• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ska köpa min första automatiska klocka

Tack
Ska kolla in den
Hittar du dessutom en begagnad med alla papper i sin ordning till 50-60% av nypriset så ligger du rätt till i förhållande till värdet. Dessutom, om det är intressant, finns det modeller som inte tillverkas längre men som har andra boettdiameter, t ex 36 mm om du skulle vilja ha det. De är rätt lågt prissatta. Sen kan man alltid fråga efter ett bättre pris :) Lycka till vilket märke det än blir. Konstig värld vi lever i, en Rolex till listpris är ett bra pris, en Nomos till 60% av listpris är ett bra pris. En begagnad Rolex kostar mer än listpris, en begagnad Nomos 60% mindre än sitt listpris.

Senast ändrad:
Jag skulle instämma med resten av tråden och säga en bb36 , hade en sådan för ett tag sedan och ångrar att den såldes. Otroligt mycket klocka för pengarna.
Annars tycker jag att Aqua terra 39mm med 2500 verket är riktigt trevlig och väldigt mångsidig, den borde nog kunna hålla sitt värde ganska bra också.

Detta är mitt första inlägg.

Om några veckor fyller jag 50 år. Jag har under några år lagt undan pengar till ett klockköp. Min budget är mellan 20 tusen till 30 tusen kronor.

Jag söker en klocka som inte är alltför tjock eller för den delen bred. Jag har surfat runt mycket på krono24. Just nu är jag inne mycket på Sjöö Sandström och Longines. Framförallt Royal Steel och Master collection. Men jag är också intresserad av klockor som faktiskt håller sitt värde. Vore tacksam om jag fick inputs på detta forum.
Välkommen till klockträsket! :)

Jag tycker inte Sjöö Sandström utstrålar 50-års present. Jag hade hellre köpt en vintageinspirerad Longines i så fall, alternativt något begagnat från köp och sälj som lockade. Vad gäller värde kommer både SS och Longines sjunka som stenar om du köper dem nya, varför man nu skulle vilja sälja en 50-års present.

För prisvärd dressare, kolla Stowa.
Ahh wtf 2 som dissar sjöö sandström till 50års dagen, jag som har en väntande...
Well Royal Steel trevlig bekantskap kan jag tycka men i den prisklassen mkt annat kul att kika på, tex Nomos! Som vanligt köp det man gillar helt enkelt!

Ahh wtf 2 som dissar sjöö sandström till 50års dagen, jag som har en väntande...
Well Royal Steel trevlig bekantskap kan jag tycka men i den prisklassen mkt annat kul att kika på, tex Nomos! Som vanligt köp det man gillar helt enkelt!
SS är typ det osexigaste man kan köpa imho.

Ja helst vill man klämma och känna på många klockor innan man köper
Jag är lite rädd att urmakaren inte kommer att gilla min velighet
Jag tittade precis på en Longines med månfas men den ser riktigt tjock ut

Ja helst vill man klämma och känna på många klockor innan man köper
Jag är lite rädd att urmakaren inte kommer att gilla min velighet
Jag tittade precis på en Longines med månfas men den ser riktigt tjock ut
Klart du ska klämma och känna innan du köper, strunta i vad urmakaren tycker och om inte annat om det kniper så förklara läget.

Som 50 åring är inte tanken på sex appeal det första som styr mig
Jaha… Lärare, 50 år….
Du vill alltså ha en osexig och tråkig klocka? I så fall är ju Longines och SS klockrent.

Köp något DU vill ha, men du kan ju inte förvänta dig att alla här ska hålla med dig. Värdemässigt (som du frågade om) så sjunker både SS och Longines som stenar).

Som 50 åring är inte tanken på sex appeal det första som styr mig
Jaha… Lärare, 50 år….
Du vill alltså ha en osexig och tråkig klocka? I så fall är ju Longines och SS klockrent.
Tror vi lägger olika värdebilder i vad som är "sexigt" eller "osexigt". Det är väl en subjektiv bedömning?
Kör på vad du själv gillar och som får dig glad varje gång du tittar på klockan. Och jag tolkar att du är något som inte sticker ut men som fungerar i olika tillfällen.
@yonsson förstår att safe bet´s inte är så spännande. Men lite onödig kommentar till någon som är ny och vill ha hjälp kan jag tycka.

Så - här har du en sexig klocka ;)

1649796092348.png

Sinn-556a-556-014-H-länk.jpg
Sinn-556i-556-010-H-länk.jpg

Kanske Sinn 556 skulle vara något? Förbaskat trevlig klocka och mycket snyggare IRL än på foto.

I övrigt så är min ståndpunkt att är man 50 fyllda får man välja vilken klocka man än vill. Sjöö Sandström är inget dåligt val men pruta vid köpet om du väljer den vägen.

Kanske Sinn 556 skulle vara något? Förbaskat trevlig klocka och mycket snyggare IRL än på foto.

I övrigt så är min ståndpunkt att är man 50 fyllda får man välja vilken klocka man än vill. Sjöö Sandström är inget dåligt val men pruta vid köpet om du väljer den vägen.
Detta är det korrekta svaret! Jag hade en 556 men sålde den i ett svagt ögonblick. Nu är jag på jakt efter en ny. Det går helt enkelt inte att leva ett värdigt liv utan en 556 i lådan. Bekväm, stilren, lättläst, väljusterad... etc. Passar till allt utom smoking. En tysk tiopoängare i världsklass.

Oj intressant

Tycker du att det finns en prutmån när men köper vissa märken hos urmakaren?

Oj intressant

Tycker du att det finns en prutmån när men köper vissa märken hos urmakaren?
Inte på Sinn och en del andra märken men absolut i vissa på Sjöö Sandström, Tag Heuer, Breitling, Oris osv. Hur mycket beror lite på återförsäljaren, märke och modell osv. Men jag har lyckats få ner priset med upp till 25%. Skadar inte att fråga vad de kan göra på priset, om man verkligen ändå har intentionen att köpa.

Måste slå ett slag för en Seamaster 300 Omega. Beroende på hur ny modell kan du få en för hela ditt budgetspann. Värdeökningen har också varit stor då Omega rört sig uppmarket (Ingen moonswatch kommentar nu!)

Den här Tudormodellen är ju lite mindre och elegantare.

Mycket Rolex DNA, vilket både kan vara positivt och negativt.

Tillbaka
Topp