Nytillskott sedan en vecka, min första Sjöö Sandström. Klockan är uttagen från butik tidigt 2017 så jag, innan den dök upp, levde i tron att det var den senaste modellen (med glasbaksida och Soprod-verket). Men det var det inte, den har solid baksida. Lite konfunderad mailade jag S S som svarade att det är den näst senaste versionen med ETA-verk och vad dom kunde se tillverkades den under 2015. Garanti 24 månader från säljdatum givetvis.
Mina funderingar är om det här bytet från ETA till Soprod är en uppgradering, nedgradering eller bara olika fabrikat i likvärdig kvalitet ? Beror det mest på att tillgången till ETA strypts av Swatch Group till andra än dom egna fabrikaten ? Den är märkt 10 ATM (100m) men kronan är inte skruvad. Är det tillrådligt att bada med den ? Men då behöver den ju ett vattentåligt band.
Tycker klockan är snygg och trevlig, vit tavla känns somrigt, samt håller tiden förvånansvärt bra. Inte mätt så noga men kan faktiskt ligga på under sekunden per dygn. Trevligt också med en svensk produkt, det känns lite exklusivt i den stora klockvärlden. Bärs relativt stort för sina angiva 41mm, längden mellan bandhornen är större än t ex Speedy Pro 42mm, men storleken funkar bra för mig.