Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fin klocka! Sjöö Sandström och klockor generellt kan man aldrig få för många av, ju fler desto bättreHej! Första gången jag skriver här. Detta är min Royal Steel Chronograph som jag har ägit i nästan två år nu, jag köpte den när jag flyttade till Sverige och ville gärna ha en Svensk klocka:
![]()
Nu ska jag snart köpa min andra klocka. Det är två klockor jag kollar på. En till Sjöö Sandström... Royal Steel Classic 41mm med länk, eller en Nomos Club Sport Neomatik 42... Är det några fler med mer än 1 Sjöö Sandström, jag älskar Sjöö men tänker också att det kan vara kul at ha en annan klocka i "kollektionen".
Hej! Första gången jag skriver här. Detta är min Royal Steel Chronograph som jag har ägit i nästan två år nu, jag köpte den när jag flyttade till Sverige och ville gärna ha en Svensk klocka:
![]()
Nu ska jag snart köpa min andra klocka. Det är två klockor jag kollar på. En till Sjöö Sandström... Royal Steel Classic 41mm med länk, eller en Nomos Club Sport Neomatik 42... Är det några fler med mer än 1 Sjöö Sandström, jag älskar Sjöö men tänker också att det kan vara kul at ha en annan klocka i "kollektionen".
Jag hade kunnat förvänta mig de här svaren i en Sjöö Sandström tråd haha. Jag tror det blir en till, jag blev inspirerad att ha en Sjöö Sandström Samling nu... Jag älskar klockorna och en Royal Steel Classic skulle komplementera min nuvarande klocka ganska bra tycker jag. Tack för svaret!En SS-samling är aldrig fel! Såhär ser min ut för tillfället, även om Landsort har fått sig en länk som jag använder idag. Har också lagt ut min Skydiver till försäljning om det är någon som är sugen på att vara stridspilot för en dag
![]()
Bägge bra val. Vi är nog några stycken som har ”för många”Hej! Första gången jag skriver här. Detta är min Royal Steel Chronograph som jag har ägit i nästan två år nu, jag köpte den när jag flyttade till Sverige och ville gärna ha en Svensk klocka:
![]()
Hej! Första gången jag skriver här. Detta är min Royal Steel Chronograph som jag har ägit i nästan två år nu, jag köpte den när jag flyttade till Sverige och ville gärna ha en Svensk klocka:
![]()
Klart du skall börja samla! Här är min lilla samling. (Med två udda pjäser..)Jag hade kunnat förvänta mig de här svaren i en Sjöö Sandström tråd haha. Jag tror det blir en till, jag blev inspirerad att ha en Sjöö Sandström Samling nu... Jag älskar klockorna och en Royal Steel Classic skulle komplementera min nuvarande klocka ganska bra tycker jag. Tack för svaret!
Aldrig har en diabezel tilltalat mig mer!!! Sjukt läckerKlart du skall börja samla! Här är min lilla samling. (Med två udda pjäser..)
![]()
Den blåa är exakt den jag vill köpa. Det ska nog bli den, väldigt fint! Alla bilder med Sjöö Sandström samlingar har inspirerad mig, det ska bli samma här. RSC 41 först, sen ska vi se vad som blir nästa.![]()
Testar för första gången en RSC 41, gillar verkligen den blå tavlan!
Samma här!!!Den som utan tvekan får mest handledstid
![]()
Det är väl främst urverket som skiljer med JS och RSC. Sedan är ju urtavlan och boetten annorlunda, med fasningen på RSC jämfört med JS.Hej, mitt första inlägg här på Klocksnack. Jag har nu i några år använt mig av ett par smarta klockor efter det man använt ett par Certina i titan så länge man kan minnas.
Har dock aldrig vart riktigt nöjda med dessa klockor men kan inte riktigt säga varför. Men har nu tänkt att ta steget och gå tillbaka till en traditionell klocka.
Jag vill gärna ha en så ren urtavla som möjligt och efter en charterresa 2018 så har en Omega Seamaster Aqua Terra i blått legat som en dröm för mig. Tyckte det då var mycket pengar och insett att det nu är ännu mer pengar... Men i lördags var jag förbi NK och av en slump såg jag då en Sjöö Sandström som var både clean och blå och insåg att ett sådan ligger inom ekonomiskt räckhåll.
Så, mina funderingar är, varför är Jubilee Steel så pass lägre prissatt än Royal Steel Classic? Är det ett bättre urverk i RSC jämfört med JS med batteri?
