• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ska köpa min första automatiska klocka

Måste slå ett slag för en Seamaster 300 Omega. Beroende på hur ny modell kan du få en för hela ditt budgetspann. Värdeökningen har också varit stor då Omega rört sig uppmarket (Ingen moonswatch kommentar nu!)
Sålde för ett tag sedan min Seamaster smpc 300m. Fullset och uttagen -18 för 27.000kr.

Det var en fantastiskt bra klocka, använde den dagligen även på jobbet i 2 år och den var forfarande i fint skick när jag sålde den. Riktigt bra kvalitet. Sålde den egentligen ( och ett par andra klockor ) bara för att skramla ihop pengar till en Rolex Explorer, annars kunde jag lätt ha ägt den för evigt, så bra var den.

Detta är mitt första inlägg.

Om några veckor fyller jag 50 år. Jag har under några år lagt undan pengar till ett klockköp. Min budget är mellan 20 tusen till 30 tusen kronor.

Jag söker en klocka som inte är alltför tjock eller för den delen bred. Jag har surfat runt mycket på krono24. Just nu är jag inne mycket på Sjöö Sandström och Longines. Framförallt Royal Steel och Master collection. Men jag är också intresserad av klockor som faktiskt håller sitt värde. Vore tacksam om jag fick inputs på detta forum.

Som 50 åring är inte tanken på sex appeal det första som styr mig

Köp något du tycker är bra ut ;) SS är bra grejer och om jag skall komma med någon input så är det att köra på kvarts istället, något som är tätt till minst 10atm, på länk och inte för stort. Då har du något som passar till allt och ger så lite problem som möjligt :)

Jaha… Lärare, 50 år….
Du vill alltså ha en osexig och tråkig klocka? I så fall är ju Longines och SS klockrent.
Har du något bra tips på klocka som passar någon som är riktigt dryg? Jag frågar åt en vän...

Senast ändrad:
Ingen erfarenhet av de du nämnt men rekommenderar Tudor BB41 eller BB36.

20220315_092305.jpg
Jag har länge betraktat Tudor klockor med viss ”aversion”. Men inte kommit underfund med det jag finner svårt med dom. Men idag slog det mig. DET är utförandet av timvisaren och sekundvisaren som får mig att reagera. Den märkliga klumpen i slutet på pekaren som gör att jag drar öronen åt mig.
Jag förstår att det låter konstigt men det är ju samtidigt tjusningen med klockor. Estetiken drabbar ens ryggrad och ibland kan man inte sätta ord på vad det är som får en att reagera.

Jag har länge betraktat Tudor klockor med viss ”aversion”. Men inte kommit underfund med det jag finner svårt med dom. Men idag slog det mig. DET är utförandet av timvisaren och sekundvisaren som får mig att reagera. Den märkliga klumpen i slutet på pekaren som gör att jag drar öronen åt mig.
Jag förstår att det låter konstigt men det är ju samtidigt tjusningen med klockor. Estetiken drabbar ens ryggrad och ibland kan man inte sätta ord på vad det är som får en att reagera.
Det går snart över skall du se.

Breitling SuperOcean, extremt prisvärd och snygg. Annars hade jag nog själv köpt antingen BB58 eller förra generationen seamaster. Kanske Speedmaster?

0FE363EF-4889-4D9E-A7EB-39FC33000043.jpeg
Breitling har gjort ett enormt lyft och jag gillar verkligen deras nya formspråk. Tyvärr har dom behållt den gamla loggan på Superocean 42, som gör att man ryser till lite och får en lätt illamående känsla med minnen från gamla tider när man se den. ;)

TS: Kanske inte så kul, men köp på andrahandsmarknaden om värdeminskning är viktigt för dig. Nya klockor håller värdet dåligt med få undantag. Finns också gott om instagramhoror som har rabatt hos lokala AD:n och som säljer klockorna i nyskick en bra bit under listpris efter några månader.

Om man ska tala om att behålla sitt värde måste man ju per definition titta på en begagnad äldre klocka, hur nya modeller står sig i längden kan man ju inte veta på förhand. Allt som handlar om värde och investering heter Rolex. Det är över din budget. Så slopa den tanken helt och köp vad du gillar. Själv fick jag en Citizen av frun i 50 års present :)
IMG_4246.JPG
Yes! Den gillar jag.

Kan du tänka dig begagnat, så ja, du kommer givetvis att få mer klocka för pengarna. Vill du ha nytt, och det vill man ju ibland, så köp nytt.

