• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben


De pratade om att det kommer en ny herrkronograf, troligen senare under året. De lät undslippa att de tittar på att komma med ytterligare släpp av Royal Capital. Och naturligtvis vill de gärna återkomma med ikonen Chronolink, men om och när det blir är ovisst. Problemet med den är väl att den är dyr att tillverka och blir därmed dyr ut mot kund.
Och utan att de nämnde det antar vi att det kommer ytterligare en årsutgåva av RS Classic.
 
De pratade om att det kommer en ny herrkronograf, troligen senare under året. De lät undslippa att de tittar på att komma med ytterligare släpp av Royal Capital. Och naturligtvis vill de gärna återkomma med ikonen Chronolink, men om och när det blir är ovisst. Problemet med den är väl att den är dyr att tillverka och blir därmed dyr ut mot kund.
Och utan att de nämnde det antar vi att det kommer ytterligare en årsutgåva av RS Classic.

- Royal Capital i stål borde man ha en kontinuerlig tillverkning av och sedan kan man jämte det ha limiterade guldare.

- Om man släpper en ny kronograf borde man snegla på en något mindre storlek, 41-42mm.

- Chronolinken har jag inte åsikt om :)
 
De pratade om att det kommer en ny herrkronograf, troligen senare under året. De lät undslippa att de tittar på att komma med ytterligare släpp av Royal Capital. Och naturligtvis vill de gärna återkomma med ikonen Chronolink, men om och när det blir är ovisst. Problemet med den är väl att den är dyr att tillverka och blir därmed dyr ut mot kund.
Och utan att de nämnde det antar vi att det kommer ytterligare en årsutgåva av RS Classic.
Låter spontant som roliga och spännande grejer på g. En royal capital i stål skulle jag gilla iallafall!
 
Låter spontant som roliga och spännande grejer på g. En royal capital i stål skulle jag gilla iallafall!

Tror det här är min favorit av stålvarianterna. Bild lånad från @Geparden

Däremot borde man vid en nylansering sälja klockan i ett set med både läder och gummi. Med 10atm är det en duglig badklocka och då det är kategorin sportstål är det snudd på tjänstefel att inte erbjuda ett gummiband till klockan 🌻

35F2397E-9820-4A6D-A89A-B8A3DD06EA9A.jpg
 
Tror det här är min favorit av stålvarianterna. Bild lånad från @Geparden

Däremot borde man vid en nylansering sälja klockan i ett set med både läder och gummi. Med 10atm är det en duglig badklocka och då det är kategorin sportstål är det snudd på tjänstefel att inte erbjuda ett gummiband till klockan 🌻

35F2397E-9820-4A6D-A89A-B8A3DD06EA9A.jpg
Helt enig. Speciellt eftersom Sjöö gör så förbaskat bra gummin dessutom.
 
Tror det här är min favorit av stålvarianterna. Bild lånad från @Geparden

Däremot borde man vid en nylansering sälja klockan i ett set med både läder och gummi. Med 10atm är det en duglig badklocka och då det är kategorin sportstål är det snudd på tjänstefel att inte erbjuda ett gummiband till klockan 🌻

35F2397E-9820-4A6D-A89A-B8A3DD06EA9A.jpg
Håller med, en nyutgåva av RC hade varit toppen. Och den gråa är den snyggaste av dessa. Guldvarianten blev för dyr tycker jag. Två osålda hos Urhandel som värmt hyllan bra länge.
 
Håller med, en nyutgåva av RC hade varit toppen. Och den gråa är den snyggaste av dessa. Guldvarianten blev för dyr tycker jag. Två osålda hos Urhandel som värmt hyllan bra länge.

Tror egentligen inte att det var priset som var helt fel, första upplagan sålde slut relativt snabbt. (Om man nu inte höjde priset kraftigt mellan de båda upplagorna, har ingen koll på det).

