• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Så kan man äntligen posta i denna tråden. Min första Sjöö Sandström, jag har långt kvar till @TiE samling.
Någon mer som köpt den nya?
IMG_7010.JPG
82CC6F51-A12C-4D5F-AD8A-6521F632EBBB.JPG
Går nöjd runt med den gamla på armen....
IMG_0629.JPG

Kan du göra tavelbytet själv, eller är det urmakare som gäller? Hur går det till?

Jag har en bra kontakt, men i vanliga fall är det bara att lämna in till valfri AD så ordnar de med det.
Går säkert att göra själv, men om man är en person som hellre lämnar in cykeln när det har blivit punktering än lagar på egen hand ska man nog låta bli att försöka :)

Någon som kan ge en uppskattning på vad en Chronolink utan tillbehör och utan servicehistorik ligger på i pris? Snackar head only :) @Clark Kent du kanske vet?

Nu är ju inte jag Clark K, men jag skulle gissa på mellan 15-19' om inte skicket är exceptionellt åt något håll......

Sorry @Krostiffer , glömde helt bort att svara.

Jag skulle göra en betydligt lägre värdering med tanke på att det är head-only och utan tillbehör. Snarare 12-13´ men lite beroende på när den är ifrån. Har du nummer på klockan? Om man vill komplettera med länk så kostar ju enbart den ca 5´från Sjöö, och vill man ha box så får man betala 8-900 till, (nya svarta boxen med guldfärgat tryck).

Jag skulle göra en betydligt lägre värdering med tanke på att det är head-only och utan tillbehör. Snarare 12-13´ men lite beroende på när den är ifrån. Har du nummer på klockan? Om man vill komplettera med länk så kostar ju enbart den ca 5´från Sjöö, och vill man ha box så får man betala 8-900 till, (nya svarta boxen med guldfärgat tryck).

Okej bra då vet jag. Tyvärr har jag inget nummer på klockan men det går säkert att ta reda på. Då har jag iaf fått en bra uppfattning om pris :D

Nu är ju inte jag Clark K, men jag skulle gissa på mellan 15-19' om inte skicket är exceptionellt åt något håll......

Clark eller inte, det var svaret jag ville åt :) tack!

Kan 2035 vara numret? :) och isf finns det några register för SS?

Kan 2035 vara numret? :) och isf finns det några register för SS?

Ja, det kan stämma...det ska vara fyrsiffriga nummer. Det är inte så att det är en helt rak nummerserie även om man kan göra antaganden över åldern beroende på nummer. Min är från mid 2013 och har nummer 3583. Du har ingen bild så att man kan se hur tavlan ser ut?

IMG_20170203_093528.jpg

Här kommer en bild:
Screenshot_20170429-120825.png

Tack för hjälpen!

Skulle tro att du får räkna in risken för en service om du slår till. Jag har inte exakta årtal när de olika tavlorna lanserades, men den där ligger någonstans mitt i produktionen om jag måste gissa. Den har det lite tjockare typsnittet men inga sekundmarkeringar på subsekunden.

Här ser du skillnaden sida vid sida. Silvertavlan till vänster är typ 1 eller vad man ska kalla den. Koppar är nästa steg med något fetare index och logotyp.

IMG_20170225_100110.jpg

Den blå till vänster är likt den silvriga typ 1, medan den isblå till höger är sista generationens tavla med 15/30/46/60 på subsekunden.

IMG_20170225_100423.jpg

Skulle tro att du får räkna in risken för en service om du slår till. Jag har inte exakta årtal när de olika tavlorna lanserades, men den där ligger någonstans mitt i produktionen om jag måste gissa. Den har det lite tjockare typsnittet men inga sekundmarkeringar på subsekunden.

Här ser du skillnaden sida vid sida. Silvertavlan till vänster är typ 1 eller vad man ska kalla den. Koppar är nästa steg med något fetare index och logotyp.

IMG_20170225_100110.jpg

Den blå till vänster är likt den silvriga typ 1, medan den isblå till höger är sista generationens tavla med 15/30/46/60 på subsekunden.

IMG_20170225_100423.jpg

Alltså du är ju guld värd :heart: då ska jag tänka igenom om det är värt det. Men först och främst så måste jag få sålt någon annan klocka tyvärr... Grymt stort tack :)

Alltså du är ju guld värd :heart: då ska jag tänka igenom om det är värt det. Men först och främst så måste jag få sålt någon annan klocka tyvärr... Grymt stort tack :)

Jag skulle tro att det är hyfsat svårsålt att sitta med en head-only Chronolink med okänd servicehistorik, så jag tycker inte att det är ett skambud att erbjuda 10´ jämnt. Tycker att bilden även lämnar utrymme för att boetten inte är i bästa skick. Speciellt på övre delen mellan bandhornen ser det lite misstänkt ut.

EDIT: Tar tillbaka att 10´inte är ett skambud nu när jag har funderat lite :)

Senast ändrad:
Sjöön Sandström-söndag på er här i tråden :)

Har kommit fram till att det här är min favoritkonfiguration på tavla/visare. De större indexen, tydligare logotyp, subsekund utan siffror och i kontrastfärg, (silver), och de bredare visarna.

Om jag fick önska skulle man kunna ta bort lumen på visarna och istället har en snygg och vass slipning a'la GS.

IMG_20170430_142811.jpg

Är det förresten någon som någonsin har stött på någon utanför Sverige som har burit Sjöö? Man ser ju annonser då och då på eBay med framförallt Chronolinkar som har letat sig utanför rikets gränser och till säljare som gissningsvis inte är svenskar, men det skulle vara kul att höra om det finns några historier på ämnet.

Är det förresten någon som någonsin har stött på någon utanför Sverige som har burit Sjöö? Man ser ju annonser då och då på eBay med framförallt Chronolinkar som har letat sig utanför rikets gränser och till säljare som gissningsvis inte är svenskar, men det skulle vara kul att höra om det finns några historier på ämnet.

Frankrike och Sydkorea var tydligen stora marknader till en början...?

https://www.svd.se/varldens-minsta-klock-tillverkare-satsar-pa-usa

Den är från 2006.....;)

Aha...ja, då var den ju inte så aktuell i alla fall :) Men jag undrar vad som ska till förutom en massa pengar så att man till exempel kan vara med på Basel.
Det var ju lite skriverier när Royal Capital lanserades, men om man inte har säljkanalerna internationellt så spelar det ju inte så stor roll om det skrivs. Plus att jag antar att det måste till ett visst mått av moment, dvs att det kommer ett mer regelbundet flöde av modeller som är så pass intressanta att det fortsätter av skrivas artiklar, bloggas och postas bilder på Instagram av rätt personer.

Tillbaka
Topp