• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aha...ja, då var den ju inte så aktuell i alla fall :) Men jag undrar vad som ska till förutom en massa pengar så att man till exempel kan vara med på Basel.
Det var ju lite skriverier när Royal Capital lanserades, men om man inte har säljkanalerna internationellt så spelar det ju inte så stor roll om det skrivs. Plus att jag antar att det måste till ett visst mått av moment, dvs att det kommer ett mer regelbundet flöde av modeller som är så pass intressanta att det fortsätter av skrivas artiklar, bloggas och postas bilder på Instagram av rätt personer.
Tror du har helt rätt, samt lite mer vatten under bron. En del high end märken har ju 150 år på nacken. Lite mer officiella och prominenta ambassadörer kanske? De har ju vår kung, men inget de driver särskilt hårt. Nä, ett tag till är det nog ett micro märke. Även om jag gör mitt bästa om jag har en S&S på mig och någon frågar "Oooh it's a famous and big Swedish brand, what never heard of it?" :D
 
Jag snackade förra året med Felix om vilka som köper SS i utlandet och han sa då att en väldigt stor del av kunderna är svenskar bosatta utomlands.
 
Sista dagen med koppartavlan...

IMG_20170501_142534.jpg
 
Har också hört detta när jag har varit hos Sjöö och där får man nog räkna in ett visst mått av "hemlängtan" eller vad man ska kalla det.
Det är väl allmänt känt att människor blir mer "patriotiska" så fort de kommer utomlands och att detta är något som ökar ju längre bort/ ju längre tid de stannar utanför Sveriges gränser. Bara som exempel kan jag gå till mig själv, har man bott utanför Sverige större delen av tiden i snart 3 års tid blir det såklart mer attraktivt att "rocka svenskt". Med det sagt, du kan ju tänka dig vilken som står överst på min önskelista för tillfället...;)
 
Det är väl allmänt känt att människor blir mer "patriotiska" så fort de kommer utomlands och att detta är något som ökar ju längre bort/ ju längre tid de stannar utanför Sveriges gränser. Bara som exempel kan jag gå till mig själv, har man bott utanför Sverige större delen av tiden i snart 3 års tid blir det såklart mer attraktivt att "rocka svenskt". Med det sagt, du kan ju tänka dig vilken som står överst på min önskelista för tillfället...;)

Ja, frågan är ju bara hur man ska få övriga världen att känna samma köpsug :) Hur är det där du bor? Har du sett några Sjöö hos de icke-svenska?
 
Ja, frågan är ju bara hur man ska få övriga världen att känna samma köpsug :) Hur är det där du bor? Har du sett några Sjöö hos de icke-svenska?
Precis som du skrev tror jag att bristande medieutrymme är ett av problemen och att det kanske skulle kunna lösas på ungefär samma sätt som du beskriver. Om man sedan vill rikta in sig på en utländsk marknad tror jag det är nödvändigt att ha betydligt fler ADs, något som naturligtvis är svårt av exakt samma anledning som tidigare.

Numera bor jag i Nederländerna och vill du bege dig till närmsta AD är det vacker Malmö som gäller. Alternativt, om man besöker kolonierna så är närmsta AD (den franska ön) St Barthelememy, och detta hjälper nog inte mycket, hur mycket exponering på Baselworld eller likande man än kan få:).
Nu har jag tyvärr inte umgåts med mycket klockintresserade, men jag har inte sett en enda SS klocka under alla mina år. Detta gäller dessutom under alla mina år i Sverige, tyvärr. :)
 
Precis som du skrev tror jag att bristande medieutrymme är ett av problemen och att det kanske skulle kunna lösas på ungefär samma sätt som du beskriver. Om man sedan vill rikta in sig på en utländsk marknad tror jag det är nödvändigt att ha betydligt fler ADs, något som naturligtvis är svårt av exakt samma anledning som tidigare.

