• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skambudare på Blocket

Audacion

Basic
Blir så trött på dessa skambud. Här har man en klocka uppe för 17.000 kr, och folk hör av sig med kommentarer som: "Sista pris?" (utan att säga något annat), "Tar den för 5000", "Vill du byta mot min armani helt ny????" mm. Vad är det för fel på dessa människor? Visst, jag kan förstå att folk vill ha klockan så billigt som möjligt men gällande kommentarer som ovan så anser jag att det är direkt respektlöst. Om jag säljer en klocka för 17k så förväntar jag mig att eventuella köpare som hör av sig är beredda att betala minst 15, annars har vi ingenting att prata om.

Hur är era erfarenheter? Brukar ni också få 5 st liknande skambud om dagen på era annonser? Jag är nyfiken.

Blir så trött på dessa skambud. Här har man en klocka uppe för 17.000 kr, och folk hör av sig med kommentarer som: "Sista pris?" (utan att säga något annat), "Tar den för 5000", "Vill du byta mot min armani helt ny????" mm. Vad är det för fel på dessa människor? Visst, jag kan förstå att folk vill ha klockan så billigt som möjligt men gällande kommentarer som ovan så anser jag att det är direkt respektlöst. Om jag säljer en klocka för 17k så förväntar jag mig att eventuella köpare som hör av sig är beredda att betala minst 15, annars har vi ingenting att prata om.

Hur är era erfarenheter? Brukar ni också få 5 st liknande skambud om dagen på era annonser? Jag är nyfiken.
Ja det är rätt standard, även udda byten är det många som kommer med.
Min märkligaste upplevelse var när jag sålde ett skepp.
Han skrev. "Jag tar den för *summa under 50% av begärt*"
Jag svarade inte.
Jag säljer sedan skeppet och tar bort annonsen.
Då återkommer han och säger att "vi" ju hade ett avtal, han hade ju skickat ett pris och hade börja sålt sitt hus o_O
Många schitzare måste hänga där om inte annat :rolleyes:

Ja det är rätt standard, även udda byten är det många som kommer med.
Min märkligaste upplevelse var när jag sålde ett skepp.
Han skrev. "Jag tar den för *summa under 50% av begärt*"
Jag svarade inte.
Jag säljer sedan skeppet och tar bort annonsen.
Då återkommer han och säger att "vi" ju hade ett avtal, han hade ju skickat ett pris och hade börja sålt sitt hus o_O
Många schitzare måste hänga där om inte annat :rolleyes:
Han måste ju ha skojat med dig. Eller haft några allvarliga psykiska besvär..
Jag blev erbjuden exakt denna Armani, listpris 1400 kr, i utbyte mot min Audemars Piguet i 18k guld. Men JAAAAAAAA!!!!! äntligen budet jag längtat efter.. :banghead:

emporio-armani-AR2448.jpg

Blocket är den största kontaktytan mot kunder, både för privata och företag.
Ingen annan försäljninskanal når så många potentiella kunder. Detta medför dock att risken för att mötas av storprutare, tokstollar och kriminella, ökar dramatiskt!
Har själv mötts av folk som vill delbetala med kluven ved, gamla bilar och en gräsklippare!
Antingen håller man ut och väntar på rätt köpare eller så använder man andra sätt, specialforum (KS, Postvagnen, I focus och så vidare)
Beroende på vad man säljer.

Många skambudar för att vissa som lägger ut bland annat bilar och klockor kan ha det lite ekonomiskt kärvt just då och kan känna sig pressade till att sälja. Så om en skambudare budar på 50-60 olika klockor/bilar/whatever så är det kanske alltid någon som har stressen att sälja fort och går med på det. Så ibland lyckas de.

Så har jag fått det förklarat av en kompis som handlar med bilar som förvisso inte själv är någon skambudare men gör allt för att få ett bra pris på bilarna som köps in.