Det finns mycket inom spannet 20-30 tuss, från ganska många etablerade, kända varumärken. Därför:
  • Pröva! Många! På egen handled!
  • Köper du i butik. Pruta!
  • Finns länk, köp med länk och komplettera med band. Inte tvärtom!

Om du inte har möjlighet att pröva i butik, försök ta reda på måtten, och inte bara diametern. Longines tex, har i många fall väldigt långa bandhorn som gör att klockorna bärs betydligt större.

Mitt tips, som ingen annan här (vilket är skitsamma då jag är snyggast, starkast, smartast och besitter stora mängder självkännedom) kommer att nämna:

Tag Heuer Carrera Day-Date.

Screenshot_20220417-162510_Chrome.jpg

Praktisk och funkar till de flesta tillfällen, 10 ATM, galet snyggt case, funkar på både länk och läder. Glasbaksida som du efterfrågar. Finns med blå, vit och svart urtavla samt i GMT-utförande. Finns även i 39 mm, men då utan dagvisning.

Negativa är att vidareförsäljningsvärdet är dåligt, så återigen: Pruta vid nyköp!

Detta är mitt första inlägg.

Om några veckor fyller jag 50 år. Jag har under några år lagt undan pengar till ett klockköp. Min budget är mellan 20 tusen till 30 tusen kronor.

Jag söker en klocka som inte är alltför tjock eller för den delen bred. Jag har surfat runt mycket på krono24. Just nu är jag inne mycket på Sjöö Sandström och Longines. Framförallt Royal Steel och Master collection. Men jag är också intresserad av klockor som faktiskt håller sitt värde. Vore tacksam om jag fick inputs på detta forum.
Tycker det behöver nyanseras lite här.

Folk pratar om vad som är ”sexigt” och inte, o dissar SS.

Jag tycker att olika klockor har olika kvaliteter helt enkelt, precis som att jag gillar både Volvo o Porsche.

Jag köpte min första SS för några veckor sedan, en ett år gammal Royal Steel Classic 36. Har nog aldrig varit lika nöjd med ett klockköp tror jag. Sexig? Nä, kanske inte. Men jag tycker att den i segmentet är skitsnygg, diskret och framförallt sitter boettformen superbra på min handled, alltså bekväm som sjutton. Så tilltalas du av stilen i det segmentet så är den ett kanonköp anser jag.

Många vill ju ha dykare, kronografer osv, och det kan ju vara trevligt på andra sätt, och är såklart klockor där det ”händer” mer designmässigt. Men vill man alltid det? Jag vill inte alltid det iaf. Men jämför folk med den typen av klockor så kan SS självklart framstå som trista.

Prismässigt så är ju SS rimliga som nya, men tappar ju nästan hälften direkt. Det kommer man inte undan. Som exempel så gav jag 11’ för min vilket nog är marknadsmässigt. Kan du tänka dig att köpa beggad så håll koll på forumet. Då blir ju tappet till din fördel, och du har även budget till en klocka till om du vill.

Förslaget Tudor BlackBay 36 är förresten riktigt trevligt också. 👍🏽 Ett val som är rätt ”klocksnackkorrekt” också skulle jag gissa. 😉

Lycka till! Berätta gärna här sen vad det blev.

Tycker det behöver nyanseras lite här.

Folk pratar om vad som är ”sexigt” och inte, o dissar SS.

Jag tycker att olika klockor har olika kvaliteter helt enkelt, precis som att jag gillar både Volvo o Porsche.

Jag köpte min första SS för några veckor sedan, en ett år gammal Royal Steel Classic 36. Har nog aldrig varit lika nöjd med ett klockköp tror jag. Sexig? Nä, kanske inte. Men jag tycker att den i segmentet är skitsnygg, diskret och framförallt sitter boettformen superbra på min handled, alltså bekväm som sjutton. Så tilltalas du av stilen i det segmentet så är den ett kanonköp anser jag.

Många vill ju ha dykare, kronografer osv, och det kan ju vara trevligt på andra sätt, och är såklart klockor där det ”händer” mer designmässigt. Men vill man alltid det? Jag vill inte alltid det iaf. Men jämför folk med den typen av klockor så kan SS självklart framstå som trista.

Prismässigt så är ju SS rimliga som nya, men tappar ju nästan hälften direkt. Det kommer man inte undan. Som exempel så gav jag 11’ för min vilket nog är marknadsmässigt. Kan du tänka dig att köpa beggad så håll koll på forumet. Då blir ju tappet till din fördel, och du har även budget till en klocka till om du vill.