Numera bor jag i Nederländerna och vill du bege dig till närmsta AD är det vacker Malmö som gäller. Alternativt, om man besöker kolonierna så är närmsta AD (den franska ön) St Barthelememy, och detta hjälper nog inte mycket, hur mycket exponering på Baselworld eller likande man än kan få:).
Nu har jag tyvärr inte umgåts med mycket klockintresserade, men jag har inte sett en enda SS klocka under alla mina år. Detta gäller dessutom under alla mina år i Sverige, tyvärr. :)
Tror det krävs en jävulsk satsning om man vill bredda sig utanför Sverige. Utan att veta utgången. Klart stt skulle t ex Swatch Group suga upp dem så skulle det nog bli åka av. Men det tror jag inte man är intresserad av. Så, antingen växa i Sverige eller satsa riktigt rejält på en internationell och konkurrenshård marknad. Man skulle vara en fluga på väggen hos S&S...:)
 
Tror det krävs en jävulsk satsning om man vill bredda sig utanför Sverige. Utan att veta utgången. Klart stt skulle t ex Swatch Group suga upp dem så skulle det nog bli åka av. Men det tror jag inte man är intresserad av. Så, antingen växa i Sverige eller satsa riktigt rejält på en internationell och konkurrenshård marknad. Man skulle vara en fluga på väggen hos S&S...:)
Frågan är dessutom om detta är något man överhuvudtaget vill, eller är villig att lägga ner resurser? Nu kan jag inte ett dyft om brand management eller liknande, men jag hade inte haft något problem om man ville lägga detta fokus på att expandera inom Sverige/Skandinavien och här blir uppe och slåss på riktigt med de schweiziska konkurenterna.
 
Det är onekligen en intressant diskussion :) Om man leker med tanken att det fanns pengar till att representera vid Basel, och inte bara en skrubb, utan ett ok utrymme bredvid de mer etablerade tillverkarna så undrar jag hur man skulle bli mottagen. Användandet av Vaucher i Royal Capital skapade ju viss publicitet och jag tycker att Skydiverns koppling till Flygvapnet borde vara en riktig guldtacka i PR-syfte.

Övrigt så tror jag att man i varje moment måste göra det lilla extra så att nya potentiella köpare känner att det är premium och att det sticker ut mot övriga märken. Jag tror till exempel stenhårt på min tanke med servicepaket så att man inte behöver leta upp en AD när det är dags för service eller om man har fått problem med sin klocka. Alltså att man går in på hemsidan och skriver in vad man behöver hjälp med och 1-2 dagar senare kommer ett frankerat och försäkrat paket att returnera. Detta skulle ju kunna göra stor skillnad speciellt då man inte har AD på så många ställen.

Finns ju flera exempel på företag som redan gör på det sättet. Jag har ett Bose-system hemma där det på ett par enheter hade blivit någon typ av kabelfel som nu samtliga skulle få åtgärdat. Man skrev då in sina kontaktuppgifter, UPS kom och hämtade hemma och även levererade till dörren efter reparation. Premium.
 
Det är onekligen en intressant diskussion :) Om man leker med tanken att det fanns pengar till att representera vid Basel, och inte bara en skrubb, utan ett ok utrymme bredvid de mer etablerade tillverkarna så undrar jag hur man skulle bli mottagen. Användandet av Vaucher i Royal Capital skapade ju viss publicitet och jag tycker att Skydiverns koppling till Flygvapnet borde vara en riktig guldtacka i PR-syfte.

Övrigt så tror jag att man i varje moment måste göra det lilla extra så att nya potentiella köpare känner att det är premium och att det sticker ut mot övriga märken. Jag tror till exempel stenhårt på min tanke med servicepaket så att man inte behöver leta upp en AD när det är dags för service eller om man har fått problem med sin klocka. Alltså att man går in på hemsidan och skriver in vad man behöver hjälp med och 1-2 dagar senare kommer ett frankerat och försäkrat paket att returnera. Detta skulle ju kunna göra stor skillnad speciellt då man inte har AD på så många ställen.