Jag tycker att det blev för mycket kontrast med det vita datumfönstret på gen 2. Önskvärt om man hade skippat datum helt, men annars borde man ha färgmatchat datumfönstret med tavlan. Så man hamnar i ett lite knepigt läge när gen 1 är bättre än gen 2. Obs! Högst personliga spekulationer så klart. Har för mig att det finns en blå i skyltfönster hos Kronor också.

Men om man tar upp produktionen så hoppas jag verkligen att man använder samma/liknande verk med microrotor, en av klockans bästa features.

sjoo-sandstrom-royal-capital-rosegold.jpg
Skärmavbild 2023-02-18 kl. 20.08.19.png
 
Tror egentligen inte att det var priset som var helt fel, första upplagan sålde slut relativt snabbt. (Om man nu inte höjde priset kraftigt mellan de båda upplagorna, har ingen koll på det).

Jag tycker att det blev för mycket kontrast med det vita datumfönstret på gen 2. Önskvärt om man hade skippat datum helt, men annars borde man ha färgmatchat datumfönstret med tavlan. Så man hamnar i ett lite knepigt läge när gen 1 är bättre än gen 2. Obs! Högst personliga spekulationer så klart. Har för mig att det finns en blå i skyltfönster hos Kronor också.

Men om man tar upp produktionen så hoppas jag verkligen att man använder samma/liknande verk med microrotor, en av klockans bästa features.

sjoo-sandstrom-royal-capital-rosegold.jpg
Skärmavbild 2023-02-18 kl. 20.08.19.png
Ja, priset verkar vara hyfsat lika. Ca 150 vs 170. Och som du skriver är gen 1 mycket snyggare. Gen 2 finns även i affärerna i GTB.
 
Tror egentligen inte att det var priset som var helt fel, första upplagan sålde slut relativt snabbt. (Om man nu inte höjde priset kraftigt mellan de båda upplagorna, har ingen koll på det).

Jag tycker att det blev för mycket kontrast med det vita datumfönstret på gen 2. Önskvärt om man hade skippat datum helt, men annars borde man ha färgmatchat datumfönstret med tavlan. Så man hamnar i ett lite knepigt läge när gen 1 är bättre än gen 2. Obs! Högst personliga spekulationer så klart. Har för mig att det finns en blå i skyltfönster hos Kronor också.

Men om man tar upp produktionen så hoppas jag verkligen att man använder samma/liknande verk med microrotor, en av klockans bästa features.

sjoo-sandstrom-royal-capital-rosegold.jpg
Skärmavbild 2023-02-18 kl. 20.08.19.png

Förstod jag det rätt så är det varianten med datum som är aktuellt. Hur de då fixar det med bakgrundsfärg, får vi väl se. De tittar säkert på stål men antydde att det kan bli någon annan ädelmetall som omväxling😉
 
Förstod jag det rätt så är det varianten med datum som är aktuellt. Hur de då fixar det med bakgrundsfärg, får vi väl se. De tittar säkert på stål men antydde att det kan bli någon annan ädelmetall som omväxling😉

Det skulle vara olyckligt att bara släppa i ädelmetall så jag hoppas att det blir båda varianterna.

Sjöö Sandström läser ju i tråden så jag tjatar vidare om att man borde plocka in Royal Capital i stål i ordinarie sortiment och ädelmetall som limiterade upplagor :)
Tittar man på begagnathandeln så är RC i stål en populär klocka med ett hyfsat högt andrahandsvärde så nog borde det finns utrymme för den som permanent referens.
 
Det där har vi rätt ut tidigare i tråden nån gång. Erbjöds säpoanställda att köpa privat vill jag minnas.

En halvrelaterad fråga. Om jag sitter på en m-märkt klocka och Försvaret får reda på detta, skickas det då något slags krav till polisen om konfiskering?

@Fliegerchronograph🚁 kanske vet hur Försvarsmakten hanterar ärenden där deras egendom dyker upp i "fel" händer.
Spekulerar hej vilt, men gissar att värdet spelar in i kombination med om objektet kan tas i bruk igen och där borde en Skydiver ha ett dubbelt "minus" för den som har kommit över en M-märkt gällande att få behålla klockan även om det skulle vara i god tro.

