• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ska köpa min första automatiska klocka

Detta är mitt första inlägg.

Om några veckor fyller jag 50 år. Jag har under några år lagt undan pengar till ett klockköp. Min budget är mellan 20 tusen till 30 tusen kronor.

Jag söker en klocka som inte är alltför tjock eller för den delen bred. Jag har surfat runt mycket på krono24. Just nu är jag inne mycket på Sjöö Sandström och Longines. Framförallt Royal Steel och Master collection. Men jag är också intresserad av klockor som faktiskt håller sitt värde. Vore tacksam om jag fick inputs på detta forum.

Ingen erfarenhet av de du nämnt men rekommenderar Tudor BB41 eller BB36.

20220315_092305.jpg

Har du funderat på om du vill ha med stållänk eller läderarmband?
Länk kostar mer men är å andra sidan mer mångsidigt och dyrare/krångligare att skaffa i efterhand.

Men om du bara tänker dig att ha den som "finklocka" med läderarmband kan du säjerligen få ett exemplar i lite bättre skick till samma peng.

Titta på Nomos - de har flera modeller som uppfyller dina kriterier.
Personligen tycker jag att Tangente, Metro och Ludwig är riktigt snygga.

Alla har deras egenutvecklade urverk (vilket jag gillar).

Jag tycker inte Sjöö Sandström utstrålar 50-års present. Jag hade hellre köpt en vintageinspirerad Longines i så fall, alternativt något begagnat från köp och sälj som lockade. Vad gäller värde kommer både SS och Longines sjunka som stenar om du köper dem nya, varför man nu skulle vilja sälja en 50-års present.

För prisvärd dressare, kolla Stowa.

Det hela hänger ju på som sagt på vad du är ute efter. Kan instämma med att Sjöö-Sandtsröm i klockkretsar kanske inte känns så festligt.
BB36 är fin och avskalad men lätt att man blir trött på den.
Den avgörande frågan är mer hur du kommer att använda den? Endast vid festligare tillfällen eller dagligen?
Får intrycket att du gillar länk.
Jag skulle satsa på en Oris. Mycket klocka för pengarna och ett (imo) ett spännande märke.

https://www.oris.ch/en/collection/divers?filters=all,col9

Lycka till! 🙂

Ok tack

Vad är det med den här klockan som du gillar?😊

Jag hade också rekommenderat en svart Tudor BB36 (eller BB41 om din handled är 18 cm eller mer).
Tudorn passar till allt, på stranden då den är vattentät till 150 meter, till jeans och t-shirt och till kostymen. Den är inte blingig och inte heller är den tråkig.
Den kommer inte heller sticka någon lärarkollega i ögonen då Tudor är ett relativt okänt märke för den stora massan trots att både Beckham och Lady Gaga är ambassadörer för märket.

Köp den helst på länk då det är mycket billigare att komplettera med valfritt läderband eller natoband.

Som klocka nummer två rekommenderar jag en Sinn 556. Då kommer du få en ännu mera anonym klocka med liknande specifikationer.

Om du vill betala dubbelt så mycket för en klocka så rekommenderar jag Rolex OP36/41 eller en Omega Seamaster Aqua Terra

Lycka till med köpet

Skit i automat, det är bara opraktiskt.

Tänkte också på den faktiskt, fin klocka för pengarna.

Oris har redan nämts och det kan vara en bra häst. Känns om att märket rör sig åt rätt håll. De har många fina automater, men en av de intressantare modellerna är faktiskt inte en automat, utan måste dras upp: Artelier 111 med deras utmärkta självutvecklade verk med en jävla gångreserv. 30kkr räcker inte riktigt, men nästan.

Detta är mitt första inlägg.

Om några veckor fyller jag 50 år. Jag har under några år lagt undan pengar till ett klockköp. Min budget är mellan 20 tusen till 30 tusen kronor.

Jag söker en klocka som inte är alltför tjock eller för den delen bred. Jag har surfat runt mycket på krono24. Just nu är jag inne mycket på Sjöö Sandström och Longines. Framförallt Royal Steel och Master collection. Men jag är också intresserad av klockor som faktiskt håller sitt värde. Vore tacksam om jag fick inputs på detta forum.
Om man ska tala om att behålla sitt värde måste man ju per definition titta på en begagnad äldre klocka, hur nya modeller står sig i längden kan man ju inte veta på förhand. Allt som handlar om värde och investering heter Rolex. Det är över din budget. Så slopa den tanken helt och köp vad du gillar. Själv fick jag en Citizen av frun i 50 års present :)
IMG_4246.JPG

You snooze you loose tydligen.

Har du funderat på om du vill ha med stållänk eller läderarmband?
Länk kostar mer men är å andra sidan mer mångsidigt och dyrare/krångligare att skaffa i efterhand.

Men om du bara tänker dig att ha den som "finklocka" med läderarmband kan du säjerligen få ett exemplar i lite bättre skick till samma peng.
Tänkte nog stållänk

Håller med här. Fantastisk klocka

Chrono24 har så konstig prissättning så det är inte helt lätt att få den hjälp du behöver där. Allt håller värdet bra om man betalar rätt pris när man köper. För att lyckas med det behövs erfarenhet. Bäst är kanske att köpa det du aldrig vill sälja? En Nomos med Neumatik-verket skulle jag tro kan vara en sån, kvalitetsverk och tidlös design som du får glädje av livet ut.

Chrono24 har så konstig prissättning så det är inte helt lätt att få den hjälp du behöver där. Allt håller värdet bra om man betalar rätt pris när man köper. För att lyckas med det behövs erfarenhet. Bäst är kanske att köpa det du aldrig vill sälja? En Nomos med Neumatik-verket skulle jag tro kan vara en sån, kvalitetsverk och tidlös design som du får glädje av livet ut.
Tack
Ska kolla in den

Tillbaka
Topp