Finns ju flera exempel på företag som redan gör på det sättet. Jag har ett Bose-system hemma där det på ett par enheter hade blivit någon typ av kabelfel som nu samtliga skulle få åtgärdat. Man skrev då in sina kontaktuppgifter, UPS kom och hämtade hemma och även levererade till dörren efter reparation. Premium.
Kloka tankar :). Någonting extra måste nog till. Förutom de modeller du nämner tror jag det behövs en riktig käftis typ ny Chronolink eller så, för att attrahera utomlands köpare. Det finns ju massor av premium märken och modeller av alla de slag. Kopplingar till svensk försvarsindustri tror jag dock kan kittla en del. Samt att de behåller sitt designspråk.
 
Kloka tankar :). Någonting extra måste nog till. Förutom de modeller du nämner tror jag det behövs en riktig käftis typ ny Chronolink eller så, för att attrahera utomlands köpare. Det finns ju massor av premium märken och modeller av alla de slag. Kopplingar till svensk försvarsindustri tror jag dock kan kittla en del. Samt att de behåller sitt designspråk.

Om jag fick bestämma :) skulle jag även leta efter en ny lokal. Ringvägen är säkert praktiskt, men den signalerar ingenting av vad Sjöö är för mig. Om man exempelvis skulle flytta till Skeppsholmen, Strandvägen eller tillbaka till Gamla Stan och utöka avdelningen för utställning/försäljning och försöka få till samarbeten med kryssningsfartygen som anländer, internationella resebyråer som lägger upp program för sina resenärer så tror jag det skulle ge mycket. Horderna med rika amerikaner och kineser som besöker Rob och Nymans skulle ju lika gärna kunna besöka Sjöö för att inte bara få möjlighet att köpa klockor utan även att få en visning av hur det går till när den klocka man snart har på armen tillverkas.
 
Senast ändrad:
Om jag fick bestämma :) skulle jag även leta efter en ny lokal. Ringvägen är säkert praktiskt, men den signalerar ingenting av vad Sjöö är för mig. Om man exempelvis skulle flytta till Skeppsholmen, Strandvägen eller tillbaka till Gamla Stan och utöka avdelningen för utställning/försäljning och försöka få till samarbeten med kryssningsfartygen som anländer, internationella resebyråer som lägger upp program för sina resenärer så tror jag det skulle ge mycket. Horderna med rika amerikaner och kineser som besöker Rob och Nymans skulle ju lika gärna kunna besöka Sjöö för att inte bara få möjlighet att köpa klockor utan även att få en visning av hur det går till när den klocka man snart har på armen tillverkas.

Som vi nämnt tidigare så borde de ge dig en anställning! :cool:
 
Om jag fick bestämma :) skulle jag även leta efter en ny lokal. Ringvägen är säkert praktiskt, men den signalerar ingenting av vad Sjöö är för mig. Om man exempelvis skulle flytta till Skeppsholmen, Strandvägen eller tillbaka till Gamla Stan och utöka avdelningen för utställning/försäljning och försöka få till samarbeten med kryssningsfartygen som anländer, internationella resebyråer som lägger upp program för sina resenärer så tror jag det skulle ge mycket. Horderna med rika amerikaner och kineser som besöker Rob och Nymans skulle ju lika gärna kunna besöka Sjöö för att inte bara få möjlighet att köpa klockor utan även att få en visning av hur det går till när den klocka man snart har på armen tillverkas.
Flytten från Gamla stan var obegriplig. Förstår dock om lokalerna just där de var inte var tipptopp. Hade varit smart att vara kvar där tror jag.
 