Ingen annan försäljninskanal når så många potentiella kunder. Detta medför dock att risken för att mötas av storprutare, tokstollar och kriminella, ökar dramatiskt!
Har själv mötts av folk som vill delbetala med kluven ved, gamla bilar och en gräsklippare!
Antingen håller man ut och väntar på rätt köpare eller så använder man andra sätt, specialforum (KS, Postvagnen, I focus och så vidare)
Visst finns det mycket idioter på blocket men även en hel del vettigt folk och prissätter man sin vara rätt säljs den fort!

Många skambudar för att vissa som lägger ut bland annat bilar och klockor kan ha det lite ekonomiskt kärvt just då och kan känna sig pressade till att sälja. Så om en skambudare budar på 50-60 olika klockor/bilar/whatever så är det kanske alltid någon som har stressen att sälja fort och går med på det. Så ibland lyckas de.

Så har jag fått det förklarat av en kompis som handlar med bilar som förvisso inte själv är någon skambudare men gör allt för att få ett bra pris på bilarna som köps in.

Det finns både skambudare som kommer med tramsbud och skamannonsörer som lägger ut prylar till tramsigt höga priser. Som köpare eller säljare får man nog bara bortse från dessa och fokusera på de annonser som ligger på vettiga nivåer och där det är rimligt att man kan komma till avslut. De andra är bara slöseri med tid och kan helt negligeras.

Visst finns det mycket idioter på blocket men även en hel del vettigt folk och prissätter man sin vara rätt säljs den fort!
Visst är det så...
Personligen tycker jag klockor är knepigt ur ett försäljningsperspektiv på blocket. Upp till 30-40k brukar man kunna få "sitt pris"
På riktigt dyra grejer är det sjukt svårt tycker jag.
Men du når många och alla byten som kommit ens väg är inte av ondo :)

Jag tycker att det värsta är när man säljer någonting billigt på Blocket. Då kommer knäppisarna fram. Lite dyrare saker (relativt så klart) är lättare, och genererar färre idiotsvar. Brukar också skriva att det inte är lönt att fråga efter ”Sistapriskåmpis”, för att jag inte känner honom.

Efter 30+år inom butiksvärlden är jag personligen så less på prutare att jag själv har otroligt svårt att pruta!
Brukar sondera marknaden först, så att jag har skaplig koll på prisbilden, vet man vad man vill ha så är det bara att vänta tills rätt vara dyker upp!
Brukar försöka få säljaren att betala frakten, men där går oftast min gräns.
Vi, jag och frugan, säljer ju kattungar också, son seriös uppfödare är det jättejobbigt med blockets användare. Ni anar inte hur konstiga frågor och prutningsförslag man får...

:D kluven ved..

Hade en bil på blocket för 320k. De förslag jag fick var:

- Har en Mercedes från 1987 med 45000 mil kan du ta den plus kontanter? (Typ 50k emellan)?
- Kan du ta betalt i guldtackor?
- Du får 200, ok?!

Osv.

Det finns helt sanslösa skambud på Blocket men det finns också varor på Blocket som är långt över marknadspris. Som redan beskrivet är det en stor handelsplats med alla typer av individer. Tyvärr är social kompetens inte ett krav varken för att få annonsera eller svara på annonser...

Klockor har jag totalt gett upp att sälja på Blocket, folk har ingen skam eller självkänsla när det kommer till deras olika prisförslag.
Bilar är å andra sidan också en spännande upplevelse. La ut min förra bil, Octavia RSII, för några år sedan och blev erbjuden allt från crossmopeder till konst i byte.

Däremot såldes den efter MÅNGA om och men för önskat pris, men det går ju garanterat 99 puckon på 100 erbjudanden via Blocket.

För länge sedan då jag skulle sälja en Hublot blev jag erbjuden 50% i en grillkiosk i norrland någonstans, sen har förstås mattor, gamla bilar erbjudits.
Vi ett tillfälle accepterade jag faktiskt ett erbjudande på en matta under förutsättning att den kunde flyga, fick inget svar.......

Tillbaka
Topp