Du kan i alla fall inte räkna med att få tillbaka klockan om den lämnas in på service.
 
Det där har vi rätt ut tidigare i tråden nån gång. Erbjöds säpoanställda att köpa privat vill jag minnas.

En halvrelaterad fråga. Om jag sitter på en m-märkt klocka och Försvaret får reda på detta, skickas det då något slags krav till polisen om konfiskering?
Kommer mest troligen hanteras av Militärpolisen skulle jag säga, då det är Försvarsmaktens materiel. Sedan kommer de göra alla nödvändiga åtgärder, för att sedan lämna över förundersökningen till Polismyndigheten.

Rent praktiskta åtgärder: husrannsakan och beslag av klockan. :pompus:
 
Försäljningsframgångarna av Annual i 32mm borde ge vid handen att man även kunde dra igång tillverkning av WT i samma storlek.
Gillade verkligen Pippi (även om jag aldrig sett den live). Tror storleken är perfekt. Men komplikationerna tid och datum har jag redan i mina klockor..
Trot eller ej (riktat till samtliga klocktillverkare) men även jag som kvinna, med små handleder har ett bredare intresse än så.
 
Kommer mest troligen hanteras av Militärpolisen skulle jag säga, då det är Försvarsmaktens materiel. Sedan kommer de göra alla nödvändiga åtgärder, för att sedan lämna över förundersökningen till Polismyndigheten.

Rent praktiskta åtgärder: husrannsakan och beslag av klockan. :pompus:
Nu vill jag inte ta ner varken kungens väpnade styrkor eller polismyndigheten. Men jag har svårt att tänka mig att de skulle lägga tid på en sån grej
 
Nu vill jag inte ta ner varken kungens väpnade styrkor eller polismyndigheten. Men jag har svårt att tänka mig att de skulle lägga tid på en sån grej
Under grundutbildningen till MP så trålar de skyddsmask 90 etc på Tradera i utbildningssyfte. Så ja. De lär hugga på klockorna.
Min uppmaning och starka rekommendation är att ge fan i stöldgods.
 
Nu vill jag inte ta ner varken kungens väpnade styrkor eller polismyndigheten. Men jag har svårt att tänka mig att de skulle lägga tid på en sån grej
Precis som @slimjim säger, det läggs faktiskt resurser från deras sida, på att eftersöka materiel som tillhör Försvarsmakten, även om det inte är så stora summor.

Sedan är det ju olagligt i sig att befatta sig med misstänkt stöldgods oavsett, även om man köpt i god tro 😄

Edit: och sorry för OT
 
@slimjim Jag fattar poängen och hade inte tänkt köpa stöldgods heller. Brottsrubriceringen "brott mot lagen om krigsmateriel" verkar ju vettig på alla sätt men uppenbarligen den typ av lag folk inte har koll på. När man googlar så hittar man ju en del om dårar som sålt handgranater och skit på Facebook, och det fattar ju alla att det är olagligt, exempel här och här.

Sen finns det stackars 16-åringar som åker dit på en skitsak. Huruvida det är rimligt tänker jag inte yttra mig om eftersom jag inte är jurist eller mp eller MÖP.

Men, on topic: om man inte själv har varit anställd av säpo/varit jas-pilot, är det verkligen så tufft att ha en m-märkt klocka? Möpar undantagna förstås.

Eller är proveniensen lite cool här och det är jag som inte fattar grejen? "Någon som vaktade Mona/Vilks/Ulf bar denna klocka"
 
Precis som @slimjim säger, det läggs faktiskt resurser från deras sida, på att eftersöka materiel som tillhör Försvarsmakten, även om det inte är så stora summor.

Sedan är det ju olagligt i sig att befatta sig med misstänkt stöldgods oavsett, även om man köpt i god tro 😄

Edit: och sorry för OT
Insåg detta efter lite googlande! Se långt off topic ovan
 
Tillbaka
Topp