Övrigt så tror jag att man i varje moment måste göra det lilla extra så att nya potentiella köpare känner att det är premium och att det sticker ut mot övriga märken. Jag tror till exempel stenhårt på min tanke med servicepaket så att man inte behöver leta upp en AD när det är dags för service eller om man har fått problem med sin klocka. Alltså att man går in på hemsidan och skriver in vad man behöver hjälp med och 1-2 dagar senare kommer ett frankerat och försäkrat paket att returnera. Detta skulle ju kunna göra stor skillnad speciellt då man inte har AD på så många ställen.
Servicepaket i all ära, men finns inte risken att det upplevs som lite tacky att skicka iväg en klocka sådär? Personligen hade jag mycket hellre gått och lämnat in den, och då framförallt i en egen Boutique. Samtidigt förstår naturligtvis jag också att detta inte riktigt är på spelplanen för S&S för tillfället.
Flytten från Gamla stan var obegriplig. Förstår dock om lokalerna just där de var inte var tipptopp. Hade varit smart att vara kvar där tror jag.
Att vara kvar i gamla stan känns rent spontant som det mest "naturliga" om man vill utstråla genuint svensk hantverk i världsklass. "Ju närmre slottet destu bättre";)
Och när vi även talar om det, även om man inte kan/får(?) använda sig utav Hans Majestät Konungen i marknadsföring hade man behövt göra något liknande och då gärna också ha lite ambassadörer som inte är sportstjärnor eller liknande. Jag har inget bra exempel, men tänk att slänga iväg ett par Royal Capital till svenskarna som jobbar i FNs Säkerhetsråd för tillfället och sedan dundra ut en kampanj i stil med den Rolex Presidential. Mumma för utlandssvenskarna:D
 
Servicepaket i all ära, men finns inte risken att det upplevs som lite tacky att skicka iväg en klocka sådär? Personligen hade jag mycket hellre gått och lämnat in den, och då framförallt i en egen Boutique. Samtidigt förstår naturligtvis jag också att detta inte riktigt är på spelplanen för S&S för tillfället.

Att vara kvar i gamla stan känns rent spontant som det mest "naturliga" om man vill utstråla genuint svensk hantverk i världsklass. "Ju närmre slottet destu bättre";)
Och när vi även talar om det, även om man inte kan/får(?) använda sig utav Hans Majestät Konungen i marknadsföring hade man behövt göra något liknande och då gärna också ha lite ambassadörer som inte är sportstjärnor eller liknande. Jag har inget bra exempel, men tänk att slänga iväg ett par Royal Capital till svenskarna som jobbar i FNs Säkerhetsråd för tillfället och sedan dundra ut en kampanj i stil med den Rolex Presidential. Mumma för utlandssvenskarna:D

Minns att jag skrivit tidigare att vår stadsminister, (oavsett vilket parti denna för stunden tillhör), självklart borde ha en Royal Capital.

Håller inte alls med om att det är tacky. Det hänger ju självklart på hur man presenterar servicepaketet men även där måste man tänka premium med material/utformning på servicecase m.m. Problemet med att gå och lämna in är ju bristen på AD och Boutique känns dessvärre helt orealistiskt. Så om man köper Sjöö som turist så kan det bli hyfsat omständigt om man skulle få problem med sin klocka.

Jag har ett garantiärende med Sinn nu och de kommer att skicka en fraktsedel så att det ska underlätta för mig som kund. Tänk om jag istället hade fått ett snyggt servicecase, ytterkartong och betald frakt....det hade i alla fall för mig varit premium. Nu bor jag i och för sig i Stockholm med Erikson att lämna till, men direktkontakt med tillverkaren tycker jag inte heller att man ska underskatta. Ta Nomos kundtjänst online till exempel...där kan man prata service i form av tillgänglighet och trevligt bemötande vilket även det skapar premium för märket generellt.

Jag vet inte om Sjöö har kollat upp möjligheten att bli tilldelade epitetet Kungliga Hovleverantör, men om så inte är fallet borde de kolla upp det redan imorgon. Tyskarna till exempel är ju helt bananas i vårt kungahus, och även i många andra länder skulle det ge en exklusiv touch utan tvekan.

"Att bli Kunglig hovleverantör är en hedersutnämning som tilldelas företag som bevis på att företagets produkter eller tjänster är uppskattade av någon medlem av Kungafamiljen. Hovleverantörskap beviljas av H.M. Konungen.

  • För att ansöka om att bli Kunglig hovleverantör måste företaget först ha levererat varor eller tjänster till hovet i minst fem år. Dessutom ska ekonomin ha skötts utan anmärkningar.
Kungliga Hovstaterna utfärdar på begäran ett diplom till företaget som också får tillåtelse att använda hovleverantörsemblemet i sin marknadsföring. Emblemet utgörs av Stora Riksvapnet med texten Kunglig hovleverantör. Flera företag inom samma bransch kan utnämnas till hovleverantör. Hovleverantörskapet är personligt knutet till företagets vd eller motsvarande. Ett företag som på eget initiativ levererar produkter till Kungahuset blir inte av det skälet hovleverantör."
 
