• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skäggvård. Olja, vax och balms. Vad används?

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hur går det för er? Jag är igång igen o ska försöka hålla ut längre än 3 månader denna gången. Tror det är ansning och linea hos barberare som behövs i mitt fall för att klara längre sparperiod.
Bara att hålla ut. Själv har jag inte rört skägget med sax sedan i somras.
20151218_131213.jpg
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Har påbörjat ett helskägg. Bara kört 2,5 vecka, så än är det inte mycket för världen. Vad har ni för tips? Inte göra någonting på 3-4 månader, och sedan låta en bra barberare göra en "frisyr" (eller vad det kan tänkas heta)? Är det rätt väg att gå?

Edit: har läst att riktigt seriösa börjar med ett "yeard". Dvs låter det växa fritt i ett år innan man rör det. Det känns lite väl extremt... :)
 
Finns det någon olja och vax som inte doftar så mycket? Svårt att veta vilket vax man skall köra för att få lite stadga i skägget. Kommer knappast få tid att ta mig in till en barberare för rådfrågning heller...

Gå in på apoteket och köp babyolja. Fungerar mycket bra och luktar inget om du inte väljer parfymerat. Personligen tror jag att det inte finns så många produkter som slår babyolja om det kliar i huden. Fungerar oljan för känslig hud på barn så fungerar den i ansiktet på män ;).
Men denna vara har ingen cool logga och luktar inte skog.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Har påbörjat ett helskägg. Bara kört 2,5 vecka, så än är det inte mycket för världen. Vad har ni för tips? Inte göra någonting på 3-4 månader, och sedan låta en bra barberare göra en "frisyr" (eller vad det kan tänkas heta)? Är det rätt väg att gå?

Edit: har läst att riktigt seriösa börjar med ett "yeard". Dvs låter det växa fritt i ett år innan man rör det. Det känns lite väl extremt... :)
Kolla in Beard Baron och Beard Brand på Youtube. Bra tips där! Vänta så länge du kan innan du klipper. När du funderar på att klippa så ge det en vecka att fundera :)
 

SSL

Audemars
Gå in på apoteket och köp babyolja. Fungerar mycket bra och luktar inget om du inte väljer parfymerat. Personligen tror jag att det inte finns så många produkter som slår babyolja om det kliar i huden. Fungerar oljan för känslig hud på barn så fungerar den i ansiktet på män ;).
Men denna vara har ingen cool logga och luktar inte skog.

Luktar det inte ved går det bort.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
I takt med att skägget blir längre börjar det nu spreta och se ovårdat ut. Ska man kamma det/borsta det för att få det att växa åt rätt håll? Jag kammar det med en vanlig kam, men det kanske ska borstas eller så? Ska man köra med någon sorts produkt, typ olja eller liknande? Vilken webshop är bäst?
 

SSL

Audemars
I takt med att skägget blir längre börjar det nu spreta och se ovårdat ut. Ska man kamma det/borsta det för att få det att växa åt rätt håll? Jag kammar det med en vanlig kam, men det kanske ska borstas eller så? Ska man köra med någon sorts produkt, typ olja eller liknande? Vilken webshop är bäst?

Gents.se fungerar för många män.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
I takt med att skägget blir längre börjar det nu spreta och se ovårdat ut. Ska man kamma det/borsta det för att få det att växa åt rätt håll? Jag kammar det med en vanlig kam, men det kanske ska borstas eller så? Ska man köra med någon sorts produkt, typ olja eller liknande? Vilken webshop är bäst?
Svinhårsborste!
 

Psykel

Patek
Men jag vill lägga onödigt mycket pengar på produkter som är specialanpassade för skägg. Och får mig att känna mig cool genom skicklig marknadsföring.

"Vill jag bara veta vad klockan är så har jag ju mobilen", liksom.
Gents.se och grooming.se handlar jag ifrån. Båda har helt okej priser och säljer även annat, som hårvård och hudvård, parfymer...
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag har märkt en väldigt lustig grej. Har ett område vid käkbenet på vänster sida där skägg som vill ligga åt olika håll möts och skapar en "kam". Lite som när bergskedjor bildas... ;) Ska bli intressant att se hur långt det måste bli innan det ger sig.

Höger = slät:
image.jpeg


Vänster = sticker ut:
image.jpeg
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Min rakapparat böjar ge sig och jag har tänkt att klippa en ny. Vanigtvis trimmar jag bara mitt skägg & har tänkt att fortsätta med det, jag brukar ligga på runt 10 mm.

Vad har ni för tips?:)
 

Lolle

Panerai
Skenet bedrar. Går segt i mitten av hakan och på kinderna. Och det var just det som gjorde att allt rök efter 3 mån senast. Men håller jag ut 6 mån så tror jag det kan ta sig. Vägen dit är dryg bara.

Just viss vardagslyx är mitt sätt att inte bara härda ut utan tycka att det är kul. Menar alltså att kunna vara lite nördiga i att köpa någon skäggolja, borste mm. Att gå till barberare någorlunda regelbundet, jag har turen att ha en old school turkisk barberare som för knappt några pengar alls rakar, trimmar och behandlar skägget vilket jag unnar mig så ofta jag har tid.

Barberaren har satt linjerna och jag underhåller det med old school rakning med säkerhetshyvel, raktvål utblandat med borste mm. Vardagslyx att låta något ta några min extra bara för sin egen skull.

Nu har jag kört med skägg i ca 4-5 månader men lär fortsätta. Har bättre skäggväxt än hårväxt ändå .

Så kör på och fortsätt med bildbevis då och då.

image.jpeg
 
Topp