Förslaget Tudor BlackBay 36 är förresten riktigt trevligt också. 👍🏽 Ett val som är rätt ”klocksnackkorrekt” också skulle jag gissa. 😉

Lycka till! Berätta gärna här sen vad det blev.
Tack för din input. Kloka ord!

Kan du tänka dig begagnat, så ja, du kommer givetvis att få mer klocka för pengarna. Vill du ha nytt, och det vill man ju ibland, så köp nytt.

Det finns mycket inom spannet 20-30 tuss, från ganska många etablerade, kända varumärken. Därför:
  • Pröva! Många! På egen handled!
  • Köper du i butik. Pruta!
  • Finns länk, köp med länk och komplettera med band. Inte tvärtom!

Om du inte har möjlighet att pröva i butik, försök ta reda på måtten, och inte bara diametern. Longines tex, har i många fall väldigt långa bandhorn som gör att klockorna bärs betydligt större.

Mitt tips, som ingen annan här (vilket är skitsamma då jag är snyggast, starkast, smartast och besitter stora mängder självkännedom) kommer att nämna:

Tag Heuer Carrera Day-Date.

Screenshot_20220417-162510_Chrome.jpg

Praktisk och funkar till de flesta tillfällen, 10 ATM, galet snyggt case, funkar på både länk och läder. Glasbaksida som du efterfrågar. Finns med blå, vit och svart urtavla samt i GMT-utförande. Finns även i 39 mm, men då utan dagvisning.

Negativa är att vidareförsäljningsvärdet är dåligt, så återigen: Pruta vid nyköp!

Carreran är riktig bra. Har haft en 39a och tycker man skall gå på den om man inte har väldigt tjocka armar... Den är lång i lug längd och proportionerna är betydligt bättre i 39. Den vita är finast! Själv hade jag den gråa. Går att köpa till betydligt bättre priser på C24 av renommerad handlare.

Carreran är riktig bra. Har haft en 39a och tycker man skall gå på den om man inte har väldigt tjocka armar... Den är lång i lug längd och proportionerna är betydligt bättre i 39. Den vita är finast! Själv hade jag den gråa. Går att köpa till betydligt bättre priser på C24 av renommerad handlare.
Tack för input
Jag uppskattar verkligen dina hands on tips!

Synd bara att den har 3 meter långa bandhorn. Ser inte klokt ut.

Håller med dig till viss del..
På stora klockor går långa bandhorn bort (eftersom det helt enkelt gör den för stor).

På små klockor kan det vara snyggt med långa bandhorn om man har den på länk eftersom klockan då får en viss "presence" (kom inte på något bra svenskt ord) trots att den är liten.

Men långa bandhorn på en liten klocka som inte bärs på länk blir konstigt eftersom glappet mellan band och boett då blir för stort.. (Tänk Nomos)

Men jag håller med dig, i de allra flesta fallen tycker inte att det är så snyggt. På just den där så störs jag dock inte av det på de bilder man sett. Ska bli kul att se den på riktigt sen. 🙂

Håller med dig till viss del..
På stora klockor går långa bandhorn bort (eftersom det helt enkelt gör den för stor).

På små klockor kan det vara snyggt med långa bandhorn om man har den på länk eftersom klockan då får en viss "presence" (kom inte på något bra svenskt ord) trots att den är liten.

Men långa bandhorn på en liten klocka som inte bärs på länk blir konstigt eftersom glappet mellan band och boett då blir för stort.. (Tänk Nomos)

Men jag håller med dig, i de allra flesta fallen tycker inte att det är så snyggt. På just den där så störs jag dock inte av det på de bilder man sett. Ska bli kul att se den på riktigt sen. 🙂

Finns många klockmodeller (i mindre storlek) som går bort pga för långa bandhorn.

Har inte varit så förtjust. Men idag såg jag en Tudor 1926. Oerhört stilig i mitt tycke.
Kolla också deras Date Day och kanske även Royal i 38mm. Date Day är ju en suverän "nästan Date Just" model som passar till allt. Finns eller fanns i 36mm som är helrätt om man inte har väldiga underarmar och 39 som funkar om man vill ha lite större än"klassisk" size. Kika på C24 så ser du många varianter samtidigt.

Om ni skulle köpa två klockor för endera ca 8000 kr och den andra för ca 20 000 kr, vilka skulle ni då köpa? Jag tänker att de är av olika modell dvs en är en dykare den andra är dress. Eller något liknande.

Tillbaka
Topp