Kloka tankar :). Någonting extra måste nog till. Förutom de modeller du nämner tror jag det behövs en riktig käftis typ ny Chronolink eller så, för att attrahera utomlands köpare. Det finns ju massor av premium märken och modeller av alla de slag. Kopplingar till svensk försvarsindustri tror jag dock kan kittla en del. Samt att de behåller sitt designspråk.

Jag tror att en Royal Capital med datum skulle bli en klocka som skulle bli omskriven, dessutom om den kom med både länk och gummi. Tror att det kan komma inom en inte alltför avlägsen framtid :)

Chronolink i ny tappning skulle vara fantastiskt, men oj vad svårt att hitta en ny digitaldel som skulle vara intressant och up to date. Smartklocka tror jag inte alls på då det skulle bli för omständigt när man inte har direkttillgång till digitaldelen utan att lyfta på locket. Det skulle vara om man kunde få till någon typ av Halda-lösning med dubbla löstagbara delar....en mekanisk och en digital och men att man bar med sig båda och valde vilken man hade överst som bästa passade för tillfället, istället för som på Halda att man valde vilken del som sitter i boetten. En sådan lösning om man lyckas med utformningen hade ju utan tvekan blivit omskriven även internationellt.
 
Senast ändrad:
Har börjat se en trend där asiater vill köpa Sjöö i butik då det är Schweiziska urverk med svenskt hantverk. De brukar bli slagna av priset då de oftast köper på sig omegor i mängder.

Går det att säga hur nära de är att faktiskt välja Sjöö framför Omega? Är det kamp fram till mållinjen eller brukar det mest vara en snabb jämförelse och sedan är det schweizare som gäller?
 
@Molle Har du haft med dig din RC på någon av dina klockresor till Japan? Och i sådana fall, hur har intresset varit om du har visat upp den för exempelvis Seiko-folket?
 
Går det att säga hur nära de är att faktiskt välja Sjöö framför Omega? Är det kamp fram till mållinjen eller brukar det mest vara en snabb jämförelse och sedan är det schweizare som gäller?
Nu kan jag inte den asiatiska marknaden, men har ändå spenderat rätt många år med inriktning mot Asien i studier, så jag har en liten egen tanke. Pratade med en större AD i New York för något år sedan och denne menade att Asien börjar tröttna på Rolex, Omega och liknande, "men alla andra har ju en sådan?". I så fall skulle Sjöö Sandström kunna vara en rejäl uppstickare för hungriga kinesiska affärsmän som vill vara unika med det de bär.

(Nu var inte frågan ämnad för mig, men jag hoppas inte att det stör alldeles för mycket;))
 
Jag tror att en Royal Capital med datum skulle bli en klocka som skulle bli omskriven, dessutom om den kom med både länk och gummi. Tror att det kan komma inom en inte alltför avlägsen framtid :)

Chronolink i ny tappning skulle vara fantastiskt, men oj vad svårt att hitta en ny digitaldel som skulle vara intressant och up to date. Smartklocka tror jag inte alls på då det skulle bli för omständigt när man inte har direkttillgång till digitaldelen utan att lyfta på locket. Det skulle vara om man kunde få till någon typ av Halda-lösning med dubbla löstagbara delar....en mekanisk och en digital och men att man bar med sig båda och valde vilken man hade överst som bästa passade för tillfället, istället för som på Halda att man valde vilken del som sitter i boetten. En sådan lösning om man lyckas med utformningen hade ju utan tvekan blivit omskriven även internationellt.
Definitivt. Och tillråckligt dyr för att intressera också förmodligen. Premium får inte vara för billigt :)
 
Nu kan jag inte den asiatiska marknaden, men har ändå spenderat rätt många år med inriktning mot Asien i studier, så jag har en liten egen tanke. Pratade med en större AD i New York för något år sedan och denne menade att Asien börjar tröttna på Rolex, Omega och liknande, "men alla andra har ju en sådan?". I så fall skulle Sjöö Sandström kunna vara en rejäl uppstickare för hungriga kinesiska affärsmän som vill vara unika med det de bär.

