, vårda en utgången modell.

Detta var i samband med att Annual skulle lanseras som koncept och det är en Chronolink-spin off på det helt enkelt :)

Safari-skrivbordsbild.png
@Martin. Är på en helt annan nivå asså! 😍

Visste inte det, men tänker att det blir lite väl nischat med bara en sån annual release, en sån release parallellt med annual hade varit riktigt nice.

"Mitt" koncept var lite mer slugt, både en speciell klocka för de som gillar den looken, och/eller en jävligt dyr urtavla till chronolinken för den som vill ha en sån (kanske tom. Du hade köpt en andra s&s då🤣), eller en nod till deras historia i tavelform på väggen för de som bara uppskattar den, tillsammans med snygg klocka på armen, då kan man njuta av hela paketet utan att vara ägare av en chronolink.
Tror det hade flugit från hyllorna.
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@Martin. Är på en helt annan nivå asså! 😍

Visste inte det, men tänker att det blir lite väl nischat med bara en sån annual release, en sån release parallellt med annual hade varit riktigt nice.

"Mitt" koncept var lite mer slugt, både en speciell klocka för de som gillar den looken, och/eller en jävligt dyr urtavla till chronolinken för den som vill ha en sån (kanske tom. Du hade köpt en andra s&s då🤣), eller en nod till deras historia i tavelform för de som bara uppskattar det tillsammans med snygg klocka på armen.
Tror det hade flugit från hyllorna.

Det var en inte helt seriöst föreslagen release sprungen ur 100% själviska syften, och det fanns inte den minsta tanke om det skulle bära sig ekonomiskt eller om de skulle sälja mer än 1st paket, dvs till mig 😊
 

Mackan_95

Breitling
Ett dygn senare så är mina reflektioner, klockan och urtavlan är väldigt snygg..dock får jag inte ihop det hela med Pippi och färglösheten..men inte alls omöjligt att man slår till på denna trots allt
strukturen på tavlan ger klockan ett liv. Jag tror klockan hade lyfts ytterligare om tavelfärgen inte var vit, de kanske skulle gjort omvänt. Orange tavla och vit text 🤔
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Vill bara påminna om @Martin. ´s finfina bild, (som jag förresten fortfarande har som bakgrundsbild på min laptop), som han gjorde med bravur efter ett önskemål från min sida där jag tyckte att Sjöö Sandström kunde uppmärksamma en klassiker och som en stor bonus, vårda en utgången modell.

Detta var i samband med att Annual skulle lanseras som koncept och det är en Chronolink-spin off på det helt enkelt :)

Safari-skrivbordsbild.png
Som sagt var hade man gärna betalat en peng för något liknande
 

l-f

Omega
Det är lite knapphändigt med information kring mått på Sjöö Sandström klockor. Jag är nyfiken på just en 36mm, men kan inte hitta tjocklek, l2l eller bandbredd på varken RSC eller RSW. Även kring "pippi" saknar jag denna information.

Har tidigare inte reflekterat över Pippi så mycket som ni gjort i denna tråden nu :D Men för mig ser jag henne mest som ett svenskt kulturarv, såsom IKEA och Abba.

Med det sagt så tycker jag nog att denna Annual Edition föll mig bäst i smaken av de RSC som finnes. Den är lite mer stilren, men med lite japansk känsla i tavlan. Väljer jag en vit, så är det detta som gäller tror jag för min del.
Jag har ju även kikat på 36mm Worldtimer, då i svart eller blått. Är den svarta svart eller midnattsblå? Mina ögon kanske är på väg att ge med sig. Blir inte riktigt klok på den blåa färgen heller, är det samma blåa på din @Cosmo som på denna? https://www.eriksonurhandel.se/sjoo...eel-worldtimer/royal-steel-worldtimer-36.html

Stannade till på Erikson Urhandel i fredags och plockade upp den här lilla godingen.
Känns nice att kunna få vara med på
Sjöö Sandström söndag :)
A8636999-59BF-4642-948C-033AA342E1B1.jpeg
Grymt fin iaf!
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Det är lite knapphändigt med information kring mått på Sjöö Sandström klockor. Jag är nyfiken på just en 36mm, men kan inte hitta tjocklek, l2l eller bandbredd på varken RSC eller RSW. Även kring "pippi" saknar jag denna information.

Har tidigare inte reflekterat över Pippi så mycket som ni gjort i denna tråden nu :D Men för mig ser jag henne mest som ett svenskt kulturarv, såsom IKEA och Abba.

Med det sagt så tycker jag nog att denna Annual Edition föll mig bäst i smaken av de RSC som finnes. Den är lite mer stilren, men med lite japansk känsla i tavlan. Väljer jag en vit, så är det detta som gäller tror jag för min del.
Jag har ju även kikat på 36mm Worldtimer, då i svart eller blått. Är den svarta svart eller midnattsblå? Mina ögon kanske är på väg att ge med sig. Blir inte riktigt klok på den blåa färgen heller, är det samma blåa på din @Cosmo som på denna? https://www.eriksonurhandel.se/sjoo...eel-worldtimer/royal-steel-worldtimer-36.html


Grymt fin iaf!
Japp det är samma blå :)
 
  • Like
Reactions: l-f

Urtyp

Audemars
Ploppa upp ett wristshot i mitt flöde. Nog är den grann allt.

9F243A44-515B-48E2-96EA-67676F4D7D3D.jpeg
Hmmm... fast här ser ju tavlan ut att vara långt ifrån vit (jämför med datumrutan).
Det oranga poppar inte heller mot tavlan längre utan skär sig nästan? 😟
Jag trodde tavlan var lika vit som datumrutan? Nej? Eller luras bilden på något vis? 🤔
 
Topp