Här lyser min brist på kunskap igenom...
Finns det mer skillnader? Eller ska/får en klocka inte gå på batteri?
Om det blir en Sjöö Sandström så blir det någon av dessa 2 modeller då övriga i deras sortiment för mig och min smak är för "pråliga", gäller faktiskt alla märken.
Eller finns det andra stilrena och likvärdiga dessa ur?
Royal CapitalMed risk att idiot förklaras då har jag ett helt gäng S&S klockor som jag försöker andvända
Klart du kan ha flera S&S klockor
![]()
Sen denna bild har har jag även köpt en Landsort Brons… nya favorit klockan!
![]()
Fyller på Limees svar ovan med att en stor skillnad är att det är dyrare med automatiska/mekaniska urverk än batteridrivna quartzverk. Sen är det inte rätt eller fel att ha något av de två och där får du själv bestämma vad som faller dig i smaken.Hej, mitt första inlägg här på Klocksnack. Jag har nu i några år använt mig av ett par smarta klockor efter det man använt ett par Certina i titan så länge man kan minnas.
Har dock aldrig vart riktigt nöjda med dessa klockor men kan inte riktigt säga varför. Men har nu tänkt att ta steget och gå tillbaka till en traditionell klocka.
Jag vill gärna ha en så ren urtavla som möjligt och efter en charterresa 2018 så har en Omega Seamaster Aqua Terra i blått legat som en dröm för mig. Tyckte det då var mycket pengar och insett att det nu är ännu mer pengar... Men i lördags var jag förbi NK och av en slump såg jag då en Sjöö Sandström som var både clean och blå och insåg att ett sådan ligger inom ekonomiskt räckhåll.
Så, mina funderingar är, varför är Jubilee Steel så pass lägre prissatt än Royal Steel Classic? Är det ett bättre urverk i RSC jämfört med JS med batteri?
Här lyser min brist på kunskap igenom...
Finns det mer skillnader? Eller ska/får en klocka inte gå på batteri?
Om det blir en Sjöö Sandström så blir det någon av dessa 2 modeller då övriga i deras sortiment för mig och min smak är för "pråliga", gäller faktiskt alla märken.
Eller finns det andra stilrena och likvärdiga dessa ur?
BRA GJORT! (För att citera podden 5-i-top)![]()
Startade dagen på gymmet, givetvis var Worldtimern med![]()
Väldigt sent svar, men första länkbiten måste ju gå i något? Nu när den redan är böjd kanske den tom går i bandhorn iom att den nu är bredare än bandhornen? Dock oklart var den gick emot som ny då länkbitarna på en länk rimligtvis skall kunna rotera fritt. Kom du fram till något? Ser inte säkert ut som den är nu.Sjöö Sandström-vänner,
Fråga: Har gjort det som diskuterats några gånger i tråden och satt en avsmalnande 20/18, nutida länk från en WT36 på min Chronolink. Det blev i huvudsak precis så bra som jag hoppats!
Problem har dock uppstått i så måtto att det blir väldigt trångt där sista länkbiten möter ändlänken, så att jag inte får den att röra sig naturligt. Främst går den att ”vika nedåt” men inte ”vika uppåt”. Jag upplever att skruven som fäster ihop länken med ändlänken böjs när jag försöker forcera den.
Till min fråga: Har någon stött på liknande? Är det fel ändlänk? Ping @Sjöö Sandström, @ERIKSON URHANDEL @Molle @Leben.
Bilder:
![]()
![]()
![]()
Edit: En till bild som visar fenomenet ”böjs ut” när man med kraft försöker räta upp sista länkbiten:
![]()
Ursprungsproblemet var att sista länken tar i ändlänken vid rotation ”uppåt”.Väldigt sent svar, men första länkbiten måste ju gå i något? Nu när den redan är böjd kanske den tom går i bandhorn iom att den nu är bredare än bandhornen? Dock oklart var den gick emot som ny då länkbitarna på en länk rimligtvis skall kunna rotera fritt. Kom du fram till något? Ser inte säkert ut som den är nu.
Jag sitter på en
Tycker det är en av dom snyggaste SS klockor. Antar att alla 50 stycken blev sålda? Nummer 1 fråga skulle bli om du tänker sälja den haha. Gummi bandet är inte original eller? Ser grymt ut!Jag sitter på en
Vad vill du veta ?
![]()