(Nu var inte frågan ämnad för mig, men jag hoppas inte att det stör alldeles för mycket;))

Här i tråden är ju diskussionerna öppna för alla som vill delta :) Man kanske skulle ringa J-O då som ambassadör i Kina..."det evigt gröna trädet" är ju fortfarande stor där :)
 
Här i tråden är ju diskussionerna öppna för alla som vill delta :) Man kanske skulle ringa J-O då som ambassadör i Kina..."det evigt gröna trädet" är ju fortfarande stor där :)
Haha nu börjar vi snacka på allvar, lite J-O och sedan är saken klar!:D
Dessutom ska jag på en längre vistelse till det fjärran östern inom kort, vill Sjöö Sandström ha lite gratisexponering så är det klart att det går att sy ihop något litet avtal...:D
 
Nu kan jag inte den asiatiska marknaden, men har ändå spenderat rätt många år med inriktning mot Asien i studier, så jag har en liten egen tanke. Pratade med en större AD i New York för något år sedan och denne menade att Asien börjar tröttna på Rolex, Omega och liknande, "men alla andra har ju en sådan?". I så fall skulle Sjöö Sandström kunna vara en rejäl uppstickare för hungriga kinesiska affärsmän som vill vara unika med det de bär.

(Nu var inte frågan ämnad för mig, men jag hoppas inte att det stör alldeles för mycket;))
Går det att säga hur nära de är att faktiskt välja Sjöö framför Omega? Är det kamp fram till mållinjen eller brukar det mest vara en snabb jämförelse och sedan är det schweizare som gäller?

Det beror helt på! Vissa kommer in med en bild på klockan de vill köpa och det är enbart den de vill ha (majoriteten har med sig bilder men väldigt få begränsar sig till enbart märkerna de har bild på) så när de frågor om Longines eller liknande så brukar jag nämna Sjöö Sandström och majoriteten blir genuint intresserade. Men som tidigare nämnt så börjar de tröttna på omega och de större märkerna och frågor oftast oss i butik om något "liknande" de precis visat oss. Största sälj punkten är att det är inte många som köper Sjöö Sandström men många köper Omega.
 
Det beror helt på! Vissa kommer in med en bild på klockan de vill köpa och det är enbart den de vill ha (majoriteten har med sig bilder men väldigt få begränsar sig till enbart märkerna de har bild på) så när de frågor om Longines eller liknande så brukar jag nämna Sjöö Sandström och majoriteten blir genuint intresserade. Men som tidigare nämnt så börjar de tröttna på omega och de större märkerna och frågor oftast oss i butik om något "liknande" de precis visat oss. Största sälj punkten är att det är inte många som köper Sjöö Sandström men många köper Omega.
Intressant säljargument! Personligen hade jag tyckt att det vore rätt fräckt att få Vaucher-verk med den historik de bär med sig, likaså att kunna köpa samma klocka som svenska flygvapnet. Är detta något som säljer också, eller är de asiatiska kunderna mer likgiltliga inför detta?
 
Intressant säljargument! Personligen hade jag tyckt att det vore rätt fräckt att få Vaucher-verk med den historik de bär med sig, likaså att kunna köpa samma klocka som svenska flygvapnet. Är detta något som säljer också, eller är de asiatiska kunderna mer likgiltliga inför detta?
Än så länge så fnyser majoriteten konstigt nog åt kvarts och skall de lägga sådana pengar på en klocka som RC så köper de hellre en omega. Royal steel serien är perfekta gränslandet har jag märkt!
 
Än så länge så fnyser majoriteten konstigt nog åt kvarts och skall de lägga sådana pengar på en klocka som RC så köper de hellre en omega. Royal steel serien är perfekta gränslandet har jag märkt!
Wow, avskalat och utan krusiduller var nog faktiskt det sista jag hade gissat på!
 
Tillbaka
Topp