• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skäggvård. Olja, vax och balms. Vad används?

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
image.jpeg

Fresh from the barbershop.
 

Rojalisten

Panerai
Tips på någon bra kam? Jag stökar alltid runt skägget och behöver kamma det några gånger under dagen. Vill ha något litet och smidigt att ha i fickan :)
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Eftersom man SKA ha skägg och behöver sköta det ibland, här kommer mina tips.
När man "startar" sitt skägg. Låt det växa fritt i en månad. Med trimmer, ta sedan fram linjerna under hakan och på kinderna. Använd inte hyvel.
Vänta en månad till och upprepa. Tredje månaden går du till en barberare som kan hjälpa dig att definiera linjerna ordentligt samt klippa/trimma till
en form som passar din ansiktsform.
Eftersom jag har ett lockigt (se. afro-svinto) skägg så borstar jag det varje morgon och kväll. Alltid efter dusch eller tvätt.
Jag tvättar med samma schampo som till håret och avslutar med balsam. Någon gång i veckan använder jag min egen blandning av sötmandelolja
och Waitzkins keratin. Mjukar upp skäggbotten och avlägsnar eventuella flagor och luktar trevligt tycker damen. Man ska vara lite försiktig med att ha för feta oljor i skägget då det lätt blir mjälligt när dom torkar in i stråna. När skägget ser frissigt ut tar jag i nödfall vanligt hårvax som doftar så lite hubba-bubba som möjligt (fanns öl-doft hade jag omedelbart köpt detta). Detta brukar dock vara ett tecken på att det behöver putsas.
Detta gör man genom att borsta skägget som man vill ha det, framför en spegel, gärna med belysning i ryggen så man ser alla strån som sticker ut tydligt. Sedan trimmar man bort allt som sticker ut. Nu kanske man kan tänka att man får olika längd på stråna när man trimmar bort långa raka strån och lämnar lockiga, jo så är det... Men man får ett jämnt och tätt utseende. Att använda trimkam är inget jag gör, utan när skägget blivit längre än önskvärt besöker jag min barberare (kan rekomendera Barber & Books på Östgötagatan) och låter honom sköta längden. Om man har tänkt sig ett kortare skägg, typ 1-2 cm kan det nog vara trimkam som funkar bäst. Trimmers jag använder är Babyliss for Men (ca 3cm bred) till muschen och linjer, Oster c200 (ca 4cm bred) till att ta bort utstickande strån samt till huvudet.
1723799_10152904821180681_542499581144357566_n.jpg

Tyvärr sticker inte AT'n ut under skjortan här, men den är med vid detta tillfälle ;).
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Fick lustigt nog precis samma tips idag för första gången. Att prova med oljor. Ska göra detta direkt och hoppas på bättre resultat. Tack för ditt tips :)
Hur går det med oljorna?

Jag börjar riskera att göra kaos med skägget. Sjuk två veckor och uttråkad är två riskfaktorer. En annan riskfaktor är att det behöver trimmas.
20160622_163638-01.jpeg
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur går det med oljorna?

Jag börjar riskera att göra kaos med skägget. Sjuk två veckor och uttråkad är två riskfaktorer. En annan riskfaktor är att det behöver trimmas.
20160622_163638-01.jpeg
Låt en barberare göra trimningen, hur många gånger har men inte börjat om för att man var rastlös och tabbade sig...
Ser bra ut annars :D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Någon som har eller har haft problem med mjäll eller "fnas" i skägget? (Seborrosik eksem kanske men väldigt mild då). Jag har detta problem och det är skitjobbigt. Använder jag ett starkt mjällschampo från apoteket så blir det sårigt och rött och jag måste raka av mig skägget. Head&Shoulders mjällschampo fungerade inte alls. Har fan försökt allting men får ingen ordning på det. Det är mest precis kring hakans parti. :(

091110_2030_stora.jpg
Japp. Har man fått när man glömt den heliga häxblandningen av sötmandelolja och waitzkins. Det enda som funkar för mig
är att köra Apotekets salesyrsyre vasselin 2% i två dagar. Sen är det borta tills nästa gång man slarvat...
 

Molgan

Cartier
Jag tog mod till mig och kapade mitt rejäla skägg, såå gött att vara slätrakad på sommaren :)
Som tips för att forma skägget är annars vanliga hårprodukter, det funkar ypperligt.
 

ScubaKing

Audemars
Hur går det med oljorna?

Jag börjar riskera att göra kaos med skägget. Sjuk två veckor och uttråkad är två riskfaktorer. En annan riskfaktor är att det behöver trimmas.
20160622_163638-01.jpeg

Det gick åt helvete. Oljan gjorde såren oljiga och större och det kliade ännu mer och jag fick till slut raka bort skäggen. Stora blemmor på huden som tog en vecka att läka. Nu försöker jag att ha skägget riktigt kort och inte låta det växa så det täpper till luften till huden. Får se hur det kommer gå :/
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Det gick åt helvete. Oljan gjorde såren oljiga och större och det kliade ännu mer och jag fick till slut raka bort skäggen. Stora blemmor på huden som tog en vecka att läka. Nu försöker jag att ha skägget riktigt kort och inte låta det växa så det täpper till luften till huden. Får se hur det kommer gå :/
Fyfan vad tråkigt. Borde väl finnas något om du går till en hudterapeut eller någon dylik?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag rakade bort mitt för ett tag sen men saknade det och sparar igen. Men problemet är att mitt inte blir särskilt tätt. Har "glipor" bredvid mustaschen och det blir aldrig "tjockt" upptill (mot kindbenen). Är det bara att spara spara spara eller är jag hopplös?
 

Psykel

Patek
Jag rakade bort mitt för ett tag sen men saknade det och sparar igen. Men problemet är att mitt inte blir särskilt tätt. Har "glipor" bredvid mustaschen och det blir aldrig "tjockt" upptill (mot kindbenen). Är det bara att spara spara spara eller är jag hopplös?
Spara! Se till att investera i en bra borste också. Har själv en från Kent (inte bandet då), som fluffar till mitt annars relativt tunna skägg så det ser tjockare ut.
 

Blue Note

Omega
Kan tipsa om bivax om inte någon annan redan gjort det.. en vän gjorde en häxblandning med shiasmör bivax och ngt hemligt som jag uppskattarse mkt!
 
D

Deleted member 4412

Guest
Kör med nån av dessa när jag har skägg vilket jag har till o från:)
Har väl inte världens tjockaste skägg heller men det ser ok ut:)
Besöker min vän barberaren var 10:e dag typ o rör aldrig skägget själv. Får irriterad hud av hyvel så endast kniv gäller!!
Från i höstas nån dag innan barberaren:
 
Senast redigerad av en moderator:

dauit

Panerai
2-Faktor
Finns det någon barberare i Sthlm som har drop-in på måndag? Skulle behöva ansa skägget inför en anställningsintervju jag har på tisdag. Inte alltför dyrt heller, är trots allt en student
 
Topp